چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۳ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۳ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۳ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۲۲ شعبان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۲۴ اوت سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۶۷ سال پیش درچنین روزی - سوم شهریورماه سال۱۳۲۰هجری شمسی:
قوای متفقین ایران را دراثنای جنگ جهانی دوم اشغال نظامی کردند. درآن زمان نیروهای آلمان نازی به سرعت درحال پیشروی به داخل خاک روسیه بودند و این امر وحشت امریکا، فرانسه و انگلستان را برانگیخته بود. زیرا چنانچه آلمان برروسیه غلبه می کرد، استکبارجهانی درخاورمیانه و خاوردور همه منافع خویش را ازدست می داد. به همین سبب سه کشور امریکا و فرانسه وانگلیس تصمیم گرفتند که ازایران به شوروی مهمات واسلحه صادرکند. سرانجام درسپیده دم سوم شهریورماه سال۱۳۲۰هجری شمسی قوای شوروی ازشمال و شرق و نیروهای انگلیسی ازجنوب ایران را مورد حمله هوایی، زمینی و دریایی قراردارند. دراین حملات مناطق شمال و جنوب ایران را هواپیماهای بیگانه بمباران کردند و براثر خودفروشی بعضی از فرماندهان نظامی، بخشی ازپادگانهای نظامی، متلاشی و نیروی دریایی جنوب نیز مضمحل شد. همچنین درهمین روز سفیران و نمایندگان کشورهای روسیه و انگلیس با وزیران وقت کشور مذاکره کردند. پس از درهم شکستن همه مقاومت ها دربرابر قوای بیگانه، ۲۰روزبعد نیروهای روسیه وانگلیس راهی تهران شدند و پایتخت را به اشغال خود درآوردند.
● ۹۶۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۲شعبان سال۴۶۳هجری قمری:
« ابن صیرفی» شاعرو نویسنده مصری درگذشت. وی ازفاطمیان مصربود و به مدت۵۰سال ریاست دیوان انشای مصررا به عهده داشت. ابن صیرفی دراین مدت آثاربسیاری هم تألیف کرد که کتب« قانون ، دیوان رسائل و اَلاَفضلیات» ازآن جمله‎‏اند.
● ۶۵۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۲شعبان سال۷۷۳هجری قمری:
« ابن حَجَرعَتْقلانی» ازعلمای بزرگ فقه و حدیث شافعی، مورّخ و شاعر معروف مصری درکناررود نیل چشم به جهان گشود. او در ۵سالگی پدرش را ازدست داد و تحت سرپرستی زکی الدین خروبی قرارگرفت و قبل از ۱۰سالگی قرآن را ختم کرد. ازآن پس همراه زکی الدین عازم سفرشد و درسفرهای متعدد هرجا فقیهی می‎یافت بی‎درنگ به دیدنش می‎شتافت تا حدیثی از او بشنود. بدین ترتیب چنان دراین علم مهارت یافت که ازاو به عنوان شیخ الاسلام یاد کرده‎اند. عتقلانی بعدها به فراگیری فقه و حساب پرداخت و به تدریس حدیث، تفسیرو فقه مشغول شد. او شاگردان بسیاری داشت که ازآن میان می‎توان از«شمس الدین سخاوی» مورخ برجسته قرن هشتم هجری یاد کرد. ابن حجرازمؤلفان فعال جهان اسلام بشمار می‎رود زیرا تعداد آثار او بالغ بر۱۵۰جلد است. ازتألیفات این دانشمند نامدارکه بطورعمده درزمینه حدیث، رجال و تاریخ است می‎‎توان به «لسانُ المیزان، فتح الباری فی شرح حدیث البُخاری و تاریخ اِنباءُ الغُمُرباَبناءِ العُمُر» اشاره کرد.
● ۱۹۱ سال پیش درچنین روزی - ۲۲شعبان سال۱۲۳۸هجری قمری:
شیخ محمد حسن مامقانی از علماء و فقیهان نام ‎آور قرن۱۳هجری درمامقان زاده شد. او درکودکی به همراه پدرش به کربلا رفت و پس از درگذشت پدرش تحت سرپرستی شیخ محمد حسین اصفهانی قرارگرفت و فراگیری علوم دینی را آغازکرد. بعد ازمدتی به نجف رفت و درحوزه این شهر از محضربزرگانی چون شیخ مرتضی انصاری و شیخ مهدی آل کاشف العطاء بهره برد و دانش بسیاراندوخت. ازاین فقیه و محقق برجسته که درزهد و تقوی ازسرآمدن روزگار خود بود تألیفات متعددی برجای مانده که ازآن میان می‏‎توان به «بُشرُالاُصول بعِلم الاُصُول دراصول فقه و حاشیه برمَکاسِب شیخ انصاری» اشاره کرد.
● ۴۳۶ سال پیش درچنین روزی - ۲۴اوت سال۱۵۷۲میلادی:
بزرگترین قتل عامهای مذهبی درتاریخ فرانسه روی داد. این کشتار خونین ازمراسم ازدواج هانری پادشاه ناواربا مارگریت آغازشد. این قتل عام به دستور کاترین دو مدیسی ملکه فرانسه و تصویب شارل نهم شاه کشور انجام گرفت. درمراسم ازدواج هانری و مارگریت عده ای ازسران مذاهب کاتولیک و پروتستان حضورداشتند و برخورد شدیدی میان آنان درگرفت. کاترین دومدیسی ازاین فرصت سوء استفاده کرد و پسرش را به قتل عام پروتستانها تشویق کرد. دراین درگیری و منازعه حدود۳۰۰۰۰هزارتن به قتل رسیدند و چون این کشتار درروزعید سن بارتولومی رخ داد درتاریخ فرانسه به نام کشتارسن بارتولومی ثبت شده است.
● ۱۴۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۴اوت سال۱۸۵۹میلادی:
پی یرکوری دانشمند و فیزیکدان فرانسوی درپاریس به دنیا آمد. او از کودکی استعداد شگرف خود را درعلوم ریاضی آشکارساخت. ازاین رو با جدّیت بسیاربه ریاضی و فیزیک پرداخت. پی یرکوری درمدتی کوتاه ازمکتشفان بزرگ دنیای فیزیک و شیمی شد. پی یرکوری درسال۱۸۹۸میلادی به اتفاق همسرش مادام کوری فیزیکدان برجسته موفق به کشف رادیوم و پلوتونیوم شد.
● ۱۰۸ سال پیش درچنین روزی - ۲۴اوت سال۱۹۰۰میلادی:
فردریک ویلهلم نیچه فیلسوف آلمانی درگذشت. نیچه دردوران تحصیل با آثار و نوشته های شوپنهاور آشنا شد و ازآنها تأثیرپذیرفت. نیچه همچنین تا مدتها به هنرو فلسفه واگزمعتقد بود اما چند سال بعد با آنچه طرفدارش بود به مخالفت برخاست و اصول دنیای قدیم را با طرح اندیشه اَبَرمرد محکوم کرد. ازمیان آثار نیچه « چنین گفت زرتشت و فراسوی نیک و بد» را می توان نام برد.
● ۵۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۴اوت سال۱۹۴۹میلادی:
سازمان پیمان آتلانتیک شمالی«ناتو» درواشنگتن امریکا اعلام موجودیت کرد. ناتو بزرگترین اتحادیه سیاسی- نظامی بعد ازجنگ جهانی دوم بود و پس ازتسلیم اوراق مربوط به تصویب معاهده آتلانتیک شمالی به دولت امریکا رسمیت یافت. ناتو به منظور اجرای سیاست محاصره ( دیپلماسی محاصره) با امضای نمایندگان ۱۲کشورجهان ازجمله امریکا، فرانسه، انگلستان و کانادا تشکیل شد و درسال۱۹۵۱میلادی کشورهای آلمان و ترکیه نیز به آنها پیوستند. ناتو به منظور مقابله با حرکتهای اصلاح طلبانه و مردمی تأسیس شد و ازمهمترین مواد این پیمان آن بود که درصورت تجاوز نیروی متخاصم به یکی ازاعضای این پیمان دیگرهم پیمانان به یاری اش بشتابند. شایان توجه است که قصرناتو ابتدا در پاریس بود اما بعد ازخروج فرانسه ازاین پیمان به بروکسل انتقال یافت.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید