پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سه‌چرخه سخنگو در خدمت گردشگران‌ سانفرانسیسکو


سه‌چرخه سخنگو در خدمت گردشگران‌ سانفرانسیسکو
تازه‌ترین راهنمای گردشگران سانفرانسیسکو به پرسه‌زدن گرایش دارد، که البته قابل بخشش است، چون آن یک سه‌چرخه زردرنگ سخنگو است.
درست سر یک پیچ که چشم‌اندازی از اقیانوس آرام را پیش چشم می‌گشاید، آن با صدایی زنانه می‌گوید: آن منظره را ببین، پسر! اینجا ساحل اقیانوس است که سه مایل تا جنوب گسترش و مقابل برج و باروی قلعه «فانستون» خاتمه می‌یابد. اگر مایلید پیاده به طرف اقیانوس بروید، می‌توانید مرا در پارکینگ پایین تپه پارک کنید.
تورهای گردشگری در سانفرانسیسکوی خوش‌منظره قدمتی به اندازه ترامواهایش دارند و تقریبا هر شکل قابل تصوری را به خود گرفته‌اند: از تورهای وحشت محله چینی‌ها گرفته تا سواری با یک اتومبیل آتش‌نشانی مدل Mack ساخت ۱۹۹۵.
اما برای شهری که آمیزه‌ای نشاط‌آور از جاذبه‌ دنیای قدیم با فناوری به‌هنگام را به نمایش می‌گذارد، سه‌چرخه‌های قصه‌گوی شرکت Go Car کاملا مناسب است.
این سه‌چرخه‌های شیک چه‌بسا اولین نمونه از نسل خودروهای هوشمند می‌باشند که راهنمای گردشگران را از وسیله نقلیه بیرون می‌اندازند و به بازدیدکنندگان امکان می‌دهند با سرعت دلخواه سیر و سیاحت کنند.
سه‌چرخه‌های Go Car که دو صندلی و موتوری بنزینی دارند، توسعه شرکت هلندی Trigger Technics طراحی شده‌اند. این وسایل نقلیه اسپورت زردرنگ که روی کاپوت خمیده خود نوارهای سیاه‌رنگی دارند، بیشتر شبیه یک مینی‌کوپرند و فقط ۳۸۶ پوند (۱۹۰ کیلوگرم) وزن دارند.
در عقب این سه‌چرخه یک دستگاه سیستم جهانی موقعیت‌یابی (GPS) و یک بانک رایانه‌ای از کلیپ‌های صوتی درباره ۱۰۵ چشم‌انداز و بنای تاریخی سانفرانسیسکو وجود دارد. وقتی سیستم GPS حس کند که سه‌چرخه دارد از کنار یکی از اماکن موجود در بانک اطلاعاتی می‌گذرد، دستگاه توضیحات خاص آنجا را پخش می‌کند یا آدرس می‌دهد تا گردشگر به آنجا نزدیک شود.
این سه‌چرخه از طریق ۲ بلندگوی نصب شده زیر داشبورد می‌گوید: اگر مایلید ساحل شرقی را ببینید، دم در ورودی به سمت راست بپپچید. وگرنه، مستقیم بروید. سپس لختی مکث می‌کند و با تحکم می‌گوید: دوست دارم ساحل شرقی را با مناظر زیبای خلیج‌ و پل گولدن گیت به شما نشان دهم.
چارلی اسپرانگ، گردشگری ۴۷ ساله از بروکلین می‌گوید که او و همسرش از کمک این سه‌چرخه برای تفرج در سانفرانسیسکو لذت برده‌اند.
او می‌گوید: آن برای افرادی مناسب است که در جهت‌یابی مشکل دارند. من خودم سخت به آن نیاز دارم.
پت باربر نیز همراه همسر و ۲ فرزندش سوار یک جفت Gocar شده تا برای خود یک کاروانی گردشگری تشکیل دهند. وی که بانکدار ۴۳ ساله از پام‌‌بیچ فلوریداست، می‌گوید: ابتدا قدری اضطراب‌آور بود، چون خیلی آهسته حرکت می‌کرد و سقف نداشت، ولی مانند یک چروکی است. همه برای دخترم دست تکان می‌دادند. ما در این سفر کارهای زیادی انجام داده‌ایم، ولی این یکی چیز توریستی فوق‌العاده‌ای است.
بنیانگذاران شرکت Go Car با گردشگری در سانفرانسیسکو آشنا هستند.
نیتان ویذرینگتون، ۳۱ ساله و انگلیسی و شریک تجاری‌اش آلسترکلمنتس، ۳۴ ساله و اسکاتلندی، زمانی خودشان در سانفرانسیسکو گردشگر بودند.
ویذرینگتون در سال ۱۹۹۸ در جریان یک سفر به دور دنیا در این شهر توقف کرد و تصمیم گرفت آنجا بماند و پس از پرداختن به مشاغل کوچک در منطقه‌ مالی سانفرانسیسکو وارد بازار ۶ میلیارد دلاری گردشگری آنجا شد.
وی می‌گوید: من شیفته سانفرانسیسکو و صنعت گردشگری آنجا شدم.
پیش از ابتکار این دو، چند شرکت به گردشگران اتومبیل کرایه می‌دادند، ولی او بدین نتیجه رسید که برای متفاوت ساختن این تجربه باید فناوری را در آن بگنجاند.
این دو شریک پس از تحقیق درباره تولیدکنندگان سه‌چرخه و انتخاب شرکت Trigger در فلوریدا یک واردکننده یافتند و ۸ دستگاه از آن را به قیمت هر کدام ۶ هزار دلار سفارش دادند. آنها از همسر یکی از دوستانشان خواستند تا متن توضیحات گردشگری را بخواند و بعد سیستم GPS را روی دو سه‌چرخه امتحان کردند.
پس از ۸ هفته، ناوگان سه‌چرخه‌های سخنگوی Go Car در یک گاراژ در اسکله ماهیگیران، که محبوب‌ترین منطقه گردشگری شهر است، به‌ ۷ دستگاه رسید. تاکنون بیش از ۶۰۰ نفر با این سه‌چرخه‌ها در مسیر ۱۲ مایلی (۲۰ کیلومتری) شهر که هم به خاطر مناظر و هم به دلیل ایمنی عمدتا به پارک‌های سانفرانسیسکو محدود شده، به گردشگری پرداخته‌اند. این گردش ۲ ساعت طول می‌کشد، ولی گردشگران ترغیب می‌شوند هرچقدر می‌خواهند بگردند.
شرکت Go Car سه‌چرخه‌هایش را به مبلغ ۴۰ دلار برای ساعت اول و ۲۰ دلار برای هر ساعت اضافی به افراد ۲۱ ساله و بالای دارای گواهینامه کرایه می‌دهد.
اگرچه تاکنون کسی صدمه ندیده است، ولی برخی از گردشگران به سه‌چرخه‌ها آسیب رسانده‌اند. طبق مقررات آنها باید کلاه و کمربند ایمنی ببندند و تعهدنامه پرداخت خسارت امضا کنند.
همچنین به نظر می‌رسد که ساکنان سانفرانسیسکو در منطقه مارینا از سه‌چرخه‌های Go Car به گرمی استقبال کرده‌اند. گردانندگان تورهای رقیب نیز می‌گویند که تحت‌تاثیر این وسایل نقلیه همه فن‌ حریف شده‌اند و پلیس هیچ مخالفتی ابراز نکرده است.
البته برخی نارسایی‌ها را باید رفع کرد. هنوز جهت‌ها و خوانش‌های GPS با صدای ضبط شده مطابقت ندارد، برای همین اگر از کنار تئاتر هنرهای زیبا می‌گذرید، شاید سه‌چرخه هنوز درباره تئاتر توضیح می‌دهد‌، حال آن که باید به شما بگوید که بپیچید.
همچنین کسانی که می‌خواهند با این سه‌چرخه از مسیر تعریف شده خارج شوند، باید آگاه باشند که موتور ۵۰ سانتی‌متر مکعبی آن برای بسیاری ا ز تپه‌های سانفرانسیسکو مناسب نیست. حتی در سربالایی‌های نسبتا ملایم، موتور پرسروصدایش به تکاپو می‌افتد ولی آخر سر می‌گوید: اوه، فکر نمی‌کردی که من از آن تپه بالا بروم، این‌طور نیست؟
منبع : مرکز توسعه و تبادل دانش فناوری اطلاعات


همچنین مشاهده کنید