جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

غریبه آشنا


غریبه آشنا
مارک شیلد داور استرالیایی دیدار ایران و عربستان را قضاوت می کند. این داور ۳۵ ساله با قضاوت بین تیم های آسیایی کاملا آشنا است. او سابقه قضاوت در دو جام جهانی ۲۰۰۲ (کره و ژاپن) و ۲۰۰۶ (آلمان) را در کارنامه کاری خود دارد.
شیلد زمانی که ۲۸ ساله بود به عنوان یکی از داوران جوان برای رقابت های جام جهانی ۲۰۰۲ از سوی فدراسیون جهانی فوتبال انتخاب شد. از خصوصیات بارز او در نحوه قضاوت می توان به اعتماد به نفس اش در حین برگزاری بازی اشاره کرد. داور جوان استرالیایی اولین بازی که در جریان رقابت های جام جهانی ۲۰۰۲ سوت زد دیدار بین دو تیم تونس و بلژیک بود، که این دیدار با تساوی یک - یک به پایان رسید.
● جام جهانی ۲۰۰۶
چهار سال بعد به دلیل قضاوت های قابل قبول از وی، بار دیگر فیفا شیلد را برای جام جهانی ۲۰۰۶ انتخاب کرد. حالا در این رقابت ها وی یک داور ۳۲ ساله ای بود که تجارب بیشتری داشت. او به عنوان داور یکی از دیدارهای گروه E انتخاب شد. رقابت بین ایران و آنگولا در مرحله سوم دور مقدماتی را قضاوت کرد. همچنین از گروه دیگر قضاوت دیدار بین دو تیم عربستان و تونس را به عهده گرفت. او تنها داور استرالیایی است که بین ۱۲ داور انتخابی برای مرحله پایانی جام جهانی آلمان انتخاب شد. شیلد در دیدار پرتغال و فرانسه در مرحله نیمه نهایی به عنوان داور چهارم افتخاری حضور داشت.
● فینال لیگ قهرمانان آسیا
از دیگر قضاوت های مهمی که او به عهده داشت، دیدار برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۶ بین دو تیم الکرامه از سوریه و هیوندای موتورزاز کره جنوبی بود. فینالی که در ورزشگاه بن الولید به قضاوت شیلد برگزار شد با نتیجه ۲ - یک به سود الکرامه به پایان رسید اما در مجموع تیم کره ای ۳- ۲ قهرمان شد.
● جام ملت های آسیا ۲۰۰۷
در رقابت های جام ملت های آسیا که به میزبانی چهار کشور جنوب شرقی آسیایی انجام گرفت شیلد به همراه یکی دیگر از هموطنانش (ماتئوبریز) برای قضاوت دیدارها انتخاب شدند. استرالیا تنها کشوری بود که در این رقابت ها ۲ نماینده برای داوری دیدارها داشت. سوت دیدار فینال جام ملت ها توسط مارک شیلد زده شد، بازی بین عربستان صعودی و عراق که به قهرمانی عراقی ها منجر شد دیگر هموطن او (ماتئو بریز) در دیدار نیمه نهایی قضاوت کرد.
کارت زرد شیلد به بکام!
یکی دیگر از نکات جذاب در کارنامه کاری او قضاوت بازی بین دو تیم سیدنی و گالاکسی بود. دیداری که سبب شد تا از او به خاطر قضاوت قاطعانه اش تمجید کنند. این دیدار در ورزشگاه اختصاصی سیدنی استرالیا تلسترا برگزار شد. دیدار دوستانه ای که با نتیجه ۵- ۳ به سود میزبان به پایان رسید. این دیدار پر برخورد یک کارت قرمز برای مدافع گالاکسی و یک کارت برای دیوید بکام هافبک معروف تیم امریکایی به همراه داشت. در سال ۲۰۰۷ بار دیگر او به عنوان داور چهارم در جریان فینال جام باشگاه های جهان که بین تیم های میلان و بوکاجونیورز برگزار شد حضور داشت.
حسین جوادی
منبع : روزنامه ایران ورزشی


همچنین مشاهده کنید