چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

چند بار در هفته فست‌فود می‌خورید؟


چند بار در هفته فست‌فود می‌خورید؟
طبق یک مطالعه بزرگ که در چند مرکز به طور همزمان انجام گرفته، مشخص گردید: بالغین جوان که مکررا در هفته از غذاهای فست‌فود استفاده می‌کنند دچار افزایش وزن قابل توجه و مقاومت به انسولین در اوایل میانسالی می‌گردند.
در این مطالعه که اخیرا در مجله معتبر پزشکی Lancet چاپ شده است، پرفسور پریرا و همکارانش نشان می‌دهند: در طی ۱۵ سال مطالعه، آنهایی که بیش از ۲ بار در هفته از غذاهای فست‌فود استفاده می‌نمایند، بیش از ۵ کیلوگرم افزایش وزن را در مقایسه با آنهایی که کمتر از یک وعده در هفته از این نوع غذاها می‌خورند تجربه می‌نمایند. علاوه بر آن، خوردن بیش از ۲ بار از غذاهای فست‌فود مقاومت به انسولین را نیز بیش از دو برابر افزایش می‌دهد.
لازم به ذکر است مقاومت به انسولین عامل اصلی پیش‌زمینه دیابت بوده و دیابت نیز خود یک عامل اصلی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌باشد. چاقی ناشی از مصرف فست‌فود نیز در اکثر موارد به صورت چاقی شکمی خود را نشان می‌دهد.
مطالعات گذشته نیز بر این تاکید دارند که چاقی شکمی عامل مهم در افزایش مقاومت انسولین و نیز افزایش استعداد دیابت تیپ ۲ می‌باشد. متاسفانه نتایج مطالعات گذشته تاکید می‌نماید که این عادات غذایی ناصحیح حتی قبل از این که وزن فرد افزایش چشمگیر پیدا نماید، آثار نا مطلوب متابولیک و بویژه استعداد بالای ابتلا به دیابت را ایجاد می‌نمایند.
شیوع ابتلا به چاقی و دیابت در کشورهای توسعه یافته و نیز کشورهای در حال توسعه مانند کشور ما بویژه در جوامع شهری به طور روزافزونی افزایش یافته است.
متخصصان تغذیه تاکید دارند از آنجا که تغییر شیوه‌های زندگی بسوی عادات غذایی ناصحیح و نیز کمبود فعالیت بدنی باعث این افزایش بی‌رویه گردیده است، ارزش جایگزینی عادات صحیح غذایی بیش از پیش می‌باشد.
یک یا دو دهه قبل مصرف غذاهای رستورانی و نیز غذاهای آماده به میزان امروز شایع نبود و متخصصان به جدیت توصیه به عدم این نوع غذاها می‌نمودند. متاسفانه شاهد هستیم که غذاهای رستورانی و بویژه غذاهای فست‌فود تقریبا به عنوان یک غذای ثابت و شاخص خانواده‌ها بویژه در شهرهای بزرگ در آمده است.
در نتیجه توصیه عملی دیگر حذف کامل غذاهای رستورانی و بویژه فست‌فودها از سبد خانوار نمی‌باشد، اگرچه اگر خانواده‌ای بتواند از این عادت غلط مصطلح وابستگی به غذاهای فست‌فود دست بشوید قطعا سلامتی خود را تضمین می‌نماید.
چراکه یافتن غذای فست‌فود که از نظر بیمارهای متابولیک و نیز بیمارهای قلبی و عروقی سالم باشد خیلی مشکل می‌باشد و همچنان اکثر این نوع غذاها حاوی چربی، قند و انرژی فراوان می‌باشد.
لذا بایستی توصیه نمود که تعداد وعده‌های غذایی فست‌فود حتی الامکان کاهش یابد. از طرف دیگر فروشگاه‌های غذایی فست‌فود نیز بایستی از جایگزین‌های سالم و با سبزی فراوان در لیست غذاهای خویش بهره گیرند. ترکیب این ۲ توصیه می‌تواند از روند روزافزون چاقی و بیماریهای متابولیک بکاهد.
خوانندگان گرامی می‌توانند پرسشهای خود در زمینه چاقی و لا‌غری را به نشانی تهران،‌بلوار میرداماد، جنب مسجد الغدیر روزنامه جام جم صفحه سلا‌مت کلینیک چاقی بفرستند تا در اسرع وقت به آن پاسخ داده شود.
دکتر حمیدرضا فرشچی‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید