پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

مقایسه استحکام پیوند برشی سیستم های Self-etch در عاج سطحی و عمقی


مقایسه استحکام پیوند برشی سیستم های Self-etch در عاج سطحی و عمقی
● مقدمه:
اخیرا آزمایشات مقاومت شکست بعنوان روش کلینیکی ارزیابی استحکام پیوند حد فاصل کامپوزیت به عاج مورد توجه می باشند. هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر عمق بر میزان استحکام پیوند برشی با استفاده از سیستم های Self-etch می باشد.
● مواد و روشها:
روش این مطالعه تجربی، از نوع آزمایشگاهی و نوع تحقیق تحلیلی و با طرح موازی بود. در این مطالعه ۴۸ دندان پره مولر انسانی مورد استفاده قرار گرفت. بعد از تمیز کردن مکانیکی دندانها، نمونه ها در هیپوکلریت سدیم %۵.۲۵ جهت ضد عفونی به مدت ۵ دقیقه قرار گرفتند. دندانها از ناحیه ریشه بوسیله رزین آکریلی مانت شدند. نمونه ها به ۴ گروه A, B, C, D بصورت مساوی تقسیم شدند. در گروه A و B سطح باکال نمونه ها تا ناحیه اتصال عاج و مینا تراشیده شدند و در گروه C و D، سطح باکال تا سه میلیمتر عمیق تر از DEJ تراشیده شدند. در این مطالعه دو گروه از سیستم های Self-etch به کار برده شدند.
Prompt-Lpop و Prime & Bond NT. در گروه A وC از عامل اتصال Prompt-Lpop و در گروه B و D از عامل اتصال Prime & Bond NT طبق دستور کارخانه استفاده شد. قطعاتی از کامپوزیت با قطر۱.۵ میلیمتر و ارتفاع ۲ میلیمتر برروی سطح باکال آماده سازی شده دندانده قرار داده و کیور شدند و در نهایت نمونه ها تحت نیروی برشی و با سرعت ۱mm/min تا نقطه شکست بارگذاری شدند. جهت مقایسه استحکام پیوند برشی گروه ها با یکدیگر از آزمون آنالیز واریانس دو عاملی ANOVA استفاده گردید.
● یافته ها:
میانگین استحکام پیوند برشی در سیستم Prompt-Lpop در عاج سطحی، ۲۶.۴۲±۳.۴۰ MPa و در عاج عمقی، ۱۱.۸۳±۲.۶۲ MPa و در سیستم Prime & Bond NT، در عاج سطحی، ۲۴.۳۳±۴.۷۰ MPa و در عاج عمقی، ۱۲.۹۱±۲.۲۱ MPa بود. همچنین مجموع میانگین استحکام پیوند برشی دو سیستم باندینگ در عاج سطحی ۲۵.۳۷±۴.۱۰ MPa و در عاج عمقی۱۲.۳۵±۲.۴۲ MPa بود. نتایج آزمون آماری نشان داد که تفاوت معنی دار آماری بین استحکام پیوند برشی دو ماده Prompt-Lpop و Prime & Bond NT و در عاج سطحی و عمقی وجود نداشت. ولی تفاوت آماری معنی داری بین استحکام پیوند برشی در عاج سطحی و عاج عمقی در هر دو سیستم بطور جداگانه مشاهده شد.
● نتیجه گیری:
با توجه به آنالیز آماری داده ها تراش محافظه کارانه حفره و با عمق کمتر برای بهبود کارایی ترمیم هایی که از سیستم های چسباننده عاجی Self-etch استفاده می کنند توصیه می گردد.
عبدالرحیم داوری
علیرضا دانش کاظمی
زهرا یزدانی
مهدی مهدی خانی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید