شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


دیوارهای دل‌انگیزی داشته باشیم


دیوارهای دل‌انگیزی داشته باشیم
”جزئیات از همه چیز مهم‌تر است.“ این جمله را یک فیلسوف گفته است اما فرقی هم نمی‌کند. نکته‌اش این است که بعضی وقت‌ها این جزئیات در کلی‌ترین بخش‌ها حضور دارند. اگر شما می‌خواهید فضای ایده‌آلی برای زندگی داشته باشید باید ظرافت‌های زیادی به خرج دهید. اما یادتان باشد که کار را باید از اصلی‌ترین بخش‌ها شروع کنیم: از جائی مثل دیوار!
● عشقتان را نشان دهید
اگر پارچه خاصی را دوست دارید می‌توانید تصور کنید دیوارها نیز بخشی از اثاثیه و مبلمان خانه است تا تأثیرگذارتر باشد. مثلاً طرح گلابی روی دیوار می‌ةواند برای پنجره‌های آشپزخانه نیز که در مجاورت آن است استفاده شود. این کار نیز با استفاده از پارچه یا کاغذ دیواری‌هائی که حالت پارچه‌ای دارند امکان‌پذیر است.
● رسوم
در این تصویر قاب‌ها باز هم به رسوم قدیمی برگشته‌اند. این مدل قاب به اتاق روح و گرما می‌بخشد و البته منظور ما پوشش دیوار زیر این قاب است که چوبی بوده و برای بعضی دفاتر کار یا ساختمان‌های ویلائی بسیار مناسب است. کف‌پوش‌ها هم می‌توانند با دیوار هماهنگی داشته باشند.
● راه‌راه پهن
طرح راه‌راه پهن حقه زیرکانه‌ای است که می‌توان به کمک آن به دیوار بی‌روح و نه‌چندان زیبا جذابیت خاصی بخشید. به کمک این روتختی راه‌‌راه‌های پهن اتاق جلوه دیگری پیدا می‌کند. این طرح‌ها می‌توانند روی قالیچه یا شیشه اتاق هم باشند. این راه‌راه پهن را می‌توانید با استفاده از رنگ یا کاغذ دیواری به وجود آورید.
● چوب‌های دکوری
می‌توانید از چوب‌های به‌صورت مستطیل برای شکل دادن به دیوارها استفاده کنید که بهتر است این چوب‌ها با دیوار زیر آن کاملاً هماهنگ باشند و فقط برجستگی آن طرح ایجاد کند. روی این چوب‌ها و دیوار زیر آن می‌توانید از کاغذ دیواری هم استفاده کنید. البته هم نصاب این کاغذ دیواری باید خیلی حرفه‌ای باشد و هم هزینه نصب بیشتری از شما خواهد گرفت. اما به هرحال به‌خصوص در دیوار راه پله‌ها، تنوع خوبی ایجاد خواهد کرد. بهتر است بقیه فضا خیلی شلوغ نباشد تا فضا خسته‌کننده نشود.
● دیوار هنری
سطح این دیوار با رنگ پوشانده شده است رنگ‌های به‌خصوصی جدیداً در بازار موجود است که حلال آنها آب بوده در نتیجه بسیار سریع خشک می‌شوند و بو هم ندراند. شما نیز نیاز به مخلوط کردن چند رنگ برای به‌دست آوردن رنگ دلخواه ندارید با شماره رنگ را از روی کاتالوگ انتخاب می‌کنید و همان رنگ برای شما ساخته و فوراً به شما تحویل داده می‌شود. قیمت این رنگ‌ها از رنگ‌های معمولی کمی گران‌تر است اما استفاده از آنها بسیار بسیار ساده‌تر بوده و با غلتک می‌توانید دیوار را رنگ کنید و هر سال یک‌بار هم رنگ دیوار را تغییر دهید و فضای متنوعی داشته باشید.
● نقاشی و رنگ کردن
روی دیوارهای این اتاق، برگ‌های کم‌رنگی نقاشی شده‌اند تا فضا را زیباتر کنند. این نقاشی‌ها می‌تواند از روی دیوار به سقف هم کشیده شود یا حتی در روی دیوار عمود بر هم به‌‌صورت امتداد یافته نقاشی شوند. نقاش آن حتماً باید ماهر و با حوصله باشد چون یکی از ارکان زیبائی این نوع پوشش دیوار ظرافت و زیبائی و تمیزی کار آن است.
● منظره خنثی
برای داشتن جذابیتی زیرکانه در این اتاق خواب با طرح خنثی می‌توانید مربع‌هائی از پارچه یا چرم در دو سایه بسیار نزدیک درست کرده و طرح چهارخانه زیبائی ایجاد کنید. بقیه پارچه‌های به‌کار رفته در روتختی و پرده می‌توانند چهارخانه‌های درشت‌تر یا ریزتر، راه‌راه و ساده باشند. پارچه‌های گلدار و شلوغ با این طراحی مناسب نخواهند بود. ترکیب رنگ کرم روشن و سفید با چوب‌های تیره همیشه جذاب است.
● موزائیک یا کاشی
کاشی‌های کوچک در چند رنگ مختلف کنار هم طرح موزائیکی زیبائی ایجاد می‌کنند. برای فضاهائی مثل محوطه استخر یا یک دیوار از سرویس بهداشتی مناسب هستند. در کنار این طرح حتماً باید دیوارهای ساده‌ای هم باشند تا این دیوار جلوه‌نمائی کند. اگر دیوار روشن است بهتر وسائل جلوی آن تیره باشند و بالعکس.
● سایه‌های آبی
معمولاً در فضاهائی که رطوبت زیاد نیست استفاده از کاشی و سرامیک ضروری نیست. برای همین می‌توانید حتی از کاغذ دیواری با طرح‌های موزائیکی و رنگ‌های زیبای آبی استفاده کنید. بعضی از کاغذ دیواری‌ها البته قابل استفاده در سرویس‌های بهداشتی هم هستند. گاهی می‌توانید برای ایجاد حالت مجلل در سرویس بهداشتی مخصوص مهمان، قسمت پائین را از کاشی و قسمت بالای آن را از کاغذ دیواری استفاده کرده و از چند عدد تابلوی زیبا هم روی دیوارها استفاده کنید.
● ۳ پرسش دکوراسیون از بهترین طراحان جهان
کریستوفر اوول، یکی از بهترین طراحان دکوراسیون داخلی دنیا به پرسش‌هائی درباره دکوراسیون پاسخ می‌دهد.
▪ اخیراً به هر ژورنالی نگاه می‌کنم، پرده‌ها با قاب طراحی شده‌اند. چه‌طور می‌توانم یک قاب زیبا برای پرده‌های خانه‌ام طراحی کنم؟
ـ برای ساخت قاب پرده می‌توانید از هر نوع چوبی که در منزل دارید استفاده کنید به‌عنوان مثال از وسائل چوبی قدیمی که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند مانند یک تخت چوبی یا وسائلی مشابه آن نیز می‌‌توان چوب مورد نیاز برای ساخت قاب پرده را تهیه کرد. قاب پرده را می‌توان با انواع پرده اعم از پرده‌های بلند، کوتاه یا پرده‌هائی که به دو طرف جمع می‌شوند به‌کار گرفت. خود قاب پرده را نیز می‌توان به اشکال متنوعی ساخت. لبه آویز قاب پرده ممکن است کاملاً صاف، زیگزاگ، دالبر یا به اشکال دیگر باشد. ابعاد قاب پرده نیز باید متناسب با اندازه پرده اصلی در نظر گرفته شود و باید از انتخاب قاب پرده‌های باریک برای پرده‌های بلند یا قاب پرده‌های پهن برای پنجره‌ای که پرده‌ای کوتاه دارد، بپرهیزید. نسبت اندازه قاب پرده به پرده اصلی باید حدود یک به شش باشد و ارتفاع آن نباید بیش از یک ششم ارتفاع پرده اصلی در نظر گرفته شود.
▪ می‌خواهم رویه و تشک صندلی‌های خانه‌ام را عوض کنم، اما هیچ‌چیز در این‌باره نمی‌دانم؟
ـ برای محاسبه مقدار پارچه مورد نیاز عرض و طول تشک نشیمن را اندازه بگیرید و به هر یک از آنها ۲۰ سانتی‌متر اضافه کنید. اگر اسفنج تشک صندلی بسیار ضخیم و مرتفع باشد باید اندازه ضخامت آن را نیز به این اندازه‌ها بیفزائید ضمن آن‌کهخ چنان‌چه پارچه شما طرح‌های درشت و مشخصی داشته باشد که لازم باشد مثلاً در وسط نشیمن قرار بگیرد میزان اتلاف پارچه بیشتر می‌شود و باید نسبت به پارچه‌های ساده یا طرح‌هائی مانند راه‌راه و چهارخانه مقدار بیشتری پارچه تهیه کنید.
▪ چه‌طور می‌توانم خانه‌ام را پرنور و زیبا کنم؟
ـ از آن‌جا که رنگ‌های روشن همواره همواره انعکاس‌دهنده‌های خوبی برای نور و رنگ‌های تیره جذب‌کننده‌های مناسبی برای آن هستند، در نظر گرفتن این اصل می‌تواند شما را برای یافتن راه‌هائی جهت استفاده بهینه از نور موجود در فضا یاری دهد علاوه‌بر این‌ها در انتخاب لوازم دکوراسیونی اصلی و بزرگ نیز کاربرد رنگ‌های روشن را از یاد نبرید. البته در این‌گونه لوازم، تنها رنگ عامل مؤثر محسوب نمی‌شود بلکه طرح و حتی بافت نیز جایگاه ویژه‌ای دارند. طرح‌های شلوغ و بافت‌های خشن و پیچیده نیز تا حدودی همان تأثیر رنگ‌های تیره را در جذب نور خواهند داشت در حالی‌که طرح‌های خلوت و بافت‌های صاف و صیقلی در انعکاس نور خورشید، نتیجه‌ای معکوس دارند.
منبع : مجله زندگی ایده آل


همچنین مشاهده کنید