پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا

زنان ورزشکار مسلمان در المپیک پکن


زنان ورزشکار مسلمان در المپیک پکن
بازیهای المپیک ۲۰۰۸ پکن شاهد حضور زنان ورزشکار مسلمانی است که در رشته های مختلف (که در ورزش زنان کشورهای اسلامی با ممنوعیت مواجه نیست) با دیگر زنان ورزشکار جهان به رقابت می پردازند. زنان ورزشکار مسلمان کشورهای افریقای شمالی در این دوره از بازیها، در مقایسه با زنان مسلمان ورزشکار کشورهای دیگر بیشترین حضور را به خود اختصاص می دهند. به عنوان مثال از بین این ملل، تونس که مقام نخست را دارد، زنان مسلمان ورزشکار خود را برای شرکت در رشته های دو و میدانی، شمشیربازی، جودود، تنیس روی میز، تکواندو، کشتی و قایقرانی روانه ساخته است.
در بین ۳۸ ورزشکار کاروان اعزامی کشور مغرب نیز ۱۱ زن ورزشکار مسلمان حضور دارند که سه نفر از آنها عبارتند از: حسنا بن هاسی –قهرمان ۳۰ سالهء دو ۸۰۰ متر المپیک – مریم العاوی سلسولی – ۲۴ ساله که یکی از قهرمانان بالقوهء دو ۵۰۰۰ متر بشمار میرود—خریجه عبدودا – نخستین زن مغربی در مسابقات تیراندازی با کمان المپیک.
الجزایر نیز یکی دیگر از کشورهای اسلامی است که زنان ورزشکار خود را به المپیک ۲۰۰۸ روانه ساخته است. تیم والیبال زنان ااجزایر، قهرمان بازیهای ملتهای افریقایی، توانست برای نخستین بار به المپیک راه یابد و با بهترین وایبالیستهای جهانی به رقابت بپردازد. این کشور همچنین شاهد حضور زنان ورزشکار خود در مسابقات جودو و دو و میدانی خواهد بود. کاروان اعزامی ۷ نفره کشور اردن به این دور از بازیها نیز شامل چهار زن ورزشکار این کشور است که از بین آنها نادین داوانی در رشته تکواندو و زینا شعبان، قهرمان تنیس روی میز، در مراسم افتتاحیه نیز افتخار حمل پرچم کشور خود را به خود اختصاص دادند.
از بین ۵۳ ورزشکار ایرانی حاضر در این دور از بازیها نیز تنها ۳ زن دیده می شود که در رشته های روئینگ قایقرانی، تکواندو و تیراندازی با کمان به رقابت می پردازند.
کشور پاکستان با ۲۱ ورزشکار در المپیک پکن حاضر خواهد شد که از بین آنها دو زن ورزشکار نیز حضور دارند که عبارتند از صدف صدیقی ۲۲ ساله و کیران خان ۲۸ ساله که به ترتیب در مسابقات دو سرعت ۱۰۰ متر و شنا به رقابت خواهند پرداخت. گفتنی است نخستین حضور زنان پاکستان در بازیهای المپیک به سال ۱۹۹۶ برمی گردد.
از کشور بحرین نیز دو زن ورزشکار در این دور از بازیها حضور دارند. رقیه القصره، ۲۴ ساله یکی از آن دو است که در بازیهای آسیایی ۲۰۰۶ دوحه و نیز بازیهای ملتهای عربی ۲۰۰۷ توانست به ترتیب مدالهای طلای دو ۲۰۰ متر و دو ۱۰۰ متر را به خود اختصاص دهد و در پکن نیز در این دو ماده به رقابت می پردازد. مریم یوسف جمال دیگر زن ورزشکاری بحرین در این بازیهاست که در دو ۸۰۰ متر شرکت می کند.
از عراق نیز دانا حسین عبدالرزاق، ۲۱ ساله در بین ۴ نفر حاضر در کروان اعزامی این کشور است که در رشته دو سرعت این دور از بازیها شرکت خواهد کرد. در کاروان اعزامی کشور افغانستان نیز نام روبینا مقیم یار به چشم می خورد که در مسابقات دو ۱۰۰ متر به رقابت می پردازد. سامیو یوسف تنها زن ورزشکار کشور سومالی در این دور از بازیهای المپیک است که در مسابقات دو ۴۰۰ متر و ۸۰۰ متر به رقابت می پردازد.
در بین ملل مسلمان، چهار کشور برونی، عربستان، قطر و کویت کاروان اعزامی خود به بازیهای المپیک ۲۰۰۸ را بدون حضور هیچ ورزشکار زنی، روانهء پکن میزبان این دور از بازیها کرده اند. موضع دو کشور عربستان و برونی کاملاً روشن است چراکه ورزش زنان در این دو کشور اسلامی بخاطر برخی مسائلی که فرهنگی و مذهبی خوانده می شوند به طور کلی منع شده و زنان ورزشکار این کشورها به هیچ عنوان اجازه حضور در المپیک را ندارند.
اما در مورد قطر و کویت اگرچه ورزش زنان با هیچ منعی روبرو نیست اما مقامات این دو کشور ارجحیت را به ورزش مردان داده و معتقدند مردان ورزشکار به نسبت زنان ورزشکار شانس بیشتری برای موفقیت در این تورنومنت جهانی را دارند.
● تجربه نخستین حضور در المپیک
از بین کشورهای حاشیه خلیج فارس که از لحاظ اجتماعی و در برخورد با ورزش زنان بسیار سنتی و سخت گیرانه عمل می کنند، عمان و ایالات متحده عربی برای نخستین بار است که زنان ورزشکار خود را به المپیک روانه ساخته اند. حبیبه حینای یکی از سه زن نماینده کشور عمان در المپیک ۲۰۰۸ و نیز نائب رئیس فدراسیون والیبال عمان است که نه تنها بالاترین مقام ورزشی است که یک زن در این کشور عهده دار است، تنها زنی عمانی نیز هست که توانست اوایل امسال مشعل المپیک را در کشور خود حمل کند. او بعد از ۱۸ سال فعالیت در جهت دفاع از گسترش ورزش زنان در عمان، امسال برای نخستین بار شاهد اعزام یک زن ورزشکار عمانی به المپیک است و این بزرگترین پیروزی برای اوست. بوتاینا یعقوبی، ۱۶ ساله نخستین زن عمانی المپیکی است که در این دور از بازیها در رشته دو سرعت ۱۰۰ متر یا پرش طول شرکت خواهد کرد.
حبیبه بعد از ۱۸ سال تلاش، امسال برای نخستین بار شاهد اعزام یک زن ورزشکار عمانی به المپیک است
حبیبه امسال شاهد گسترش ورزش زنان کشور عمان است که در سال ۱۹۹۳ تنها در مدارس دنبال می شد و در سال ۲۰۰۴ برای نخستین بار توانست تیم ملی والیبال، تنیس و تنیس روی میز زنان را تشکیل دهد. شیخه مایتا محمد راشد المکتوم و شیخه لطیفه بینت احمد المکتوم نیز که هر دو از خانواده سلطنتی ایالات متحده عربی هستند، در این دوره از بازیهای المپیک نمایندگی زنان کشور خود را به عهده دارند و به ترتیب در رشته های تکواندو و پرش با اسب شرکت خواهند کرد.
‌● حضور زنان محجبه مسلمان در المپیک ۲۰۰۸
بازیهای المپیک امسال شاهد حضور زنان محجبه مسلمانی است که در رشته های مختلف ورزشی با دیگر زنان ورزشکار جهان به رقابت می پردازند. آنها سعی دارند تصور جهانیان نسبت به حجاب را اصلاح کرده و ثابت کنند که حجاب برای آنها هیچ محدودیتی ایجاد نمی کند و زنان مسلمان نیز مانند سایرین، از توانایی هایی برخوردارند که حتی با حفظ عقاید و ارزشهای خود، می توانند به خوبی آنها را به اجرا گذاشته و با حریفانشان به رقابت بپردازند.
این زنان مسلمان با حفظ ارزشها و اصول مذهبی و ملی خود در تورنومنت های مهم جهانی مانند المپیک، می توانند پیش داوریها و اعتقادات آن دسته از افراطیون مسلمان که ورزش زنان را مغایر با اصول اسلامی دانسته و آن را منع می کنند، به چالش کشیده و ثابت کنند که حضور زنان ورزشکار مسلمان در میادین جهانی نه تنها به ارکان و اصول ملی و مذهبی آسیب نمی رساند بلکه می تواند وجهه اسلام و کشورهای مسلمان در ذهن ملل مختلف جهان را اصلاح کند. حضور آنها همچنین الگو و انگیزه ای است برای دیگر زنان مسلمان و آنها را تشویق می کند تا کلیشه های افراطی اسلامی را شکسته و برای رسیدن به جایگاه شایسته خود در جهان تلاش کنند.
هما حسینی، قایقران ایرانی و رقیه القصره، دونده بحرینی دو زن مسلمان محجبه ای هستند که افتخار حمل پرچم کشور خود در رژه مراسم افتتاحیه این المپک ۲۰۰۸ پکن را به خود اختصاص دادند و در این دوره از بازیها با حجاب اسلامی به رقابت می پردازند. شمعا الجمال، شمشیرباز مصری نیز که سومین حضور خود در المپیک را تجربه می کند امسال برای نخستین بار با پوشش اسلامی به رقابت می پردازد. در این دور از بازیهای المپیک شش زن ورزشکار محجبه از مصر، سه نفر از ایران، یک نفر از افغانستان، یک نفر از بحرین و یک نفر از یمن در رشته‌های مختلف به رقابت می‌پردازند که حضور این تعداد زن محجبه در بازی‌های المپیک بی‌سابقه ‌است.
لازم به ذکر است همه این زنان ورزشکار مسلمان برای رسیدن به میادین بین المللی ورزشی با مشکلات و موانع متعددی مواجه بوده و تلاش و مبارزات فراوانی صورت داده اند تا کلیشه ها و دیدگاه های افراطی محدود کننده زنان و خصوصاً زنان مسلمان در ورزش را تغییر دهند و مقامات کشورشان را مجاب کنند که ورزش زنان و مذهب مغایراتی با هم ندارند. همچنین می خواهند به مسئولان ورزش جهانی ثابت کنند که اعتقادات و ارزشهای آنها حتی اگر در پوشششان نمایان شود ضرری را متوجه روند مسابقات ورزشی نخواهد کرد.
از مرجان نمازی
منابع: گاردین، ویمنز نیوز و ...