جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

حرکت آیندهوون به سوی پنجمین قهرمانی متوالی اش


حرکت آیندهوون به سوی پنجمین قهرمانی متوالی اش
با شروع فصل جدید لیگ فوتبال هلند (موسوم به Eredivisie) از ابتدای این هفته، کوشش آیندهوون نیز برای رسیدن به پنجمین قهرمانی متوالی اش آغاز گشته، ولی آژاکس هم مایل است با ساقط کردن حریف، سری به گذشته های درخشان خود بزند و آن را تکرار کند و استیو مک لارن سرمربی سابق تیم ملی انگلیس نیز با قبول هدایت تیم توئنت انشده، حضور در یک کشور خارجی را تجربه کرده است.
مک لارن قطعاً شاکر است که تیم های لیگ هلند در حد و اندازه های آرسنال نیستند، زیرا این تیم انگلیسی اواخر هفته پیش در مسابقه برگشت مرحله سوم مقدماتی جام قهرمانان باشگاه های اروپا تیم او را ۰-۴ خرد و در مجموع دو دیدار با نتیجه ۰-۶ حذف کرد.
مک لارن که تجربه بسیار تلخ حذف شدن از رقابت های مقدماتی «یورو ۲۰۰۸» را در معیت تیم ملی انگلیس دارد، شاید از در هم کوبیده شدن تیم کنونی اش به دست آرسنال در هفته گذشته آنقدرها هم ناراحت نشده باشد، زیرا محصول اختلاف سطح محسوس توئنت با توپچی ها بود، اما وقتی تیم وی شنبه شب این هفته در نخستین دیدارش در فصل جدید لیگ هلند نیز به نتیجه ای بهتر از تساوی ۱-۱ با روداکرکراد نرسید، بر او مشخص شد که پس از سالها هدایت دشوار میدلزبرو و سپس تیم ملی انگلیس، لیگ هلند هم برای او آسان نخواهد بود.خیلی ها در هلند معتقدند آیندهوون امسال هم دست نیافتنی خواهد بود و پیروزی کوبنده ۱-۵ این تیم در خانه اوترخت در نخستین هفته از فصل تازه که شنبه شب (۹شهریور) حاصل آمد، تأییدی بر همین طرز نگرش تلقی شده است. اهمیت قهرمانی فصل پیش آیندهوون بیشتر از آن رو بود که کلاوس یان هانته لار برای آژاکس سنگ تمام گذاشت و بطور متوسط در هر بازی یک گل برای آن تیم زد.
آژاکس که امسال ستاره اسبق و معروف خود مارکو فان باستن را به سرمربیگری اش منصوب کرده و هنوز با ۲۹ بار فتح Eredivisie رکورددار این پیکارهاست، امید دارد که در این فصل جبران مافات کند و پس از چند سال رکود و زندگی زیر سایه آیندهوون از نو سربلند کند و به قهرمانی برسد و ابقای یان هانته لار در آمستردام و مقاومت سران آژاکس در قبال پیشنهادات پرتعداد و پرصرفه استخدام وی توسط سایر باشگاه ها، بر میزان خوشبینی ها در این زمینه افزوده است.
فان باستن پس از حدود ۴ سال هدایت نه چندان موفقیت آمیز تیم ملی کشورش به تیم باشگاهی پیشین خود بازگشته است. اما به جز تلاش های فنی و برنامه ریزی های تاکتیکی او، آژاکس در تابستان رو به پایان در بازار نقل و انتقال ها نیز فعال بود و حدود ۲۰ میلیون یورو را صرف خریداری نفرات تازه کرد. در میان این نفرات میرالم سلیمانی هافبک ۲۰ ساله صربستانی نیز دیده می شود که از باشگاه هیرن وین خریداری گشته است.
برای باشگاهی مثل آژاکس که مدارس فوتبال آن معروف است و چند دهه است که بازیکنان جوان مستعد می سازد و پس از چندی آنها را اغلب ناچاراً و با قیمت هایی متنوع به باشگاه های بزرگ اروپا واگذار می کند، انجام تغییر فوق نوعی دلسرد شدن از باورها و رویکردهای پیشین و تبعیت از اصولی است که سایر باشگاه های بزرگ برای تقویت خود و رسیدن به عناوین وجام ها به اجرا می گذارند.با این حال آژاکس به رغم تغییر رویه نیز شروعی پیروزی بار دراین فصل نداشت و در نخستین بازی اش در زمین ویلم ۱-۲ شکست خورد و با این که سلیمانی تازه وارد برایش گلزنی کرد، اما یک یار خود (اسنو) را هم از زمین اخراج شده دید.
این اتفاقات و نتایج می تواند نشانه ها و مقدمه هایی بر تجدید قهرمانی احتمالی آیندهوون باشد. این تیم هورلیو گومز دروازه بان پرطرفدار برزیلی اش را به تاتنهام انگلیس فروخته است، اما اندریاس ایزاکسون سوئدی را به قصد جانشینی وی از منچستر سیتی خریده است و استفان نیلند مهاجم جوان هلندی نیز از گرونینگن به ورزشگاه فیلیپس کوچ کرده است.
مکانی که از این پس هاب استیونس مربی سابق شالکه و هامبورگ آلمان را به عنوان هدایتگر و فرمانده خویش می بیند و اوست که باید پنجمین قهرمانی متوالی آیندهوون را تحقق بخشد.
منبع: Match
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید