پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سندرم مرالژیا پارستتیکا ناشی از آنژیوگرافی عروق کرونر و معرفی ۵ مورد


سندرم مرالژیا پارستتیکا ناشی از آنژیوگرافی عروق کرونر و معرفی ۵ مورد
● مقدمه:
سندرم مرالژیا پارستتیکا یکی از نوروپاتی های موضعی است که به دلیل وارد شدن فشار به عصب Lateral- femoral- cutaneous- Nerve ایجاد می شود. انجام آنژیوگرافی از طریق شریان رانی یکی از علل بروز این سندرم می باشد. بیماران مبتلا علاوه بر اختلال حسی در سطح قدامی طرفی ران از راه رفتن نیز شکایت دارند.
● مواد و روش:
در این مطالعه آینده نگر در خلال ۲ سال (۱۳۷۸ و ۱۳۷۷) تعداد ۵ مورد (۴ نفر مرد و ۲ نفر زن) سندرم مرالژیا پارستتیکا در ۱۵۵۰ مورد آنژیوگرافی عروق کرونر از طریق شریان رانی با محدوده سنی ۴۹ تا ۶۸ مشاهده شد، روش تشخیصی مورد استفاده معاینه نورولوژیک و تایید شخصیتی با تعیین سرعت هدایت عصبی می باشد.
● نتایج:
سندرم مرالژیا پارستتیکا ناشی از آنژیوگرافی کرونر از طریق شریان فمورال بیماری خوش خیم با شیوع بیشتر در مردها و سیر بهبود تدریجی در خلال هر ماه در ۹۱ درصد موارد و تنها ۹ درصد نیاز به جراحی خواهد داشت.
● بحث:
ضایعات پاتولوژیک در مرالژیا پارستتیکا ناشی از فشار وارد بر عصب از نوع اختلال میلین به طور خالص یا ضایعات میلین واکسون به طور مخلوط می باشد و گذاشتن کیسه شن در قسمت قدامی ران پس از اتمام آنژیوگرافی علت احتمالی آن بوده، پیشنهاد می گردد در گذاشتن کیسه شن احتیاط بیشتری شود.
سیدجلال ضیایی سیدجلال
محمد یراقی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید