جمعه, ۱۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 29 March, 2024
مجله ویستا


بازیگری با انتخاب‌های خوب


بازیگری با انتخاب‌های خوب
یکی از بازیگران مطرح سالهای بعد از انقلاب که به خاطر نوع بازی و جنس صدای خاص خود، همچنین بازی در نقش های بسیاد یادماندنی، نام خود را در فهرست با ارزش بازیگران بزرگ سینما، تئاتر و تلویزیون ایران قرار داد. او برخلا ف تعداد زیادی از بازیگران نامآور ایران که در سال های جوانی ستاره می شوند و با بالا رفتن سن و سالشان کمتر مورد توجه قرار می گیرند، از جمله بازیگرانی است که هر چه جا افتاده تر می شود، نقش آفرینی هایش بیشتر به چشم می آید.
امین تارخ متولد بیستم مرداد ماه سال ۱۳۳۲ در شیراز است. وی تحصیلات ابتدایی و راهنمایی خود را در این شهر گذراند. بعد از مهاجرت به تهران در سال ۵۶ از دانشکده هنرهای نمایشی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد و تحصیلا ت تکمیلی خود را در سال ۶۳ با دریافت مدرک فوق لیسانس در رشته مدیریت فرهنگی به پایان برد. تارخ به صورت همزمان درسه عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون فعالیت خود را دنبال نمود. در سال ۶۱ در فیلم مرگ یزدگرد به کاگردانی بهرام بیضایی بازی کرد.
در سال ۶۴ در فیلم چمدان(جلا ل مقدم) ایفای نقش کرد. سال ۶۶ را با بازی در فیلم مطرح سرب به کارگردانی مسعود کیمیایی که یکی از ساخته های خوب او در دودهه اخیر بود، و همین طور بازی در فیلم های پاییزان(رسول صدر عاملی) و پرنده کوچک خوشبختی (پوران درخشنده) پشت سر گذاشت. در سال ۶۸ در فیلم جست وجو گر به کارگردانی محمد متوسلا نی و همین طور فیلم با ارزش و غیر قابل تکرار مادر به کارگردانی علی حاتمی که تبدیل به یکی از بهترین و به یادمانی ترین فیلم های سینمای ایران شد، بازی کرد.
در سال ۷۰ در یکی دیگر از ساخته های زیبای علی حاتمی به نام دلشدگان حضور داشت. در همان سال در فیلم شقایق (مجید قاری زاده) هم به ایفای نقش پرداخت. در سال ۷۱ در فیلم های آنها هیچ کس را دوست ندارند (جعفر سیمایی)، مجسمه (ابراهیم وحید زاده) و سارا به کارگردانی داریوش مهرجویی که این هم از فیلم های خوب دودهه اخیر سینمای ایران است، هنرنمایی کرد. در سال ۷۳ در فیلم آرزوی بزرگ(خسرو شجاعی) بازی کرد.
درسال ۷۴ درفیلم توطئه (علی قوی تن) حضورداشت. در سال ۷۵ به دنبال حضور در فیلم ماه و خورشید به کارگردانی محمد حسین حقیقی، برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد از پانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر شد. در سال ۷۶ در فیلم های ساغر (سیروس الوند)، قاعده بازی و هفت سنگ (عبدلرضا نواب صفوی) بازی کرد. بازی در فیلم عشق+ ۲(رضا کریمی) را در سال ۷۷ تجربه نمود. در سال ۸۳ در فیلم های پرونده هاوانا (علیرضا رئیسیان) که به خاطر آن کاندیدای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر شد و رازها (محمد رضا اعلا می) به ایفای نقش پرداخت. سال ۸۴ را با ایفای نقش در فیلم پابرهنه در بهشت (بهرام توکلی) پشت سر گذاشت. در سال ۸۵ در فیلم های رییس به کارگردانی مسعود کیمیایی، درجستجوی گوهرشب چراغ (بهرام توکلی) وساعت ۲۵ (مسعودآب پرور) بازی می کرد، تارخ در تلویزیون هم حضوری پررنگ داشت. حتی می توان گفت نقش هایی که او در سریال های تلویزیون بازی کرده از کارهایش در سینما، بیشتر به چشم آمده و مطرح شده است. درسال ۶۳ در سریال سربداران (محمد علی نجفی) به ایفای نقش پرداخت.
در سال ۶۵ در مجموعه ابن سینا و در نقش ابوعلی سینا بازی کرد که یکی از نقاط عطف کارنامه کاری او بود. بعد از آن در سریال های آپارتمان (اصغر هاشمی) و دادگاه عدالت در سال ۷۱ حضور داشت. در مجموعه شیخ مفید به کارگردانی فریبرز صالح و سیروس مقدم نقش آفرینی کرد.
در یک اپیزود از سریال باران عشق به کارگردانی احمد امینی بازی کرد. درسریال معصومیت از دست رفته به کارگردانی داود میر باقری یکی از متفاوت ترین نقش های خود را با گریمی جدید ایفا نمود.
درسریال سفر سبز به کارگردانی محمد حسین لطیفی یکی دیگر از بازی های خوب خود را ارائه داد. درماه رمضان سال گذشته نیز در سریال اغما به کارگردانی سیروس مقدم حضور داشت. اینها گزیده ای از برجسته ترین و شاخص ترین کارهای تلویزیونی امین تارخ درسال های اخیر بودند. تارخ هم به عنوان بازیگر و هم عضو هیات داوری درجشنواره های زیادی حضور داشت. او به عنوان مهمان به جشنواره های مسکو، ژاپن و آلمان دعوت شد. او درسال ۷۳ اقدام به تاسیس مدرسه بازیگری در تهران نمود. این موسسه به تدریج به عنوان یکی از کلا س های مطرح بازیگری شناخته شد.
هنرمندانی مثل حبیب رضائی، بیتا بادران، کامبیزکاشفی، غزل صارمی، مهتاب کرامتی و ترانه علیدوستی در کلا س های تارخ حضور داشتند و بعد از آن موفق به دریافت جایزه از جشنواره های مختلف نیز شدند. همچنین این موسسه اقدام به برقراری ارتباط با سایر مدارس بین المللی آموزش بازیگری نمود و به دنبال آن امین تارخ به مرکز فیلیندرز درامای استرالیا دعوت شد.
تارخ درسال ۷۶ به عنوان یکی از چهره های برتر احیای تئاتر ایران شناخته شد. او درهمان سال در هجدهمین جشنواره تئاتر فجر و بعد از آن در نوزدهمین جشنواره بین المللی فیلم فجر به عنوان داور شرکت داشت.
ذکر این نکته نیز جالب توجه است که امین تارخ داماد خانم پری امیرحمزه; از بازیگران پیشکسوت ایران; و همینطور باجناق مسعود کرامتی; کارگردان و بازیگر مطرح سینما و تلویزیون است.
او به حق یکی از بازیگران صاحب سبک تئاتر، سینما و تلویزیون است که همان طور که اشاره شد هرچه جلوتر می رود، بیشتر اوج می گیرد. او از جمله بازیگرانی است که سعی کرده نقش تکراری بازی نکند و در هرکاری یک بخش از توانایی های خود را بروز دهد.
تارخ امسال به عنوان دبیر جشن خانه سینما که تا چند روز دیگر برگزار می گردد، انتخاب شده است که با سابقه تحصیلی خود در رشته مدیریت فرهنگی و همچنین تجارب ارزنده حاصل شده از شرکت در جشنواره های گوناگون، انتظار می رود در این دوره جشنی موفق و به یادماندنی را به کمک همکاران خود ترتیب دهد.
نویسنده : پویا سیرتی
منبع : روزنامه مردم سالاری


همچنین مشاهده کنید