پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


آیا ایران‌چک‌های جدید جای اسکناس را پر میکنند؟


آیا ایران‌چک‌های جدید جای اسکناس را پر میکنند؟
به نظر بنده ایران چکهای جدید دو باره یک wastدر امور بانک داری میباشد. چک را یک بار از بانک اولیه میخریم و زمانی معادل ۳۰ ثانیه به زمان دریافت هر تراول یا همان ایران چک اضافه میشود.اگر فردی مقدار بیست میلیون ریال ایران چک بخواهد طلب کند یعنی باید ۲۰ دقیقه اضافه در صف بایستد تا کارمند آن را وارد سیستم نماید تا قابل خرج کردن باشد.
از انصاف نگذریم نحوۀ خرج کردن آن کمی راحت تر شده چون میگویند نیازی به پشت نویسی نمی باشد و از طرف دیگر به لحاظ جدید بودن آن میل ورقبت مردم به دریافت و پرداخت نسبت به تراولهای قدیمی بیشتر است.
در کنار آن باید از ضریب امنیتی بالای آن نیز یاد کرد.مسایلی مانند نشانگرهایی در مقابل مادون قرمز،ماوراء بنفش،اینفرا رید،برجستگی های رنگ بنفش آن، مشخص شدن نوشتۀ ایران چک به خط لاتین با زاویه ای نزدیک به مماس با چشم و ...
حال دوباره نوبت آن شده است که دوباره ایران چکها توسط فردی به بانک برود تا دوباره تبدیل به پول نقد گردد و یا اینکه به حسابی خوابانیده شود.دوباره باید تمام این مراحل دریافت برعکس انجام شود.دوباره باید داخل صفی طولانی بایستیم. تمامی ۱۴ رقم آن را در فرم باز خرید وارد نماییم.مقدار فضایی که برای آن در نظر گرفته اند برای ۵ عدد ایران چک میباشد و اگر شما بخواهید دوباره بیست میلیون ریال به حساب خود واریز کنید و سریال پشت سر هم نداشته باشند و هر کدام را از یک مشتری گرفته باشید باید چند برگه و چه زمانی را برای پر کردن آن ها باید صرف کنیم.
همین کار را در نظر بگیرید دوباره کارمند باجه باید دانه دانه مثل تراولهای قبلی وارد سیستم کنند البته باید آن را با کد ملی مشتری نیز تطابق بدهد و این خود دوباره زمان بر است و صف را طولانی تر میکند.
بر طبق اصول بانکها باید این برگه ها را دوباره وارد گردش سیستم مالی مردم بنمایند ولی به علت وجود سیستم دست و پاگیر و کاغذ بازی های اضافه ای که به وجود آمده کارمندانی هم هستند که آنها را ابطال می کنند وهزینۀ چاپ مجدد آنها دوباره گردن ما ملت محکوم به سکوت در مقابل کارمندان و بروکراسی می افتد.البته کمی هم حق دارنداگر دوباره همان ۴۰ عدد ایرانچک را بخواهد دریافت کند کارمند دوباره باید ۴۰ عدد ایرانچک را با سریالهای ۱۴ رقمی به شخصی با کد ملی خاص او وارد کند.وای به روز مشتری ای که مشتریان قبلی بابت شلوغی روز افزون بانکها و صف با کارمند بانک جر و بحث کرده باشد و یک سریال را اشتباه وارد کند یا وارد نکند.به دلیل ممنوعیت پشت نویسی و اضا بر روی چک این چک جزء مفقودی یا مسروقه قرار میگیرد و باید به ماموران نیروی انتظامی توضیح دهی که یا خودت آن را در فلان روز و طی سند شمارۀ فلان از بانک دریافت کردم.در نظر بگیرید من فروشنده روزانه دویست نفر وارد مغازه ام میشوند.از این دویست نفر، بیست نفر خرید میکنند و ۱۵ نفرشان ایران چک میدهند.از یک عدد تا مثل هفتۀ پیش که فردی برای خرید۲۷ فقره ایران چک تحویل داد.ایشان هم کاسب بود و هرکدام را از یک مشتری گرفته بود.اگر یک کدام از اینها در سیستم ثبت نشده باشد (البته خودم دچار این مشکل شدم و یک هفته گذشت و عکس العملی از بانک مبدا صادر نشد و من آن را به فرد ثالثی خرج کردم) من از کجا بفهمم این را از چه کسی گرفته ام تا در مقابل مسئولان جوابگو باشم.
هر روز تایم بانک رفتن این جانب۵ الی ۱۰ دقیقه بود که الان برای بنده که صف نمی ایستم و به قولی با پارتی بازی کار انجام میدهم به ۲۰ الی ۲۵ دقیقه افزایش یافته.ولی مردم عادی که همه باید در صف بایستند یا شماره بگیرند در جمع چقدر به اوقات بیهوده و بی ارزششان اضافه و از راندمان کاریشان کم میکنیم.
بیایند این را روشن کنند بالاخره میخواهند چشم مارا با صفر های کمتر آشنا کنند یا کاغذ بازی های اضافه.
حسین امیری


همچنین مشاهده کنید