جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

دو پرونده روی یک میز


دو پرونده روی یک میز
کنگره نهایی انتخاباتی دموکرات‌ها در دنور آمریکا و اظهارات باراک اوباما در کنار نظرات مک‌کین و مشاورانش از حزب جمهوریخواه آمریکا درباره ایران، موضوع ایران و سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا را در لیست برنامه‌های آتی سیاستمداران آمریکایی قرار داد. در ۳۰ سال گذشته پس از انقلا‌ب اسلا‌می، موضوع ایران همواره یکی از کلیدی‌ترین محورهای ستادهای انتخاباتی درآمریکا ‌بوده است. چه کارتر، ریگان، بوش، کلینتون و جورج واکربوش همواره بر موضوع ایران تاکید و ابرام داشته‌اند، اما اینک به نظر می‌رسد، مساله مناسبات آمریکا و ایران و چگونگی سیاست‌های ایالا‌ت متحده در آینده با جمهوری اسلا‌می، از مساله‌ای حاشیه‌ای به یکی از کلیدی‌ترین محورهای انتخابات بدل شده است.
فارغ از اینکه کدامیک از کاندیداها، نظراتی مطلوب‌تر در ارتباط با وضعیت مناسباتی با ایران دارند، مشخص است که ما نمی‌توانیم نسبت به نوع وضعیت روابط خویش با آمریکا بی‌تفاوت باشیم. نحوه تنظیم این مناسبات به ۲ مرحله مجزا برمی‌گردد. مرحله اول به نوع اتخاذ استراتژی تیم سیاست خارجی جمهوری اسلا‌می ایران و شورای عالی امنیت ملی بازمی‌گردد. ‌
ضروری است در اولین فرصت ممکن یک جمع‌بندی و سازماندهی جدید در خصوص چگونگی تعامل ایران با انتخابات ایالا‌ت متحده صورت پذیرد. اگر آمریکایی‌ها اذعان دارند که موضوع ایران برایشان اهمیت دارد، پس ما نمی‌توانیم از این موقعیت استراتژیک شانه خالی کنیم. خوب یا بد، ایران برای آمریکا یا فرصت است یا تهدید. بسته به نوع استراتژی طرف مقابل، سیاستمداران ایرانی می‌توانند سپهر مناسبات خود را تنظیم کنند. ما نباید اجازه دهیم آنها با ایران به گونه‌ای که مطلوب استراتژی حزبی‌شان است برخورد کنند، در این میان می‌توان با ابتکار عمل وضعیت ایران را در این بازی به گونه‌ای قرار داد که موجب کسب امتیاز و عامل تعیین‌کننده در انتخابات شود. بسته به استراتژی مطلوب انتخاباتی در آمریکا - چه دموکرات چه جمهوریخواه- این سیاست قابل تدوین و اجرا است. مرحله دوم به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا بازمی‌گردد. ‌
دستگاه سیاست خارجی جمهوری اسلا‌می ایران باید متناسب با استراتژی‌های بین‌المللی اوباما و مک‌کین، سناریوهای مختلفی را آماده نماید. وزیر خارجه ایران باید دو پرونده همزمان را روی میز خود نگه دارد، تا در صورت پیروزی هر کدام از احزاب درگیر در رقابت انتخاباتی، نیازمند مطالعه اولیه و جمع‌بندی واگرایانه نباشیم. برای این مهم دو دسته تیم کارشناسی می‌توانند همزمان وضعیت انتخاباتی آمریکا، اهداف و برنامه‌های احزاب رقیب، سیاستشان در قبال ایران و برنامه‌های تدافعی ما در عرصه بین‌المللی را مطالعه و تدوین نمایند.
در این صورت می‌توانیم بدون نگرانی در یک حوزه بین‌المللی حضور یافته برای کاهش فشارها در دیگر بخش‌های منافع ملی کشورمان نقش‌آفرینی نماییم. برای این مهم به دستگاه سیاست خارجی هوشمندی نیازمندیم.
منبع : روزنامه اعتماد ملی


همچنین مشاهده کنید