سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

سوغات سفر


سوغات سفر
میدان المپیک به مثابه یک دانشگاه بزرگ و معتبر در ورزش است و ورزشکاران حاضر در المپیک را نیز می توان به پذیرفته شدگانی تشبیه کرد که نمره قبولی برای ورود به المپیک را به دست آورده اند. در این دانشگاه معتبر و در این میدان با عظمت ورزشکارانی که رنج و زحمت بیشتری را متقبل شده باشند قبول وبه مدال می رسند و ورزشکارانی که دستشان از کسب مدال کوتاه می ماند، ورزشکاران مشروطی هستند که باید یک جلسه ۴ ساله را برای حضور و جبران در یک المپیک دیگرتجربه کنند.این بار چین میزبان این رویداد بزرگ بود. کشوری در قلب آسیا که به گواه دوست و دشمن به المپیک اعتبار داد تا جایی که ژاک روگ میزبانی چینی ها را ستود و از میزبانی آنها به نیکی یاد کرد و اعلام داشت که چین نمایشی فراتر از یک میزبان را ارائه داد که این امتیاز بزرگی برای چشم بادامی ها بود.
▪ میزبانی به بهترین شکل ممکن
در ایام المپیک فقط کافی بود تا پای توریستی به فرودگاه پکن باز شود. هنوز از هواپیما پیاده نشده، والنتیرهای (راهنما) جوان شما را به سوی خط مترویی هدایت می کنند که شما را از فرودگاه اصلی به فرودگاه جانبی ببرد. جالب اینکه ۲ فرودگاه هیچ تفاوتی با هم نداشته و تنها عظمت و نوع کلاس کار بالای چینی ها را نشان می دهد.
▪ نقشه راهنما
پس از دریافت بار، اولین هدیه چینی ها به مسافران المپیک یک نقشه است. -نقشه ای که تمام پکن و محل برگزاری مسابقات المپیک به تفکیک رشته در آن آمده است- این نقشه راهنما کمک می کند تا نیمی از مشکلات مسافران المپیک در همان ابتدای کار برطرف شود.
▪ تبدیل پول
مسافران المپیک به لحاظ تبدیل پول نیز مشکلی نداشتند. آنها قبل از ترک فرودگاه می توانستند به راحتی پول خود را با پول رایج چین یعنی یوان عوض کنند. هر یوان چین در ایام برگزاری المپیک چیزی حدود ۱۳۷ تا ۱۳۹ تومان ما بود.
▪ وسایل نقلیه پاکیزه
برای مسافران المپیک در ایام برگزاری این بازی ها، چینی هابرای حمل و نقل افراد تدابیر بسیاری را اتخاذ کرده بودند. متروهای پاکیزه، اتوبوس های تمیز و تاکسی های چشم نواز وسایلی بودند که در ایام المپیک وظیفه جابه جایی مسافران المپیک را بر عهده داشتند.
▪ کرایه های ارزان
اگرچه پیش از المپیک اعلام شده بود که کرایه وسایل نقلیه در ایام المپیک افزایش خواهد یافت اما هرگز این اتفاق نیفتاد تا مسافران المپیکی مشکلی به نام گرانی وسایل حمل و نقل نداشته باشند. قیمت بلیت متروهای پکن در ایام برگزای بازی ها ۲ یوان معادل ۲۷۸ تومان بود، البته مسافرانی که ID کارت و یا اینکه بلیت بازی ها را در اختیار داشتند از خرید بلیت معاف بودند.قیمت بلیت اتوبوس های پکن نیز در ایام بازی ها یک یوان معادل ۱۳۹ تومان بود که خیلی ها از این مسأله در ایام المپیک خشنود بودند اما وضعیت تاکسی ها فرق می کرد، ورودیه تاکسی ها ۱۰ یوان یعنی چیزی حدود ۱۳۹۰ تومان بود اما این مبلغ چیزی نبود که بخواهد باعث بروز مشکلات خاصی برای مسافران المپیک شود.
▪ خط ویژه
در تمامی اتوبانهای منتهی به شهر پکن یک خط ویژه مخصوص عبور و مرور مسافران المپیک بود. در این خط هیچ اتومبیلی به جز اتومبیل های مخصوص المپیک تردد نمی کرد وهمین مسأله باعث شده بود تا ورزشکاران و تیم های اعزامی در کمترین زمان ممکن خودشان را به محل مسابقات برسانند.
▪ صندوق مخصوص
بانک های پکن همانطور که تصور می شد، پرتردد و شلوغ بودند اما در همین بانک های شلوغ یک صندوق برای مسافران المپیک در نظر گرفته شده بود. این صندوق با کد Olympic VIP کاملاً از بقیه باجه های بانک متمایز شده بود و به راحتی هر چه تمام تر کار بانکی مسافران المپیک را انجام می داد.
▪ ترافیک کم
اگر چه خیلی ها پکن را یکی از کشورهای پرترافیک دنیا می دانند اما چینی ها در ایام برگزاری المپیک تدابیری را اندیشیده بودند که ترافیک یا در چین به چشم نیاید و یا اگر می آید بسیار کم باشد. به همین دلیل طرح زوج و فرد یکی از راهکارهایی بود که چینی ها در این ایام اندیشیده بودند.البته چینی ها برای اینکه علاج واقعه را قبل از وقوع کرده باشند، در ایام برگزاری المپیک تردد اتومبیل های با نمره به غیر از پکن را در پایتخت ممنوع کرده بودند، هر چند که مردم پکن نیز نهایت همکاری را با مسئولان برگزاری داشتند و از تردد بی مورد خودرو واقعاً اجتناب می کردند.
▪ شلوغ ترین خط
پرطرفدارترین و شلوغ ترین خط اتوبوسرانی در پکن به ایستگاه ۹۱۹ ختم می شد. ایستگاهی که مسافران المپیک را در قبال دریافت چیزی حدود ۱۱ یوان یعنی ۱۵۰۰ تومان به پای دیوار بزرگ چین می رساند، جایی که مسافران المپیک علاقه بسیاری به دیدار از آن داشتند.
▪ مردم مهربان
چینی ها واقعاً مردم میهمان نواز و مهربانی بوده و هستند. آنها در ایام المپیک نهایت همکاری را با مسافران این رویداد بزرگ داشتند. آنها برای اینکه مسافران احساس آرامش کنند از هیچ تلاشی دریغ نداشتند. این مهربانی مردم چین باعث شد تا خیلی ها لب به تحسین آنها بگشایند.
▪ هتلداران متمول
در ایام المپیک این هتلداران چینی بودند که پول خوبی به جیب زدند. در ایام بازی ها اکثر هتل ها پر از مسافر بود، ضمن اینکه همان هتل های معمولی نیز هزینه خود را چند برابر کرده بودند. مثلاً هزینه یک شب اقامت در یک هتل ۴ ستاره معمولی با صبحانه در ایام المپیک در پکن چیزی نزدیک به ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار بود که صدای خیلی ها را درآورد.
▪ نظافت شهر
نظافت شهر پکن در ایام برگزاری المپیک می تواند الگویی برای تمامی کشورهای جهان باشد. چینی ها در این ایام خودشان به بهترین شکل ممکن نظافت را رعایت می کردند، ضمن اینکه شهرداری پکن نیز در ایام برگزاری بازی ها سنگ تمام گذاشت و با کار شبانه روزی شهر را از بابت تمیزی به یک نقطه ایده آل رساند.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید