پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024

سفر به ارمنستان

شاید به جرأت بتوان گفت در آینده نزدیک شاهد شنیدن و مطرح شدن نام کشوری کوچک اما با تمدن و تاریخ گذشته بسیار غنی در عرصه توریسم خواهیم بود که بتواند در بازار سرشار رقابت در عرصه توریسم جایگاهی وسیع داشته باشد. پس بیایید جزء اولین کسانی باشید تا به همراه نشریه مسافران سفری کوتاه اما پرخاطره را به کشور زیبا و متفاوت ارمنستان داشته باشیم.
ارمنستان با دارا بودن آب و هوای کوهستانی در زمستان همراه با زیبایی های چشمگیر طبیعی ویژه مناطق کوهستانی در دامنه های زیبای آرارات و بافت سرسبز و طبیعی جنگلی بسیار زیبا در جنگلهای بکر زاقکازور و سواحل نیلگون و زیبا و منحصر به فرد دریاچه سوان در حقیقت کشور چهار فصل برای مسافرت و توریسم می باشد.
ماههای دسامبر، ژانویه و فوریه زمستانی سرد با بارندگی برف همراه با تنوع زیبای زمستانی، و ماههای مارچ و آوریل و می بهار بسیار دلپذیر گاهی همراه با بارندگی و مناظر زیبای شکوفه درختان و درجه حرارت بین ۷ تا ۱۲ درجه سانتیگراد، ماههای جون، جولای و آگوست تابستانی گرم با آفتابی دلپذیر و فضایی کاملا متفاوت و دلنشین، و ماههای سپتامبر، اکتبر و نوامبر پاییزی بسیار خوش نقشه با بارندگی پراکنده و مناظر رویایی و همانطور که گفته شد ۴ فصل کاملا مناسب جهت سفر می باشد.
تمام این موارد گفته شده ما را بر آن داشت که این شنیده ها را تجربه کنیم پس در تاریخ ۱/۶/۱۳۸۶ پس از برنامه ریزی به همراه یک گروه ۴۰ نفره با اتوبوس به عنوان اولین تور زمینی از مبدأ مشهد به مقصد ایروان سفر طولانی خود را آغاز کردیم.
در ۳۰/۱۹ مشهد را ترک کردیم و در هنگام خروج از ترمینال آخرین نگاه را به گنبد و بارگاه ملکوتی علی ابن موسی الرضا انداخته و خود را در این سفر طولانی از آغاز تا پایان به او سپردیم، پس از انجام مراسم خیرمقدم و معارفه مسافرین را تا میانه راه سبزوار با گفتار و اطلاعات لازم سفر همراهی نموده و در ساعت ۱۱ شب ۲ نفر دیگر از مسافرین را در سبزوار سوار نموده و به سوی تهران حرکت کردیم، پس از ورود به ترمینال غرب و ملاقات خانم کریستین طرف ارمنی و نماینده و مدیر عامل شرکت میزبان ما در ایروان و تعویض اتوبوسها با یک دستگاه اتوبوس لوکس اسکانیا به همراه ۴۲ مسافر عازم تبریز شدیم، حدود ساعت ۸ شب در تبریز ۴ نفر دیگر از مسافرین که به صورت هوایی به تبریز آمده بودند به ما ملحق شدند و در نهایت با کمی مشکل و جابجایی صندلی ها به دلیل اضافه شدن چند مسافر خارج از گروه مشهد در ترمینال غرب که از اتوبوس قبلی به ما اضافه شدند با ظرفیت کامل به حرکت خود ادامه دادیم، پس از صرف شام در آخرین شهر مسیر (جلفا) و سوختگیری در آخرین پمپ بنزین ایران در شهر زیبا و کوچک سپیدرود به سمت مرز نوردوز حرکت کردیم، حدود ساعت ۲۳ وارد مرز شدیم و پس از انجام سریع امور گمرکی مربوط به ایران از مرز گذشته و در نقطه صفر وارد مرز ارمنستان شدیم، نکته بسیار جالب، پیگیری سریع و بسیار مودبانه امور مسافرین توسط ماموران گذرنامه گمرک ارمنستان بود که هر مسافر با پرداخت ۳۰ دلار جهت اخذ ویزا که البته در حال حاضر به ۵۰ دلار تغییر کرده و بررسی لوازم شخصی می توانست وارد ارمنستان شود، اولین چیزی که جلب توجه می کرد، صدای زیبا و با ابهت رودخانه ارس بود که به عنوان مرز در منطقه قره باغ که کشورهای ایران، ارمنستان، آذربایجان و نخجوان قرار دارند به گوش می رسید، می توان گفت که منطقه قره باغ و قفقاز واقعا دارای بافت جغرافیایی بسیار متفاوتی می باشد، نکته جالب این بود که هیچ کدام از نیروهای پلیس و گمرک ارمنستان ارمنی الاصل نبودند و گویا امور خاص نظامی و امنیتی و مرزبانی به روسها با ظاهری متفاوت و چهره های کاملا روشن سپرده شده است پس از حرکت به سوی ایروان وارد مسیرهای کوهستانی با پیچها و گردنه های فراوان شدیم به جرأت می توان گفت جاده چالوس و کندوان در برابر این مسیر، جاده کفی می باشد، پیچهای ۳۶۰ درجه و ۱۸۰ درجه در دو طرف دره های عمیق و بی دلیل نیست که رانندگان حرفه ای نام این مسیر را چهل پیچ گذاشته اند، پس از حدود ۳ ساعت چراغهای شهری زیبا در پایین گردنه مشخص شد، و حدود ساعت ۷ صبح به اولین محل توقف رسیدیم رستورانی در بالای ارتفاعات و در انتهای یکی از پیچها با نام محلی گریز، صبحانه عالی با نان تازه و سبزی و شیر داغ صرف نمودیم و سپس به ادامه راه پرداختیم، همه چیز به خوبی پیش می رفت و مسافرین خسته پس از طی حدود ۳۰۰۰ کیلومتر واقعا خسته و کلافه شده بودند، همه خوشحال بودند که تا ۲ ساعت دیگر در هتل ۵ ستاره آرمینا رویال پالاس در حال استراحت هستند که ناگهان حادثه ای پیش بینی نشده ما را با ۴ ساعت تاخیر مواجه نمود، درست در ۲۰ کیلومتری ایروان ناگهان ۳ رأس اسب در میان جاده ظاهر شدند، که ۲ اسب از جاده عبور کرده و اسب سوم به ناگاه به دلیل نامعلومی پس از نگاهی به اتوبوس در وسط جاده توقف نمود، راننده با وضعیت بحرانی مواجه شد در صورت ترمز ناگهانی و با توجه به وضعیت اتوبوس که با ظرفیت کامل در سرعت سراشیبی قرار داشت، قطعا با حادثه جدی مواجه می شدیم و امکان واژگون شدن اتوبوس و یا سقوط در دره اجتناب ناپذیر بود، در نهایت برخورد شدید با اسب به حدی که اتوبوس اسکانیا با آن وزن و ابهت به شدت تکان خورده و منحرف شد و اسب بیچاره ...خودتان حدس بزنید، همه مات و مبهوت چند ثانیه سکوت و ناگهان فریاد یا امام رضا (ع) مرا به یاد لحظه خداحافظی از آقا انداخت! من و همکارم سعید غلامی که در روی صندلیهای جلو نشسته بودیم و تنها با هم به راننده مات و مبهوت و عرق کرده که زیر لب یا حسین می گفت نگاه انداختیم، فریاد یکی از مسافرین که برای سلامتی خودتان صلوات بفرستید، آرامش را به جمع آورد، ۲۰۰ متر بالاتر توقف کردیم، و ۲ ماشین از روستائیان محلی بلافاصله خود را رسانده و ما را متوقف نمودند، با مشکل جدی مواجه شدیم به ناچار پیاده شدیم و بحث و جدل درباره خسارت آغاز شد، و جالب بود صاحب اسب اعلام می کرد این اسب مسابقه بوده و ۲۰۰۰ دلار قیمت دارد، کمی خنده دار بود، اما چاره ای نداشتیم، بالاخره پس از ۴ ساعت مجادله با مداخله پلیس و راهنمای محلی همراه و پرداخت ۵۰۰ دلار مشکل حل شد و حرکت کرده و به ایروان رسیدیم. شهری زیبا و زنده، تمام موبایلهای مسافرین پس از مرز رومینگ شده بود ولی سیم کارت به نام دیداسل در همه جا قابل خرید بود به قیمت ۲۵۰۰ درام (واحد پول ارمنستان) هر دلار تقریبا معادل ۳۰۰ درام می باشد، و به صورت اسکناسهای ۲۰۰۰۰، ۱۰۰۰۰، ۵۰۰۰، ۱۰۰۰ قابل استفاده می باشد. کد ارمنستان ایروان ۰۰۳۷۴ و کد ایروان ۱۰ می باشد که به صورت ترتیبی شماره گیری می شود، ساعت کار بانکها دوشنبه تا جمعه ۹ تا ۱۶ و روزهای شنبه ۹ تا ۱۳ و روزهای یکشنبه تعطیل می باشد.
بانک ملت ایران در میدان اصلی شهر به نام هراپارک شعبه دارد و روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است. فروشگاهها همه روزه از ساعت ۳۰/۹ تا ۱۹ باز هستند و بازار زیبای صنایع دستی ورنیساژ در روزهای یکشنبه و شنبه از ۹ تا ۱۸ دائر است.
از اواخر فروردین ماه می توان از رستورانها و کافه ها در نقاط مختلف شهر به صورت روباز استفاده نمود. ولتاژ برق ۲۲۰، ۲۴۰ ولت می باشد و دو شاخه های آن مانند ایران است.
وسایل نقلیه عمومی اتوبوسها، مینی بوسهای خطی و تاکسی ها می باشد و هزینه نرمال آن ۱۰۰ درام و تاکسی تلفنی کیلومتری ۱۰۰ درام می باشد.
تنوع غذایی بسیار مناسب می باشد، رستورانهای ارمنی Old Yerevan و Gor village معروف هستند، و رستورانهای ایتالیایی، چینی، مکزیکی، لبنانی، گرمی و البته رستورانهای ایرانی آریا در خیبان تومانیان و روسینی در خیابان آبویان معروف و شناخته شده هستند، رستورانهای ییلاقی در دره هرازدان نیز با فضای متفاوت و موسیقی زنده دیدنی هستند.
مراکز خرید معروف در ایروان مانند داشیر (البسه) هرازدان (البسه)، بنگلادش (البسه) هاباستان هانراخانوت (البسه)، پتاک (مواد غذایی) ورنسیاژ (صنایع دستی) همیشه شلوغ هستند. مراکز تفریحی فراوان و می توان به مراکز معروف: هراپاراک (میدان اصلی شهر) اپرا (کافه ها و رستوران روباز)، خیابان خانجیان و ماشتوش (رستورانها)، پارک مادر ارمنستان شهر مقدس و تاریخی اجمیازین (کلیسای معروف)، دریاچه سوان (مرتفع ترین دریاچه آب شیرین دنیا) و جنگلهای راقگازرو با پیستهای متنوع اسکی، معبد گارنی متعلق به قرن اول میلادی، جنگلهای دلیجان و پارک آبی ایروان اشاره نمود. در شهر ایروان همه روزه شما شاهد حرکات کاروانهای عروس با ماشین های لیموزین زیبا خواهید بود. شهری تمیز دارای بافت قدیمی و مدرن، افرادی بسیار شیک پوش و مودب، و چهره های بسیار شبیه به ایرانیان و به ندرت چهره های شاخص روس دیده می شود. می توان گفت در قلب ایران هستی، مردمی بسیار مهربان، خونگرم، صمیمی، و از همه مهمتر محیط بسیار مناسب جهت آرامش خانواده ها، در روز اول پس از گشت City Tour و بازدید از پارک مادر ارمنستان به هتل برگشته و بعد از ظهر در مراسم افتتاحیه بازیهای المپیک ارامنه که در میدان اصلی شهر و با موزیک زنده و کنسرت همراه بود شرکت کردیم، در روز دوم همراه گروه به دریاچه زیبای سوان رفته و پس از روزی پر از فعالیت برای مسافرین (شنا، جت اسکی، اسکی روی آب) و صرف نهار در رستورانی در بالای دریاچه که ماهی مخصوص این دریاچه را سرو می کرد به هتل برگشته و حدود ساعت ۹ شب مراسم آتش بازی و فشفشه بازی را به مدت ۲ ساعت بر فراز شهر تماشا کردیم، در روزهای سوم و چهارم بازدید از دیگر اماکن توریستی شهر داشتیم، و پس از ۵ روز به یاد ماندنی دوباره ایروان را به سوی مرز ترک کردیم، جالب بود در هنگام بازگشت تنها با ۱۲ نفر مسافر برگشتیم بیشتر مسافرین در تبریز از گروه جدا شده و به فرودگاه رفتند و جالبتر این که وقتی ما به مشهد رسیدیم هنوز تعدادی در فرودگاه تبریز و تهران منتظر پرواز مشهد بودند و در لیست انتظار ثبت نام کرده بودند! در هرحال این تور به عنوان اولین تور زمینی ارمنستان از مشهد به پایان رسید و چشمان منتظر من در ساعت ۶ صبح در روی تپه سلام به گنبد و بارگاه آقا امام رضا روشن گردید و شکر خدا را به جا آوردم، در پایان می توان گفت ارمنستان کشوری آرام و زیبا برای یک سفر خانوادگی مطمئن می باشد و شبهای زیبای دره هوازدان را در هیچ جای دیگری نمی توان تجربه نمود و معماری زیبا میدان هراپاراک با روم و پاریس رقابت می کند.