جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

دوران افول والیبال برزیل


دوران افول والیبال برزیل
از دست رفتن عنوان قهرمانی المپیک پکن برای تیم ملی والیبال برزیل یک هشدار نبود. واقعیتی است که طلایی پوشان امریکای لاتین باید با آن کنار بیایند. برزیل دیگر حاکم مطلق والیبال جهان نیست. سایر تیم ها ترسی از مقابله با این تیم ندارند و حتی برای شکست بهترین تیم دهه اخیر تلاش می کنند. نخستین هشدارها در جام جهانی ژاپن به شاگردان رزنده داده شد، جایی که آنها نخستین بازی را در سه ست متوالی به امریکا باختند. اگرچه برزیلی ها دراین جام (۲۰۰۷) قهرمان شدند ولی قاطعیت گذشته درکارشان نبود. با آغاز لیگ جهانی و باخت های برزیل به صربستان و فرانسه در مرحله گروهی این فرضیه قوت گرفت که ابرقدرت والیبال جهان به سرنوشت حاکم قبلی توپ و تور، ایتالیا در اواخر دهه ۹۰ گرفتار شده است.باخت برزیل به امریکا و روسیه در مرحله نهایی لیگ جهانی آن هم مقابل بیش از ۲۱ هزار تماشاگر زردپوش برزیلی در ریودوژانیرو مهر تأییدی بود بر این فرضیه.
این اتفاق در فاصله یک ماه تا شروع المپیک ضربه روحی شدیدی به پیکر برزیل وارد کرد و ساختار این تیم بسیار متزلزل شد طوری که در پکن هرگاه تیمی مقابل جیبا و هم تیمی هایش استقامت به خرج دادند آنها به مشکل برخوردند و انسجام همیشگی را از دست دادند.
برزیل در دور مقدماتی المپیک به همین خاطر مقابل روسیه باخت و در فینال نتوانست برابر امریکا خوب بازی کند. به نظر می رسد تاکتیک های برناردو رزنده دیگر جواب نمی دهد و به نوعی دست برزیلی ها برای همه رو شده است. این تیم با افول ستاره هایی مثل جیبا، هرگز نتوانسته بازیکنان بزرگ دیگری را جایگزین کند و اگر شرایط همین طور ادامه یابد وضع از این هم بدتر خواهد شد.
● قهرمان خوش شانس
رقابت های والیبال این دوره از المپیک درحالی با قهرمانی امریکا خاتمه یافت که از یک ماه قبل هم خیلی ها روی این تیم حساب ویژه ای باز کرده بودند. قهرمان لیگ جهانی والیبال در گروه اول مسابقات با ایتالیا، چین، ونزوئلا، بلغارستان و ژاپن همگروه بود.
نگاهی به گروه B متشکل از برزیل، صربستان، مصر ، روسیه ، لهستان و آلمان نشان می دهدکه قهرمان جدید المپیک در دور گروهی کمی خوش اقبال تر از برزیلی ها بودکه در گروه آسانتری قرار گرفت. امریکا برای رسیدن به سکوی نخست المپیک ونزوئلا را ۲-۳ برد، مقابل ایتالیا ۱-۳ برنده شد. این تیم برابر چین و ژاپن دو نماینده آسیا در سه ست متوالی پیروز شد و تنها یک ست به بلغارستان واگذار کرد. شاگردان هاگ مک کاچون درحالی که ۴۶۰ امتیاز در مجموع بازی های گروهی به دست آوردند و در عوض ۳۷۰ امتیاز هم به حریفان دادند به عنوان صدرنشین گروه گام به مرحله یک چهارم نهایی گذاشتند.
صربستان حریف تیم اول المپیک در مرحله یک چهارم نهایی بودکه امریکا را خیلی آزار داد و در نهایت۲-۳ باخت. این تیم در مرحله نیمه پایانی به روسیه برخورد کرد. جنگ این دو بسیار دیدنی بود و ۱۷: ۲ ساعت به طول انجامید. روس ها که۰-۲ عقب افتاده بودند دو ست متوالی را بردند و در ست پنجم هم تا مرز پیروزی پیش رفتند ولی در آخرین لحظات کم آوردند و ست پنجم را ۱۳-۱۵ واگذار کردند بدین ترتیب تیم چهارم المپیک آتن سر از فینال باز ی های پکن درآورد و عاقبت هم قهرمان شد.
● ناکام بزرگ
در بین چهار تیمی که به مرحله نیمه پایانی بازی های المپیک راه یافته بودند یک تیم در قیاس با لیگ جهانی که کمتر از ۵۰ روز قبل در ریودوژانیرو برزیل انجام گرفت غریبه بود. ایتالیا که در لیگ جهانی مکانی بهتر از نهم پیدا نکرد و حتی به طور مستقیم سهمیه المپیک را به دست نیاورد این بار با عزمی راسخ و منسجم تر از قبل در المپیک حضور یافت و در رده چهارم نیز قرار گرفت.
ایتالیایی ها که در دور مقدماتی در گروه A حضور داشتند تنها یک مرتبه برابر قهرمان تازه المپیک باختند. لاجوردی پوشان که با طرح های آندره آناستازی بهتر از قبل ظاهر شدند در کمال شگفتی، حتی در مرحله یک چهارم پایانی از سد تیم قدرتمند لهستان نیز گذشتند اما پیشروی آنها تنها تا مرحله نیمه نهایی ادامه یافت چرا که با دو باخت متوالی برابر امریکا و روسیه در مکان چهارم قرار گرفت. ناکام بزرگ المپیک پکن صربستان بود که مثل المپیک ۲۰۰۲ آتن در رده هشتم قرار گرفت. شاگردان ایگورکولاکوویچ پس از آن که در لیگ جهانی والیبال فینالیست شدند با امیدواری زیادی به پکن سفر کردند.
میلیکوویچ و هم تیمی هایش حتی مدعی بودند قهرمانی در المپیک سیدنی را تکرار می کنند تا خاطرات جشنی که هشت سال پیش زوران گاییچ و بازیکنانش برپا کرده بودند تکرار شود ولی صرب ها که در مرحله مقدماتی با دو پیروزی و سه باخت پس از برزیل، روسیه و لهستان در مکان چهارم گروه ایستادند عاقبت ناکام بزرگ لقب گرفتند. صربستان که مجبور بود در مرحله یک چهارم نهایی بازی های المپیک به مصاف تیم اول گروه A (امریکا) برود درنهایت مقابل این تیم سه برد و شکست را پذیرفت و رؤیایش را برباد رفته دید.
● بهترین ها
معرفی بهترین های بخش های مختلف والیبال المپیک شگفتی های فراوانی را به دنبال داشته است. شاید برای خیلی ها باور کردنی نباشد تیم لهستان که پائین تر از چین در رده هفتم ایستاد در سه مورد بهترین بازیکن های المپیک را در اختیار داشت و در سایر قسمت ها نیز بازیکنان این تیم همواره در جمع بهترین ها حضوری موفق داشته اند. این موضوع نشان می دهد رائول لوزانو سرمربی تیم لهستان ستاره های زیادی را دراختیار داشت که نتوانست از آنها یک تیم بسیار منسجم تشکیل دهد.
لهستان از نظر قدی نیز جزو تیم های برتر المپیک بود. چهار بازیکن این تیم بالای ۲۰۵ سانتیمتر هستند. اما جالب این که در همین تیم سباستین سو و بدرمسکی با قامت کوتاه و ۱۹۳ سانتیمتری اش بهترین آبشارزن است و در پایان بازی های المپیک نیز بهترین اسپکر مسابقات انتخاب شد.
پاول زاگمونی دو متری نیز قبل از الگارتن برزیلی و ژکوف بلغاری بهترین پاسور المپیک شد. لهستانی ها در بخش دریافت نیز حائز رتبه نخست شدند و بناریسکی بازیکن سرشناس لهستان در این قسمت بهترین شد. او دریافت کننده قدرتی لهستانی ها است.
از سویی دیگر ایگنازاک لیبروی لهستانی ها هم عناوین دوم و سوم بهترین دریافت اول و لیبروی المپیک را کسب کرد. وبروف روس در دریافت اول بالاتر از همه ایستاد و کورسان ایتالیایی نیز بهترین لیبروی المپیک معرفی شد. لاجوردی پوشان ایتالیا در سایر قسمت ها هیچ نماینده ای در جمع سه نفر اول نداشتند تا نشان دهند دیگر مثل گذشته به تک ستاره هایی مثل مستر آنجلو یا الساندرو فی وابسته نیستند و به یک تیم واقعی بدل شده اند.
از نظر مسئولان فنی بازی های المپیک کلایتون استنلی با ۱۴۶ امتیاز به عنوان امتیازآورترین بازیکن برگزیده شده است. او ۱۱۶ اسپک منجر به امتیاز داشت. ۱۵ دفاع مؤثر و ۱۵ سرویس منجر به امتیاز هم ثبت کرد. ماکسیم میخاییلوف روس و ایوان میلیکوویچ، چهره نامدار صرب ها دوم و سوم شدند. جیبا، محبوب ترین والیبالیست جهان در این فهرست جایی بهتر از شانزدهم پیدا نکرد. ستاره برزیل که مصدوم بود در اکثر بازیها مثل یک مدیر در زمین حضور داشت و فشار زیادی به خود وارد نکرد. در همین حال گوستاوو، دیگر چهره معروف برزیل بهترین مدافع المپیک شد.
بعد از او دیوید لی از امریکا و وولوکوف روس قرار گرفتند. در قسمت سرویس نیز عنوان بهترین به کلایتون استنلی از امریکا رسید. او ۱۵ سرویس بدون دریافت در المپیک داشت و در این قسمت ماتی کازیسکی بلغار را پشت سر گذاشت.
علی رضایی
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید