چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

دو روی سکه رایزنی های انتخاباتی


دو روی سکه رایزنی های انتخاباتی
میدان مجازی رقابت های انخابات ریاست جمهوری که از هم اکنون شکل گرفته به دو نیمه آرام وپر التهاب تبدیل شده است. اتفاقات اخیر در جبهه اصلاح طلبان و طیف دوم خرداد نشان داده که سال های دوری از قدرت برای این جریان ، به فرصتی برای باز سازی و ساماندهی نیروهای آنان برای عرض اندام در مقاطع و فرصت های آینده انتخاباتی تبدیل نشده و سلایق وتشتت و چندگانگی درمبانی آرمان ها و اهداف این طیف سیاسی را بدون هیچ اصلاحی رقم زده است و هم اکنون که تا انتخابات ریاست جمهوری ، چندین ماه باقی مانده است ، گروه های دوم خرداد ی رقابت را از همان ابتا با خود شروع کرده اند.
حزب اعتماد ملی با اعلام رسمی کاندبداتوری مهدی کروبی کوشید ابتکار عمل در اردوگاه اصلاح طلبان را خود به دست گرفته وحزب مشارکت ، سازمان مجاهدین وکارگزاران را به بن بست بکشاند.
از سویی ، این حزب با اعلام قاطعانه کاندیداتوری دبیر کل خود در تصمیم برخی از چهره های اصلاح طلب برای ورود به انتخاباتی که دعوای آن از خانه و از بین رفقا آغاز شده و نه از بین رقبا تردید و دو دلی ایجاد کرده است. در این میان بیشترین تردید ها متوجه سید محمد خاتمی است.شرایط کنونی در میان اصلاح طلبان اجماع انتخاباتی را اگر نگوییم ناممکن ، اما بسیار پر هزینه کرده است. در مقابل اصولگرایان در فضایی آرام ، روند تصمیم گیری درباره نحوه ورود به انتخابات ریاست جمهوری را پیگیری می کنند.
در شرایطی که محمود احمدی نژاد فرصت حضور در میدان رقابت های انتخاب دهم ریاست جمهوری را دارد، تصمیم گیری اصولگرایان برای نحوه رقابت های آینده ، کار چندان دشواری نیست.چرا که از هم اکنون گزینه طیف وسیعی از اصولگرایان حامی دولت در رقابت های آینده مشخص است. گزینه های احتمالی دیگر اصولگرایان برای حضور در انتخابات آینده ، هنوز به تصمیم قطعی نرسیده اند ، چرا که بخشی از تصمیم گیری ها ی آنان منوط به نحوه حضور اصلاح طلبان در انتخابات آینده و مشخص شدن تکلیف اجماع در این طیف است. براساس برخی تحلیل ها ، اجماع صد در صدی در بین اصولگرایان در جریان رقابت های آینده ریاست جمهوری در صورتی حاصل می گردد که اصلاح طلبان نیز اجماع صد در صدی داشته باشند. ودر غیر ای صورت افزون بر محمود احمدی نژاد باید منتظر ورود کاندیداهای دیگری از میان اصولگرایان به میدان رقابت های انتخاباتی باشیم. نکته مسلم این است که اصولگرایان با توجه به نتیجه خوبی که از طرح ریزی مدل و الگوی اجماع در انتخابات گرفته اند، در صددند تا در انتخابات دهم ریاست جمهوری نیز به الگویی مقبول برای رسیدن به گزینه واحد و اجماع در انتخابات دست پیدا کنند.
محمد رضا باهنر ، دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین با بیان این که شاید الگوی جبهه متحد و ۶+۵ در انتخابات دهم ریاست جمهوری نتواند کار آمدی داشته باشد، گفت: اصولگرایان برای دست یابی به اجماع در پی فرایند جدیدی هستند.
وی در گفتگو با مهرگفت: تمامی اصولگرایان در انتخابات دهم ریاست جمهوری می کوشند به وحدتی جامع دست یابندو در حال حاضر فعالیت ها برای دستیابی به اجماع و وحدت حد اکثری برای انتخابات آغاز شده است. وی با بیان این که هدف ما د ر انتخابات آینده ، دستیابی به وحدت صد در صدی است، افزود: اما شاید اصولگرایان در انتخابات دهم ریاست جمهوری به وحدت کامل نرسند.
دبیر کل جامعه مهندسین پیش بینی کرد ، در صورت دست نیافتن اصولگرایان به اجماع صد در صدی ، اصولگرایان در انتخابات آینده به وحدتی بالای ۸۰ درصد دست خواهند یافت.
سخنگوی جامعه ایثارگران نیز از بررسی مدلی در ۴ محور از سوی این جمعیت ، برای حضور اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری دهم خبر داد.
لطف الله فروزنده ، سخنگوی جمعیت ایثارگران گفت:مدل انتخاباتی این جمعیت برای حضور اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری در ۴ محور وحدت نیروهای اصولگرا ، پیروزی جریان اصولگرا ، عدم موفقیت جریان دوم خرداد و تقویت شاخص های اصولگرایی و اصول اصلی انقلاب برای انتخابات آینده طراحی خواهد شد. وی افزود : تقویت اصول اصلی انقلاب در جریان طراحی مدلی با محورهای یاد شده از سوی جمعیت ایثارگران و به منظور وحدت اصول گرایان بر پایه خدمت به مردم، گسترش عدالت ، مبارزه با فساد ، سلامت مسولان و افزایش کار آمدی قوه مجریه استوار خواهد بود
فروزنده تاکید کرد که اصولگرایان برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دهم حتما باید مدل جدیدی را به منظور ایجاد وحدتی فراگیر طراحی کنند که این وحدت برای جمعیت ایثارگران بر مبنای ۴ اصل ذکر شده ارزشمند خواهد بود. وی گفت: مطمئنا بدون وحدت ، موفقیتی نصیب اصولگرایان نخواهد شد، بنابراین معتقدیم که هدف گذاری برای این موضوع باید وحدت و اجماع صد در صدی اصولگرایان باشد که در صورت محقق نشدن این خواسته آرمانی ، وحدت حد اکثری حاصل گردد.
قائم مقام جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی ، زمان رسیدن به مدل انتخاباتی از سوی اصولگرایان را بعد از پایان ماه مبارک رمضان دانست و تصریح کرد: پس از حصول اجماع و طراحی مدل برای آن احتمالا با پایان ماه مبارک رمضان به سر انجام مشخصی خواهد رسید، می توان بر سر موضوع مصادیق بحث کرد.
سید داود ابراهیمی
روزنامه جام جم


همچنین مشاهده کنید