جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا

همه چیز برای دموکراسی‌


همه چیز برای دموکراسی‌
پاکستان در موقعیت تعیین‌کننده‌ای قرار دارد و اهمیت این اوضاع و پافشاری حزب مردم پاکستان باعث شد انتخابات ۱۶ شهریور شرکت کنم. این تصمیم را برای برای خودم نگرفتم اما از آنچه در خطر است اطلاع دارم.
بزرگترین این چالش‌ها تهدید تروریسم جهانی است که تمام پاکستان با آن روبروست و دیروز مجددا با تلاش برای ترور یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر خود را نشان داد.
بازگرداندن ریاست‌جمهوری پاکستان به غیرنظامیان و دموکراتیزه کرده کشور گام بزرگی در گذر ما از دیکتاتوری به دموکراسی است.من مترصد کمک به کامل کردن این روند هستم. من این کار را به حزبم و کشورم و بالاتر از همه به همسرم مدیون هستم.کسی که جان خود را در تلاش برای آزادی، تعددگرایی و دموکراسی پاکستان از دست داد.
پاکستان همواره نزاعی میان نیروهای دموکراتیک کشور و یک اقلیت بوده است که به طور اختصاصی در منطقه‌ای بین لاهور و راولپندی‌ اسلام‌آباد قرار داشته‌اند.
ایالت سند، مرز شمال غربی (پشتونخوا) و تمام پنجاب معمولا از دولت کنار گذاشته شده‌اند. اکثر مردم پاکستان نادیده گرفته شده‌اند و حتی مقهور دولت پاکستان شده‌‌اند. این تمرکز قدرت کنترل نشده دولت ما را به نقطه شکست کشانده است.
حزب مردم پاکستان تنها حزبی است که از حمایت ۴ ایالت و همچنین کشمیر و مناطق قبیله‌ای که به صورت فدرال اداره می‌شود، برخوردار است. موفقیت حزب مردم در دموکراتیزه کردن ریاست‌جمهوری اعتبار پاکستان را به عنوان یک کشور افزایش می‌دهد.
بر اساس قانون اساسی پاکستان، رئیس‌جمهور رئیس کشور است اما مسوول اداره روزانه مملکت نیست. دو دیکتاتور نظامی محمد ضیاءالحق و پرویز مشرف قانون اساسی را برای افزایش قدرت خود تغییر دادند. این تغییر قانون به آنها این اجازه را داد تا دولت‌های انتخاب شده به روش دموکراتیک را برکنار کنند.
اگر من رئیس‌جمهوری پاکستان شوم یکی از اولویت‌های کاری‌ام حمایت از نخست وزیری، مجمع ملی و سنا خواهد بود تا قانون اساسی را در جهت متعادل کردن قدرت ریاست‌جمهوری ترمیم کنند و بدین ترتیب اختیارات ریاست‌جمهوری را کاهش دهد.
لازم است تا استقلال قوه قضاییه کشور ما دوباره احیا شود. قضاتی که سال گذشته مستبدانه توسط مشرف برکنار شدند باید توسط دولتی که حزب من رهبری آن را به عهده می‌گیرد به سر کار بازگردند.
من به پاکستانی دموکراتیک، میانه رو و روبه جلو متعهدم. من برای شکست طالبان در داخل و اطمینان از این که از خاک پاکستان برای عدم انجام حملات تروریستی علیه همسایگان یا نیروهای ناتو در افغانستان استفاده نشود ، تلاش خواهم کرد. به یاد داشتن این مساله مهم است که پاکستان نیز قربانی تروریسم است.
سربازان ما در خطوط مقدم کشته می‌شوند و کودکان ما توسط عوامل انتحاری تکه تکه می‌شوند. اساسا جنگی که ما در آن قرار داریم جنگ خودمان است.این نبرد فقط برای پاکستان است.موضع غیرمنعطف همسرم درباره مبارزه با تروریست‌ها به قیمت جان وی تمام شد.
خانواده من بهای تعهد خود به دموکراسی را پرداخت کرده است. انتخابات پارلمانی ۱۸ فوریه گام مهم در گذر پاکستان به سوی دموکراسی بود و امیدوارم شنبه که روز برگزیدن رئیس‌جمهور پاکستان است این پیروزی، دموکراسی علیه دیکتاتوری را به هم پیوند دهد.
آصف علی زرداری
رهبر حزب مردم پاکستان‌
منبع:‌ واشنگتن‌پست‌
منبع : روزنامه جام‌جم


همچنین مشاهده کنید