جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

تشریح کامل پورتهای سریال و موازی


تشریح کامل پورتهای سریال و موازی
● پورت:
۱) مجرایی است سخت افزاری برای ورود و خروج اطلاعات به کامپیوتر. سوکت های موجود در پشت کیس کامپیوتر که وسایل جانبی به آنها متصل می شوند، نمونه ای از پورتها به شمار می روند. دونوع پورت وجود دارد: سریال و موازی.
۲) در شبکه های مبتنی بر TCP/IP و UDP (منظور شبکه هایی است که در ارتباطات خود از این دو پروتوکل استفاده می کنند) به نقطه پایانی یک ارتباط منطقی، پورت اطلاق می شود. این نوع پورتها در نرم افزارها برای ارتباطات شبکه‌ای استفاده می شوند و بر خلاف تعریف اول، این پورتها مکانی فیزیکی و قابل رویت را اشغال نمی کنند و مفاهیمی انتزاعی اند.
۳) تبدیل یک نرم افزار قابل اجرا در یک پلتفرم به نرم افزار قابل اجرا در پلتفرم دیگر. مثلا تبدیل یک نرم افزار قابل اجرا در Windows به نرم افزاری قابل اجرا در Macintosh .
پورتها در یک دسته بندی به دو دسته موازی و سریال تقسیم بندی می شوند:
▪ Parallel Port
پورت موازی یکی از پورتهای موجود در پشت کیس کامپیوتر است که دارای ۲۵ پین و نوع کانکتور(Female) می باشد و برای اتصال وسایل جانبی نظیر پرینتر مورد استفاده قرار می گیرد. این پورت توانایی انتقال ۸ بیت داده را بطور همزمان دارا می باشد و برای اتصال به این پورت از کانکتور ۲۵ پینی نوع DB-۲۵ استفاده می شود. سرعت انتقال داده در آن ۸ برابر پورت سریال می باشد. انتقال اطلاعات توسط این پورت در فواصل بیشتر از ۶ متر قابلیت اعتماد کمتری دارد. نام دیگر این پورت LPT است. وقتی کامپیوتر شخصی اطلاعات را به یک پرینتر یا دستگاههای دیگری که از پورت موازی استفاده می‌کنند، می‌فرستد بدین معنی است که هشت بیت از اطلاعات را در یک زمان می‌فرستد که این هشت بیت بطور موازی با یکدیگر فرستاده می‌شوند. یک پورت موازی توانایی ارسال ۵۰ تا ۱۰۰ کیلو بایت اطلاعات را در هر ثانیه دارا می‌باشد.
▪ Serial Port
این پورت توانایی انتقال یک بیت داده در هر لحظه را دارد. برای اتصال وسایلی نظیر Mouse و Modem به کامپیوتر استفاده می شود. اکثر پورتهای سریال از کانکتورهای نوع RS-۲۳۲C یا RS-۴۲۲ استفاده می کنند. نام دیگر این پورت Communications Port یا به اختصار COM port است که با نامهای COM۱، COM۲ و مانند آن شناخته می شوند.
▪ Fire wire
این پورت سریال توانایی انتقال داده تا سرعت Mbps ۴۰۰ در ۱۳۹۴a) و تا Mbps ۸۰۰ (در ۱۳۹۴b) را دارا می باشد. نام دیگر این استاندارد IEEE۱۳۹۴ میباشد. این پورت توسط Apple ابداع و به کار گرفته شد و با نام Firewire معرفی گردید ولی سایر شرکتها محصولات مبتنی بر استاندارد IEEE ۱۳۹۴ خود را با نامهای دیگری از جمله I.LINK یا LYNX بکار می برند. هر پورت ۱۳۹۴ توانایی اتصال به ۶۳ وسیله خارجی دیگر را دارد. علاوه بر سرعت بالا، این پورت از انتقال موازی داده بهره می برد در نتیجه این پورت را به پورتی ایده آل برای دستگاههایی که احتیاج به انتقال حجم زیادی از داده و real-time نیاز دارند (نظیر دوربین های دیجیتال حرفه ای، VCR ها ، دوربین های فیلمبرداری معمولی و TV ) تبدیل می کند.
اگرچه این پورت انعطاف پذیری و سرعت بالایی دارد ولی قیمت آن نیز قابل توجه است. سرعت انتقال داده در این پورت از پورت SUB بسیار بیشتر است (حدودا ۳۰ برابر). این پورت مانند USB از Plug-And-Play و Hot-Plugging پشتیبانی می کند. همچنین برق مورد نیاز دستگاههای متصل را تامین می کند.
● پورت سریال
مبادله ی بیت به بیت اطلاعات تنها از طریق یک کانال (البته بجز زمین) را ارتباط سریال می گویند، که پورتی به همین نام برای اتصال وسایل مانند: مودم، ماوس، دستهی بازی به کار می رود.
پورت سریال یکی از متداولترین روش های موجود جهت اتصال یک دستگاه به کامپیوتر است . با اینکه سیستمهای جدیدتر سعی در استفاده محدود از پورت سریال را داشته و پورت USB را مورد توجه بیشتر قرار می دهند ولی همچنان دستگاههای متعددی نظیر مودم از پورت سریال استفاده می نمایند. پورت های سریال یک کانکتور استاندارد و یک پروتکل را بمنظور اتصال دستگاههائی نظیر مودم به کامپیوتر را ارائه می نمایند. اغلب کامپیوترها دارای دو پورت سریال می باشند.
● مبانی پورت های سریال
تمام سیستم های عامل از پورت های سریال حمایت می نمایند.پورت های موازی در مقایسه با پورت های سریال دارای سرعت کمتری می باشند.پورت های USB طی چند سال اخیر رایج و طی سالیان آینده جایگزینی مناسب برای پورت های سریال و موازی خواهند بود.
پورت سریال، داده ها را بصورت سریال ( دنبال هم ) ارسال و یا دریافت می دارند.در چنین حالتی یک بایت از اطلاعات بصورت هشت بیت یکی پس از دیگری ارسال خواهند گردید. مزیت عمده روش فوق استفاده از یک سیم(کابل) برای ارسال و دریافت داده است . ایراد روش فوق سرعت پایین ارسال اطلاعات با توجه به ماهیت ارسال داده ها است .
قبل از ارسال هر بایت داده، پورت سریال یک بیت "شروع " را ارسال می دارد. بیت فوق صرفا" شامل یک بیت با مقدار صفر است .پس از ارسال هر بایت، یک بیت " پایان " ارسال می گردد. ارسال بیت فوق بمنزله خاتمه ارسال یک بایت خواهد بود. برای کنترل خطاء ممکن است ازیک بیت اضافه با نام Parity نیز استفاده گردد.
پورت های سریال Communication(COM) port نیز نامیده شده و بصورت دوطرفه می باشند. ویژگی فوق این امکان را برای هر دستگاه فراهم کرده تا قادر به ارسال و دریافت اطلاعات باشند. دستگاههای سریال از پین های متفاوت برای ارسال و دریافت داده استفاده می نمایند. استفاده از پین های یکسان باعث ارتباطات از نوع half-dublex خواهد شد و این بدان معنی است که اطلاعات قادر به حرکت صرفا" در یک جهت می باشند. با استفاده از پین های متفاوت امکان ارتباطات Full-duplex فراهم شده و امکان حرکت اطلاعات در دو جهت فراهم خواهد گردید.
عملکرد صحیح پورت های سریال وابسته به یک کنترل کننده خاص با نام Universal Asynchronous Receiver/Transmitte)UART) است .تراشه فوق خروجی موازی گذرگاه سیستم کامپیوتر را اخذ و آن را بصورت سریال از طریق پورت سریال انتقال خواهد داد. بمنظور افزایش سرعت ، اغلب تراشه های UART دارای یک بافر با ظرفیت شانزده تا شصت و چهار کیلو بایت می باشند. بافر فوق امکان Cache نمودن داده های واصله از گذرگاه سیستم را زمانیکه تراشه مشغول پردازش داده ها و ارسال آنها برای پورت سریال است را فراهم می نماید. اغلب پورت های سریال دارای نرخ انتقال اطلاعاتی به میزان ۱۱۵ کیلو بیت در هر ثانیه می باشند.پورت های سریال با سرعت بالا نظیر : Enhanced Serial port)ESP) و Super Enhanced Serial port)Super ESP) دارای نرخ انتقال اطلاعات ۴۶۰ کیلو بیت در ثانیه می باشند.
▪ اتصال سریال
کانکتور خارجی برای یک پورت سریال، نه پین و یا بیست و پنج پین است . با توجه به اینکه موارد استفاده اولیه از پورت های سریال مودم بوده است ، وضعیت عملکرد هر پین نیز متاثر از واقعیت فوق بود.
▪ Pin
▪ Function
۱) Carrier Detect آیا مودم به یک خط تلفن متصل است ؟
۲) Receive Data کامپیوتر اطلاعات ارسال شده توسط مودم را دریافت می نماید
۳) Transmit Data کامپیوتر اطلاعاتی را برای مودم ارسال می دارد.
۴) Data Terminal Ready کامپیوتر به مودم آمادگی خود را برای ارتباط اعلام می دارد
۵) Signal Ground پین مربوطه Ground شده است .
۶) Data Set Ready مودم آمادگی خود را برای ارتباط به کامپیوتر اعلام می دارد.
۷) Request To Send کامپیوتر از مودم در رابطه با ارسال اطلاعات سوال می نماید
۸) Clear To Send مودم به کامپیوتر اعلام می نماید که می تواند اطلاعاتی را ارسال دارد.
۹) Ring Indicator زنگ تلفن تشخیص داده خواهد شد.
▪ Pin
▪ Function
۱) Not used استفاده نمی گردد.
۲) Transmit Data کامپیوتر اطلاعاتی را برای مودم ارسال می دارد.
۳) Receive Data کامپیوتر اطلاعات ارسال شده توسط مودم را دریافت می نماید
۴) Request To Send کامپیوتر از مودم در رابطه با ارسال اطلاعات سوال می نماید
۵) Clear To Send مودم به کامپیوتر اعلام می نماید که می تواند اطلاعاتی را ارسال دارد.
۶) Data Set Ready مودم آمادگی خود را برای ارتباط به کامپیوتر اعلام می دارد.
۷) Signal Ground پین مربوطه Ground شده است .
۸) Line signal detector آیا مودم به یک خط تلفن متصل است ؟
۹) to ۱۹ -Not Used استفاده نمی گردند.
۱۰) Data termina ready کامپیوتر به مودم آمادگی خود را برای ارتباط اعلام می دارد
۱۱) Not used استفاده نمی گردد.
۱۲) Ring indicator زنگ تلفن تشخیص داده خواهد شد.
۱۳) to ۲۵ not used استفاده نمی گردد.
ولتاژهای ارسالی برای هریک از پین ها می تواند دو حالت متفاوت را داشته باشد : On و Off . در صورتیکه مقدار On(یک ) باشد پین مربوطه سیگنالی با ولتاژ بین ۳ - تا ۲۵ - را ارسال و در صورتیکه مقدار off ( صفر ) باشد سیگنال ارسالی پین مربوطه بین ۳ تا ۲۵ ولت ( مثبت ) خواهد بود.
یکی از مهمترین مسائل در ارتباط با مبادله اطلاعات بصورت سریال، مفهوم flow control است . با استفاده از قابلیت فوق یک دستگاه قادر به اعلام
( درخواست ) توقف ارسال داده به یک دستگاه خاص دیگر در یک مقطع خاص زمانی است .دستورات زیر در این رابطه مورد استفاده قرار خواهند گرفت :
ـ دستور Request to Send)RTS)
ـ دستور Clear to Send)CTS)
ـ دستور Data Terminal Ready)DTR)
ـ دستور Data Set Ready)DSR)
پورت سریال طراحان الکترونیک را قادر می سازد تا بین کامپیوتر و سخت افزارهایی که از استاندارد RS-۲۳۲ تبعیت می کنند,ارتباط برقرار کنند.
ارتباط سریال برای انتقال داده در مسیری طولانی به کار گرفته می شود . پورت موازی سیم های زیادی را برای انتقال داده لازم دارد و همین باعث می شود که ارتباط سریال بیشتر اهمیت پیدا کند . داده های سربال دریافت شده از مودم یا دگیر وسائل سریال به موازی تبدیل می شود وسپس در اختیار باس داده کامپیوتر قرار می گیرد.
تجهیزات ارتباطات سریال را می توان به Half-Duplex-Simplex و full تقسیم بندی کرد در simplex داده فقط از فرستنده به گیرنده می رود و فقط در یک جهت حرکت می کند مانند ایستگاه رادیو.
درHalf-duplex داده در هر دو جهت یعنی هم از فرستنده به گیرنده و هم از گیرنده به فرستنده می تواند فرستاده شود اما در هر لحظه فقط یکی از این ارتباط ها فعال است.
در full هر دو سیستم در هر لحظه می توانند هم داده را انتقال دهند و هم گیرنده باشند
۱) انواع پورت سریال
۲) سنکرون (همزمان)
یک سیگنال زمانی از طریقیک کانال مجزا همراه با پیام ارسال می شود. (مثل استاندارد I۲C و RS۲۳۲)، در انتقال سنکرون، داده ها در بلوک هایی فرستاده می شود و فرستنده و گیرنده به وسیله کاراکتر های مخصوصی سنکرون می شوند که به آنها کاراکترهای سنکرون می گویند (sync)
▪ آسنکرون (غیرهمزمان)
در این روش اطلاعات زمان بندی همراه با سیگنال ارسال می شود. (مثل RS۲۳۲, RS۴۸۵ ) پورت سریال کامپیوتر یک وسیله آسنکرون می باشد. .بنابراین این وسیله را تشریح می کنیم. برای انتقال اسنکرون ، یک بیت شروع انتقال را مشخص می کند و یک دو بیت پایان انتقال را اعلام می کند بدون اینکه سنکرونی لازم باشد.
بیت هایی که بعد از بیت شروع بر گیرنده فرستاده می شوند ابتدا بیت کم ارزش فرستاده می شود معمولا شامل ۷ یا ۸ بیت اطلاعات هستند. که این بستگی بر پیکربندی انتقال و بیت توازنی که بعد از آنها فرستاده می شود دارد بیت توازن برای کنترل خط مورد استفاده قرار می گیرد.در پایان هم ۱ یا ۲ بیت مشخص کننده پایان ارتباط فرستاده می شود.
● تشریح پورت
پورت سریال کامپیوتر با استاندارد Rs-۲۳۲c سازگار است. این استاندارد در دهه ۱۹۶۰ برای تجهیزات ( ترمینال داده ) DTE (در این مورد PC) و تجهیزات ارتباطی داده (DCE) (معمولا مودم) طراحی شد.
این استاندارد ۲۵ پین سیگنال را تشریح می کند.کانکتور های مورد استفاده در این استاندارد کانکتور DTE نر، و DCE ماده می باشد. کانکتور هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند DB-۲۵ برای نر می باشد اما کلیه ۲۵ پین مورد استفاده قرار نمی گیرد.به همین دلیل هم اکثرا از کانکتور DB-۹ نر در بیشتر مودمها استفاده می شود. کانکتور هایی که در پشت کیس می بینید از این نوع می باشد.
سطح ولتاژ بین ۳- و ۱۵- برای Highمنطقی و Low منطقی بین ۱۵+ و ۳+ می باشد. ولتاژی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ۱۲ و ۱۲- می باشد.
سیگنال هایی که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند بدین صورت می باشد.
▪ DTR (Data Terminal Ready): کامپیوتر به مودم می گوید که آماده ارسال اطلاعات است.
▪ DSR(Data Set Ready): مودم به کامپیوتر می گوید که آماده دریافت با انتقال اطلاعات است.
▪ RTS(Request To Send): کامپیوتر زمانی که کاراکتری برای ارسال دارد این سیگنال را فعال می کند.
▪ CD(Carier Detect): مودم زمانی که اتصال کامپیوتر رت تشخیص داد این سیگنال را می فرستد.
▪ CTR(Clear To Send): مودم آماده ارسال اطلاعات است و کامپیوتر اطلاعات را به مودم می فرستد.
▪ TXD : مودم اطلاعات را از Pc دریافت می کند.
▪ RXD : مورم اطلاعات را به Pc می فرستد.
مدارات مجتمعی که کار تبدیل داده سریال به موازی را انجام می دهد UART خوانده می شود. Universal Asynchronous Receiver Transmitter UART در کامپیوتر ،Intel ۸۵۲۱ A می باشد که می تواند به صورت سنکرون یا آسنکرون برنامه ریزی شود.
۸ بیت داده (D۰-D۷) پورت ۸۲۵۱ A را به باس داده کامپیوتر متصل می کند. ورودی cs (chip select) ۸۲۵۱ A به وسیله باس کنترل Enable Pc میشود.این IC دارای دو آدرس داخلی می باشد .آدرس کننرل و آدرس داده.
آدرس کنترل زمانی انتخاب می شود که ورودی c/d، high باشد و آدرس داده زمانی انتخاب می شود که c/d low، باشد.کامپیوتر بایت های داده یا بایت های کنترلی را از IC می خواند و هنگامی که rw فعال باشد کامپیوتر می تواند یک بایت را بنویسید هر دو سیگنال به سیگنال های سیستمی با نام مشابهی متصل هستند.
Uart دارای ۴ ثبات داخلی می باشد.
۱) Temporary out register: THR
۲) Output register: TSR
۳) Input register: RDP
۴) Temporary input register: RSR
هر کاراکتری که قرار است انتقال داده شود ابتدا در THR قرار می گیرد .UART بیت شروع وپایان را به آن اضافه می کند و سپس کل بیت ها (شروع – داده – پایان) را در TSR کپی می کند و به وسیله سیگنال TD پروسسر انتقال پایان می یابد.
هر کاراکتری که از خط خوانده می شود درRSR قرار می گیرد بیت های شروع،پایان از داده جدا می شود و داده در RDR قرار می گیرد.
● آدرس دهی پورت:
دو راه برای آدرس دهی پورت سریال موجود است. به وسیله وقفه ۱۴H بایوس و وقفه Dos ۲۱H.
▪ :۱۴H بایوس از ۴ تابع برای برنامه ریزی پورت سریال استفاده می کند.هر تابع به وسیله مقدار قرار داده شده در ثبات AH پروسسور تعیین می شود این چهار تابع به قرار زیر می باشد.
▪ ۰۰H : پورت سریال را مقدار دهی اولیه می کند و سرعت و بیت ها پایان و توازن را تنظیم می کند.
▪ H ۰۱ : یک کاراکتر را به پورت سریال مشخص شده ارسال می کند.
▪ H۰۲ : یک کاراکتر را از پورت سریال مشخص شده ارسال می کند.
▪ H۰۰۸ : وضعیت پورت سریال مشخص شده را می خواند.
برای وقفه ۲۱H Dos سه تابع مربوط به تنظیمات پورت سریال موجود می باشد:
▪ H۰۳: یک کاراکتر از com۱ می خواند
▪ H۰۴: یک کاراکتر از com۱ می نویسد
▪ H۴۰: یک تابع خروجی عادی است که برای فایل ها و دستگاههایی که ازhandle استفاده می کند به کار می رود.
این تابع تعدادی بایت از بافر به وسیله مشخص شده می فرستد.
امروزه به علت سرعت محدود پورت سریال(۱۱۵۲۰۰ بیت در هر ثابیه) بیشتر کاربران از سایر پورت ها برای اتصال وسایل خود به کامپیوتر استفاده می کنند.
در کامپیوترهای شخصی حداقل یک یا دو پورت سریال تعبیه شده که ممکن کانکتور ۹یا ۲۵ پینی داشته باشد. سیستم عامل ویندوز پورت های سریال را با ن ام com۲, com۱ می شناسد .
● بررسی
از لحاظ تئوری تنهایک سیم برای انتقال اطلاعات سریال به صورت آسنکرون لازم است اما در واقعیت این مسئله عملی نیست. به عنوان مثال اگریک بیت از اطلاعات بر اثر خطایا نویز تغییر کند ممکن است کل اطلاعات بعد از آنیک بیت شیفت پیدا کند و پس از تفسیر و تبدیل به دیتای موازی کل اطلاعات مخدوش شود. بنابراین نیاز به استاندارهایی وجود دارد که امکان ارتباط قابل اطمینان را فراهم کند.یکی از این استانداردها RS۲۳۲-C است که در سال ۱۹۶۹ توسط موسسه EIA تعریف شد. اگرچه نام این استاندارد RS۲۳۲-C است اما معمولا به نام RS۲۳۲ شناخته می شود و مخفف Recommended Serial می باشد. این استاندارد معمولا در پورت سریال کامپیوترهای شخصی استفاده می شود.
مشخصات لایه های بالا از جمله کدگذاری کاراکتر (مثلا ASCII ) و همچنین قالب بندی کاراکتر (مثل بیت شروع و پایانیا بیت توازن) در قالب این استاندارد قرار نمی گیرد و معمولا بوسیلهی نرم افزار تعیین و تفسیر می شوند. این استاندارد سقف ماکزیمم نرخ بیت را ۲۰.۰۰۰ bps تعریف کرده است در حالی که بسیاری از تجهیزات جانبی مثل مودم ها از این اندازه تجاوز کرده و با نرخ هایی بالاتر از این (مثل: ۳۸.۴۰۰ ، ۳۷.۶۰۰ و ۱۱۵.۲۰۰) با سطح ولتاژ RS۲۳۲ کار می کنند.
▪ توپولوژی شبکه ای
یکی از معایب استاندارد RS۲۳۲ بر خلاف RS۴۲۲ و RS۴۸۵ این است که تنها برای ارتباط نظیر به نظیر ( Peer to Peer ) طراحی شده است و امکان شبکه شدن با دیگر ادوات را ندارد. این استاندارد برای فواصل تا حدود ۱۵ متر مناسب می باشد و برای فواصل بیشتر می توان از روش ۲۰ mA loop استفاده کرد. (مثل پروگرامر بعضی PLC های زیمنس) اما روش مناسب دیگر در محیط های صنعتی استفاده از RS۴۸۵ می باشد که در فواصل زیاد تا فرکانس ۱ MHz نیز کار می کند. بنابراین RS۲۳۲ برای ارتباطات کم دامنه مثل اتصال دو PC ، PC بایک دستگاهیا دو دستگاه بایکدیگر استفاده می شود.
▪ دو مفهومی را که باید در مورد استاندارد RS۲۳۲ بدانید، اصطلاحات DTE و DCE هستند:
DTE سرنام Data Terminal Equipment است و DCE مخفف Data Communications Equipment . این عبارات برای نشان دادن پین های کانکتوریک دستگاه و جهت ارتباطی سیگنال در پین ها می باشند. معمولا کامپیوتریک DTE می باشد و دستگاه های دیگریک DCE و شما می توانید در ادامهی توضیحات DTE رایک کامپیوتر و DCE رایک دستگاه دیگر فرض کنید. در این استاندارد DTE ازیک کانکتور ۹ پین Female (یا ۲۵ پین) و DCE ازیک کانکتور ۹ پین Male (یا ۲۵ پین) استفاده می کند. بنابراین می توانیک DCE را مستقیما بهیک DTE کرد اما در حالتهای غیر از این باید از کابل های Null Modem استفاده کرد که در ادامه به آن خواهم پرداخت. اگرچه استاندارد RS۲۳۲ برای کانکتور ۲۵ پین نیز تعریف شده است اما ما در اینجا بحثمان را بر روی کانکتور ۹ پین متمرکز می کنیم چون اغلب PC ها از این کانکتور استفاده می کنند و DB۹ نام دارد.
● مبانی پورت های موازی
زمانیکه کامپیوترهای شخصی اطلاعاتی را برای چاپگر و یا هر وسیله دیگری که به پورت موازی متصل است، ارسال می نمایند ، در هر لحظه هشت بیت ارسال خواهد شد.. هشت بیت فوق بصورت موازی برای دستگاه ارسال خواهند شد. پورت موازی استاندارد، قادر به ارسال ۵۰ تا ۱۰۰ کیلوبایت در هر ثانیه است .نحوه عملکرد چاپگر به شرح زیر است :
- پین یک، حامل سیگنال Strobe بوده و دارای ولتاژی بین ۲/۸ و پنج است . زمانیکه کامپیوتر اطلاعاتی ( یک بایت داده ) ارسال می دارد ولتاژ به نیم ولت افت پیدا خواهد کرد.افت ولتاژ فوق به چاپگر اعلام می نماید که داده هائی ارسال شده است .
- پین دوتا نه حامل داده است .بمنظور مشخص نمودن اینکه یک بیت دارای مقدار یک است ولتاژ پنج ارسال از طریق پین مربوطه ارسال ( شارژ) خواهد شد.بر روی پینی که شامل مقدار ( داده ) صفر است شارژی ( ولتاژ) قرار نخواهد گرفت .
- پین ده ، اطلاعات لازم در خصوص نحوه عملکرد چاپگر را برای کامپیوتر، ارسال می نماید . نحوه پیاده سازی پین فوق نظیر پین "یک" است .زمانیکه ولتاژ موجود بر روی پین فوق به نیم ولت تنزل پیدا نماید، کامپیوتر اطلاعات لازم در خحصوص فرآیند چاپ را از چاپگر اخذ خواهد کرد .( کامپیوتر به این اطمینان خواهد رسید که چاپگر اطلاعات را دریافت نموده است )
- در صورتیکه چاپگر مشغول باشد، پین شماره یازده شارژ می گردد. زمانیکه ولتاژ نیم ولت بر روی پین فوق قرار بگیرد به کامپیوتر اعلام خواهد شد که چاپگر آماده دریافت اطلاعات است .
- در صورتیکه چاپگر دارای کاغذ نباشد ، از طریق پین شماره دوازده به کامپیوتر آگاهی لازم داده خواهد شد.
- زمانیکه بر روی پین شماره سیزده شارژی وجود داشته باشد، آماده بودن چاپگر به کامپیوتر اعلام می گردد.
- کامپیوتر از طریق پین شماره چهارده و با استفاده از یک ولتاژ پنچ ولت سیگنال Auto Feed را برای چاپگر ارسال می دارد.
- در صورتیکه چاپگر دارای مشکلی باشد ولتاژ پین شماره پانزده به نیم ولت کاهش و کامپیوتر از بروز اشکال در چاپگر آگاهی پیدا می نماید.
- زمانیکه یک کار آماده چاپ باشد، کامپیوتر از پین شماره شانزده برای مقداردهی اولیه چاپگر ( کاهش ولتاژ) استفاده می نماید.
- کامپیوتر از پین شماره هفده برای Offline نمودن از راه دور چاپگر استفاده می نماید، بدین منظور برای چاپگر یک شارژ ارسال خواهد شد.
- پین های شماره هیجده تا بیست و پنج Ground بوده و از آنها بعنوان یک سیگنال مرجع برای شارژ های پایین تر از نیم ولت استفاده می گردد.
منبع : میکرو رایانه


همچنین مشاهده کنید