جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا


دارو و مواد مخدر: چه چیزی را بایستی بدانید؟


دارو و مواد مخدر: چه چیزی را بایستی بدانید؟
این روزها مواد مخدر را می‌توان در هرجایی پیدا کرد و ممکن است چنین بنظر برسد که هرکسی آن را مصرف می‌کند. بعضی از نوجوانان دچار وسوسه تههیج و تحریک شده که مواد مخدر به آنها پیشنهاد گردد. ولی درک حقیقت مواد مخدر می‌تواند به شما کمک کند تا خطرات تههیج از طریق ماده مخدر را بفهمید.
● مقدار مواد:
مطابق با تحقیقات دارویی و پزشکی، هزاران دارو وجود دارد که به افراد کمک می‌کنئد. آنتی بیوتیکها و واکسنها انقلابی را در معالجة امراض ایجاد کرده است. علم طب برای کاهش فشار خون، درمان دیابتها و کاهش مشکلات بدن در پذیرش اندام جدید وجود دارد. علم پزشکی می‌تواند از بیماریها جلوگیری، کند و یا معالجه کند و کمک می‌کند تا زندگی سالم و خوشی داشته باشیم. ولی تعداد زیادی داروهای مضر و غیرمجاز وجود دارد که مردم آنها را برای احساس خوبی، لذت یا داشتن اوقات خوب مصرف می‌کنند.
داروها چگونه کار می‌کنند؟ داروها مواد شیمیایی هستند که روش کار بدن را تغییر می‌دهند. زمانیکه آنها را در بدنتان وارد می‌کنید (اغلب از طریق بلعیدن، استنشاق و یا تزریق) داروها از طریق خون به اجزاء بدن منتقل می‌شوند مثل مغز. در مغز داروها ممکن است حس شما را تحریک و یا آن را کند، حسهای شمار را تغییر و گاهی اوقات درد فیزیکی را کاهش دهد. یک دارو ممکن است مضر و یا مفید باشد. اثرات دارو می‌تواند بسته به نوع داروی مصرفی، مقدار مصرف، تعداد مصرف، سرعت ورود به مغز و مصرف داروها، غذا و مواد دیگر بطور همزمان متفاوت باشد. همچنین اثرات آن در بدنهای مختلف اندازه، شکل و شیمی مختلف متفاوت است.
اگرچه مواد در ابتدا ممکن است احساس خوبی دهد، در نهایت می‌تواند صدمات زیادی را به بدن و مغز وارد سازد. نوشیدن الکل، مصروف تنباکو، مصرف داروهای غیرمجاز و استنشاق چسب می‌تواند صدمات جدی را به بدن انسان وارد سازد. بعضی از داروها شدیدا به توانایی فرد در جهت تصمیمگیری و انتخاب سالم آسیب می‌زند. برای مثال نوجوانانی که الکل مصرف می‌کنند به احتمال زیاد در موقعیتهای خطرناکی قرار می‌گیرند.
و تنها تعدادی از داروها در دسترس هستند. چند دلیل برای مصرف مداوم دارو وجود دارد . افراد دارو را فقط برای احساس لذت مصرف می‌کنند. آنها اعتقاد دارند که داروها می‌توانند چنین شرایطی را ایجاد کنند. اغلب به خاطر این است که کسی سعی در توجیه این موضوع باشد که داروها به آنها احساس خوبی داده و یا با مصرف دارو اوقات خوبی خواهند داشت.
بعضی از جوانان اعتقاد دارند که داروها کمک می‌کند که بهتر فکر کنند، اجتماعی باشند، فعالیت بیشتری داشته باشند، و یا اینکه ورزشکار خوبی شوند. بعضی دیگر به سادگی کنجکاو شده و تصور می‌کنند مصرف یکبار آسیبی به آنها نمی‌زند. و بعضی دیگر آن را لایق خود می‌دانند. تعدادی از جوانان دارو را بخاطر اینکه افسرده هستند یا در تصور رهایی از مشکلات مصرف می‌کنند. واقعیت این است که دارو(مواد مخدر) هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. مواد مخدر به سادگی احساسات و مشکلات را پنهان می‌کند.
● داروها و مواد مخدر معمول کدامند؟
▪ الکل
مواد مخدر بسیار قدیمی و معمول و مورد استفاده وسیع در دنیا است. الکل عامل پریشانی است که احساسات، هیجانات و خصوصیات را تغییر می‌دهد.
ـ روش استفاده:
مایعی است که آن را می‌نوشند.
ـ خطرات و اثرات:
۱) ابتدا بعنوان محرک عمل کرده سپس به افراد احساس آرامش و اندکی خواب آلودگی را می‌دهد.
۲) مقدار زیاد از آن اثرات جدی را در تصمیمگیری و قدرت تطابق افراد وارد می‌کند. مصرف کنندگان دارای گفتار مبهم، پریشانی، افت حافظه کوتاه مدت و کندی زمان واکنش هستند.
۳) مصرف الکل با حجم بالا در دروره‌های کوتاه زمانی ممکن است باعث مسمومیت الکلی گردد
ـ اعتیاد آور:
افرادی که الکل مصرف می‌کنند ممکن است دچار وابستگی روانی به احساس خوبی، تنشهای ناشی از استعمال گردند. بعلاوه بدن آنها تقاضای بیشتر و بیشتر برای رسیدن به حالتی بالاتر و مشابه از تجربه اولیه آن داشته باشد. دست کشیدن از الکل می‌تواند دردناک و حتی برای زندگی تهدید آمیز باشد. علائم آن شامل ارتعاش، عرق کردن، تهوع، اضطراب و افسردگی، تب و تشنج است.
▪ آمفتامین ها
آمفتامین ها محرکهایی هستند که عواملی را در مغز و بدن تشدید می‌کنند. آنها بصورت قرص و یا دانه‌ای ایجاد می‌شوند.
نامهای کوچه بازاری: سرعت، ماورا و ...
ـ نحوة استفاده:
بصورت بلعیدن، استنشاق و تزریق استفاده می شود.
ـ اثرات، خطرات:
۱) این داروها در مصرف کنندگان باعث ایجاد خرخر نفس، احساس قدرت و انرژی می‌کند.
۲) میزان ضربان قلب، تنفس و فشار خون را بالا برده و همچنین باعث عرق، لرزش، سردرد، بی خوابی و تار دیدن می‌کند.
۳) استفاده طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد توهم و هذیان گویی شدید گردد.
ـ اعتیاد آور:
آمفتامینها باعث ایجاد اعتیاد روانی می‌گردند. استفاده کنندگانی که مصرف آن را متوقف کرده اند اعلام داشته اند که تجربیاتی در مورد مشکلات روانی متعددی مثل پرخاشگری، اضطراب و هوس زیاد به داروها را داشته‌اند.
▪ کوکائین و کراک
کوکائین پودر کریستالی سفید رنگی است که از برگهای خشک شده گیاه کوکا ساخته می‌شود. کراک (در فارسی و در لغت به معنی شکستن و ترق و تروق) بدلیل ایجاد صدای ترق و تروق هنگام گرم شدن نامگذاری شده است. و از مشتقات کوکائین است. شبیه رنگ سفید و یا قرص قهوه‌ای مایل به زرد دیده می‌شود.
نامهای کوچه بازاری کوکائین: ذغال، برف، آب نبات دهنی، سفید و ...
نامهای کوچه بازاری کراک: سنگ، ...
ـ نحوة استعمال:
کوکائین از طریق دماغ استنشاق می‌شود و یا بصورت تزریقی مصرف می‌شود. کراک بصورت دودی استعمال می‌شود.
ـ اثرات، خطرات:
۱) کوکائین محرک کننده ایست که تکانهایی را در سیستم عصبی مرکزی وارد می‌کند. به مصرف کنندگان سریعا احساس قدرت و انرژی زیاد ایجاد می‌کند. ایجاد خرناس در بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه پس از مصرف و در مصارف بالا بین ۵ الی ۱۰ دقیقه.
۲) همچنین کوکائین میزان ضربان قلب، میزان تنفس، فشارخون و درجه حرارت بدن را بالا می‌برد.
۳) تزریق کوکائین ممکن است در صورت استفاده مشترک از آمپول با دیگر مصرف کنندگان باعث ایجاد هپاتیت و ایدز گردد.
۴) استفاده کنندگانی که برای اولین بار هر دو ماده را مصرف می‌کنند حتی نوجوانان ممکن است باعث توقف تنفس و یا حملات قلبی مهلک گردد. استفاده حتی یکبار از آنها ممکن است شما را بکشد.
ـ اعتیاد آور:
این مواد اعتیاد آور شدیدی هستند و در نتیجه ماده نه مصرف کننده گلوله نامیده می‌شود. حتی بعد از یکبار مصرف کوکائین و کراک می‌تواند هوس هم فیزیکی و هم روانی را ایجاد کند که برای استعمال کننده خیلی خیلی مشکل است که آن را ترک کند.
▪ داروهای سرماخوردگی و سرفه
داروهای سرماخوردگی و سرفه به مقدار زیادی حاوی ترکیب دکسترومتورفان (که دی ایکس ام نیز نامیده می‌شود) هستند. درصورتیکه به مقدار زیادی مصرف شوند می‌تواند باعث توهم، کاهش قدرت ادراک و کنترل تحرک گردد.
ـ نحوة استعمال:
داروهای سرماخوردگی و سرفه، بصورت قرص، کپسولها، چاشنی‌های ژله‌ای و شربت مصرف می‌شوند. دی ایکس ام ها غالبا از داروهای سرماخوردگی تولید شده و بشک پودر می‌باشد.
ـ اثرات، خطرات:
۱) مقدار کم آن باعث متوقف کردن سرفه می‌گردد ولی استفاده به میزان زیاد ممکن است باعث ایجاد تب، گیجی، تشخیص نادرست، دید تار، سرگیجه، سوء ظن، عرق زیاد، گفتار مبهم، تهوع، استفراغ، دردهای شکمی، تپش نامنظم قلب، فشار خون بالا، سردرد، بیحالی، انگشتان کرخ و بیحس، رنگ پریدگی، پوست خشک و خارش دار، کاهش هوشیاری، صدمات مغزی و حتی مرگ گردد.
۲) گاهی اوقات مصرف کنندگان به اشتباه شربت سرفه‌ای را که حاوی ترکیبات دیگری بعلاوة دکسترومتورفان می‌گیرند. مقدار زیاد مصرف این داروها ممکن است اسیبهای جدی و یا مرگ را بدنبال داشته باشد.
ـ اعتیاد آور:
کسانی که داروهای سرماخوردگی و سرفه و دی ایکس ام ها را بطور مرتب استفاده می‌کنند وابستگی روانی و روحی به آنها پیدا می‌کنند.( بدین معنی که آنها این احساس را پیدا می‌کنند که نمی‌توانند مصرف آن را متوقف کنند، ولو اینکه آنها بصورت فیزیکی وابسته نباشند.)
▪ هروئین
هروئین از شیرة خشکیده خشخاش تریاک تولید می‌شود همچنین شیرة خشکیده تریاک برای تولید یکسری از مسکن‌ها که مواد مخدر نامیده می‌شوند شامل کدئین و مرفین نیز استفاده می‌شود. هروئین در محدوده‌ای از پودر سفید تا قهو‌های تیره و مواد قیرمانند چسبناک یافت می‌شود.
ـ نحوة استعمال:
تزریق، استعمال دودی، استنشاق(درصورت خلوص بالا).
ـ اثرات، خطرات:
۱) هروئین یک احساس خوشی(بالا) را دست می‌دهد مخصوصا در صورت تزریق، و اغلب همراه با کسالت، تهوع، گرفتگی معده و استفراغ می‌باشد.
۲) استفاده کنندگان نیاز زیادی را به هروئین پس از مصرف آن جهت داشتن خوشی و لذت دوباره پیدا می‌کنند.
۳) استعمال طولانی مدت هروئین بدن را غارت می‌کند. و مرتبط با یبوست مزمن، پوست خشک، رگ های زخمی و مشکلات تنفسی است.
۴) مصرف کنندگانی که تزریق می‌کنند اغلب دارای رگهای از هم متلاشی شده‌ای هستند که خطر آلودگیهای مرگباری را مثل ایدز و هپاتیت ب و سی را به جان می‌خرند. این موضوع در صورت استفاده از آمپولهای مشترک تشدید می‌گردد.
ـ اعتیاد آور:
هروئین بی‌نهایت اعتیاد آور بوده و براحتی به مقدار زیاد مصرف می‌شود (که ممکن است مرگ را در پی داشته باشد). توقف آن نیز عوارضی شامل بیخوابی، استفراغ و دردهای عضلانی را بدنبال دارد.
▪ نیکوتین
نیکوتین محرک با اعتیاد آور بالایی است که در تنباکو یافت می‌شود. این دارو در زمان استعمال به سرعت به رگهای خونی جذب می‌گردد.
نحوة استعمال: نیکوتین معمولا از طریق کشیدن سیگار مصرف می‌شود. بعضی افراد نوع جویدن تنباکو یا تنباکو بدون دود را در داخل دهان قرار داده و نیکوتین را از طریق دهان جذب می‌کنند.
ـ اثرات، خطرات:
۱) اثرات فیزیکی شامل ضربان قلب سریع، افزایش فشار خون، کوتاهی تنفس، و یک احتمال بالاتر از سرماخوردگی و آنفلوانزا.
۲) استعمال کنندگان نیکوتین دارای خطر بالقوه ای جهت ابتلا به بیماریهای ریوی و قلبی و حملات قلبی هستند. همچنین سیگاریها دارای تنفس بد و دندانهای زرد هستند. استعمال کنندگانی که بصورت جویدن تنباکو مصرف می کنند، ممکن است از سرطان گردن و دهان رنج ببرند.
۳) توقف آن دارای علائمی مثل اضطراب، عصبانیت، بیقراری و بیخوابی است.
ـ اعتیاد آور:
نیکوتین همانند هروئین و کوکائین اعتیاد آور است که ترک آن بسیار مشکل است. کسانی که قبل از سن ۲۱ سالگی سیگار می‌کشند بسیار دشوار خواهد بود که مصرف آن را متوقف کنند.
محمد فرامرز
منبع:
http://www.kidshealth.com


همچنین مشاهده کنید