پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

رمضان؛ نماد ایمان و عمل


رمضان؛ نماد ایمان و عمل
بدیهی است که ماه مبارک رمضان، ماه خودسازی و تربیت است و ماه نماد ایمان ، عمل و تقوی ، و کسانی در این ماه رستگارند که جایگاه مقام انسانی خود را بشناسند و بدانند هر آنچه در لسان قرآن و عترت آمده است برای عزت و کرامت بوده و هست. لذا در بهره مندی از فضایل و برکات این ماه مبارک، الگو و روش صحیح لازم است که بدون آن ناممکن خواهد بود. امید است مهمانان خداوند متعال با بهره مندی از رهنمودهای بهاری امام رضا (ع) که در پی می آید و پیرامون ماه مبارک رمضان و صفات و گفتار و اعمال روزه داران است، راه سعادت و رستگاری را دریافت نمایند که وارد شدن به این مهمانی در ابتدا مخالفت با خواسته های نفس اماره است که امام رضا (ع) فرمود: مردی از من پرسید خیر دنیا و آخرت (برای انسان) چگونه جمع می شود؟ گفتم با نفست مخالفت کن، و خلاف تمایلات او رفتار نما.
از فرموده های آسمانی حضرت ثامن الائمه (ع) برمی آید که؛
کارهای نیک در ماه رمضان، مقبول و گناهان، آمرزیده است. کسی که در ماه رمضان یک آیه از قرآن را بخواند مثل این است که در غیر رمضان یک ختم قرآن کرده است، و کسی که در این ماه روی خوش به برادر ایمانی اش نشان دهد و با خنده ای دلش را شاد کند، روز قیامت او را ملاقات نمی کند مگر اینکه می خندد و خوشحال می کند او را و بهشت را به او بشارت می دهد، و کسی که در این ماه اعانت (کمک) کند، خدمتی به برادر ایمانی اش نماید، خداوند او را به عبور از پل صراط (آن روز، که تمام پاها می لغزند و به جهنم می افتند) کمکش می کند، و کسی که در این ماه خشم و غضبش را از (زیردستان و مردم) نگه دارد، روز قیامت، خداوند خشم و غضبش را از او نگه می دارد، و اگر کسی بیچاره ای را دریابد (و مشکل او را حل کند و او را خوشحال سازد) خداوند در روز قیامت از فزع اکبر امانش می دهد و اگر کسی در این ماه، ستمدیده ای را یاری کند، خداوند در دنیا از کل دشمنانش و در روز قیامت هنگام حساب و میزان اعمال، یاری اش می فرماید.
ماه رمضان، ماه برکت و رحمت است، ماه آمرزش و پذیرش توبه است. ماه برگشت از معاصی (گناه) است، هرکسی در ماه رمضان آمرزیده نشود و از غفران بی پایان الهی بهره ای نگیرد، پس در چه ماهی آمرزیده می شود؟ پس بخواهید و سئوال و استغاثه کنید از خداوند که تا روزه شما را در این ماه رحمت قبول فرماید و این ماه را آخرین رمضان شما قرار ندهد، و شما را در این ماه به طاعت خویش موفق بدارد، و از گناه حفظتان کند، که به راستی او بهترین مسئول است که شما از او سئوال می نمایید که به خوبی قادر به ادای حوایج شما می باشد.
لذا از غیبت مومن اجتناب کنید، و از نمامی بپرهیزید، به راستی که غیبت و نمامی (سخن چینی) روزه روزه دار را باطل می نماید (و اثرات و ثواب روزه را زایل می گرداند.) بدان (ای روزه دار) خدای رحمتت کند، که به راستی روزه ستر و حجابی است که خداوند او را بر زبان ها و گوش ها و چشم ها و سایر جوارح زده است.(چون زبان و گوش و چشم و سایر جوارح هر گاه تحت کنترل دقیق ایمان و دین شخص باشند، از شر آنان کاملا در امان می باشند) که طهارت (و حجاب روزه) بر گوش و چشم و غیره، او را از آتش جهنم می پوشاند و حجابی محکم از آتش برای او خواهند شد.
به تحقیق خداوند بر هر کسی برای روزه گرفتن حقی مقرر فرموده است، پس اگر آن حق را ادا کند (و به خوبی حق روزه داری را به جای آورد) هر آینه روزه دار، روزه است. (یعنی به جای آورده حق روزه را) و هرکسی بعضی از آن شرایط را ترک نموده، از فضیلت و ثواب روزه اش به قدر و به حسب آنچه ترک کرده، کاسته است. همانا (مردم) مامور به روزه گرفتن شدند تا بشناسند درد و ناگواری های گرسنگی و تشنگی را، و آن گاه استدلال کنند بر سختی های گرسنگی و تشنگی و فقر آخرت، و هر آینه روزه دار باید (به پیشگاه خداوند) بنده ای خاشع و ذلیل باشد، (و بداند که اعمال و زحماتش) به حساب می آید، (و نادیده گرفته نمی شود) و در همه حال به آنچه که انجام می دهد از عبادات، عارف باشد، و بر آنچه که از گرسنگی و تشنگی به او می رسد صبر کند، (و خداوند اجر و ثواب عبادت روزه داری اش را به او مرحمت خواهد فرمود) و این اوصاف حمیده (که برای روزه دار بیان شد) واعظ خوبی برای روزه داران در دنیاست. (که اثرات وضعی این اوصاف کاملا در چهره و اعمال و رفتار آنان مشهود خواهد گشت) و راهنمای خوبی برای آنان است در عالم عقبی، و آنان باید بشناسند شدت و اهمیت مشکلات فقرا و بیچارگان را که تا رحمت آورند بر مساکین در دنیا، سپس ادا نمایند حقوق آنان را که خداوند در اموالشان مقرر فرموده است (یعنی این طور نباشد که خود، خوب بخورند و بپوشند و دیگران گرسنه باشند.) علت روزه، فهمیدن الم و درد گرسنگی و تشنگی است تا بنده، ماجور و صابر باشد و بفهمد شداند آخرت را علاوه بر اینکه روزه، انکار شهوات و موعظه است برای امر آخرت تا بداند حال اهل فقر و فاقه را در دنیا و عقبی.
حجت الاسلام علی واشقانی فراهانی - امام جماعت و موسس مسجد امام رضا(ع)
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید