سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

دولت‌ها نرم‌افزار Open-Source دوست دارند، اما مایکروسافت نه


دولت‌ها نرم‌افزار Open-Source دوست دارند، اما مایکروسافت نه
در ماه می، مقامات شهر مونیخ تصمیم گرفتند که ویندوز مایکروسافت ۱۴۰۰۰ رایانه‌ی کارمندان حکومت محلی را جایگزین سیستم عامل open-source لینوکس، کنند. اگرچه قرارداد اخیر در حدود ۳۵ میلیون دلار هزینه در بر داشته، اما استیو بالمر، مدیر اجرایی‌ی مایکروسافت که در روزهای تعطیلات خود به سویس رفته بود از مسافرت خود صرف نظر کرده و به قصد دیدن شهردار، عازم مونیخ شده است.( مایکروسافت حتا قیمت‌های خود را برای رقابت با لینوکس کاسته است اما لینوکس در اصل هزینه‌یی دربر نخواهد داشت و افزون بر این، کاربران به ندرت در هنگام استفاده‌ی آن نیاز به خریدن سرویس‌های پشتیبان پیدا می‌کنند.) اما غول نرم‌افزار هنوز خاطر پریش است.
از این روی که برنامه‌ی اخیر فقط منحصر به شهر مونیخ نبوده، مسولان مایکروسافت به شدت نگران هستند. دولت‌ها در سراسر دنیا برآنند که از نرم‌افزار open-source استفاده کنند.
برخی از ویژگی‌های نرم‌افزار یادشده که دولت‌ها را برای کارکردن با آن ترغیب می‌کند قابل کنترل بودن توسط کاربران و تغییر دادن برنامه، هستند.
مقامات ملی و دولت‌ها، قانونی پیش نویس کرده‌اند که برای تهیه‌ی نرم‌افزار open-source امتیاز‌هایی در نظر دارد. برای مثال دولت برزیل برآن است که پیشنهاد خریدن نرم‌افزار open-source را به تمام آژانس‌های دولتی، شرکت‌ها و موسسات رسمی، بدهد. دیگر کشورهای دنیا نیز درصدد استفاده از نرم‌افزار جدید هستند.
همچنین گروهی از برنامه‌نویسان چینی در حال کار کردن بر روی نسخه‌یی از لینوکس بوده و در هندوستان سیاستمداران از برنامه‌نویسان خبره‌، درخواست توسعه دادن به تولیدات open-source در کشور خود را داده‌اند. درخور توجه است که در ماه جاری مقامات کشور ژاپن بیان کرده‌اند که قادر به همکاری با چین و کره‌ی جنوبی در زمینه‌ی توسعه‌ی جای گزین کردن نرم‌افزار open-source به جای نرم‌افزار مایکروسافت هستند. درخور توجه است که مقامات کشور ژاپن هم اکنون هزینه‌یی در حدود یک میلیارد ین را به طرح یادشده اختصاص داده‌اند.
● علت این گونه وسواس به خرج دادن چیست؟
دولت‌های پیشرفته با تعداد بیشماری از فایل‌های دیجیتال دست و پنجه نرم می‌کنند. مدارک دیجیتالی، شامل گواهی تولد نوزادان، مالیات و در جایی دیگردر زمینه‌های جنایی مدارکی از DNA جنایتکاران است. بنابراین دولت‌ها هیچ تمایلی به ذخیره کردن چنین اطلاعات با ارزشی در نرم‌افزارهای محدود فروشندگان، نخواهند داشت. همچنین در مورد مایکروسافت مشکلات امنیتی‌ی نرم‌افزاری، چون انتشار اخیر Blaster و ویروس SoBig ، عواملی برای افزایش نگرانی دولت‌ها هستند.
بر اساس آمارهای به دست آمده از شرکت تحقیقات بازار IDC، هزینه‌ی پرداخت شده برای خرید نرم‌افزار در سال ۲۰۰ ، مبلغی در حدود ۱۷ میلیارد دلار در دنیا بوده و چنین برآورد می‌شود که رقم بالا،طی ۵ سال آینده تا ۹ درصد افزایش یابد.
مایکروسافت، کمابیش بخشی از این بازار را دردست داشته و بررسی‌ها نشان می‌دهد که فروش مایکروسافت به دولت‌ها، در حدود ۸/۲ میلیارد دلار بوده است. توجه داشته باشید که این بازار از اهمیت ویژه‌یی برخوردار بوده و هنگامی‌که دولت تکنولوژی به خصوصی را انتخاب می‌کند، شهروندان و تاجرانی که در آن زمینه‌ با دولت همکاری می‌کنند، با آن نوآوری همگام خواهند شد.. از آن‌جایی که پیوند نرم‌افزار open-source و دولت، می‌تواند نقطه ضعف مایکروسافت باشد، شگفت آور نیست اگر مسولان مایکروسافت دچار بیم و خاطر پریشی باشند.
نظریه پردازان open-source را به چند دلیل دوست دارند. در حرف، وضوح و روشنی نرم‌افزار، موجب افزایش امنیت شده، مشکلات پنهانی که به وسیله‌ی هکرها کارگذاشته شده، آشکار می‌گردد و برنامه‌نویسان قادر خواهند بود نقص‌های کدها را از میان برند. همچنین نرم‌افزار یادشده می‌تواند در جهت رفع نیازهای کاربران تغییر یابد.
اوراکل، دومین شرکت نرم‌افزاری جهان، هنوز هیچ گونه احساس ناخوش‌آیندی از جایگزین شدن نرم‌افزارهای خود با نرم‌افزار open-source ، در نزد دولت‌ها، نداشته است. اما وضعیت مایکروسافت متفاوت بوده و از آن جایی که لینوکس در شکل یک رقیب Open-source برای سیتم عامل ویندوز بوده، مایکروسافت در این زمینه آسیب پذیر است.
چنانچه مایکروسافت از بخش دولت بیرون رانده شود، در حقیقت سه گروه سود خواهند کرد: شرکت‌های مشاوره‌یی‌ی بزرگ چون IBM ، که فرصتی برای مشورت دادن و نصب تولیدات جایگزین خود را پیدا خواهند کرد، شرکت‌هایی مانند Red Hat یا SuSe ، که محصولات لینوکس را می‌فروشند و بسیاری از شرکت‌های کوچک محلی‌ی تکنولوژی که قادر به تغییر دادن نرم‌افزارهای open-source برای کاربران و دولت‌، هستند.
مایکروسافت و شرکت‌های پشتیبان او در صدد ردکردن نرم‌افزار open-source بوده و بر این باور بوده‌اند که بازبودن این گونه نرم‌افزارها موجب آسیب پذیر شدن آن توسط هکرها، خواهد بود.
جسون متوسوJason Matusow ، یکی از مدیران مایکروسافت، در این باره گفته است که توسعه‌ی نرم‌افزار، نیازمند مدیریت خوب و درک نیازهای مشتریان است.
روبرت کرمر Robert Kramer ، یکی از مدیران اجرایی مایکروسافت چنین عنوان کرده :« پیشنهاد یک قانون که جایگاه نرم‌افزارها را نشان دهد، برای برطرف کردن رقابت در این زمینه چاره ساز به نظر می‌رسد و افزون بر این به کاربران کمک خواهد شد تا نرم‌افزاری که برای آنان ضروری نیست را به اشتباه نخرند.»
مسولان شرکت مایکروسافت، هفته‌ی آینده در شهر رم، در مورد پیشنهاد اخیر صحبت خواهند کرد. این سخنان در کنفرانس اخیر از مجوعه کنفرانس‌های ویژه‌ی رهبران دولت‌ها بازگو خواهد شد، اما شواهد نشان می‌دهد که بیشتر آنان تصمیم خود را در این باره ، از پیش گرفته‌اند.
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید