جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

چرا داور دربی باید ایرانی باشد؟


چرا داور دربی باید ایرانی باشد؟
مسعود عنایت بعد از قضاوت داوران در هفته سوم و چهارم لیگ برتر بسیار امیدوار بود که در هفته ششم اشتباهات غیر عمد داوری به حداقل برسد یا اشتباهات آنها تاثیرگذار نباشد. به همین دلیل مسعود مرادی برای قضاوت حساس ترین بازی روز ششم انتخاب شد و مرادی طوری قضاوت کرد که هواداران بعد از پایان بازی در ورزشگاه ماندند و به شدت به داوری اش اعتراض کردند. حالا او که گزینه اول کمیته داوران برای دربی تهران بود از نظر هواداران این تیم بدهکارشان است.
بعد از بازی پرسپولیس و سپاهان در جام حذفی و خطای پنالتی که روی احسان خرسندی نگرفت، حساسیت پرسپولیسی ها نسبت به قضاوت او شروع شد و درحالی که کم کم فراموش شده بود داوری اش در بازی بامس کرمان این ذهنیت را برای پرسپولیسی ها به وجود آورده که مرادی ضریب اشباهات تاثیرگذارش در بازی های این تیم بسیار زیاد است.
بعد از بازی پرسپولیس در انزلی و خطای پنالتی ملوان که از سوی قهرمانی اعلام شد و ۳ هفته از سوی کمیته داوران محروم هم شد (اگرچه رسما اعلام نشد) و یا خطای مدافع ذوب آهن بر روی مازیار زارع که به اعتقاد اکثر کارشناسان پنالتی بود و بخشی زاده چنین اعتقادی نداشت حال مرادی که در المپیک ۲۰۰۸ پکن هم قضاوت کرده و ادعای داوری در جام جهانی را هم دارد، خطای پنالتی برای پرسپولیس را نادیده می گیرد و به نظر می رسد تراژدی سال گذشته استقلال این بار برای شاگردان قطبی در حال تکرار شدن است.
حال این سوال به وجود آمده که آیا با چنین وضعیتی که داوری ما دارد آیا باز هم می توان قضاوت دربی را به داوران ایرانی داد؟ آیا هیچ تضمینی برای تامین امنیت داور ایرانی دابی در صورت بروز چنین اشتباهاتی وجود دارد؟ کمیته داوران، حتما دربی سال ۱۳۷۳ را که قضاوتش بر عهده ابهران بود را فراموش نکرده و می داند بعد از آن بازی و جنجالی که به پا شد فدراسیون فوتبال مجبور شد از داوران خارجی برای دربی تهران استفاده کند.
چرا دربی های بزرگ دنیا را داوران همان کشور سوت می زنند و هیچ مشکلی پیش نمی آید. مثلا دربی ال کلاسیکو و دربی های ایتالیا را داوران اسپانیایی و ایتالیایی سوت می زنند. البته پر واضح است که بحث فرهنگ سازی برای تماشاگران فوتبال از سال ها پیش در آنجا شروع شده و ما هم باید این مهم را در فوتبال کشورمان به طور جدی و نه در حد شعار و حرف آغاز کنیم، اما واقعا داوران این دربی های بزرگ هم مثل داوران با ضریب اشتباهانشان بالا است؟ ما شک نداریم که تمام این اشتباهات سهوی است، اما به باشگاه ها هم حق بدهید که معترض و نگران باشند. یک تصمیم اشتباه داور میلیون ها تومان به باشگاه ضربه می زند. صد البته مساله داوری برای تیم های دیگر هم وجود دارد و آنها هم به دفعات ازاین قضیه متضرر شده اند، اما همه می دانیم که دربی تهران حسابش با بقیه بازی ها فرق می کند. آیا بهتر نیست برای جلوگیری از حاشیه ای احتمالی بعد از بازی خراب کردن صندلی های ورزشگاه و... از داور خارجی استفاده کنیم تا مثل ۱۳ سال اخیر هواداران هر دو تیم ازاین بابت مشکلی برای استادیوم ایجاد نکنند. شاید کفاشیان و تاج می خواهند این سخت را بشکنند و افتخارش را هم بنام خودشان بزنند که اگر چنین کنند و مساله ای پیش نیاید باید دست مریزاد گفت به شرطی که فکر همه مسائل جانبی اش را هم بکنند.
● ورزشگاه آزادی صدای اعتراض را با تمام وجود احساس کرد
ناراحتی پرسپولیسی ها از قضاوت مسعود مرادی که اولین بازی اش را در لیگ برتر هشتم سوت می زد، تنها در اعتراضات قطبی و اعضای هیات مدیره خلاصه نشد;زیرا هواداران پرسپولیس نیز با انجام برخی حرکات در ورزشگاه به نوعی اعتراض خود را نشان دادند. جدا از آنکه تماشاگران در طول بازی با کشیدن سوت های ممتد اعتراض خود را نشان دادند،در پایان بازی نیز تعدادی از تماشاگران یا به قول فوتبالی ها تماشاگرنماها! چند صندلی ورزشگاه آزادی را از جا کندند و با پرتابش به درون زمین خواستند بگویند "آقای مرادی قضاوتت ضعیف بود!!" البته این تنها ورزشگاه زیبای آزادی نبود که صدای اعتراض تماشاگران را با تمام وجود احساس کرد،زیرا در پایان بازی وقتی مرادی قصد رفتن به رختکن را داشت،چند بطری آب به بدنش برخورد کرد تا او هم به خوبی احساس کند که سوت هایش باب میل هواداران نواخته نشده است.
● شاید داور دربی اسپانیایی باشد
با توجه به حضور رئیس کمیته داوران در اسپانیا به منظور شرکت در سمینار مدرسان داوری اخباری پیرامون مذاکره وی با فدراسیون فوتبال اسپانیا درخصوص انتخاب داور دربی به گوش می رسد. مسعود عنایت به منظور شرکت در سمینار مدرسان داوری از شنبه ۱۶ شهریور ماه به کشور اسپانیا سفر کرده و تا امروز در این کشور حضور دارد، اما گویا عنایت علاوه بر شرکت در سمینار فوق برای انتخاب داور داربی با فدراسیون فوتبال اسپانیا وارد مذاکره شده است.شنیده ها حاکی از آن است که در صورت توافق عنایت با مسئولان فدراسیون فوتبال اسپانیا احتمال حضور داور اسپانیایی در دربی پایتخت افزایش می یابد.
● شکایت کتبی پرسپولیس در کمیته داوران
با تصمیم اعضای هیئت مدیره پرسپولیس فیلم و شکایت کتبی باشگاه پرسپولیس امروز به کمیته داوران فدراسیون فوتبال ارسال می شود. قرار است فیلم تهیه شده از ۲ صحنه مشکوک به پنالتی در بازی مقابل مس کرمان به همراه شکایت کتبی باشگاه پرسپولیس، به کمیته داوران فدراسیون فوتبال ارسال شود.
● تصمیم سازمان لیگ برای دربی عوض شد!
رئیس سازمان لیگ برتر فوتبال ایران گفت: ما هم نسبت به وضعیت داوری های لیگ نگرانیم. با "عنایت" مفصل در این باره صحبت کرده ایم. آنها هم گفتند که تمام تلاش شان را انجام می دهند که از بهترین داوران برای قضاوت در لیگ استفاده کنند.وی در پاسخ به این سوال که آیا با این شرایط هم چنان بر روی قضاوت داوران ایرانی در داربی تهران اصرار دارید؟ گفت: تصمیم قطعی گرفته بودیم که از داور ایرانی برای این بازی استفاده کنیم اما، باید روی این مساله تجدیدنظر کنیم و پس از تماشای قضاوت های باقی مانده تصمیم لازم را بگیریم.
● پرونده پرسپولیس -مس در کمیته انضباطی
اتفاقات و تخلفات صورت گرفته در دیدار تیم های پرسپولیس تهران -مس کرمان امروز در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال بررسی می شود. در جریان دیدار تیم های پرسپولیس -مس و پس از چند صحنه مشکوک که در محوطه جریمه تیم فوتبال مس اتفاق افتاد، تماشاگران پرسپولیس اقدام به توهین به داور، رئیس کمیته داوران و تیم حریف کردند که در این باره رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال معتقد است، در صورت ارایه گزارش مکتوب این موارد، قطعا به آنها رسیدگی و رای لازم نیز صادر خواهد شد.
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید