پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

کامل شدن تکنولوژی در برنامه آموزشی


کامل شدن تکنولوژی در برنامه آموزشی
شما برای تدریس در مدرسه‌ای به وسیله مدیر مدرسه استخدام شده‌اید. مدرسه مجهز به آزمایشگاه جدید کامپیویر بوده و در هر کلاس کامپیوتری وجود دارد که همه قادر به دسترسی به اینترنت هستند. مدیر جدید از شما انتظار دارد تا (این) تکنولوژی را در برنامة آموزشی گنجانده و کامل کنید. شما احساس می‌کنید که دانش و آگاهی‌تان در مورد کامپیوتر نسبتاً در حد متوسط است و در مورد انتظار تکمیل تکنولوژی قدری نگران هستید. از کجا باید شروع کنید؟ تکمیل (کامل شدن، تکنولوژی دقیقاً به چه معناسب؟ مدیر شما را ره وب سایت در اینترت راهنمایی می‌کند که به چگونگی کمک به درک معلمان در تکمیل تکنولوژی اختصاص دارد. شما مشتاقانه به جستجو و بررسی در این سایت می‌پردازید.
کامل شدن تکنولوژی در برنامة آموزشی شبیه به چیست؟ آیا این کار برگ‌هایی را به وجود می‌آورد که نمرات دانش‌آموزان را محاسبه کند؟ فکر می‌کنید آن را دستی یا پرینت شده به دانش‌آموزان می‌دهند. آیا برای کامل کردن چندین سطوح از تمرین‌ها او (دستورات) برنامة نرم‌افزاری باید مجموعه‌ای از دانش‌آموزان را در اختیار داشته باشیم؟ تکنولوژی ابزار شگفت‌آوری است که به معلمان و دانش‌آموزان در کلاس کمک می‌کند. در واقع، معلمان باید به استفاده از تکنولوژی جهت کمک به آن‌ها در نقششان به عنوان معلم تشویق شوند. این قدم (مرحلة) مهمی به سوی انسجام تکنولوژی در برنامة آموزشی است. با این حال انسجام صحیح تکنولوژی فراتر از نقش کمک و همکاری است. تکنولوژی تغییر سریع در گام است و باعث آشفتگی بیشتر و بیشتر در چگونگی استفاده از آن به شکلی مؤثر و منسجم در کلاس می‌شود. زمانی که به تدریس با کامپیوتر می‌رسیم به نظر می‌رسد تأکید روی یک دستگاه (ماشین) فیزیکی است. در واقع، تدریس، تدریس(درس دادن) کامپیوتر است. دانش‌آموزان وقت زیادی صرف می‌کنند تا یاد بگیرند که چگونه از کاربرهای نرم‌افزاری و مفاهیم علوم کامپیوتر استفاده کنند. سؤالی که به وجود می‌آید این است که آیا دانش‌آموزان در حال یادگیری مفاهیم مربوط به اهداف برنامة آموزشی باید در مورد کامپیوترها یاد بگیرند یا باید به آن اجازه داده شود که با کامپیوترها یاد بگیرند. انسجام تکنولوژی باید به آموزش و یادگیری در کلاس کمک کند. کامپیوترها نباید به صورت یک سیستم جانبی بوده یا به عنوان پر کننده زمان استفاده شوند. کامپیوتر باید وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف آموزشی در کلاس باشد. بنابراین، برنامة آموزشی مکانی برای شروع در زمان انسجام تکنولوژی است. معلم، همراه و همگام با برنامة آموزش، باید انسجام تکنولوژی را هدایت کند، نه کامپیوتر.
● تعریف و انسجام تکنولوژی
انسجام تکنولوژی باید برای هدایت، گسترش، و ارتقای اهداف یادگیری عمل کند. تشخیص داده شده است که معلمان و دانش‌آموزان باید برای یادگیری اصول استفاده از کامپیوتر وقت صرف کنند. این به منظور حرکت به سوی انسجام تکنولوژی به صورت مؤثر (انسجام مؤثر تکنولوژی) لازم است. تکمیل (انسجام) برنامة آموزشی با استفاده از تکنولوژی شامل القاء تکنولوژی به عنوان ابزاری برای افزایش یادگیری در مجموعه‌ای چند زمینه‌ای است. تکنولوژی دانش‌آموزان را قادر می‌سازد تا به روش‌هایی مطالب را یاد بگیرند که قبلاً این روش‌ها وجود نداشتند. انسجام مؤثر تکنولوژی زمانی حاصل می‌شود که دانش‌آموزان قادر به انتخاب ابزارهای تکنولوژی برای کمک به آن جهت دستیابی به اطلاعات به موقع، تجزیه و تحلیل اطلاعات و نشان دادن آن به صورت حرفه‌ای باشند. تکنولوژی باید بخش یکپارچه‌ای از چگونگی عملکردهای کلاسی شود که به اندازة دیگر ابزارهای کلاس قابل دسترس باشد.
● حمایت اجرایی
لازم است که مجریان حمایت تکنولوژیکی را در دو زمینه ایجاد کنند، تکنیکی و آموزش. بیشتر وقت‌ها مسئولیت نگهداری و خرید سخت‌افزار و نرم‌افزار برای کامپیوترها به عهده معلمان مدرسه است. این در صورتی می‌تواند وضعیت مشکلی باشد که معلم وقت آزاد و کافی برای انجام این وظایف را نداشته باشد به اضافه اینکه این تأثیر منفی به روی معلمان دیگر می‌گذارد. از کامپیوتر استفاده نکنید چون اگر ما مشکلی داشته باشیم و همکاری کار زیادی برای انجام دادن داشته باشد برای خلاصی، وابسته به ان همکار می‌شویم. تکنسین آگاه و با تجربه‌ای که برای تعمیر کامپیوترها و بررسی مسائل شبکه آموزش دیده است می‌تواند بهترین حمایت تکنیکی را ایجاد کند. یک معلم ماهر نیز می‌تواند حمایت تکنیکی را به وجود آورد اما وقت مناسب و آزاد برای بررسی این مسئولیت اضافه شده را نیز باید داشته باشد. معلمان کلاس باید در خصوص سنجش‌های یافتن عیوب (کامپیوترها) آموزش ببینند و این را نیز باید بدانند که برای تکنسین شدن هنوز باید تلاش کنند. مجریان نیز باید در جستجوی راه‌هایی برای ایجاد حمایت آموزشی برای معلمان باشند. معلمان در خصوص انسجام تکنولوژی نیاز به پیشرفت حرفه‌ایی دارند و همچنین یک معلم آگاه ضمن کار در کلاس باید در جستجوی راه‌هایی برای انسجام تکنولوژی باشد. هماهنگ کنندة تکنولوژی به کار گرفته شده (استخدام شده) در یک مدرسه اغلب فرد ایده‌آلی برای ایجاد حمایت آموزش در زمینه تکنولوژی است. هماهنگ کنندة تکنولوژی می‌تواند پیشرفت حرفه‌ای معلمان و مشاوران در کلاس‌هایشان را به وجود آورد. مجریان نیز باید مطمئن باشند که پیشرفت حرفه‌ای تأمین شده در جایگاه خود معلمان به وجود آورد. مجریان نیز باید مطمئن باشند که پیشرفت حرفه‌ای تأمین شده در جایگاه خود معلمان را تشویق به سود بردن از کنفرانس در کارگاه‌هایی می‌کند که در برنامة آموزشی نیز انسجام تکنولوژی تأکید دارند.
● نقش معلم
واضح و مشخص است که اگر ما از معلمان انتظار داشته باشیم تا تکنولوژی را در برنامة آموزش منسجم و یک‌پارچه کنند تا حدودی آشنایی با کامپیوتر لازم است. سؤال این جاست که یک معلم برای انسجام مؤثر تکنولوژی در برنامه آموزشی باید چقدر در مورد کامپیوتر اطلاعات داشته باشد. معلمان نیازی به داشتن اینکه کامپیوتر چگونه کار می‌کند ندرند بلکه باید بدانند که چگونه از آن در کلاس استفاده کنند. یک مقایسه ساده زمانی است که کاربر کامپیوتر را با یک راننده مقایسه کنیم. برای رانندگی نیازی نیست که بداند چگونه موتور کاری می‌کند، چگونه ماشین را تعمیر کند، یا حتی از نحوة خرید ماشین لازم نیست چیزی بداند. چیزی که از او انتظار می‌رود این است که بداند چگونه باید در جاده با توجه به علائم رانندگی (در جاده) رانندگی کند. همانطور که راننده طی رانندگی تجربة بیشتری کسب می‌کند، اعتماد به نفس و همچنین مهارت‌های آن‌ها هم افزایش می‌یابد. زمان کار کردن با کامپیوتر به منظور موفقیت سطح آگاهی زیادی لازم است. کاربر به این نیاز ندارد که کامپیوتر چگونه کار می‌کند، چگونه تعمیر می‌شود، یا حتی چگونه خریداری می‌شود. با گذشت زمان کاربر با استفاده از کامپیوتر با تجربه‌تر شده و اعتماد به نفس بیشتری به دست می‌آورد. معلمان در زمان انسجام تکنولوژی باید برای دو هدف تلاش کنند. هدف اول این است که معلمی می‌شود که با کامپیوتر کار کند. این ممکن است ایجاد مطالبی برای استفاده در کلاس مثل کارهای دستی، اخبارنامه‌ها و خبرها باشد. این ممکن است استفاده از کامپیوتر برای تنظیم نمرات دانش‌آموزان یا استفاده برنامة نرم‌افزاری برای قوی (تقویت) کردن مهارتی خاص باشد. دومین هدف این است که کامپیوتر یک شریک آموزشی شود تا یک موضوع برای مطالعه. اهداف آموزشی معلمانی که با کامپیوتر کار می‌کنند در هنر، علوم، ریاضی، هنرهای زبانی، مطالعات اجتماعی، یا دیگر زمینه‌ها است، نه در کامپیوترها. مهم است که معلمان درک واضحی از آنچه که تکنولوژی می‌تواند یا نمی‌تواند در کلاس انجام دهد داشته باشند.
کامپیوترها می‌توانند به معلمان و دانش‌آموزان کمک کنند تا اطلاعات قدیمی (مثلاً از وب سایت Library of congress) و اطلاعات جدید را از هزاران سایت موجود در اینترنت که آپ دیت هستند پیدا کنند. کامپیوترها دانش‌آموزان را قادر می‌سازند تا رخدادها را به صورت زنده و هم‌زمان در سراسر دنیا ببینند. کامپیوترها می‌توانند برای اجرای اطلاعات استفاده شوند به طوری که دانش‌آموزان می‌توانند به سرعت چگونگی تغییر در یک متغیر دو سیستمی که بر متغیرهای دیگر تأثیر می‌گذارد را بهفمند. کامپیوترها دانش‌آموزان را قادر می‌سازند تا اطلاعات جدید را جمع‌آوری و ایجاد کنند. کامپیوترها دانش‌آموزان را قادر می‌سازند تا اطلاعات تکسی (متنی)، شنیداری، و شکلی را داشته باشند که ممکن است در برخی زمینه‌ها کمتر متداول هستند و کامپیوترها به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهند تا با هرکس، هرجا و هر زمان ارتباط برقرار کنند.
در آن طرف سکه کامپیوترها نمی‌توانند جایگزین معلم‌ها شوند.
به خلاف نظر متعصب‌ترین تکنولوژیست‌ها، کامپیوترها نمی‌توانند کارهایی که معلمان انجام می‌دهند را اجرا کنند، فکر کنند، یا واکنش نشان دهند. اگرچه برخی از افراد معتقدند که اطلاعات معادل آموزش است. اما معلمان می‌دانند که درک و فهم با دریافت یا به خاطر سپردن حقایق اتوماتیک نیست. دانستن چگونگی استفاده از اطلاعات، چگونگی استفاده از ایده‌ها در راه‌های جدید، چگونگی ارزیابی اطلاعات و چگونگی برآورد و نتیجه‌گیری یا فراتر رفتن از اطلاعات اصلی ویژگیهای مهم یادگیری هستند.
معلمان با دانستن زمان تدریس رشد آکادمیک دانش‌آموزان را هدایت می‌کنند. معلم یادگیری را آسان می‌کند و به دانش‌آموز کمک می‌کند. تا ایده‌های را به موقعیت‌های یادگیری انتقال دهد. انسجام تکنولوژی در مورد استفاده از برنامه‌های پیچیدة تکنولوژی نیست بلکه آسان کردن انتخاب‌های تکنولوژی و تأکید بر چگونگی یادگیری مفاهیم تکنولوژی است.
● برنامه‌ریزی برای انسجام تکنولوژی
فلسفه و عقاید در مورد انسجام تکنولوژی حسی را ایجاد می‌کنند و به نظر می‌رسد که (این حس) متناسب با نظرات سازنده و مؤثر شما در مورد دینامیک‌های (حرکت‌های) کلاس باشد. الان به قسمت سخت موضوع می‌رسیم. این زمان نشستن و طراحی انسجام تکنولوژی قبل از وارد شدن به کار یکنواخت و روتین آموزش روز به روز است.
واحد برنامه‌ریزی (و طراحی) برای کلاس شما با مشاوره و راهنمایی‌های برنامة آموزشی برای پایه‌ای خاص شروع می‌شود. درس‌ها پیرامون مجموعه‌ اهداف تعیین شده در برنامة آموزش طراحی و برنامه‌ریزی می‌شوند.
کامپیوتر می‌تواند حمایت ایجاد کند و به تمام این چهار زمینه کمک کند، اما مهم‌ترین زمینة مورد توجه هدف آموزش است. توانایی تعیین و بیان واضح هدف از آموزش شما اولین قدم با ارزش در همکاری با کامپیوتر جهت تدریس و آموزش است. برنامة آموزشی به عنوان راهنما عمل می‌کند و شما را قادر به تعیین اهداف آنچه که دانش‌آموزانتان باید کسب کنند می‌کند. زمانی که شما در حال توسعه واحدی هستید برنامه‌ریزی شامل زمینه‌ای برای انسجام تکنولوژیی و لیست فعالیت‌های خاص است که شما می‌توانید برای حمایت از اهداف درس و تکنولوژی انجام دهید. فعالیت‌های خاص ممکن است شامل دسترسی به اینترنت، استفاده از اجزای خاص در کاربرد نرم‌افزار جهت افزایش مهارت، یا توسعة محصول نهایی با استفاده از تکنولوژی است.
● سازماندهی
برای راه‌اندازی فیزیکی کامپیوترها در مدارس معمولاً دو سناریو وجود دارد. برخی مدارس یک آزمایشگاه کامپیوتر دارند، مدارس دیگر فقط بانک‌های کوچک کامپیوتر در کلاس دارند، و مدارس دیگر هر دو این‌ها را دارند. این بخش بر موقعیت آزمایشگاه کامپیوتر و یک کامپیوتر در موقعیت کلاس تأکید دارد.
● آزمایشگاه‌های کامپیوتر
آزمایشگاه کامپیوتر مکانی ایده‌آل برای آموزش در مورد چگونگی عملکرد کامپیوتر، یادگیری در مورد مهارت‌های استفاده از نرم‌افزار، و توسعه مهارت‌های مربوط به کی‌بورد است. معمولاً معلمان مهارت‌هایی را که باید روی آن کار شود نشان می‌دهند و سپس به دانش‌آموزان فرصت داده می‌شود تا روی آن مهارت تمرین کرده و آن‌ها را توسعه دهند.
برای دانش‌آموزان توسعه مهارت‌های اصلی کامپیوتر مهم است با این وجود برای وقت گذاشتن روی کاربردهای کامپیوتر و نرم‌افزار در آزمایشگاه کامپیوتر آسان است. برای این که تکنولوژی در آموزش یکپارچه و منسجم باشد اهدافی که در طراحی و برنامه‌ریزی واحدی تعیین شده‌اند باید در آزمایشگاه بسط و توسعه داده شوند. این ممکن است به معنای نگاه کردن به آزمایشگاه به شیوه‌ای کاملاً متفاوت‌تر باشد.
دانش‌آموزان در آزمایشگاه کامپیوتر نباید به طور مدام در یک فعالیت یکسان کار کنند. این ممکن است استراتژی‌ مؤثری برای برخی درس باشد نه برای همة درس‌ها. مکان آزمایشگاه را در نظر بگیرید جایی که هر دانش‌آموز به طور فعال درگیری فعالیتی می‌شود که یادگیری صورت گرفته در کلاس را افزایش داده یا مورد حمایت قرار می‌‌دهد. شاید گروه کوچکی برای اطلاعات در گزارش با اینترنت دسترسی داشته باشند. و گروه کوچک دیگر روی مهارت‌های کی‌بوردی‌شان تمرین می‌کنند. گروه دیگری هستند که از کاغذ و قلم برای تهیه یادداشت‌ها جهت ارائه به استودیوها استفاده می‌کنند. گروه دیگری برای نشان دادن آن یادداشت‌ها به کلاسشان در استودیوها کار می‌کنند.
معلم در طول این سناریو در صورت نیاز برای سهولت یادگیری هر گروه دقت زیادی صرف می‌کند. هر دانش‌آموز با هدف به فعالیت می‌پردازد و تصمیم‌هایی می‌گیرد که او را برای مرحلة بعد جهت دستیابی به اهدافی که معلم آن‌ها برایشان برنامه‌ریزی کرده است هدایت می‌کند.
● یک کامپیوتر در کلاس
حرکت‌های انسجام تکنولوژی با یک کامپیوتر در کلاس عکس آزمایشگاه کامپیوتر تا حد زیادی تغییر می‌کنند. تفاوت واضح این است که فقط یک شخص یا گروه کوچکی از کامپیوتر استفاده می‌کند و بقیه‌ی کلاس درگیر فعالیت دیگری می‌شوند. بنابراین، شما دقیقاً چه کاری می‌توانید با کامپیوتر در کلاس انجام دهید؟ چهار وضعیت وجود دارد که برای در نظر گرفتن یک کامپیوتر می‌توانند ترتیب داده شوند:
ـ یک کامپیوتر برای بازدهی شخصی
ـ یک کامپیوتر به عنوان ابزار ارائه (نمایش)
ـ یک کامپیوتر و گروه مرتبط با نرم‌افزار
ـ یک کامپویتر به عنوان مرکز یادگیری
هر وضعیت دیدگاه کاملاً متفاوتی از کلاس و کار در کلاس آموزش را نشان می‌دهد. استفاده از یک کامپیوتر برای بازدهی شخصی به معنای استفاده از آن هم برای معلم و هم برای دانش‌آموز است. به یاد بیاورید که در بخش نقش معلم گفته شد که هدف اولیه دستیابی به معلمانی است که با کامپیوتر کار کنند. زمانی که این تکنولوژی مثلاً در کلاس، حاصل شود، ممکن است معلمان بیشتر تمایل داشته باشند که معلمانی شوند که با کامپیوتر کار می‌کنند. ما معلمی را می‌خواهیم که برای رشد و توسعة کمک‌های آموزشی و کمک به مسائل سازمانی از کامپیوتر استفاده کند. باید دومین هدف که در نظر گرفتن کامپیوتر به عنوان شریکی که به طور منظم تکنولوژی و انسجام می‌بخشد فراموش نکنیم. در صورتی که گزارش برنامه‌ریزی درسی صورت گیرد دانش‌آموزان می‌توانند به طور منظم به یک کامپیوتر دسترسی داشته باشند. دانش‌آموزان برای وقت صرف کردن در کامپیوتر باید کار خاصی داشته باشند. این ممکن است از تمرین کردن روی مهارت‌های کی‌بورد تا سرچ مجدد اطلاعات در اینترنت باشد. گردش برنامه درسی با هدفی خاص به استفاده از کامپیوتر به عنوان پر کنندة وقت اضافی ترجیح داده می‌شود. به ویژه، دانش‌آموزانی که به نظر می‌رسد وقت اضافی ندارند هرگز توانایی دسترسی به کامپیوتر را ندارند و ممکن است فرصت بهترین بودن در تکنولوژی را از دست بدهند. آخرین نکته توجه به گفته دیوید لاکترین (۱۹۹۸) است که می‌گوید: "کامپیوتر با جار و جنجال و سر و صدای زیادی دارد دنیای آموزش شد. تا دیگر (سر و صداها) دستیابی هر دانش‌آموز به کامپیوتر بود. خوب، من آن را به دستان معلمان می‌دهم، آن‌ها راه‌های زیادی را برای بهره گرفتن از قدرت آن می‌دانند. با استفاده از کامپیوتر به عنوان یک ابزار نمایش، دامنه‌ی وسیعی از احتمالات برای انسجام تکنولوژی ایجاد می‌شود.
این دامنه بعد از تحقیق برای طراحی و سازماندهی اطلاعات در برنامة نمایشی، تا ارائه واقعی آنچه که شفاهی یا به صورت خود اجرایی است می‌باشد. هر معلم ممکن است به منظور توسعة نمایش (یا ارائه) جهت نشان دادن درس از طریق این فرآیند حرکت کند. معلم به منظور تدریس و طراح توسعة نمایش، در محتوای یک واحد خاص مطالعه با کل کلاس از طریق این فرآیند حرکت کند. هر دانش‌اموز یا گروه کوچکی از دانش‌آموزان ممکن است برای گسترش یادگیری در مورد یک موضوع خاص از طریق این فرآیند حرکت کند. در همة این‌ها استفاده از یک کامپیوتر برای توسعة نمایش محرکی قوی است و دانش‌آموزان را با فرصت واقعی برای ارتباط یادگیری آن‌ها با تکنولوژی بار می‌آورد. استفاده از کامپیوتر با گروه کوچکی از دانش‌آموزان و حضور گروهی در ارتباط با نرم‌افزار احتمال دیگری در کلاس است. هزاران برنامه‌های نرم‌افزاری وجود دارد که ادعا می‌شود آموزش هستند. نرم‌افزاری که به وسیله معلمان مرور می‌شوند و مرتبط با اهداف خاص آموزشی هستند انتخاب خوبی برای کلاس می‌باشند. باید معلم کلاس قبل از معرفی نرم‌افزار به دانش‌آموزان آن را مرور کند. استفاده از نرم‌افزار نیاز به تخصص خاصی ندارد، و دانش‌آموزان آرزو دارند که در این زمینه متخصص می‌شوند و با اهداف آموزش برخورد داشته باشند. استفاده از یک کامپیوتر به عنوان مرکز یادگیری زمانی مفید است که کلاس و فعالیت‌های تنظیم شدة دیگری برای استفاده دانش‌آموزان داشته باشد. این راهی بسیار خوب برای ارتباط یادگیری در کلاس با تکنولوژی است. دانش‌آموزان ممکن است از نرم‌افزار مربوط به عنوان (تیتر) مطرح شده در کلاس استفاده کنند، پروژه را (از این طریق) گسترش دهند، یا از کامپیوتر به عنوان یک ابزار تحقیقی استفاده کنند. مهم است که دانش‌آموزان انتظارات واضحی در مورد استفاده از زمان کامپیوترشان برای استفاده مؤثر از آن داشته باشند.
حالا شما درک بهتری از چگونگی انتظار مدیرتان برای استفاده از تکنولوژی در کلاس خود دارید. حالا شما می‌دانید که توسعة مهارت‌های کامپیوتری‌تان مهم است اما مهم‌تر توانایی خلاق شما برای یافتن ارتباط تکنولوژی با اهدافی است که انتظار دارید آن‌ها را در برنامة آموزش امسال پوشش دهید. مرکز منبع تکنولوژی در www.dlcwest.com/Ntech teacher را به شما می کندکه تنظیم (هماهنگ) کننده‌های تکنولوژی حوزه‌های مدارس را توسعه دهید.
Baharak Mirzaie
http://e-life.blogfa.com


همچنین مشاهده کنید