چهارشنبه, ۲۹ فروردین, ۱۴۰۳ / 17 April, 2024
مجله ویستا


سینمای ملی،نیاز ملی ، عزم ملی


سینمای ملی،نیاز ملی ، عزم ملی
دولت نهم بر خلاف برخی فرافکنی ها ی جریان های سیاسی که تلاش برای ارایه چهره ضد فرهنگی و خشن از این دولت را بویژه در عرصه سینما داشتند، سینمای ملی با محوریت ارتقای فرهنگی و احیای اقتصاد سینما را به عنوان برنامه محوری در دستور کار قرار داد.
اکنون سه سال از عمر دولت نهم می گذرد و این برنامه کلان گام به گام اثرات خود را در لایه های مختلف این هنر - صنعت نمایان می سازد به نحوی که رونق نسبی اکران در طول ایام اخیر ،نشانگر انتخاب صحیح مسیر از سوی مدیریت فرهنگی کشور برای راهبری عرصه سینماست.
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در دیدار صمیمی با کارگردانان سینما، از سینما به عنوان یک هنر برتر یادکردند و فرمودند:سینما، بلاشک یک هنر برتر است، یک روایتگر کاملا مسلط که هیچ روایتگری تاکنون در بین این شیوه های هنری روایت یک واقعیت و یک حقیقت، تا امروز به این کارآمدی نیامده و یک هنر پیچیده و پیشرفته و متعالی.
نگاه تیزبین و دقیق ایشان به این هنر- صنعت برتر و پیچیده امروز ، نشانگر جایگاه این حوزه در فرهنگ سازی و هدایت جامعه به سوی مقصود از منظر فرهنگ و شاخصه های غالب فرهنگی به عنوان زبان برتر، روزگار اخیر است .
سینما با اتکا به این نگاه ، ضرورت طرحی نو هوایی تازه را در این دوره در قاب سینمای ملی جستجو کرد و برنامه ریزی در مسیر دستیابی به این مهم در دستور کار مدیران و روی میز تصمیم گیری قرار گرفت .
امروز ، سینمای ایران بیش از هر زمان نیازمند طرح و برنامه ی توامان فرهنگی و اقتصادی به منظور خروج از شرایط نامتناسب نرم افزاری و سخت افزاری است .این سینما خسته از افراط و تفریط ها،‌سعی و خطاهای غیر ضروری و راه طی شده دو قطبی، یعنی هنری سازی، روشنفکرانه و تجاری سازی عامه پسند، که در سالهای گذشته چه بسیار اولی ره به انحطاط و سیاه نمایی سپرده و دومی به حیطه عوام زدگی و ابتذال فرو غلتیده است، در انتظار طرحی نوست و هوایی تازه می طلبد.
این سینما می خواهد و می تواند پاسخگوی نیازهای کشور باشد و کلید پیشرفت و تعالی ایران اسلامی و جهان اسلام، مشروط بر آنکه از وضعیت ساختاری کهنه موجود و حلقه بسته فرهنگی و اقتصادی امروز در آید و ضمن تبدیل شدن به هیئتی نوین و سطح مدیریتی وزین و جایگاهی نافذ، برای جذب مخاطبان انبوه در سطح ملی، منطقه ای و جهانی، از مضامین موضوع ها و قصه های شرقی ، دینی و ایران مشحون گردد.
برای این سینما می بایست در آموزش نیروی انسانی در بازسازی تجهیزات و نوسازی فناوری در توسعه و ساخت فضاهای نمایش و پخش و در بازار یابی داخلی و خارجی همزمان برنامه داشت .
هرچند شرط کافی این شروط لازم و مهمتر از همه تفوق و غلبه یک فضای فرهنگی و هویتی انگیزه بخش ، شوق آفرین و بلانده و وجود طرح و برنامه ای فرهنگی ،‌جامع و فراگیر است تا منجر به افزایش شناخت از خود و اعتنا به فرهنگ و هویت خودی و فزونی عرق و غرور ملی و اعتماد به نفس سینماگران شود.
معاونت امور سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی در این دوره با تاکید بر گفتمانی تازه و مبتنی بر محوریت برنامه کلان یادشده ، برنامه ریزی و اجرا را در حوزه های صف و ستاد دسنمایه امور قرار داد.
تبیین هشت برنامه عملیاتی با هدف ارتقای فرهنگی و رونق اقتصادی سینمای ایران با تحقق سینمای ملی از طریق سه کلان برنامه ، "فیلم خوب" (تولید اثر ارزشمند)، "سالن خوب"(فضای نمایش کافی و کیفی) و "اکران خوب" (توزیع پررونق).
طراحی و تبیین این برنامه های عملیاتی در برگیرنده طیف وسیع از ذی نفعان و نقش آفرینان بوده و حمایت از تولیدات فاخر و ارزشمند سینمایی و سمعی و بصری ، جذب درصدی از منابع دستگاههای گوناگون کشور به منظور مشارکت در تولید ،روز امد سازی و نوسازی فضاهای نمایش فیلم و سالن های موجود سینمایی کشور ، ساخت سالنهای جدید سینما حداقل دو برابر وضع موجود(۳۰۰ سالن به ۶۰۰ سالن) بویژه در شهرهای فاقد هرگونه فضای نمای شفیلم، طرح جامع حمایت از اکران داخلی و خارجی و یارانه های اختصاصی سینمای ایران بویژه یارانه های معطوف به مخاطب و مصرف کننده ، آموزش تکمیلیو داشن افزایی نیورهای موجود سینما و جذب نیورهای کارآزموده جدید و توانمند سازی بخش خصوصی برای مسئولیت پذیری و تصدی گری بیشتر در هر دو عرصه فرهنگی و هنری و اقتصادی و صنعتی سینما را در محور برنامه ای - اجرایی خود دارد.
به گزارش ایرنا، مدیریت سینمایی در این دوره سرفصل های کلان فعالیت برنامه ای را به منظور تحقق سه برنامه محوری و منتهی به فیلم خوب ، سالن خوب و اکران خوب در محورهای ذیل در حوزه های صف و ستاد تبیین نموده است .
پژوهش ، نظریه پردازی ، دانش افزایی نیروی انسانی موجود و آموزش فرهنگی، هنری،‌فنی و حرفه ای سینماگران جوان مبتنی بر مبانی معرفتی ملی و خودی ،‌ایجاد بانک سوژه ،ایده ، متون داستانی، فیلمنامه های فاخر ، هویت گرا ،‌حکمت آموز ، عبرت آمیز و امید آفرین و خلق فرصت دیدار و میثاق سینماگران با تاریخ و جغرافیای عظمت های کشور در عرصه میراث فرهنگی،میراث علمی،‌تمدنی، طبیعی و آرمانی از محورهای این برنامه کلان به شمار می رود.
ایجاد فضای تعامل و تعاطی سینما با عرصه های علمی ، صنعتی به منظور کارآفرینی ، ایجاد کانون های فیلم حلقه های نقد علمی ، فنی و معرفیت از طریق هم اندیشی و هم نشینی با نخبگان عرصه های مختلف، سرمایه گذاری کامل در تولیدات راهبردی ،‌شاخص و الگو شونده، مشارکت موثر با سرمایه گذاران خارجی در تولید فیلم بویژه با نگاه به شرق و جنوب و مبتنی بر اولویت های سه گانه بین المللی سینمای ملی در حوزه زبانی یا تمدنی، حوزه آئینی و حوزه آرمانی و حمایت موثر از تولیدات بخش خصوصی ،‌عمومی و دیگر بخش های دولتی در آثار جذاب متمایل به سینمایی فرهنگ ساز ، عزت طلب ،‌عفیف و شوق آفرین، دیگر محورهای این برنامه است .
برگزاری آئین ها و جشنواره های مشوق و جهت دهنده فیلم در سطوح و فرمت های مختلف تولیدی و پاسداشت مسئولیت شناسی و بزرگداشت سینماگران دردآشنای کشور، عرضه و اکران بهتر و موثرتر آثار معیار با حمایت ویژه از آنها درمرحله پخش، حمایت از اقتصاد سینما از طریق ارایه تسهیلات، کاهش تعرفه ها، افزایش معافیت ها و تخصیص یارانه و کمک به تولید و پخش بهتر بویژه از طریق مخاطب بیشتر ، پشتیبانی فرهنگی ، اقدامات رسانه ای ، نقد و فضاسازی مبتنی بر مولفه های فرهنگی، حمایت از ارایه آثار برتر و مصادیق فیلم ملی به جشنواره های خارجی و بازاهای فیلم، سینما سازی و سینماداری و اقدامات بهینه در این زمینه مبتنی بر مبانی و اصول معماری ایرانی و اسلامی و حمایت از سینما سازان و سینماداران نمونه، سرمایه گذاری در نوسازی و توسعه فناوری و تجهیزات نوین مربوط به فضای حقیقی و مجازی تولید و پخش و تامین اجتماعی ، صیانت شغلی ، بیمه بیکاری و بیمه از کار افتادگی ، بخش های دیگر برنامه ای معاونت امور سینمایی در این دوره محسوب می شود.
و در کلام آخر "قانون ملی سینما" ،‌یک نیاز برای گسترش تعامل بین بخشی و ایجاد امنیت خاطر در تبیین و اجرای برنامه ها در مسیر توسعه همه جانبه کشور و مطابق با سند چشم انداز و تعالی این هنر-صنعت در مسیر اهداف نظام قلمداد می شود.
سینمای ملی، نیاز ملی و عزم ملی برای تحقق این کلان ارمان نظام جمهوری اسلامی را برای ایجاد گفتمان از طریق فرهنگی غنی و فاخر با دیگران طلب می کند.
منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید