پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

خداحافظ «اولی»


خداحافظ «اولی»
خداحافظی اولیور کان از ورزش قهرمانی و دنیای بازیگری، در پایان فصل پیش فوتبال آلمان و اروپا روی داده بود و واقعه ای تازه نیست، اما سه شنبه شب طبق قرار قبلی تیم منتخب فوتبال آلمان و بایرن مونیخ به افتخار و احترام او در آلیانزاره نای شهر مونیخ در دیداری دوستانه روبه روی یکدیگر ایستادند و تساوی ۱-۱ را بر جای نهادند تا این مسابقه نوعی بازی خداحافظی و تجلیل بر کان مشهور باشد.
کان ۳۹ ساله که در این بازی برای بایرن به میدان آمد و طی ۲۰ سال پرداختن به فوتبال حرفه ای ۵۵۷ بازی در بوندس لیگا انجام داد و بجز بایرن برای کارلسروهه هم به صحنه آمد، در پایان دیدار پریشب گفت که آنقدرها هم دلش برای فوتبال و حضور در میادین رسمی آن تنگ نشده است و آن طور هم نیست او دائماً افسوس «ایام پایان یافته» را بخورد.
کان که با تیم نامدار باواریایی ۸ بار قهرمان بوندس لیگا شد و جام قهرمانان باشگاه های اروپا ۲۰۰۱ را هم فتح کرد و در جام جهانی ۲۰۰۲ با تیم ملی آلمان به نایب قهرمانی رسید (و خودش عنوان برترین بازیکن آن جام را به دست آورد) در دیدار تجلیل از خود، یورگن کلینزمن مربی جدید و معروف بایرن را روی نیمکت می دید و این همان مربی ای است که در جام جهانی ۲۰۰۶ به حکم او کان دروازه بان دوم آلمان شناخته شد و پیراهن شماره یک به ینس لمن تحویل گشت.
با این حال کان می گوید: «مسابقه سه شنبه شب مونیخ برای من بسیار احساس برانگیز و خاطره ساز بود و شاید کمتر اینگونه تحت تأثیر قرار گرفته باشم. در تمام طول زندگی ورزشی ام تحت فشارهای روحی قرار داشته ام اما از این پس می توانم راحت روی سکوها بنشینم و از تماشای مسابقات لذت ببرم. البته بازی سه شنبه شب به این سبب که آخرین تجربه و حضور من در این زمینه بود، نیز ارزش و شیرینی ویژه خود را داشت.»
کان پس از گذشت ۷۵ دقیقه و در حالی که در چند نوبت حرکات جالبی را به نمایش نهاده و دروازه بایرن را از سقوط نجات داده بود، در میان غریو ۵۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه زمین را ترک گفت و مکانش را به جانشین خود میشاییل رنسینگ داد. او سپس در استادیوم دور افتخار زد و گفت: «این پایان یک دوره مهم در زندگی ام و شروع احتمالی عصری جدید است.
بزرگترین افسوس های عمر من یکی این است که در جام جهانی اول نشدیم و دیگری این که در لیگ آلمان نیز به رغم سال ها بازی، حتی یک گل هم نزدم!»
کان از این پس به عنوان مفسر تلویزیونی ظاهر خواهد شد و اولین کار محوله به وی در این ارتباط، نقد و تحلیل بازی چهارشنبه شب آینده تیم ملی آلمان با فنلاند در دور مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ است.»
اولیور کان که دوستانش او را با نام کوچک و مخفف «اولی» صدا می زنند، در جام جهانی ۲۰۰۲ با نمایش های عالی اش آلمان را به فینال رساند و با این که در مراحل قبلی بی خطا ظاهر شده بود، در این مرحله روی شوت پشت ۱۸ قدم ریوالدو خطا کرد که باعث شد رونالدو توپ ریباند شده را وارد دروازه او نماید و در نهایت برزیل با پیروزی ۰-۲ در این مسابقه عنوان قهرمانی را مال خود کند و همان طور که در حرف های خود کان خواندید، حسرت بالای سر بردن جام جهانی در دل وی بماند.
منبع : روزنامه ایران


همچنین مشاهده کنید