پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


امروز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ


امروز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ در تاریخ
امروز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه سال ۱۳۸۷ هجری شمسی؛ برابر با ۱۴ رمضان سال ۱۴۲۹ هجری قمری و ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی
● ۳۰ سال پیش درچنین روزی - ۲۵شهریورماه سال۱۳۵۷هجری شمسی:
درساعت هفت و سی و شش دقیقه و چهل و نه ثانیه بعد ازظهر زلزله شدیدی شهرستانهای جنوب خراسان بویژه طبس را به لرزه درآورد. براثراین زلزله شهرطبس تقریباً ازمیان رفت و بسیاری ازروستاهای اطراف آن نیز به ویرانه ای تبدیل شد. این حادثه جانسوزبیش از ۱۸۰۰۰کشته و مجروح برجای گذاشت. گفتنی است به هنگام این رویداد تلخ، مردم ایران بحرانی ترین روزهای مبارزه با رژیم پهلوی را پشت سرمی گذاشتند و صحنه کمک رسانی به بازماندگان این زلزله بصورت یکی از نمادهای همبستگی مردم درآمد.
● ۹ سال پیش درچنین روزی - ۲۵شهریورماه سال۱۳۷۸هجری شمسی:
دکترعبدالله توکل نویسنده و مترجم ایرانی براثرسکته قلبی بدرود حیات گفت. دکترتوکل فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی بود و برزبانهای انگلیسی و فرانسوی تسلط کامل داشت. ازآثارارزشمند دکترعبدالله توکل ترجمه «کتابهای سرخ و سیاه اثراستاندال و سگ زرد اثرسولری نیستین» را می توان نام برد.
● ۱۳۶۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۴رمضان سال۶۷هجری قمری:
«مُختاربن اَبی عُبَیدِه» درکوفه کشته شد. او پس ازواقعه کربلا ازمصیبت زدگان روزعاشورا دلجویی های فراوان کرد و به کمک جمعی ازایرانیان که ازخلافت بی امیه ناراضی بودند به خونخواهی شهدای کربلا برخاست و سرانجام درجنگی که مابین مختار و مَصعَب بن زُبَیر واقع شد؛ مختار به قتل رسید و مصعب برکوفه تسلط یافت. مصعب پس ازسلطه برکوفه دستورداد تمامی اصحاب مختار را به قتل برسانند.
● ۱۰۲ سال پیش درچنین روزی - ۱۴رمضان سال۱۳۲۷هجری قمری:
اولین شماره روزنامه شرق درتهران منتشرشد. این روزنامه توسط سید ضیاء الدین طباطبایی چاپ می شد اما پس از انتشار صدوششمین شماره آن به علت توهین به وزراء از طرف دولت توقیف شد. سید ضیاء پس ازتوقیف «روزنامه شرق» اقدام به انتشار« روزنامه برق و بعد ازآن رعد» نمود که آنها نیز بعد ازمدت کوتاهی توقیف شدند.
● ۵۵۵ سال پیش درچنین روزی - ۱۵سپتامبرسال۱۴۵۳میلادی:
دوران سلطه ۱۲۰۰ساله امپراتوری روم برسرزمین یونان خاتمه یافت و یونان به تصرف محمد فاتح امپراتورعثمانی درآمد. یونان از کشورهای جنوبی شبه جزیره بالکان است. این کشوردرقرن دوم قبل ازمیلاد جزئی از امپراتوری روم بود ولی پس ازتجزیه دولت روم ضمیمه امپراتوریبیزانس یا روم شرقی شد. سرانجام پس ازاضمحلال امپراتوری بیزانس دراواسط قرن۱۵میلادی یونان دراختیاردولت عثمانی قرار گرفت. گفتنی است که یونان درسال ۱۸۳۰میلادی استقلال یافت.
● ۱۸۷ سال پیش درچنین روزی - ۱۵سپتامبر سال۱۸۲۱میلادی:
کشورهای هندوراس ونیکاراگوآ به استقلال رسیدند. هندوراس و نیکاراگوآ تا اوایل قرن ۱۹میلادی جزو مستعمرات اسپانیابودند اما در این زمان مردم این کشورها از ضعف دولت اسپنیا استفاده کردند ودربرابراستعمارگران اسپانیا قیام کردند. هندوراس و نیکاراگوآ پس ازکسب استقلال به اتحادیه مکزیک پیوستند اما پس از چندی با پیوستن به کشورهای دیگرمنطقه فدراسیون آمریکای مرکزی را تشکیل دادند. هندوراس و نیکاراگوآ درسال ۱۸۳۸میلادی استقلال کامل خودرابازیافتند.
منبع : سایت خبری ایران


همچنین مشاهده کنید