چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

ماجرای دستگیری یک پزشک عرب تبعه اسراییل به جرم جاسوسی برای حزب الله


ماجرای دستگیری یک پزشک عرب تبعه اسراییل به جرم جاسوسی برای حزب الله
خالد کشکوش ۲۹ساله ، یک عرب تبعه اسراییل متولد شهر کلانسوا ،روز گذشته به جرم جاسوسی برای حزب الله محاکمه شد. وی که در سالهای اخیر در آلمان و در رشته پزشکی به تحصیل می پرداخته ، در ۱۶ جولای در فرودگاه بن گوریون و پس از بازگشت از یک سفر خارجی به اسراییل، دستگیر شده بود. البته مقامات سرویس امنیتی شین بت، خواهان عدم افشای جزییات این عملیات شده بودند تا اینکه سرانجام روز گذشته ابعاد اقدامات خالد و روابط وی ، در اختیار رسانه ها قرار گرفت.
در جریان محاکمه وی که در دادگاه منطقه پتاه تیکوا انجام گردید، برابر کیفر خواست تنظیمی از خالد کشکوش خواسته شد که در مورد ملاقات های سال ۲۰۰۲ میلادی به بعد خود با فعالان حزب الله ،توضیح دهد.
البته دیروز مقامات شین بت و دادستانی اعلام کردند که وی با وجودجدی بودن اتهامات ، هیچ آسیبی به امنیت اسراییل وارد نکرده است.
خالد کشکوش که در رشته پزشکی در دانشگاه گوتینگن فارغ التحصیل شده،به دنبال پایان تحصیلاتش برای انجام دوره کارورزی در ۱۶ جولای سال جاری به خاک اسراییل بازگشته بود.
گفته می شود که وی دیدارهایی با دکتر هاشم حسن یک لبنانی تبار ساکن آلمان داشته که سالهاست ریاست یک مرکز خیریه نگهداری از کودکان یتیم وابسته به حزب الله را برعهده دارد.این مرکز با فعالیتهای اجتماعی حزب الله در ارتباط بوده و کمکهای مالی مستمری نیز به خانواده های بمبگذاران انتحاری اعطا می نماید.
شین بت معتقد است که حسن ،خالد را با یک عامل حزب الله به نام محمد هاشم (با نام مستعار رامی) در شهر ارفورت مرتبط نموده است.یک سال بعد، هاشم خود را به عنوان عامل حزب الله معرفی کرد .این دو از آن زمان ، ارتباطات خود را با یکدیگر حفظ نموده اند و خالد متهم است که یک کمک ۱۳۰۰۰یورویی از هاشم دریافت نموده بوده اند. شین بت اعلام کرده که هاشم با استخدام چند عامل اطلاعاتی برای حزب الله ،علاوه بر جمع آوری اطلاعات، دستورالعملها و مبالغی را رد و بدل نموده است.
در متن دادخواست از یکی دیگر از عوامل حزب الله به نام آیمان شاهادی ۴۱ ساله ، یک فلسطینی متولد شهر هبرون نیز یاد شده که در خارج از خاک اسراییل به فعالیت مشغول است . البته در گزارش اطلاعاتی،به صورت بی سابقه ای از تصاویر و نامهای افراد مرتبط با حزب الله یاد شده است تا رهبران حزب الله و همچنین فلسطینی های دیگر مرتبط با آنان ، دچار سردرگمی و هراس شوند.
مدیران شین بت و چند مرکز اطلاعاتی دیگر خالد را به جمع اوری اطلاعاتی عمومی در مورد کشور اسراییل و سایر عربهای تبعه اسراییل که در کشورهای خارجی به تحصیل مشغولند ، متهم کرده است تا آنان نیز اطلاعات خود را در اختیار نهضت شیعه حزب الله قرار دهند.گفته می شود خالد برای کار در یک بیمارستان اسراییلی تقاضای کارورزی داده تا اطلاعاتی حیاتی را در مورد پرسنل دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی اسراییل، بدست آورد.
همچنین گفته می شود مقامات حزب الله وی را برای پرهیز از شناخته شدن و دستگیری ،توجیه اطلاعاتی نموده اند.
در سالهای اخیر رهبران حزب الله و ایران، تلاشهای زیادی نموده اند تا عربهای تبعه اسراییل وساکنان کرانه غربی رود اردن را به عنوان عامل جمع آوری اطلاعات وحتی انجام عملیاتهای انتحاری در خاک اسراییل ، استخدام نمایند.
در تعدادی از موارد، حزب الله به استخدام سیاستمداران نیز دست زده است.
در آوریل ۲۰۰۷ میلادی، نماینده سابق کنیسه اسراییل ، عظمی بشاره (بلاد) پس از اینکه دریافت شین بت وی را بدلیل کمک به حزب الله، مورد تعقیب قرار داده ،از خاک اسراییل گریخت.(این درسته؟)
در اوایل سال جاری نیز یکی از عوامل وزارت دفاع اسراییل متهم شد که با افشای اطلاعات نظامی برای نیروهای حزب الله ،راه را برای قاچاق مواد مخدر از لبنان به اسراییل ،هموار نموده است.
مقامات سرویس امنیتی شین بت همواره از تا عربهای تبعه اسراییل به عنوان اهدافی بسیار جذاب برای استخدام از سوی حزب الله یاد می کنند ،چراکه بدلیل آزادی آنان در سفر به مناطق مختلف ، می توانند اطلاعات امنیتی زیادتری را در مقایسه با نیروهای اطلاعاتی در راستای قاچاق سلاح، شناسایی مراکزحساس و جمع آوری مشخصه های مهم شهرهای اسراییل جمع آوری نمایند.
البته خانواده خالد کشکوش با خود داری از هرگونه مصاحبه با رسانه های عرب و اسراییلی ،تعدادی از خبرنگاران و عکاسان حاضر در قهوه خانه متعلق به پدر خالد را که در مرکز شهر کلانسوا واقع است، بیرون کردند.آنان با رد همه اتهامات وارده به فرزندشان ،اعلام کرده اند که این کار نیز در راستای اقدامات مداوم نیروهای امنیتی اسراییل در جهت دستگیری و تحت فشار قرار دادن جوانان عرب ساکن فلسطین روی می دهد.
دایی خالد دکتر تابت ابو راس که استاد دانشگاه بن گوریون است،به خبرنگاران می گوید:" ما به بی گناهی خالد ایمان داریم. یکی از مقامات اسراییلی نیز اعلام کرده که وی هیچ آسیبی به منافع و امنیت اسراییل وارد ننموده است."
آمنون ذکرونی وکیل خالد نیز در گفتگو با روزنامه هاآرتس اعلام نموده که با وجود شرکت وی در جلساتی با حشورچند فرد مرتبط با حزب الله ، موکلش هیچ اطلاعاتی که امنیت اسراییل را به خطر اندازد،در اختیار آنان قرار نداده است.
به هرحال ،تا چند هفته دیگر حکم خالد به اتهام جرم جاسوسی برای حزب الله اعلام خواهد شد .اما مطمئنا وی آخرین عرب تبعه اسراییلی نخواهد بود که در برابر ترازوی عدالت،قرار خواهد گرفت.
محسن داوری
نویسنده:آموس هارل


همچنین مشاهده کنید