پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


ماناوگات - سیده


ماناوگات - سیده
ماناوگات که از واحی تابعه آنتالیا می باشد یکی از مراکز مهم گردشگری است که با در هم آمیختن تاریخ و طبیعت ، دارای کلیه امکانات لازم برای گردشگران می باشد.
- راه ارتباطی
- امکان دیدنی
- بدون دیدن برنگرد
- زنجیره ارتباطاتی
راه ارتباطی: تنها راه ارتباطی ماناوگات با سایر شهرستانها از طریق جاده های زمینی است . شرکتهای اتوبوسرانی از سمت غرب از طریق آنتالیا و از سمت شرق ار طریق آلانیا به سایر شهرها رفت و آمد می نمایند. شرکتهای اتوبوسرانی ماناوگات و سیده ، با توجه به افزایش گردشگران در ماههای تابستان ـ سرویس های خود را افزایش می دهند. از این شهر سفرهای منظم تاکسی رانی به نقاط دیدنی از قبیل آبشار ماناوگات ، سیده و سورگون برقرار می باشد.
ـ تلفن ترمینال : ۷۵۳۱۳۶۷ (۰۰۹۰۲۴۲)
● اماکن دیدنی آبشار ماناوگات :
این آبشار که در ۳ کیلومتری شمال شهرستان ماناوگات قرار دارد همنام شهرستان است . علیرغم ریزش آن از یک ارتفاع زیاد ، جریان آن در ناحیه وسیع بوده و منظره بدیعی را بوجود می آورد. در کنار آبشار و در آغوش طبیعت می توان بساط پیک نیک را پهن نمود و در رستورانهای اطراف آن ماهی تازه خورد.
● شهرهای آنتیک :
▪ سیده :
این شهر که در فاصله ۷ کیلومتری ماناوگات قرار دارد یکی از نقاط مسکونی تاریخی است . سیده را که تاریخ تاسیس آن را مورخین ۱۴۰۵ پیش از میلاد ذکر نموده اند از اواسط قرن ششم پیش از میلاد به ترتیب تحت حاکمیت لیدی ها ، پرس ها ، اسکندر ، آنتیوگونوس و Ptolomalos ها بوده است . پس از سال ۲۱۵ پیش از میلاد تحت نظارت پادشاهی سوریه بازسازی و بصورت یک مرکز علمی و فرهنگی در آمده است . این شهر بر طبق معاهده صلح Apameia پیش از میلاد به پادشاهی برگاما واگذار شده است . سپس همراه با منطقه Pamphilya شرقی استقلال خود را حفظ و با ناوگان بزرگ تجاری خود به ثروت و رفاه رسیده است.
سیده که پس از سال ۷۸ پیش از میلاد تحت حاکمیت روم در آمده بود سپس تحت حاکمیت بیزانس قرار گرفت . در قرن پنجم و ششم میلادی نیز که مرکز اسقف های اعظم شده بود دوران طلایی خود را گذراند . درب اصلی شهر که با هنرمندی بی نظیری ساخته شده در بین دو برج قرار دارد . سیده دارای ۲ جاده اصلی می باشد. این جاده ها نمونه جاده های ستونی عصر آنتیک می باشد. پس از عبور از دروازه شهر ، محوطه ای که با سنگهای صاف مفروش گردیده ، ابتدای این جاده است . در هر دو طرف این جاده ها Portik های ستونی و در عقب آنها نیز مغازه ها وجود دارد. در خارج از حصار و در مقابل دروازه شهر بزرگترین چشمه تاریخی آناطولی بنام Aymphaeum قرار دارد . در مقابل این چشمه نیز حوضچه وسیعی قرار دارد . پس از تئاتر از یک جاده عریض عبور کرده و به یک ساختمان تاریخی می رسیم . ابعاد این ساختمان ۱۰۰*۱۰۰ متر است .
آگوراAgora که محل بازار شهر است در محاصره پورایکها قرار گرفته و ۳ طرف آن نیز مملو از مغازه هاست. بروی جاده جنوبی آگورا ،‌ Gymnasium که از ۳ سالن که چهار طرف آن با پورتیکها احاطه شده قرار دارد . جاده اصلی نیز که شمالی - جنوبی است ، در دوران رومی ها ساخته شده است. اهمیت تئاتر سیده از نظر تاریخ معماری ، همانند تئاترهای روم بروی دامنه کوه ساخته نشده بلکه بروی اماکن دارای کانال بنا شده است .
تئاتر که از ۳ بخش Scene ، oskestra، cavea بوجود آمده در بین تئاترهای Pamphilya بزرگترین و قدیمی ترین آن بوده و ظرفیت آن ۲۰۰۰۰ نفر می باشد. در خارج از حصارهای سیده گورستانهای وسیعی قرار دارد که مهمترین آنها بنام نگروپل غربی در فاصله ۵/۱ کیلومتری شهر واقع شده است . سیده همچنین دارای کانالهای آب و عبادتگاههاست .
مهمترین عبادتگاهها نیز Apollon ، Athena و Men نام دارد . آب سیده نیز تقریبا" از فاصله ۲۵ کیلومتری از سرچشمه دومانلی که در داخل دریاچه سد اویما پینار قرار دارد آورده شده است . این سیستم انتقال آب بوسیله ۱۰ کانال که بعضی از آنها دو طبقه است انجام می گیرد . بزرگترین آن نیز در نزدیکی اویماپینار قرار داشته و دارای ۱۰ چشمه است .
یک حمام بزرگ روم نیز امروز بصورت موزه در آمده است. این موزه مملو از زیباترین آثار باستان شناسی منطقه است . این شهر که در قرن ۱۳ تحت حاکمیت سلجوقیان ، در قرن ۱۴ تحت حاکمیت خاندان حامد و خاندان تکلی و در قرن ۱۵ نیز بطور قطعی تحت حاکمیت عثمانیها در آمده است هیچگاه در طی این دوران منطقه مسکونی نبوده است . اگر چه بسیاری از بخشهای حصارها که دارای ویژگی دوران هلن ، روم و بیزانس می باشد تخریب گردیده لیکن تقریبا" کلیه حصارهای رو به خشکی سالم مانده است.
▪ Selge :
در ۳۵ کیلومتری سریک در دامنه جنوبی توروسها و در نزدیکی کپرو چایی قرار داشته و یک شهر کوهستانی قدیمی است که پس از پارک ملی کپرولوکانیون و یک پیچ تند و یک جاده سنگلاخی ۱۴ کیلومتری واقع شده است . بروی جاده ای که از کپروبو کاینون می گذرد و از نظر زیباییهای طبیعی بی همتاسا ، سنگهای سوراخ شده ای همانند دودکشهای جن ناحیه گورمه قرار دارد که دامنه کوه را پوشانیده است. این شهر که ابتدا در محدوده Psi dia و سپس Pampheylia قرار داشت به ترتیب تحت حاکمیت لیدی ، پرس ، اسکندر و روم قرار گرفته است. یک تئاتر که دارای ۵ درب و ۴۵ پلکان (سکو) بوده و در شمال قرار دارد یک اثر مهم است . در جنوب تئاتر که در میان سنگها کنده شده Stadium gymnasium و در غرب آن نیز پرستشگاه به سبک ion با سفی منقوش به تصویر یک عقاب به چشم می خورد. در جنوب استادیوم نیز چشمه و آگورا Agora قرار دارد . در شمال حصارهایی که تا جنوب غربی شهر ادامه دارد آثار آرتمیس و زئوس و نکروپل قرار دارد.
▪ Seleukia :
این شهر باستانی که در ۲۳ کیلومتری شمال شرقی سیده ودر فاصله یک ساعته روستای سینلر واقع شده از سوی Seleukos ها ساخته شده است . این شهر که از جنگلهای کاج نیز احاطه شده دارای یک منظره طبیعی بسیار زیباست. شهر که بروی یک تپه قرار دارد بر تمام دشت و دریا مشرف است. یکی از نشانه های توسعه شهر ، Agora دو طبقه ، زیرزمین ، سیستم فاضلاب و کاخ پادشاهی آن می باشد ، موزائیک هایی که در هنگام حفاریها بدست آمده امروزه در موزه آنتالیا نگهداری میشود.
▪ Elenna :
در ۲۹ کیلومتری شمال ماناوگات قرار داشته و بروی تپه ای در بالای روستای سیرت امروزی ساخته شده است . در تپه این شهر که احتمالا" در دوره بیزانس مرکز اسقف های اعظم بوده است ، تراس های پوشیده شده از حصارها ، در بالاترین نقطه شهر اکروپال قرار داشته و به بهترین شکلی محافظت شده است . در جنوب شهر نیز یک Herron ( مقبره ) دیده میشود . بغیر از آن آثار تاریخی مهمی دیگر نیز وجود دارد که عبارتند از کاخ پادشاهی ، Agora ، کلیسا ، حمام و زیرزمین .
● سرای ها :
▪ سرای آلارا :
در ۹ کیلومتری غرب ماناوگات قرار دارد و در قرن ۱۳ از سوی سلجوقیان در بین قونیه و آلانیا بعنوان پایتخت سواحل جنوب و جهت ایجاد ارتباط بازرگانی ساخته شده است . بوسیله این کاروانسرا سیاحان و بازرگانان محل مناسبی برای استراحت بدست آورده اند.
● دشتها :
بروی توروس های وادی کپروچای که وادی را به دو قسمت تقسیم نموده ، دشتهای بسیاری وجود دارد. مهمترین آنها نیز گولن پینار و دشتهای بل اولوک ، آوانوس ، دشت گوجر ، آلچا آلانی ، تواپال جویز ، دشت دومانلی و کوه نامه بوز بورون بروی دامنه تپه واقع شده و اکثریت مراتع و دشتهای اهالی بوزبورنو و دالیان که در دوطرف قسمت چپ .اقع شده بود . اکثر اهالی روستا ، در تابستانها برای مسافرت به دشتها سفر می کنند .
▪ پارک ملی و مناطق حفاظت شده
▪ کپرولو کانیون
● فعالیتهای ورزشی :
▪ جیپ سواری :
آژانس های مسافرتی آنتالیا ، کمر ، سیده و آلانیا تورهای جیپ سواری به کوههای توروس برگزار مینمایند. تورهای روزانه از ساعات اولیه صبح آغاز و تا عصر ادامه می یابد.
▪ اسب سواری :
بعضی هتلها محوطه های وسیعی برای اسب سواری دارند . این هتلها همچنین اسبهای انگلیسی ، عرب و هافلینگر دارند . درس های پرش و اسب سواری در یک ساعت و یا در هنگام گردش های روزانه ارائه میشود . همچنین تورهای ۳ تا ۵ روزه در کناره های جنگلی نیز در طول سواحل و یا کوهها برگزار می گردد.
▪ رافکینگ RAFKING :
درودخانه های ماناوگات ، کپروچای و دراگون گذرگاههای بسیار عالی در دریای مدیترانه برای Rafting آب جهنمی می باشد.
● موزه ها موزه سیده :
حمام Agora باستانی متعلق به قرون ۶-۵ میلادی که در مقابل آگورا متعلق به دوران روم قرار دارد در سالهای ۶۱-۱۹۶۰ بازسازی شده و بصورت موزه در آمده است . بخش اعظم آثار به نمایش گذاشته شده در موزه ، در حفاریهای انجام یافته در شهر انتیک سیده در بین سالهای ۶۷-۱۹۴۷ از سوی پروفسور دکتر عارف مفید مانسل بدست آمده است . در این موزه کتیبه ها ، بدنه های برجسته سلاح ها ، مجشمه های کپی شده Grek، لوح های پرتره ها ،Amphor ها ، گورسنگها ، سرستونها ، پایه ستونها و میزهای سنگی به نمایش گذاشته شده است.
▪ بدون دیدن برنگرد
- بدون دیدن موزه و گردشگاههای سیده
- بدون دیدن آبشار ماناوگات
- بدون خوردن ماهی قزل آلا برنگردید.
منبع : سایت سفارت ترکیه


همچنین مشاهده کنید