پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


الیمپوس


الیمپوس
که یکی از شهرهای بندری بسیار مهم لیکیای آنتیک بود در طول تاریخ موضوع میتولوژی شده است. بعلت مناسب بودن وضعیت آن، Olumpos پناهگاه دزدان بوده است. اما امروزه بواسطه دارا بودن آثار تاریخی، ۳۲۰۰ متر کناره ساحلی، گیاهان کمیاب، لاک پشت های معروف Caretta – Caretta، طبیعت بسیار زیبایی که امکان همه نوع فعالیتهای ورزشی را می دهد و خانه ها چوبی، شهرت جهانی یافته است.
آب و هوا: Olympos که دارای آب و هوای مدیترانه ای است دارای زمستانهایی مرطوب و پر بارش و تابستانهایی گرم و خشک است. در این شهر از اول آوریل و تا آخر سپتامبر می توان در دریا شنا نمود.
زنجیره ارتباطاتی ۳۴۹ راه ارتباطی در ۷۰ کیلومتری آنتالیا قرار داشته و بروی جاده ساحلی آنتالیا – اولوپینار واقع شده است. در جنوب شرقی این جاده اولین تابلو Olympos بطرف چینارلی و یانارتاش می رود. پس از عبور از این تابلو و در حدود یک کیلومتر پس از آن تابلو دیگری که در آن Olympos نوشته شده دیده می شود. پس از آنکه در جاده جنوب شرقی قرار گرفته شد، پس از حدود ۷ کیلومتر به شهر آنتیک Olympos می رسیم. از روستای چینارلی می توان با ۲۵ دقیقه پیاده روی به شهر آنتیک رسید. (جاده ماشین رو وجود ندارد).
همچنین با اتوبوسهایی که از ترمینال آنتالیا به مقصد کاش حرکت می کنند نیز می توان تا تقاطع Olympos رفت و آمد نمود. پس از تقاطع نیز می توان با استفاده از مینی بوس و سرویسهای اقامتگاهها که بفاصله معینی حرکت می کنند به Olympos رسد.
‌● اماکن دیدنی Olympos
با اینکه تاریخ قطعی ساخت آن معلوم نیست لکن در سکه های کنفدراسیون لیکیا که در سالهای ۱۶۸-۷۸ پیش از میلاد ضرب شده نام آن آورده شده است. در شورای کنفدراسیون لیکیا که یک اتحادیه اقتصادی بوده است Olympos دارای ۳ رای بوده است. طبق نظریه مورخین، این شهر که از سوی یک دزد دریایی اهل کیلیک بنام Zenniketes در سال ۸۰ پیش از میلاد اشغال گردیده بود در سال ۷۸ از سوی رومی ها باز پس گرفته شده است Olympos که در اثنای جنگهای صلیبی از سوی شوالیه های ونیز، جنوا و رودوس اشغال گردیده بود در قرن پانزدهم در زمان سلطان محمد فاتح به سرزمین امپراتوری عثمانی ملحق شده است. از قرون وسطی تا دوران اخیر در این شهر که ساکنان ترک در آن وجود نداشت از سوی مهاجرین فقط بعنوان قشلاق مورد استفاده قرار می گرفت.
Olympos که کاملاً یک منطقه باستانی و تحت حفاظت می باشد، در یک وادی که از میان آن رودخانه آکچای می‌گذرد و به دریا می ریزد ساخته شده است. در این شهر آثاری همچون کانالهای آب، حصارها و آرامگاهها وجود دارد. در دیوارهایی که در قرون اولیه در کنارهای رودخانه ساخته شده و بصورت کانال درآمده بود کشتی ها هم می‌توانستند عبور کنند. از خرابه های ورودی آن و در بین آثار شهر باستانی می توان پس از حدود ۱۱۵ کیلومتر پیاده روی به ساحل Olympos رسید.
چیرالی به چیرالی که در شرق شهر باستانی Olympos قرار دارد می توان با ۳۰۰ متر پیاده روی از ساحل بطرف شرق و یا ۱۱ کیلومتر از تقاطع جاده چیرالی واقع در جاده آنتالیا – کاش به چیرالی رفت و آمد نمود. سواحل شنی بسیار عالی آن که محل تخم ریزی لاک پشتهای Caretta می باشد، یکی از سواحل بی نظیر منطقه است. منطقه و سواحل شنی آن که محل پرورش گیاهان کمیاب بسیاری است یک محوطه تاریخی طبیعی است پس از عبور از پل ورودی چیرالی و باغات پرتقال و پس از حدود ۵/۳ کیلومتر می توان به خرابه های Khimaira که در اصطلاح محلی سنگ آتشین گفته می شود رسید. در چیرالی تاسیسات پذیرایی و پانسیون بسیاری بدون اینکه به بافت طبیعی آسیبی برساند ساخته شده است.
▪ سنگ آتشین
در Khimaira که یک شهر لیکیا بود، آتشی که از عصر آنتیک تا به امروز خاموش نشده وجود دارد که از روزنه یک منبع گاز طبیعی به سطح زمین می آید تغذیه می شود. این آتش که در سالهای قبل پر شعله تر بود در طی زمان به شعله‌های کوچک ولی فراوانی تبدیل شده است. این شعله ها را که در ساعات روز مشخص نمی باشد در شامگاهان می توان مشاهده نمود. پس از یک پیاده روی ۲۰ دقیقه از محل ورودی خرابه ها می توان به تپه ای که این سنگها در آن قرار دارد رسید.
▪ پارک ملی ساحلی بی داغلاری:
این پارک ملی که Olympos و دامنه کوههای بی داغلاری تا سواحل غربی آنتالیا را در بر می گیرد از شمال به بندر جدید آنتالیا و از جنوب شرقی با فینیکیه همسایه است. در این پارک ملی که شهرستانهای کمر و کوملوجا را هم شامل می شود، علاوه بر زیباییهای طبیعی، آثار تاریخی نیز جلب توجه می نماید.
پارکهای ملی مناطق حفاظت شده پارکهای ملی از نظر علمی و استتیک، پارکهای طبیعی با امکانات توریستی، استراحتی و حفاظتی با منابع ارزشمند فرهنگی و طبیعی ملی و بین المللی می باشند. در ترکیه ۳۳ محوطه طبیعی بعنوان پارک ملی اعلام گردیده است.
▪ پارکهای ملی ترکیه
ـ پارک ملی کوه نمرود آدی یامان
ـ پارک ملی تاریخی باش کموتان آفیون
ـ پارک ملی سوغوک سو آنکارا
ـ پارک ملی غار آلتین بشیک آنتالیا
ـ پارک ملی ساحل بی داغلاری آنتالیا
ـ پارک ملی کوه گولک آنتالیا
ـ پارک ملی کانیون پل دار آنتالیا
ـ پارک ملی صحارا کاراگول آرتوین
ـ پارک ملی وادی هاتیلا آرتوین
ـ پارک ملی دلتای مندرس بزرگ آیدین
ـ پارک ملی کازداغی بالیکسیر
ـ پارک ملی کوش جنتی بالیکسیر
ـ پارک ملی یدی گوللر بولو
ـ پارک ملی اولو داغ بورسا
ـ پارک ملی تاریخی شبه جزیره چاناک کاله
ـ گلی بولو - پارک ملی تاریخی چاناک کاله
ـ ترویا - پارک ملی تاریخی چوروم
▪ آلاجاهویوک
ـ پارک ملی کوه هوناز دنیزلی
ـ پارک ملی کیزیل داغ اسپارتا
ـ پارک ملی دریاچه کوادا اسپارتا
ـ پارک ملی کوه ایلگاز کاستامونو
ـ پارک ملی کوههای کروی بارتین کاستامونو
ـ پارک ملی دریاچه بی شهیر قونیه
ـ پارک ملی کوه اسپیل مانیسا
ـ پارک ملی مارماریس موغلا
ـ پارک ملی ساکلی کنت موغلا
ـ پارک ملی تاریخی گورمه
▪ نوشهیر
ـ پارک ملی آلاداغلار نیغده
ـ پارک ملی تاریخی عثمانیه، کارا تپه و اصلان تاش
ـ پارک ملی کوههای کاچکار رنیره
ـ پارک ملی وادی آلتین مرره ترابوزان
ـ پارک ملی وادی مونزور تونجلی
ـ پارک ملی جنگل کاخ یوزگات - یوزگات
منبع : سایت سفارت ترکیه


همچنین مشاهده کنید