دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ / Monday, 19 February, 2018

قرآن مهجور نماند


قرآن مهجور نماند
حجت الاسلام و المسلمین «قرائتی» در آستانه ماه مبارک رمضان با انتشار نامه سرگشوده ای به روحانیت خواستار خارج کردن قرآن از مهجوریت و چشاندن مزه قرآن به نسل جوان شد. متن این نامه که خطاب به علما، ائمه جمعه و جماعات نوشته شده به شرح ذیل است.
بسمه تعالی
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد
محضر مبارک ائمه جمعه و علماء بزرگوار دامت برکاتهم.
سلام علیکم
این نامهای است از شاگرد کوچک مکتب و یک یادآوری و شاید زیره به کرمان بردن باشد. چه زیباست که در آستانه ماه نزول قرآن گامی بلندتر و فراتر برداریم و همتی افزون داشته باشیم. لابد میدانید که در این سال ها مسئله تدبر و تفسیر و مقالات قرآنی رونقی پیدا کرده است از جمله:
۱) مقام معظم رهبری در مشهد در جمع روحانیون فرمودند: تفسیر قرآن در تمام پایهها درس رسمی شود.
۲) آیت‌الله العظمی وحید خراسانی هر هفته یک روز درس خود را به تفسیر اختصاص دادهاند.
۳ـ آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (قبل از فوت) اساتید را به منزل خود دعوت و با سفارش تفسیر و بودجهای به این کار اختصاص دادند.
۴) بسیاری از ائمه جمعه یکی از خطبهها را به تفسیر اختصاص میدهند.
۵) تفسیر آیاتی از قرآن وارد متون دروس دانشگاه شد.
۶) توجه به مفاهیم و تفسیر در مسابقات حفظ، تلاوت و تجوید قرار گرفت.
۷) در صدا و سیما رنگ تفسیر بیشتر شد و دهها نمونه دیگر که بنده خبر ندارم، الحمد لله رب العالمین.
ولی هنوز سهم قرآن داده نشده است زیرا:
۱) قرآن و خداوند دارای یک اثرند، تجلی خداوند کوه را قطعه قطعه کرد (فلما تجلی ربه للجبل) (اعراف، ۱۴۳) و قرآن نیز اگر بر کوه نازل شود، کوه خاشع میشود. (لوانزلنا هذا القرآن.‎/‎/) (حشر، ۲۱)
۲) رسالت انبیا و وارثان آن بزرگواران خروج از ظلمات به نور است و قرآن نور مبین است و بدون آن راهی برای خروج و اخراج به سوی نور نیست.
۳) ما مأموریم کتاب آسمانی را جدی بگیریم. (خذ الکتاب بقوه) (مریم ۱۲)
۴) ما مأموریم تدبر کنیم و ترک آن توبیخ دارد (افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها) (محمد ۲۴)
۵) همه ما به شفاعت نیاز داریم که شفاعت قطعی از قرآن و عدل آن است. شافع مشفع.
۶) تفقه در دین و تدبر در قرآن دو علمی است که ترک آن با لحن توبیخ آمده است آیه «فلو لانفر» (توبه ۱۲۲) برای ترک تفقه با یک توبیخ ولی عدم تدبر همراه با دو توبیخ پی در پی مطرح است (افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها) (محمد ۲۴)
● گوشهای از دلایل مهجوریت قرآن
گاهی گفتند: «انما یعرف القرآن من خوطب به» و فهم قرآن را مخصوص اهل بیت دانستند در حالی که خطاب آیات یا ایهاالناس، یا ایها الذین آمنوا و حتی یا ایها الکافرون است. بنابراین مخاطب، اولیای خدا نیستند. آری اهل بیت پیامبر(ص) از قرآن مطالبی دریافت میکنند که افراد دیگر آن دریافت را ندارند. گاهی گفتند قرآن فوق عقل ما است که این فکر با آیه هذا بیان للناس مخالف است. آری در قرآن آیاتی است که عقل بشر به آن نمیرسد ولی اکثر قرآن برای مردم قابل فهم است، گاهی میگویند چون در قرآن آیات متشابه است، ما نباید به سراغ تدبر برویم، ولی مگر وجود آیات متشابه مانع فهم سایر آیات است. آری زمین هم قلهها و درههای خطرناک دارد ولی آیا آن قلهها و دره مانع عمل به سیروا فی الارض (انعام ۱۱) است. گاهی میگویند در تفسیر، خطر تفسیر به رأی هست ولی مگر ملاکی برای شناسایی تفسیر به رأی و تدبر در کار نیست ! تفسیر به رأی آب در چاه ریختن است یعنی سلیقه خود را بر قرآن تحمیل کردن ولی تدبر و استنطاق قرآن آب از چاه کشیدن است ‎/ میان این دو فاصله زیادی است. ما به قرآنی که با صراحت میگوید من نور مبین هستم نگاه برفکدار و ظنی الدلاله کردیم! ما کتاب مخلوق را سطر به سطر مطالعه کردیم، خواندیم و به مباحثه و تدریس آن پرداختیم ولی کتاب خالق را نخواندیم یا پس از سالها به سراغش رفتیم آن هم با لقب درسی، جنبی و حاشیهای! با اینکه قرآن سرچشمه علوم دینی و تعلیم و تدریس پیوسته قرآن میداند و میفرماید: «کونوا ربانین بما کنتم تعلمون الکتاب و بما کنتم تدرسون» (آل عمران، ۷۹) شما برای پیدا کردن یک نفر که یک دوره تفسیر دیده باشد متحیرید ولی برای پیدا کردن دهها هزار نفر که دروس دیگر را دیده باشند هیچ متحیر نیستید.
● حضرات ائمه جمعه و جماعات
ماه قرآن در پیش است منتظر اقدامات رسمی و دولتی نباشیم، یک بسیج عمومی برای روخوانی در مساجد به پا کنیم ،کلاسهای چند نفره بدون مراسم و تشریفات ولی همراه با تشویق و حمایتهای مادی و معنوی داشته باشیم.
هم خود ما شروع کنیم (اگر تا به حال شروع نکردهایم) و هم از فضلایی که توان تفسیر گفتن دارند تقاضا کنیم در این ماه چند دقیقهای آیهای را تفسیر کنند. بهتر است در آغاز تفسیر از داستانها یا از سورههای کوچک یا آیاتی را انتخاب کنیم و تفسیری سه یا چهار برابر ترجمه با تکیه بر مطالعه کتب تفسیر معتبر بگوییم. روحانی مثل مادر است که انواع غذاها را میخورد ولی آنچه به نوزادش میدهد شیر است یعنی ما باید اقوال و احتمالات کتب تفاسیر را ببینیم ولی آنچه میگوییم نظیر شیر مادر سفید و ساده و پراثر باشد.
نه تنها فضلای حوزه بلکه بسیاری از اساتید معارف و فارغالتحصیلان دانشگاهی که آشنایی با علوم حوزوی دارند میتوانند با تکیه بر تفاسیر فارسی معتبر حداقل برای خانواده و همسایگان و بستگان خود آیهای را نقل نمایند و اگر مطالب تازهای را فهمیدند پس از عرضه به قرآنشناسان عمیق برای مردم بازگو کنند. ما باید به تعداد هیأتهای عزاداری که بحمدالله رونقی دارد جلسات قرآنی داشته باشیم زیرا قرآن و اهل بیت هرگز از هم جدا نیستند «لن یفترقا» هر طلبه باید چند درصدی از درس و بحث و تبلیغ خود را صرف قرآن کند. هر استادی بخشی را برای تربیت مفسر اختصاص دهد. انصاف آن است که سهمی از شهریهها و موقوفات و تشویقات براساس قرآن باشد و سهمی برای نهجالبلاغه و روایات.
بیش از نیمی از سال به عناوین مختلف حوزهها و دانشگاهها تعطیل هستند که میتوان برای این ایام برنامهریزی و دانستنیهای لازم از تفسیر نهجالبلاغه گرفته تا آموزش کامپیوتر، شنا، تیراندازی و خوشنویسی و راههای گفتوگو و جدال احسن را فرا گرفت. به گونهای که فارغالتحصیلان پس از چند سال با روحیه و اطلاعات، وارد مراکز و با ابتکارات شخصی و آموزشی، مزه اسلام را به نسل نو بچشانند در درسها نباید شیرینی و لطافت قرآن را در انحصار لغت، ادبیات و اقوال و احتمالات قرار دهیم زیرا ادبیات در آیه و التین و الزیتون میگوید حرف واو برای جمع است و ذهن ما را متوقف میکند ولی در اینکه چرا تین قبل زیتون است و چرا این کلمه یکبار و زیتون هشت بار آمده و رابطه میان این دو میوه در علم غذاشناسی چیست. ادبیات و اقوال نارسا هستند در هر کلمه و جمله اسراری است که در آینده موضوع هزاران پژوهش قرار خواهد گرفت. عمر ما رفت و چیزی نفهمیدیم. نه مزه قرآن را چشیدیم و نه به نسل تشنه چشاندیم، اگر ما زیباییهای قرآن را به نسل نو میچشاندیم، نسل نو دست از همه چیز بر میداشت همانگونه که زلیخا زیبایی یوسف را به زنان نشان داد آنان دست خود را بریدند و از خوردن میوهها دست کشیدند.
والسلام علیکم - محسن قرائتی


منبع : روزنامه اعتماد

مطالب مرتبط

خواندن قرآن، در سرانه مطالعه قرار می گیرد؟


خواندن قرآن، در سرانه مطالعه قرار می گیرد؟
کارشناسان کمیته طرح سنجش مطالعه در میزگرد «جایگاه مطالعه قرآن کریم و کتب ادعیه در شاخص های مطالعه» که در محل نهاد کتابخانه های عمومی کشور برگزار شد، قرار گرفتن خواندن قرآن کریم در سرانه مطالعه را به دلیل دستاوردهای معنوی و بلوغ فکری، علمی و مستند ارزیابی کردند.
محاسبه سرانه مطالعه و پرداختن به آن در همه کشورها جایگاهی شایسته دارد و متولیان فرهنگی در هر جامعه ای می کوشند تا مردم خود را به سمت مطالعه تشویق و از این رو با بالا بردن سطح فرهنگ مردم به کمیت عددی افتخارآفرینی در سرانه مطالعه خود دست یابند.
مدتی است بحث قرار گرفتن خواندن قرآن و کتب ادعیه در شاخصهای سرانه مطالعه مطرح شده است و متولیان فرهنگ کشور به عملی شدن این موضوع تأکید بسیار کرده اند.
پس از این صحبتها، کمیته ای در بخش پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور تشکیل و مطالعه چگونگی سنجش میزان مطالعه در کشور آغاز شد.
● آمار مطالعه با واقعیت جامعه تطبیق ندارد
دکتر جلال غفاری، مدیرکل پژوهش و برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به اهداف تشکیل این کمیته بیان کرد: ضرورتی که ما را به بحث سرانه مطالعه کشاند، تأکیدی بود که بر بحث مطالعه مفید صورت می گرفت و در این بین آمارهای مختلف در سطح کشور درباره میزان مطالعه منتشر می شد که این آمار از ۲ دقیقه تا ۷ دقیقه و ۸ دقیقه آمار مطالعه را اعلام کرده بود، در حالی که آمار دقیقی در کشور درباره سرانه مطالعه وجود نداشت.
او با اعتقاد بر اینکه این آمار با واقعیتهای مطالعه در جامعه تطبیق ندارد، ادامه داد: به نظر می رسد این آمار با واقعیت مطالعه جامعه تطبیق ندارد و ما بر آن شدیم که کمیته ای از متخصصان در رشته های جامعه شناسی و کتابداری تشکیل دهیم تا بر این اساس سرانه مطالعه مبتنی بر یک ادبیات موضوعی قوی با یک کار دانشگاهی به دست بیاید.
مدیرکل پژوهش و برنامه ریزی نهاد کتابخانه های عمومی کشور با اشاره به مباحث موجود در این طرح افزود: دو بحث چالشی در این میان وجود داشت؛ نخست، در نظر گرفتن مطالعات الزامی مانند تکلیف هایی که دانش آموزان در مدارس انجام می دهند یا جایی که خواننده کتاب، اختیاری به سمت مطالعه نرفته است و این بحث که آیا این نوع مطالعه ها باید جزو سرانه مطالعه به شمار آید و در ثانی اینکه میزان مطالعه قرآن و ادعیه باید در سرانه مطالعه لحاظ بشود یا خیر؟
غفاری با اشاره به سوابق این بحث و تأثیر متون مقدس در سرانه مطالعه کشورهای دیگر تصریح کرد: در این طرح به شاخصهای سرانه مطالعه کشورهای دیگر مراجعه و تعاریفی که آنها داشته اند، مانند تعاریف منبع و انواع مطالعه بررسی شده است.
به گفته غفاری، یکی از موضوعات چالشی در بحث سرانه مطالعه این است که هر ارگانی به فراخور اهدافی که دارد، یک نوع اطلاع رسانی در این زمینه می کند و با این موضوعات صلاح بر این بود که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بویژه بخش معاونت فرهنگی و نهاد کتابخانه های عمومی کشور کار بررسی سرانه مطالعه را دنبال کنند.
غفاری با اشاره به منابعی که هم اکنون در کمیته سنجش مطالعه مورد بررسی قرار گرفته، تصریح کرد: کمیته شکل گرفته برای میزان مطالعه هم اکنون تعاریف مطالعه را از دایرةالمعارف های تخصصی استخراج و نیز پیشینه بحث در ادبیات فارسی و ادبیات اساطیری را بررسی می کنند و در این زمینه تلاش شده که ببینیم نخست تعریف مطالعه چیست و اگر در این بحث به تعریف واحدی رسیدیم، مشخص خواهد شد که آیا قرائت قرآن و کتب درسی جزو مطالعه محسوب می شود یا نمی شود؟
او در پایان با اشاره به اینکه خواندن و مراجعه به منابع الکترونیک هم در بررسی جدید شاخصهای مطالعه محاسبه می شود، تصریح کرد: در طرح جدید به این موضوع پرداخته می شود که کسانی که از سایت مطالعه می کنند، آیا باید در سرانه مطالعه آنها محاسبه شود یا خیر؟
● خواندن قرآن به دلیل محتوای بالای آن بهترین نوع مطالعه محسوب می شود
احمد پارسازاده، مدیر کمیته پژوهش سرانه مطالعه هم در این میزگرد صحبتهای خود را با پاسخ به این پرسش که چه منابع موثقی هم اکنون برای این تحقیق در سرانه مطالعه وجود دارد؟ گفت: یکی از دلایل پایین بودن آمار قبلی در کشور به دلیل روش تحقیق به کار رفته یا به واسطه تعریفی است که از مطالعه ارایه شده است که البته تاکنون مشخص نشده که میزان دو دقیقه مطالعه ای که همه از آن صحبت می کنند بر اساس چه تحقیقی بوده است؟
به گفته پارسازاده، میزان بالای آمار مطالعه ضرورتاً به معنای فرهیختگی فرهنگی نیست؛ یعنی ضرورت علمی در رابطه میان فرهیختگی فرهنگی و سرانه مطالعه وجود ندارد، مگر اینکه تحقیقی در این زمینه انجام شود؛ برای مثال در جوامع و قوم هایی که فرهنگ مکتوب ندارند و فرهنگهایشان شفاهی و گفتاری است، بافتهای خاص مردم سعی می کنند منابع دیگر آگاهی را کسب کنند تا کتاب و اسناد مکتوب. به این سبب برای تصمیم گیری یا کسب اطلاعات و یا لذت بردن یا تفنن اقوامی که فرهنگ مکتوب دارند، به سمت مطالعه اسناد حرکت می کنند، اما اقوامی که فرهنگ دیداری و شنیداری دارند از ارتباطات اجتماعی استفاده می کنند.
مدیر کمیته پژوهشی سرانه مطالعه گفت: در جوامعی که آمار مطالعه کم است و یا به عبارتی زیاد نیست، نباید از بافت فرهنگی غافل شد و در پژوهشها بنا به تعریف مطالعه و روش تحقیق آمارها متفاوت است.
وی ادامه داد: درباره تعریف مطالعه اختلاف نظر وجود دارد. گاهی از منظر مطالعات تربیتی به مطالعه نگاه می شود و مطالعه ای را مطالعه می دانند که همراه با دقت نظر، تأمل و برای کسب اطلاعات باشد. این دسته از مطالعات عمدتاً به این می پردازند که مطالعه موفق می تواند چه مطالعاتی باشد و زمان و مکان مطالعه چگونه تعیین شود.
پارسازاده با اشاره به دیگر تعاریف مطالعه افزود: گاهی تعریف مطالعه از منظر کتابداری و اطلاع رسانی است؛ که در این جا اختلاف نظر وجود دارد گاهی مطالعه به این معنی است که هر خواندنی که مسبوق به یک متن نوشتاری باشد و با حداقلی از فهم و کسب اطلاعات همراه باشد. با این تعریف، مطالعه، شامل تمام منابع نوشتاری است، اعم از اینکه این منابع چاپی یا الکترونیکی باشد.
او با بیان اینکه مطالعه باید با حداقل کسب اطلاعات همراه باشد، گفت: در بحث خواندن قرآن، کسی که این کتاب آسمانی را می خواند و فهم حداقلی حاصل می کند جزو مطالعه قرار می گیرد.
مدیر کمیته پژوهش سرانه مطالعه بیان کرد: با این تعریف از مطالعه خیلی از منابع مانند خواندن روزنامه ها، نشریات و مجلات اعم از رسمی یا غیررسمی و یا چاپی و غیرچاپی با حاصل حداقل فهم جزو منابع مطالعه به شمار آمده و در سنجش مطالعه قرار می گیرد. گاهی صرفاً مطالعات تفننی سنجیده می شود، گاهی مطالعه درسی نیز، جزو مطالعه به شمار می رود.
وی گفت: برخی در تعریف مطالعه از این هم فراتر رفته اند و گفته اند حتی منابع شنیداری که فرد از طریق آن اطلاعاتی کسب می کند، یک نوع مطالعه به شمار می آید؛ اساساً مطالعه یعنی کسب اطلاع با هر محمل اطلاعاتی خواه کتاب باشد یا چیز دیگر .
پارسازاده درباره روش سنجش سرانه مطالعه توسط این کمیته اظهار داشت: کار ما اینجا پیمایشی است و یک تفاوتی با روش قبلی دارد که در روش قبلی فرمول سازی می شد که چقدر کتابهای منتشر شده، فروخته شده و چقدر از آن تعداد فروخته شده، مطالعه شده است و این گونه سنجش می کردند. در مطالعه دو دقیقه ای که اعلام شد، مطالعه کتابهای درسی، مطالعات دلخواهانه، مطالعات مذهبی را جزو مطالعه نیاورده و معلوم نیست توسط چه کسی و چه ارگانی سنجش شده است؟
وی تصریح کرد: با بسیاری از تعاریف مطالعه کتابهای درسی، قرآن و ادعیه، باید جزو مطالعه محسوب شود و به دلیل محتوای قرآن و تأثیرگذاری آن بهترین نوع مطالعه محسوب می شود؛ چون علاوه بر اینکه اطلاعات جدیدی به فرد مطالعه کننده می دهد، دستاوردهای رفتاری و معنوی را دارد که در سایر مطالعات به وجود نمی آید.
وی تأکید کرد: به دلیل انگیزه بالای مطالعه، بهترین نوع انگیزه برای مطالعه قرآن و ادعیه در کشور ما وجود دارد که مردم ما بدون اجبار به این مطالعات روی می آورند.
او در پاسخ به این پرسش که آیا مطالعه قرآن به صورت غیر هدفمند هم جزو سرانه مطالعه به شمار می آید؟ گفت: دو مسأله در این زمینه وجود دارد و آنهایی که اعتقاد دارند مطالعه قرآن جزو مطالعه نیست، منظورشان این است که اطلاعات و آگاهی به افراد نمی دهد. پیش فرض این افراد سکولارانه است، یعنی مطالعه مذهب به ساعات خاصی اختصاص دارد و کاملاً دلخواهانه بوده و جدا از زندگی معمولی افراد است ، در مقابل کسانی موافق این رویکرد نیستند و بر این اعتقاد هستند مطالعه شامل آن دسته از خواندنی هایی است که علاوه بر اطلاعات و آگاهی دستاوردهای معنوی و جهت گیریهای روحی را داشته باشد.
پارسازاده در پاسخ به این پرسش که مطالعات کتابهای مذهبی چگونه در سرانه مطالعه غرب محاسبه می شود؟ بیان کرد: در برخی پژوهشها در کشورهای غربی حتی ساعاتی که سر کلاس می روند جزو مطالعه قرار می گیرد. برای سنجش مطالعه حتی کشاورزی که سر زمین می رود و در راه بروشورهای تبلیغاتی درباره سموم گیاهی و... را مطالعه می کند، جزو شاخصها حساب می کنند. به این دلیل که آنها علاقه مندند آمار مطالعه را بالا نشان دهند.
خواندن متون مقدس در سرانه مطالعه بسیاری از کشورهای دنیا محاسبه می شود، از این رو قرآن کریم نیز به عنوان کتاب آسمانی ما مسلمانان و عظیم ترین منبع آگاهی بخش می تواند در سرانه مطالعه کشورمان به طور دقیق و علمی بررسی شود.

گیاه دارویی جینگو بیلوبا  (Ginkgo Biloba)
*جینگو بیلوبا چه کار می کند؟ یک گیاه دارویی است که در درمان بیماری های زیر موثر است: مشکلات گردش خون سرخرگی، تصلب شرائین مغزی...
وبگردی
حمله با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در پاسداران
حمله با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در پاسداران - کی از دراویش گنابادی با اتوبوس به مردم و مأموران پلیس در خیابان پاسداران تهران / گفته میشود تعداد شهدای ناجا در حمله آشوبگران فرقه ضاله گنابادی و حامیان نورعلی تابنده به ۴ تن رسیده است.
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟
اگر «عدم رویارویی با حریفان اسرائیلی» آرمان ماست چرا پنهانی و دزدکی؟ - آنچه مشخص است جمهوری اسلامی ایران باید تصمیم مشخص و درستی درباره سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران رژیم صهیونیستی بگیرد. دیگر نمی‌توان با این روش تعقیب و گریزی با این مسئله برخورد کرد. دیگر نمی‌توان ورزشکاران را از مقابله با کشتی‌گیران اسرائیلی باز داشت و در برابر رسانه‌های جهانی گفت به خاطر مصدومیت در میدان حاضر نمی‌شویم و در داخل جشن بگیریم که ما عزت‌مان را حفظ کردیم و...
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور !
خوشحالی عجیب معاون رئیس‌جمهور از افزایش هزینه سفر به خارج از کشور ! - دولت - معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه نوسان قیمت ارز کلا آزار دهنده است، گفت: افزایش قیمت ارز به لحاظ محاسبه عددی هزینه تمام‌شده سفر به خارج از کشور را افزایش می‌دهد.
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه
ویدئو / حضور خانواده مسافران هواپیمای یاسوج در محل حادثه - برخی از خانواده‌های مسافران هواپیمای تهران - یاسوج که صبح یکشنبه (۲۹ بهمن) در ارتفاعات سقوط کرد، در حوالی مناطق احتمالی وقوع حادثه حضور یافته‌اند تا از نزدیک در جریان عملیات جست‌وجوی لاشه هواپیما قرار بگیرند. نیروهای حاضر در محل نیز برای آنها توضیح می‌دهند که چرا کار این عملیات با دشواری‌هایی مواجه است.
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد
اسنادی که نشان می دهد فرودگاه یاسوج رادار ندارد - رضا رشیدپور در برنامه حالا خورشید از اسنادی رونمایی کرد که نشان می دهد، فرودگاه یاسوج علیرغم تکذیب مسئولان، رادار و تجهیزات کافی برای فرود امن هواپیماها ندارد. گفته می شود یکی از دلایل دخیل در سقوط هواپیمای تهران - یاسوج فعال نبودن رادار فرودگاه یاسوج بوده است.
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود!
سقوط «خرمشهر»، هواپیمایی که چندین سال زمین‌گیر شده بود! - رویدادی که در بطن آن، هواپیمای ATR شرکت آسمان قرار داشت که با کد EP-ATS رجیستر شده و مسئولان شرکت هواپیمایی آسمان بر آن نام «خرمشهر» را گذارده بودند. نامی که هدف از انتخاب آن هرچه بوده، حتما یادآوری سقوط خرمشهر در ابتدای جنگ تحمیلی نبوده است. رویدادی که ساعاتی پیش بار دیگر رخ داد؛ این بار با سقوط هواپیمایی که خرمشهر نام داشت.
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد !
بدل ایرانی آنجلینا جولی رونمایی شد ! - شب گذشته مراسم اکران فیلم بلوک 9 خروجی 2 به کارگردانی علیرضا امینی و تهیه کنندگی محمدرضا شریفی نیا و نیز فیلم شاخ کرگدن در پردیس سینمایی ملت برگزار گردید.
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه
اظهارات جنجالی احمدی نژاد در مقابل دادگاه - سخنرانی پرحاشیه احمدی نژاد در مقابل دادگاه بقایی