شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


امروز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز یکشنبه ۱۷ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۶ رمضان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۷ سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۱۷شهریور ماه سال ۱۳۶۳هجری شمسی:
نخستین کنفرانس فیزیک ایران را گروه تخصصی فیزیک مراکز دانشگاهی تهران در محل مجتمع دانشگاهی علوم اداری و بازرگانی برگزارکرد. دراین نشست حدود سخنرانی ایراد شد که در دو گروه تخصصی و عممومی بود. دراین جلسات مقدمات تشکیل گروههای کار، متشکل ازاستادان و صاحبنظران برای بررسی مسائل مختلف جامعه فیزیکدانان ایران درزمینه های آموزش و پرورش؛ و تألیف و ترجمه فراهم آورد.
● ۲۴ سال پیش درچنین روزی - ۱۷شهریور ماه سال۱۳۶۳هجری شمسی:
ابوالقاسم پاینده نویسنده و مترجم توانای ایران درگذشت. پاینده روزنامه نگاری را بعد ازمسافرت به تهران آغازکرد و پس ازمدتی به تألیف و ترجمه پرداخت. وی هفته نامه صبا را درسال۱۳۲۱هجری شمسی منتشر کرد و دراین هفته نامه تسلط خود را برزبان و ادبیات فارسی و دانش خود را درزمینه ادبیات فارسی آشکار کرد. ترجمه کلمات قصارحضرت محمد(ص)؛وترجمه متن کامل تاریخ طبری از جمله آثار پاینده بشمار می رود.
● ۳۰۷ سال پیش درچنین روزی - ۷سپتامبر سال ۱۷۰۱ میلادی :
نمایندگان ۳ دولت اروپایی ؛ در لاهه هلند پیمان اتحاد بزرگ سیاسی اروپا را امضاء کردند. دولتهای انگلستان، هلند و آلمان این پیمان را بر ضد فرانسه و اسپانیا منعقد کردند و نتیجه این اتحاد ؛ وقوع جنگهای ۱۳ ساله در اروپا بود .
● ۱۸۶ سال پیش درچنین روزی - ۷سپتامبر سال ۱۸۲۲میلادی :
کشور برزیل از سلطه پرتغال رهایی یافت و استقلال خود را اعلام کرد. برزیل از کشورهای آرام آمریکای لاتین در قرن ۱۹ میلادی بود اما پس از حمله ناپلئون بناپارت به کشورهای اروپایی ناآرامی در اروپا بروز کرد و این ناآرامی در برزیل تاثیر گذاشت زیرا پس از تصرف پرتغال بدست ناپلئون خانواده سلطنتی پرتغال به برزیا گریخت و دربار پرتغال به پایتخت برزیل منتقل شد. بعد از شکست ناپلئون ژان ششم شاه پرتغال به کشورش بازگشت اما پسرش در مقام نایب السلطنه در برزیل به حکومت پرداخت . او مدتی طولانی با نام پدروی اول بر برزیل حکمرانی کرد اما از سال ۱۸۲۲ میلادی حکومت برزیل مستقل شد.
● ۱۰۹ سال پیش درچنین روزی - ۷سپتامبر سال ۱۸۹۹ میلادی :
قیام تاریخی «بوکسورها» در چین بوقوع پیوست. بوکسورها لقب گروهی از نظامیان چینی موسوم به «آی ـ هو ـ چوآن» یا «مشت های هماهنگ عادل» بود که در مخالفت بادخالتهای روزافزون دولتهای غربی و ژاپن در امور کشور چین ، قیام کردند. از جمله اقدامات بوکسورها تصرف سفارتخانه های دولتهای غربی در شهر پکن و مبارزه شدید با فعالیت های مبلّغان مذهبی اروپایی بود. اما سرانجام قیام ضد استعماری بوکسورها را نیروهای متحد اروپایی ، آمریکایی و ژاپنی در چین سرکوب کردند و دولت چین مجبور شد که غرامت سنگینی به آنها بپردازد.
● ۶۸ سال پیش درچنین روزی - ۷سپتامبر سال ۱۹۴۰ میلادی :
۶۰۰هواپیمایی بمب افکن آلمانی شهر لندن رابمباران کردند. بمب افکن های آلمانی با ۴۰۰ هواپیمای شکاری محافظت می شدند. این بمباران که بدستور مارشال گورنیگ وزیر هواپیمایی آلمان نازی صورت گرفت ۱۱ساعت بطول انجامید. در این حادثه بیش از نیمی از شهر لندن ویران شد و عده ریادی از مردم این شهر جان خود را از دست دادند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید