جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

شکسته شدن مرز میان سازندگان رایانه و وسایل الکترونیک


شکسته شدن مرز میان سازندگان رایانه و وسایل الکترونیک
اندیشه سنتی نسبت به شرکتهای رایانه بزودی از بین خواهد رفت. زمان همه چیز را تغییر داده است : فروشندگان پی سی دیگر فقط رایانه نمی فروشند ، بلکه با گرایش بسوی سایر لوازم الکترونیک بازار سنتی تولید را در معرض تغییر و تحول عمده قرار داده اند.
اسکات مک گریگور رئیس فیلیپس ضمن تایید این موضوع بر پیش بینی خود صحه می گذارد که سازندگان دوسوی بازار یعنی رایانه و لوازم الکترونیک مرزهای بین خود را شکسته و اینک هر کدام درون حوزه فعالیت دیگری دست به ابتکار و تولید می زند. به عقیده اسکات سازندگان رایانه علاقه زیادی به طرف ساخت تلویزیون آن هم با فرمت یک پی سی برای مشتریان را دارند و این موضوع تا چند سال آینده دغدغه اصلی خواهد بود. محیط رایانه های خانگی از حالت سنتی درآمده و کاربران ترجیح می دهند سیستم های صوتی و تصویری شان در قاب کوچک مانیتور و تلویزیون یکی شده و شکل جدیدی از سیستم های منحصر بفرد و همه کاره را داشته باشند.
شاید شرکت اپل با ساخت Ipod که اجراکننده آهنگ است ، به عنوان اولین سازنده رایانه مرزهای خود با دنیای لوازم الکترونیک را شکست و تجربه خوبی پیش روی دیگر سازندگان قرار داد. همان طور که اپل بدین سو حمله ور شد، سونی نیز جای خود را از مدتها قبل در بازار رایانه باز کرد و سرانجام امروز از یک سازنده لوازم الکترونیک بعنوان یکی از سازندگان برتر رایانه و نوت بوک در جهان خودنمایی می کند. نوکیا و سونی اریکسون که ابتدا حوزه عمل شان ارتباطات موبایل بود، اینک به عنوان سازندگان اجراکننده MP۳ نقش بزرگی را در بازار ایفا می کنند و به بازیگران اصلی برای ساخت موبایل هایی که قابلیت وصل شدن به پی سی ، اینترنت دارند ، تبدیل شده اند.
بنابراین مرزهای سنتی کاملا فرو ریخته و ارائه فناوری برتر و نوتر حرف اول را در بازار می زند. شرکت Gateway که همگان به عنوان سازنده رایانه می شناسند در ماه مه امسال استراتژی جدیدی اتخاذ کرد. بر این اساس شرکت دست به تولید انبوهی از سایر ابزارهانظیر کنسول برای ایکس باکس مایکروسافت ، تلویزیون های فلت و ال سی دی ، سینمای خانگی و اجراکننده ای MP۳ می زند تا از بازار عقب نماند. دیوید هسی از مدیران مرکز تحقیقات Displaysearch می گوید: امسال شرکت Dell نیز به جمع تولیدکنندگان تلویزیونهای LCD پیوسته و در هدف بلندمدت قصد تولید مشترک تلویزیون های ال سی دی با سازندگان تایوانی و کره ای دارد. این شرکت پیشتر اعلام کرده بود که برای عقب نماندن از سایر سازندگان رایانه که وارد بازار لوازم الکترونیک شده اند باید بدین سو گام بردارد.
واقعیت این است که سازندگان رایانه براحتی می توانند بسوی ساخت سایر لوازم خود را سوئیچ کنند و سازندگان لوازم الکترونیک چاره ای جز تولیدات مشترک با آنها برای بالابردن توان تکنولوژیکی خود ندارند. در مرکز توسعه بزرگ مدیای دیجیتالی ، بالابردن توانایی لوازم الکترونیک در کنار رشد پهنای باند اینترنت فکرها و طرحهای نویی را پیش رو قرار داده است. به تقاضای مشتریان اینک تلویزیون های LCD باید اجازه دسترسی به اینترنت پرسرعت ، شبکه بی سیم و مرور اطلاعات ذخیره شده روی حافظه های کارتی نصب شده در تلویزیون را داشته باشند تا کاربران ضمن مرور اینترنت و ایمیل با تلویزیون ، دوربین دیجیتالی شان را به آن وصل کرده و به تماشای عکسهای دلخواه بنشینند.
مثلا توشیبا تلویزیون فلت با شبکه بی سیم (IEEE۱۳۹۴ پورت فایروایر) را در اختیار کاربر گذاشته و اجازه می دهد تا با نصب یک کارت حافظه فلش یا استیک یا مولتی مدیا کارت ، دیتا میان تلویزیون و سایر سیستم ها و رایانه ها مبادله شود. سونی البته بیشتر از سایرین نسبت به نزدیک شدن دو سوی تولید تلاش کرده است.
مثلا ضبط کننده ویدئویی PEGA-VR۱۰۰K به تلویزیون و ریسیور ماهواره و اجراکننده دی وی دی وصل می شود و دیتا را روی کارت استیک به صورت MPEG۴ ضبط می کند و تا یک گیگ اطلاعات و تصویر ذخیره کرده و اجازه می دهد تا روی یک PDA به نمایش دربیایند. بنابراین مردم باکس های ایزوله شده و مختص یک کار را نخواهند داشت و دیگر تلویزیون آنها فقط تلویزیون نیست ، بلکه رایانه نیز هست و رایانه ها هم دیگر تنها رایانه نیستند، بلکه تلویزیون نیز هستند! Teac در نمایش برلین که اخیرا برگزار شد ، رایانه خانگی موسوم به TMM-۲۰۲۰ را نمایش داد که با یک گیگ پردازنده C۳ و فناوری Via نیاز به داشتن فن را از بین برده و مخصوص کابینت های استریو و تلویزیون ساخته تا با کنترل از راه دور مانند تلویزیون عمل کرده و به اینترنت وصل شده و ضمن پخش دی وی دی تصاویر و شوهای تلویزیونی را نیز ضبط کند.
تقاضای مشتریان برای داشتن محصولات مشترک در صنایع آی تی رشد عجیبی در پی داشته و باعث همگرایی رایانه ، تلویزیون ، دوربین ، اجراکننده MP۳ ، همراههای شخصی دیجیتالی (PDA) شده است. اما آنچه از دور پیداست ، گرایش به سوی داشتن رایانه همه کاره است که علاوه بر کوچک بودن اندازه اش کارایی های بزرگی از خود نشان دهد و برای همین دیگر رایانه ها از داخل اتاق کار به نشیمن آمده و ضمن شیک شدن اش کارایی های وسیعتری نیز پیدا کرده است.
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید