سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

مواد آرایشی معدنی معجزه یا کلک؟


مواد آرایشی معدنی معجزه یا کلک؟
لوازم آرایشی معدنی چیزی بیش از یک مارک آرایشی است. این محصولات دارای مزایای فراوانی برای سلامتی پوست هستند، اما آیا به‌واقع آنها مفیدند یا این تنها یک تبلیغ است؟ طبق افسانه‌ای درباره زیبائی، در اواسط دهه ۱۹۷۰ انقلاب جدیدی در عرصه لوازم آرایشی به وجود آمد انقلابی که در ابتدا کوچک و آرام می‌نمود.
نام این پدیده جدید ”لوازم آرایشی معدنی“ بود؛ بدون هرگونه مواد شیمیائی، رنگ مواد افزودنی که به وفور در لوازم آرایشی قدیمی دیده می‌شد... و حالا ۴۰ سال پس از آن؛ لوازم آرایشی معدنی حقیقتاً بازار جهانی لوازم آرایشی را منفجر کرده است در حالی‌که لوازم آرایشی معدنی در انواع مختلف و قمیت‌های مختلف (از کمتر از ۱۰ دلار تا بالای ۵۰ دلار برای هر محصول) وارد بازار می‌شود. بدون شک محبوب‌ترین محصول در این میان کرم پودرها و رژگونه‌ها هستند. این لوازم آرایشی از مواد معدنی سبک و فوق‌العاده مفیدی تهیه می‌شوند که با استفاده از یک برس کرکی پهن به پوست نفوذ کرده و آن را براق می‌کنند. اما آیا ”طبیعی“، ”معدنی“ و از درون زمین بودن به‌واقع به معنی بهتر بودن است؟ این مقاله به بررسی این موضوع و پاسخ‌های مختلف این سئوال می‌پردازد.
● مواد آرایشی معدنی و سلامت پوست
مانند اغلب محصولات آرایشی مواد معدنی هم طرفداران و منتقدان خاص خود را دارد. آنهائی که طرفدار هستند با حرارت خاصی در مورد براقی، طبیعی بودن، درخشش و پردوامی آن صحبت می‌کنند چیزی که به راحتی در دیگر محصولات آرایشی دیده نمی‌شود.
در مقابل عده‌ای دیگر به این نکته اعتراض دارند که این مواد خشک‌کننده هستند و باعث سوزش می‌شوند و با برجسته کردن چین و چروک‌های صورت زیبائی را تا حد زیادی زیر سئوال می‌برد. برخی می‌گویند این رنگ‌ها مشکلات کوچکی ایجاد می‌کنند که در آینده مشکل حادی برای پوست به وجود می‌آورند.
اما آیا این‌طور است؟
بن کامینسکی، داروساز و متخصص پوست می‌گوید: ”صراحتاً می‌گویم، من فکر می‌کنم که مواد آرایشی معدنی یک طرح هوشمندانه بازاریابی در جهان است، یک راه جدید برای فروختن موادی که سال‌ها در بازار مواد آرایشی وجود داشته است.“
طبق گفته کامینسکی، مواد اصلی تشکیل‌دهنده این محصولات (مواد معدنی مانند اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم) برای سال‌های متمادی پایه و اساس اصلی اغلب مواد آرایشی بوده‌اند او اضافه می‌کند که مواد آرایشی معدنی هیچ ویژگی خاصی برای زیبائی و سلامت پوست ندارد: ”مواد آرایشی معدنی می‌تواند باعث ایجاد همان مشکلاتی شود که دیگر ترکیبات به‌وجود می‌آورند این مواد خالص نیست و هیچ‌گونه تأئید علمی از آن وجود ندارد.“
اما دیگر متخصصان نگاهی کمی متفاوت‌تر به این قضیه دارند. بسیاری از متخصصان پوست می‌گویند به دلیل این‌که مواد آرایشی معدنی، مواد سوزش‌آور همیشگی و قدیمی را حذف می‌کنند (موادی مثل خوشبوکننده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و مواد نگه‌دارنده) خالص‌تر از بقیه مواد در نظر گرفته می‌شوند و برای پوست ضرر کمتری دارند؛ ”حساسیت ناشی از مواد خوشبوکننده‌ها و مواد نگه‌دارنده به وجود می‌آید. بنابراین در لوازم آرایشی که این عناصر نباشد مشکلات مربوط به آنها هم نخواهد بود.“ این‌ها نظرات دکتر ”فرو“ است. علاوه‌بر آن آقای دکتر اضافه می‌کند: ”چون دی‌اکسید تیتانیوم و اکسید روی ویژگی‌های ضدتحریک‌آمیزتری دارند مواد آرایشی معدنی مطمئن می‌تواند تأثیر آرامش‌دهنده‌ای نیز برای پوست داشته باشد. این موضوع وقتی مهم‌تر است که شما از حساسیت و تحریکات پوستی مانند لکه‌های قرمز روی پیشانی و بینی یا آکنه رنج ببرید. یک متخصص پوست می‌گوید: ”این مواد جلوی منفذهای پوست را نمی‌بندد و باعث تشدید آکنه یا تحریکات پوست مانند برخی مواد آرایشی قدیمی نمی‌شود.“
اما در مورد ادعای برخی کمپانی‌هائی که مدعی هستند مواد آرایشی معدنی بسیار خالص است و شعارشان این است که ”شما می‌توانید در آن بخوابید“ متخصصان نظر خود را این‌چنین بیان می‌کنند ”هرگز به یک بیمار نمی‌گویم در نوعی از مواد آرایشی بخوابد!“ این موضوع اصلاً برای پوست خوب نیست که تمام شب را پوشیده از مواد آرایشی باشد هرچه‌قدر هم که این مواد خالص و سالم باشند.
● مواد آرایشی معدنی و محافظت از آفتاب‌زدگی
نکته مهم دیگر در مورد این مواد ”ادعای محافظت در مقابل آفتاب است“ به‌طور میانگین حداقل از هر ۱۵ کمپانی تولیدکننده مواد معدنی یکی دارای مهر سازمان حفاظت از سرطان پوست است و دارای تأئیدیه یک ضدآفتاب مطمئن هستند. بقیه این کمپانی‌ها نیز مدعی‌اند که به همان اندازه مفید هستند و محصولاتشان را با توجه به درصد بالای دی‌اکسید تیتانیوم و دی‌اکسید روی که در همه ضدآفتاب‌ها وجود دارد، تهیه می‌کنند.
اما آیا مواد آرایشی معدنی تمام محافظت‌هائی که پوست شما به آن نیاز دارد را انجام می‌دهد؟ متخصصان می‌گویند: ”نه!“ دکتر فرر می‌گوید: ”بهتر از این است که از هیچ‌چیز استفاده نکنیم اما من همیشه به بیمارانم می‌گویم که از یک کرم ضدآفتاب ثابت زیر آرایششان استفاده کنند و سپس کرم‌های معدنی را به‌عنوان محافظ آن به‌کار ببرند.“
● مواد آرایشی معدنی؛ همه مثل هم نیستند
با وجود مواد تشکیل‌دهنده مختلف این‌گونه به‌نظر می‌رسد که مواد آرایشی معدنی اغلشان شبیه هم هستند اما محققان دریافته‌اند که این موضوع واقعیت ندارد از آن‌جا که هیچ قانون مدونی برای آن‌چه که مواد معدنی آرایشی را تشکیل می‌دهند وجود ندارد، هر محصولی که تنها بخشی از این مواد را هم استفاده کند، می‌تواند تحت این نام عرضه شود حتی اگر بسیاری از مواد مختلف و غیرطبیعی هم در آن وجود داشته باشد.
کریستین آدامز، رئیس یک کمپانی لوازم آرایشی می‌گوید رقابت بین شرکت‌های مختلف به این مسیر کشیده شده است. فرمول مواد آرایشی معدنی به‌طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شود آنهائی که انواع مواد مصنوعی اضافه نمی‌کنند و به خالص بودن محتویات مواد معدنی اهمیت می‌دهند و آنهائی که انواع مواد مصنوعی، رنگ‌ها و دیگر ترکیبات شیمیائی را به آن اضافه می‌کنند. اگرچه شما می‌توانید برخی از این مارک‌ها را با خواندن اجزاء تشکیل‌دهنده آن به کار نبرید اما آدامز توصیه می‌کند که مراقب باشید اصطلاحاتی مثل ”کاملاً طبیعی“ و ”کاملاً مرکب از مواد معدنی“ شما را فریب ندهد.
دلیل این موضوع این است که میان شرکت‌هائی که ادعای مواد خالص معدنی را می‌کنند بازهم یک شکاف وجود دارد، آنها که محتویات یک ماده معدنی طبیعی قابل بحث به نام ”اکسی کلراید بیسموت“ هستنند و آنهائی که فاقد این ماده‌اند؛ یک ماده مرواریدنما که به مواد معدنی ”روشنائی“ می‌دهد. اگرچه این ماده معدنی است، اما درون زمین یافت نمی‌شود. بیسموت یک ماده تولیدی از فرآیند سرب و مس است. این ماده اغلب برای پر کردن محفظه‌ها یا چسباندن محصولات مختلف به کار می‌رود و با هزینه سنگینی نیز به‌دست می‌اید.
اکسی کلراید بیسموت یک محرک پوست محسوب می‌شود و می‌تواند باعث خارش و جوش شود و در مقدار فراوانی می‌تواند باعث تورم شود. این یکی از موادی است که باید از آن پرهیز کنید اگر شما دارای حساسیت پوستی یا سابقه آکنه هستید. برخی محصولات این ماده را به مقدار کم دارند و تا شما از آنها استفاده نکرده باشید متوجه نخواهید شد.
● توصیه برای خریداران
یکی از فاکتورهائی که مواد آرایشی معدنی را بسیار محبوب می‌کند پوشش طبیعی، پردوام و لطیف آن روی پوست است، ویژگی که برخی کمپانی‌ها با پودر کردن یا ریز کردن مواد معدنی به اندازه‌های میکروسکوپی آن را ایجاد می‌کنند.
برخی محققان می‌گویند که این عمل ممکن است با هزینه زیادی همراه باشد: ”تحقیقات نشان می‌دهد وقتی برخی مولکول‌ها به اندازه بسیار ریز تجزیه می‌شوند می‌توانند ویژگی‌های سمی را کسب کنند که با ویژگی‌های مولکول اصلی تفاوت زیادی دارد. مواد معدنی مثل روی و تیتانیوم برای پوست سالم مواد مطمئنی هستند اما در حالت ریز شده و به ویژه در مقابل پوست‌های ناسالم و در موقع تنفس اثرات نامطلوب خود را می‌گذارند.“
نتیجه این‌که: حتی زمانی که یک ماده آرایشی از درون زمین هم می‌اید باز هم هوشیاری خریداران را طلب می‌کند.
منبع : مجله زندگی ایده آل


همچنین مشاهده کنید