جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

ساخت کتاب الکترونیکی


ساخت کتاب الکترونیکی
در اینجا می خواهیم ساده ترین روش تهیه و ساخت یک کتاب الکترونیکی ( PDF ) بدون هیچ برنامه اضافی در سیستم را بررسی کنیم ، امیدوارم این روش ساده قدمی برای به وجود آمدن کتابهای الکترونیکی بیشتر و بهتر و مفیدتر باشد .
▪ اولین قدم، بوجود آوردن فایلی از متن کتاب در برنامه های ویرایش متن نظیر Word Pad یا Microsoft Word است. توجه شود Word Pad و Word برنامه هایی هستند که در تمام سیستم ها موجود است .
▪ قدم دوم، تبدیل فایل متن با فرمت doc یا هر فرمت دیگری به فرمت PDF که فرمت معمول کتاب های الکترونیکی است ، برای این کار از سایت شرکت Adobe مبتکر برنامه Acrobat و کتابهای الکترونیکی استفاده می کنیم ، در مرورگر صفحه http://createpdf.adobe.com باز می کنیم ، برای استفاده از خدمات رایگان این سایت گزینه ی try it for free را انتخاب و در صفحه بعد کشور را انتخاب می کنیم ، صفحه بعدی فرم ثبت نام سایت است که در آن e-mail وارد شده به عنوان usar name در نظر گرفته خواهد شد . بعد از پر کردن فرم ثبت نام به صفحه بعدی انتقال یافته و در آن Convert a file را انتخاب می کنیم . در انتهای این صفحه گزینه ی ...I accept را انتخاب می کنیم ، در صفحه بعد دوباره Convert a file را انتخاب می کنیم ، اینبار پنجره جدیدی باز می شود ، از گزینه Browse فایل مورد نظر برای تبدیل را انتخاب می کنیم و Continue را انتخاب می کنیم ، در صفحه بعد از انتخاب Optimization Setting گزینه ی eBook را انتخاب می کنیم و از انتخاب Delivery Method گزینه ی Wait for PDF conversion browser را انتخاب می کنیم ، سپس دکمه Create PDF . حالا بعد از چند ثانیه PDF شما حاضر است ، برای مشاهده !View PDF را انتخاب کنید ، یادتون نره که ذخیرش کنین.
● ebook چیست؟
از اختراع رایانه، ترانزیستورها و ابداع اینترنت به عنوان فصل های انقلابی در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هرچه بیشتر تاثیر رایانه در جزئی ترین مسائل روزمره، دنیای ما با سرعت هرچه بیشتر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می شود. کتاب و چاپ و نشر نیز از این راه باز نمانده اند و ظهور نشر الکترونیک به گونه ای که در ۲ یا ۳ سال اخیر شاهد آن بودیم، صنعت چاپ و نشر را دستخوش تحولی عظیم کرده است.
ebook یا کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملاً تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد. کتاب های الکترونیکی یا ebooks صرفاً نسخه های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند . بلکه میتوانند علاوه برمتن‏‎، صوت و تصاویر و … رانیز شامل شوند. بعلاوه می توانند درقالب فایل هایی که می تواند توسط یک رایانه اجرا شود مانند قالب های Word Text ،HTML ،PDF وفایل های اجرایی EXE درآیند.
سادگی اجرا، سادگی جستجو در متن ، داشتن قالب زیباتر ، منسجم بودن مطالب ، امکان عرضه یا فروش ساده تر و سریعتر ، داشتن قابلیت افزودن امکانات مالتی مدیا و … ازجمله ویژگی هایی هستند که کتاب الکترونیکی رابه عنوان یک رسانه نو پا و رو به رشد از سایر رسانه هایی از این دست ممتاز می گرداند.
نهادهای بسیار زیادی با درک اهمیت این رسانه، به حمایت و گسترش این پدیده نوپا اقدام می کنند که قصد آنها توسعه هرچه بیشتر نشر الکترونیک و بهادادن به این پدیده است. اکنون سایت های فراوانی می توان یافت که از نویسندگان دیجیتال استقبال می کنند. انتشارات تجاری Time Warner اخیراً از وجود سایت http://www.ipublish.com خبرداد که مسؤلان آن نویسندگانی را که قصد دارند کتابشان در قالب الکترونیکی عرضه شود، جلب و حمایت می کنند.
همچنین جنبشی تحت عنوان پروژه گوتنبرگ(Project Gutenberg) شکل گرفته است که هدف آن تبدیل کتاب های عادی به کتاب های الکترونیکی است. هزاران کتاب که تا کنون در کتابخانه ها و یا کلکسیون های خصوصی موجود بودند اکنون درقالب دیجیتال در دسترس همگان قرار می گیرند.
● آماده سازی اسناد با فرمت PDF
امروزه با این همه ابزار و برنامه ای که در اختیارهمگان قرار دارند. درج محتوای نوشتاری در سایت وب نباید کار دشواری باشد. اما آنچه اهمیت آن هرگز کاهش نیافته،قابل دسترس کردن این اطلاعات و تبدیل دست نوشته ها به فایل های دیجیتالی یا تبدیل فایل ها از یک فرمت به فرمتی دیگر است. با رشد اینترنت ابزارهایی که برای انجام این تبدیلات عرضه شده اند نیز توسعه یافته اند. یکی از این فرمت ها که بهترین گواه برای این مدعا می تواند باشد، Portable Document Format یا همان PDF است که محصول شرکت ادوبی می باشد. این فرمت امروز یکی از پراستفاده ترین فرمت های انتشار اسناد در وب محسوب می شود. خیلی وقت ها باید اسناد چاپی را به فرم دیجیتالی در آورد تا در وب قابل استفاده باشد. در این مواقع انواع فرمت های گرافیکی وجود دارند که می توانید انتخاب کنید. گاهی اوقات باید فرمت TXT را به HTML تبدیل کنید، و گاهی مجبورید محتوای HTML یک سایت را به شکل TXT بیرون بکشید تا در اضافاتی که برای زیبا سازی آن استفاده شده گرفتار نشوید.
خوشبختانه، برنامه هایی وجود دارند که انجام این کارها را بدون هیچ زحمتی برای شما فراهم می سازند. امروز وجود Acrobat Reader در میلیون ها کامپیوتر، این برنامه ادوبی را به استانداردی برای نمایش اسناد، به ویژه اسنادی که باید شکل کاغذی خود را حفظ کنند، تبدیل کرده است. برای تبدیل اسناد به این فرمت به غیر از محصولات خود ادوبی، برنامه های سبک تر و ارزان تری هم عرضه شده که یکی از آنها محصولی از PDF۹۹۵ است که در این مقاله معرفی کرده ایم. فرمت PDF بدون شک سرآمد تمام فرمت های اسناد آنلاین است، ولی اهمیت قالب های دیگری چون eBook را نیز نباید از خاطر دور داشت. با برنامه هایی که در این مقاله به شما معرفی می کنیم، ساخت محتوا برای سایت وب و آماده کردن اسناد به نحوی که به آسانی قابل ایمیل کردن باشند، بسیار ساده می شود.
● ساخت کتاب الکترونیکی
▪ تولید و تبدیل اسناد PDF
ـ قدم اول : بارگذاری مبدل
PDF۹۹۵ مجموعه ای از چند برنامه است که یکی از آن ها مبدل به اسناد به PDF می باشد.
ـ قدم دوم: تبدیل سند
برای امتحان یک فایل متنی ساده را در نظر می گیریم. بعد از باز کردن فایل گزینه Print را از منوی File کلیک کنید. از فهرست کرکره ای موجود پرینتر را انتخاب می کنیم که در این مورد PDF۹۹۵ مورد نظر ماست. با کلیک روی دکمه OK ، کاد رمحاوره Save As ظاهر می شود که در واقع نام فایل PDF را از ما می پرسد.
ـ قدم سوم: دستکاری فایل PDF
اگر بخواهید تغییراتی جزئی در فایل پی دی افی که ساخته اید ایجاد کنید می توانید از برنامه PDFEdit۹۹۵ استفاده کنید. این برنامه جزء مجموعه نصب شده و امکان گذاشتن شماره صفحه تغییر ابعاد صفحه ترکیب چند سند با یکدیگر و خیلی کارهای دیگر را به شما می دهد.
ـ قدم چهارم: رمز گذاشتن روی PDF
یکی دیگر از برنامه های مجموعه PDF۹۹۵ امکان گذاشتن رمز روی فایل های PDF را به شما می دهد . این برنامه با استفاده از شیوه رمزگذاری Triple DES مانع از چاپ ، کپی کردن نوشته ها و تصاویر، و تغییر در فایل PDF می شود. با این شیوه حتی می توانید رمز عبوری روی PDF خود بگذارید که باز کردن فایل را محدود می کند .
ـ قدم پنجم: باز کردن فایل PDF
ـ قدم ششم: ارسال فایل به سایت
حالا که یک PDF درست و حسابی دارید، می توانید آن را در وب سایت خود گذاشته و به بازدیدکنندگان اجازه بدهید آن را بارگذاری و مشاهده کنند. برای انتقال فایل به سرور وب از همان برنامه FTP معمول خود استفاده کنید. بعد از این کار لینکی را در صفحه اضافه کنید تا بازدیدکننده با کلیک روی آن بتواند فایل را بارگذاری کند.
ـ قدم هفتم: تبدیل PDF به Word
اگر محتوایی را به صورت PDF در دست دارید. می توانید متن و تصویر را به Word تبدیل کنید. شرکت ادوبی یک برنامه حرفه ایی طراحی و عرضه کرده که فایل های PDF را درجا به Word تبدیل می کند. شما می توانید از این امکان استفاده کنید.
ـ قدم هشتم: سایر خدمات رایگان ادوبی
منبع : میکرو رایانه


همچنین مشاهده کنید