پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

کار آزمایی بالینی مقایسه عوارض لاپاروسکوپی با سوزن ورس و عوارض لاپاروسکوپی با ترو کار مستقیم


کار آزمایی بالینی مقایسه عوارض لاپاروسکوپی با سوزن ورس و عوارض لاپاروسکوپی با ترو کار مستقیم
● هدف:
در بسیاری از اعمال جراحی، لاپاروسکوپی جانشین لاپاروتومی شده است. برای انجام لاپاروسکوپی نیاز به ورود هوا به صفاق بصورت اولیه است که می توان ورود اولیه را با سوزن ورس یا تروکار انجام داد.
ورود یا سوزن ورس مستلزم انجام چندین مرحله کورکورانه می باشد ولی در صورت ورود با تروکار مستقیم این مراحل حذف می گردد.
در گزارشات اخیر عنوان شده است که ورود با تروکار نسبت به سوزن ورس اصلی را افزایش نمی دهد اما سبب افزایش عوارض جزیی می گردد. این مطالعه سعی دارد عوارض اعمال لاپاروسکوپی توسط دو روش تروکار و سوزن ورس را با هم مورد مقایسه قرار دهد.
● روشها:
این مطالعه مداخله ای آینده نگر به صورت کارآزمایی بالینی با شاهدهای همزمان تصادفی شده انجام گرفته است.
حجم نمونه برابر ۲۴۰ نفر از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان حضرت رسول اکرم (ص) که باید تحت عمل جراحی لاپاروسکوپی قرار می گرفتند، با استفاده از نوموگرام آلتمن تعیین گردید.
● نتایج:
بیماران از نظر سن بین دو روش مورد بررسی اختلاف آماری معنی دار نداشتند. در این دو روش عارضه اصلی اتفاق نیفتاد و عوارض جزیی رخ داده (۴) شامل آسیب به سروز روده، آسیب به سروز رحم، دمیدن هوا در صفاق و عدم توانایی در ورود بود، که بروز هر کدام از عوارض فوق به تنهایی بین دو روش فاقد اختلاف معنی دار آماری بود. اما در مجموع در میزان بروز عوارض جزیی بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری بدست آمد (Pvalue=۰.۰۰۳).
از نظر بروز عوارض بین دو گروه مورد بررسی بر حسب سابقه لاپاراتومی و نیز بر حسب شاخص توده بدنی (BMI) اختلاف آماری معنی داری بدست نیامد.
● بحث:
از آنجایی که عارضه اصلی دیده نشد می توان گفت که توجه به اصل کار و آناتومی می تواند مانع ایجاد عوارض اصلی شود.
در روش لاپاروسکوپی با ورود اولیه با تروکار مستقیم بروز عوارض جزیی بیشتر از روش لاپاروسکوپی با ورود اولیه با سوزن ورس می باشد. سن در میزان بروز عوارض نقشی ندارد.
منیره عشوری
مهدی یداله زاده
مریم حسین نژاد یزدی
نغمه منصوری بروجنی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید