چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

فناوری جدید در مایوهای شنا


فناوری جدید در مایوهای شنا
در همین راستا از روش‌ها و ابزارهائی چون زدودن موهای سر و بدن و استفاده از کلاه‌های مخصوص شنا به‌منظور بهبود رکوردها استفاده می‌شود. در چند سال اخیر استفاده از لباس‌های مخصوص شنا به‌عنوان روشی جدید برای بهبود عملکرد شناگران به‌طور رسمی و فراگیر، مورد توجه مربیان و شناگران قرار گرفته است.
شرکت‌های سازندهٔ این‌گونه لباس‌ها، معتقدند که این لباس‌ها با کاهش نیروی کشش یا همان نیروی مقاوم آب در مقابل حرکت شناگر، باعث بهبود عملکرد شناگر و در نتیجه ثبت رکورد بهتر می‌گردند.
در این راستا یک شرکت، نوعی لباس مخصوص شنا به نام فست ـ اسکین روانه بازار کرده است.
● تاریخچه تولید مایوهای جدید
▪ ۱۹۹۲ـ مایوی S۲۰۰۰ المپیک بارسلونا.
▪ ۱۹۹۶ـ المپیک آتلانتا، ۷۶% مدال‌ها از مایوهای بلند استفاده کردند.
▪ ۲۰۰۰ـ مایوی FASTSKIN ـ ۸۳% برندگان مدال‌ها از این مایو استفاده کردند.
▪ ۲۰۰۴ـ مایوی FSII ـ ۴۷% برندگان مدال‌ها از این مایو استفاده کردند.
▪ ۲۰۰۷ـ مایوی فست اسکین ـ FSPRO ـ ۲۱ رکورد جهانی در کمتر از ۱۲ ماه توسط شناگرانی که از این مایو استفاده می‌کردند، شکسته شد.
▪ ۲۰۰۷ـ مایوی فست اسکین LZR-RACER این مایوی جدید با همکاری ناسا، آژانس فضائی آمریکا تولید شده است، اولین‌بار در ۱۲ فوریه سال ۲۰۰۸ در شهرهای سیدنی، توکیو و لندن با حضور شناگران سرشناس جهان به نمایش در آمدند.
● انواع مایوهای جدید
۱) bodyskin
۲) legskin
۳) jammer
▪ مایوی معجزه‌گر
مفسران به دنبال یافتن جواب این‌که چگونه امکان‌پذیر است که شناگران استرالیائی طی هشت روز، هشت رکورد جهانی را جابه‌جا کنند. آنان به این نتیجه رسیدند که همه شناگرانی که به رکوردهای جدید دست یافتند مایو جدیدی بر تن داشتند با نام (ال.زد.آر) ریسر.
این تئوری هنگامی جذابیت پیدا می‌کند که قبل از آن نیز ۱۴ رکورد دیگر جابه‌جا شده بودند که در ۱۳ مورد آن، شناگران از این مایو استفاده کرده بودند.
مایو ال.زد.آر ریسر که سرتاسر بدن را می‌پوشاند، ساخته شرکت استرالیائی می‌باشد که برای تولید آن از تجربیات و تکنولوژی آژانس فضائی آمریکا (ناسا) استفاده شده است.
قطعات این مایوها به هم دوخته نمی‌شوند، بلکه مانند لباس فضانوردان با استفاده از تکنیک مافوق صوت به هم جوش خورده‌اند. این مایو با همکاری دانشمندان دانشگاه داندین واقع در جنوب شرقی نیوزیلند و با هزینه میلیون‌ها دلار طراحی و تولید شده است. با این حال مسئولان دانشگاه اعلام کرده‌اند که به علت هزینه بسیار بالا، این پروژه تحقیقاتی در پایان سال جاری متوقف خواهد شد. پوشیدن این مایو به سهولت انجام نمی‌شود و شناگران برای تن کردن این مایو ۳۰ دقیقه وقت لازم دارند.
▪ رکوردهائی که جابه‌جا شد
از روز شانزدهم فوریه هنگامی که کریستی کاونتری قهرمان المپیک از زیمباوه رکورد شانزده ساله شنای دویست متر را به نام خود تغییر داد، با احتساب رکوردهای جابه‌جا شده در استرالیا، تاکنون، با این مایو ۱۹ رکورد جهانی تغییر یافته‌اند. لیبی تریکت قهرمان استرالیا که دو روز قبل، رکورد جهانی بریتا اشتفن از آلمان را در یک صد متر شکسته بود، در ماده پنجاه متر آزاد هم، رکورد جهان را نصیب خود کرد. بدین‌ترتیب تریکت با بیست و سه ثانیه و نود و هفت صدم ثانیه، رکورد مارلین فلد هونس از هلند که پنج روز قبل، در رقابت‌های قهرمانی اروپا به‌جا گذاشته بود را شکست. تریکت پس از این‌که رکورد جهان را شکست، در مورد این مایو گفت: مثل این‌که داری در سراشیبی شنا می‌کنی.
دیگر شناگران نیز در مورد این مایو می‌گویند:
به‌نظر می‌رسد، استحکام این مایو موجب دیر خسته شدن عضلات می‌شود.
▪ مجاز یا غیرمجاز؟
با این‌حال، منتقدان می‌گویند که به هنگام پوشیدن این مایو، لایه‌ای از هوا بین مایو و پوست قرار می‌گیرد که بر سرعت شناگران می‌افزاید. در ورزش شنا استفاده از هرگونه امکانات فنی ممنوع است و در صورتی‌که نظر منتقدان، به اثبات برسد، استفاده از آن نیز، در رقابت‌های ورزشی، ممنوع خواهد شد.
با این‌حال فدراسیون جهانی شنا، (فینا) تاکنون در این زمینه اظهار نظری نکرده است. کورونل مارکولسکو، رئیس فدراسیون جهانی شنا، تنها گفت: ”امیدوار است تا این مایو که بهای آن تقریباً ۵۰۰ یورو می‌باشد، در اختیار همگان قرار گیرد و تنها محدود به یک قشر خاص نگردد“.
▪ خصوصیت LZR RECER
الف) ۱۰% کاهش درگ نسبت به مایوی فست اسکین FSII
ب) ۵% کاهش درگ نسبت به مایوی فست اسکین FS PRO
ج) ۴% سریع‌تر در استارت‌ها و برگشت‌ها و سرعت‌ها
د) ۵% بهبود در به‌کارگیری اکسیژن.
▪ گفته‌های شناگران مطرح در مورد LZR RECER
۱) Michael Phelps این مایو احساسی شبیه به پوشیدن لباس فضانوردها را به من می‌دهد.
۲) Grant Hackett این مایو بهترین مایو می‌باشد.
۳) Natalie Coughlin احساس افسانه‌ای دارم.
حمید کیامیری
Hamid Kiamiri
(عضو کلوپ نویسندگان آبی)
منبع : مجله دنیای ورزشهای آبی


همچنین مشاهده کنید