پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

بررسی سطح اندوتوکسین خون بیماران همودیالیزی ومقایسه آن با کشت خون


بررسی سطح اندوتوکسین خون بیماران همودیالیزی ومقایسه آن با کشت خون
● مقدمه:
یکی از علل مرگ و میر در بیماران همودیالیزی باکتریمی بوده که حدود نیمی از موارد آن ناشی از باکتری های گرم منفی می باشد. آزاد شدن اندوتوکسین ناشی از لیز این باکتری ها در خون منجر به ایجاد پاسخ های التهابی و دفاعی شدید در بدن شده و در صورت عدم درمان سریع و موثر منتهی به شوک عفونی و در نهایت مرگ بیمار می گردد. هدف از این مطالعه، اندازه گیری سطح اندوتوکسین خون در بیماران مبتلا به باکتریمی ناشی از باکتری های گرم منفی به روشLimulus Amebocyte (LAL-test) می باشد و با توجه به این که این روش در مقایسه با کشت خون نیاز به مدت زمان بسیار کوتاه تری دارد، کاربرد آن در شناسایی سریع مبتلایان و تشخیص اندوتوکسمی مورد توجه قرار گرفته است.
● روش بررسی:
مطالعه در سه مرحله اجرا گردید: در مرحله اول ۲۷۸ نمونه کشت خون از بیماران همودیالیزی جمع آوری و باکتری های بیماری زا از کشت های خون مثبت ایزوله و شناسایی گردیدند. در مرحله دوم حساسیت باکتری ها به آنتی بیوتیک های مورد مطالعه بررسی گردید. در مرحله سوم سطح اندوکسین خون بیماران مبتلا به باکتریمی ناشی از باکتری های گرم منفی با آزمایش لیمولوس اندازه گیری شد. کیت مورد استفاده در این روش E-toxate محصول شرکت زیگما می باشد.
● نتایج:
در این مطالعه، شیوع باکتریمی در بیماران همودیالیزی ۱۳.۶% به دست آمد. شیوع باکتریمی ناشی ازباکتری های گرم منفی در کشت های مثبت ۴۴.۷% گزارش شد و پاتوژن غالب اشرشیا کلی بود. همچنین بیشترین ایزوله کلینیکی در باکتری های گرم مثبت استافیلوکوک اورئوس بود. میانگین سطح اندوتوکسین خون بیماران ۳.۸±۱.۰۸ Eu/ml به دست آمد و حساسیت روش به کاررفته %۸۸ (Gel-Clot) و ویژگی آن ۹۵% محاسبه گردید.
مقایسه نتایج حاصل از کشت خون بیماران و LAL-test در باکتری های گرم منفی تفاوت آماری معنی داری را نشان نداد.
● نتیجه گیری:
روش LAL-test در زمانی کمتر از دو ساعت جواب داده و نتایج به سرعت توسط پزشک قابل دسترسی می باشد و می تواند به عنوان یک روش سریع و قابل اعتماد در شناسایی بیماران مبتلا به باکتریمی ناشی از باکتری های گرم منفی به کار رود ولیکن باید در نظر گرفته شود که این تست بسیار حساس می باشد و در صورتی می توان با اطمینان کامل آن را جایگزین کشت خون نمود که تمام مراحل انجام آزمایش در شرایط کاملا استریل و عاری از اندوتوکسین انجام پذیرد.
قاسمیان صفایی حاجیه
یزدانی رحمت اله
نواب اکبر فرح تاج
وزیرزاده ژینا
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید