پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

سوغات سفر


سوغات سفر
● به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست
سفر به رقابت های المپیک ۲۰۰۸ پکن با همه خاطرات خوب و بدش برای ما به پایان رسید. برای ما که در آن سفر سعی کردیم که نهایت استفاده را برده و سلسله مطالبی را به صورت سوغات سفر در بازگشت تقدیم حضورتان کنیم. سوغاتی که همان طور که انتظارش را داشتیم به مزاج خیلی ها خوش نیامد و با تماس های تلفنی و با گوشه و کنایه های خود از ما می خواستند که هرچه زودتر آنها را قطع کنیم اما ما رسالت خودمان را مهمتر از هر چیز دیگر دانستیم. در این مدت و در ایام برگزاری المپیک در چین هرگز حاضر نشدیم که نام خودمان را به نانمان بفروشیم. هر آنچه را که دیده بودیم برای شما به روی کاغذ آوردیم و امروز اگر در نزد خیلی های شرمنده هستیم اما پیش وجدان خود هیچ گاه احساس شرمندگی نمی کنیم. المپیک با همه خوبی ها و بدی هایش برای ما و به ظاهر ورزش ما به پایان رسید اما عقل سلیم می گوید تازه باید اول کار باشد باید نقاط تاریک و روشن المپیک مورد ارزیابی افراد بی طرف قرار گیرد. افرادی که در قضاوت هایشان مصلحت اندیشی جایی نداشته باشد. اصولاً انتقاد و منتقد همیشه مورد بی مهری مسئولان در ورزش ما قرار داشته اند اما با کی نیست چرا که وقتی پشتوانه انسان، مردم باشند و رضایت خدا، آن گاه احساس آرامش به انسان دست می دهد و از کارش اظهار رضایت می کند.
● همراهی و هماهنگی
اگر چین فاتح بلامنازع المپیک بیست و نهم شد، تنها بواسطه همراهی و همدلی و هماهنگی خوب بین مردم، مسئولان ورزش و قهرمانان َآن بود. آنها که بدون شعار و تنها با پشتوانه کار آمدند و تمامی عناوین را به خود اختصاص دادند و با رسیدن به مقام قهرمانی افتخاری ابدی را برای خود خلق کردند. باور کنید، در ایام برگزاری المپیک بیست ونهم در پکن همه زندگی مردم برگزاری مطلوب المپیک بود و بس. آنها برای حمایت از قهرمانان خود سنگ تمام گذاشتند و یارویاور مسئولان خود بودند.
● صرف فعل خواستن
چینی ها از همان آغاز مشخص بود که برای قهرمانی آمده اند. آنها بخوبی فعل خواستن را صرف کردند. چیزی که می تواند الگوی مناسبی برای ورزش تمام کشورهای دنیا از جمله ایران باشد.
● نخواستیم ، نتوانستیم
تعبیر خوبی در خصوص المپیک و ورزشکاران که به آن راه می یابند وجود دارد. می گویند المپیک جنگ ستاره های ورزش ملل مختلف است.می گویند المپیک میدان رقابت بهترین هاست و به همین دلیل هم هست که هیچ عنوانی در دنیا ارزش مدال المپیک را ندارد. اگرچه سهم ورزش ایران از المپیک بیست و نهم بسیار اندک و ناچیز بود اما باید یک چیز و یک واقعیت را هیچ گاه از یاد نبریم و آن اینکه ما نه اینکه نخواستیم، بلکه نتوانستیم مانند جهانیان خود را برای میدان المپیک آماده کنیم. خیلی از مسئولان ورزش، المپیک را دست کم گرفتند وهمین فرهنگ را به ورزشکاران نیز بنوعی منتقل کردند تا ورزش ما به آنچه استحقاقش را داشت در المپیک دست پیدا نکند.
● باز هم طلا، باز هم ساعی
المپیک بیست و نهم می رفت که با یک خاطره بسیار تلخ برای ورزش ما به پایان برسد، که باز ساعی یه فریادمان رسید و با کسب مدال طلای خود مقداری آبهای رفته را به جوی بازگرداند. ساعی در حقیقت با کسب مدال طلای خود نه تنها بار دیگر شایستگی های خودش را نمایان ساخت بلکه توانست پاسخ مناسبی هم به منتقدانش بدهد. طلای ساعی در کنار برنز مراد محمدی تمامی داشته های ورزش ایران درمیدان بزرگی مانند المپیک بود. ۲ مدال آوری که چنین بنظر می آید، هر چه از آنها تقدیر شود باز هم کم تقدیر شده است.
● آینده نگری
چینی ها برای اسکان ورزشکاران و نمایندگان رسانه های گروهی شرکت کننده در المپیک دهکده های زیبایی را تدارک دیده بودند، مکانهایی که خیلی از قهرمانان المپیکی ادعا داشتند که نظیر آنرا پیش از آن هرگز ندیده بودند. جالب اینکه چینی ها تمامی ساختمانهای دهکده بازیها و دهکده خبرنگاران را پیش فروش کرده و پول آنرا هم دریافت کردند بودند تا مشخص شود چینی ها به لحاظ اقتصادی نیز انسانهای توانمندی هستند.
● وقتی برای جبران
گذر زمان نباید ما را از واقعیت های موجود در ورزش کشورمان دور سازد. ما نباید فراموش کنیم که در المپیک بیست و نهم از بسیاری از جهات پائین تر از حد استاندارد بودیم. باید بپذیریم که در همه جهات ضعف داشتیم و در طول دوران مسئولیتمان نه در ورزش کارمان را بخوبی شناختیم و نه به قدرت واقعی ورزشکارانمان واقف شدیم. ما فقط به المپیک رفتیم، همین! اما اینکه دیگران چگونه رفتند و چگونه دست پر برگشتند باید الگوی ما برای المپیکی شدن قرار بگیرد.
المپیکی که احتمال می رود با تغییر مدیریت در سطوح مختلف ورزش و کمیته ملی المپیک راه و روش تازه ای را در پیش بگیرد چرا که ورزش ما سطحش این نیست و تنها با شعار علمی کردن نمی توان به آن رسید. ما باید بپذیریم که در بسیاری از موارد ضعیف بودیم و ضعیف عمل کردیم و در خیلی دیگر از موارد ضوابط را فدای روابط کردیم و برای خوشایند این وآن تصمیماتی راگرفتیم که نباید می گرفتیم.
منبع : روزنامه ابرار ورزشی


همچنین مشاهده کنید