جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

انتخاب غیرقابل پیش بینی


انتخاب غیرقابل پیش بینی
در خلال مبارزات مقدماتی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، آن زمان که جوزف بایدن در کسوت رقیب باراک اوباما با لحنی کنایه‌آمیز رنگ پوست و لهجه سیاهان آمریکا را به سخره گرفت و باراک اوباما را تنها آفریقایی آمریکایی خوش‌قیافه و باهوش خواند که شمرده سخن می‌گوید، کمتر کسی فکر می‌کرد که همین سیاستمدار جوان رنگین پوست، بایدن را به‌عنوان معاون خود در مبارزات نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری برگزیند.
بایدن البته بلادرنگ از اوباما عذرخواهی کرد و سناتور جوان نیز با انتخاب وی به‌عنوان معاونش نشان داد که سیاست‌ورزی را بر کینه توزی ارجح می‌داند.
باراک اوباما با انتخاب بایدن نشان داد که بیش از هر چیز پیروزی بر جان مک کین، رقیب جمهوریخواهش برایش اهمیت دارد و اینگونه بود که یکشنبه همین هفته با رویکردی هوشمندانه و البته خاضعانه، نام جوزف بایدن را به‌عنوان معاون خود اعلام کرد.
این انتخاب از یک جهت قابل انتظار نبود چرا که اوباما همواره در یک سال گذشته از تغییر سخن گفته‌است و این در حالی است که بایدن عضوی از سیاست و حکومت آمریکا در ۳ دهه گذشته است؛ سیاست و حکومتی که اوباما اکنون از تغییر آن سخن می‌گوید. گفته می‌شود که مهم‌ترین دلایل انتخاب بایدن، تجربه سی‌و‌چند‌ساله وی به‌عنوان رئیس کمیسیون سیاست خارجی سنا و رئیس کمیسیون قضائی این نهاد بلند پایه دولت آمریکاست.
بایدن همچنین با توجه به حضور چند ده ساله‌اش در مرکز تصمیم‌گیری‌های کلان ایالات متحده آمریکا از روابط بسیار خوبی در واشنگتن برخوردار است و به دیگر بیان «مرد واشنگتن» است و این همان ویژگی‌ای است که تمامی نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا در انتخاب معاونشان از آن غفلت نمی‌کنند.
اوباما با انتخاب خود نشان داد که قصد دارد با برطرف کردن نقاط ضعف خود، مبارزه تمام عیاری را با جان مک کین جمهوریخواه آغاز کند. اگر تا پیش از این جان مک کین با تاکید بر بی‌تجربه بودن اوباما در عرصه سیاست خارجی سعی می‌کرد عرصه را بر رقیب جوانش تنگ کند_ و البته تا حدودی هم موفق بود_ از این پس این جوزف بایدن با تجربه است که بار بی‌تجربگی اوباما را در سیاست خارجی بر دوش خواهد گرفت و تبلیغات منفی رقیب را خنثی خواهد کرد.
از سوی دیگر محبوبیت بایدن در آمریکا که از رفتار و منش او در زندگی خانوادگی و رزومه کاری به‌دور از فساد اخلاقی و مالی‌اش نشأت می‌گیرد می‌تواند برگ برنده اوباما در مرحله نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری باشد. به قول «هاوارد فاینمن» ستون نویس هفته‌نامه نیوزویک، اوباما در انتخاب معاون خود بسیار پخته عمل کرده و بدون سر و صدا و به دور از هیاهو‌های تبلیغاتی از سر تامل و دور اندیشی دست به انتخاب زده و به این ترتیب در اولین قدم خود در مسیر مبارزه با مک‌کین گامی استوار برداشته است. اما سؤال اینجاست که آیا بایدن می‌تواند حقیقتا برگ برنده اوباما در انتخابات باشد یا خیر؟
بسیاری از تحلیلگران مسائل آمریکا پاسخی مثبت به این سؤال ارائه کرده‌اند. جست‌وجویی در رزومه کاری بایدن نشان می‌دهد که سیاست‌ورزی برای او از اولویت برخوردار است و هرگز سعی نکرده‌است از مقام خود در مسیر ثروت‌اندوزی استفاده کند و این ویژگی در نظر آمریکایی‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.
زندگی خصوصی بایدن نیز بسیار جذاب اما تالم‌آور است، به گونه‌ای که رای‌دهندگان احساساتی آمریکا را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. پس از آنکه همسر اول او در یک حادثه رانندگی کشته شد، بایدن زندگی صادقانه‌ای را با همسر دومش آغاز کرده و همچنان ادامه می‌دهد و هرگز خبری از رسوایی‌های اخلاقی از وی منتشر نشده است. به این ترتیب ستاد انتخاباتی مک کین از چنین سوژه‌هایی برای تخریب حریف برخوردار نخواهد بود.
از دیگر سو بایدن در میان سناتورهای آمریکایی محبوب است و دشمنی ندارد و این خود برگ برنده‌ای برای اوباما است. اما تنها مسئله‌ای که می‌تواند برای اوباما مشکل آفرینی کند این است که جوزف بایدن زبانی دارد که در اختیارش نیست و گاه و بیگاه سخنانی نسنجیده بر زبان می‌آورد که می‌تواند مشکل‌آفرین باشد.
محمد منتظری
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید