شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی نسبت پلاسمایی مس به روی در بیماران اسکیزوفرن


ارزیابی نسبت پلاسمایی مس به روی در بیماران اسکیزوفرن
● زمینه و هدف:
مس و روی عناصر نورواکتیوی هستند که می توانند در طول فعالیت نورونی، در سناپس ها آزاد شوند. این دو عنصر در نوروپاتولوژی بیماری آلزایمر، Menkes desease، بیماری ویلسون، Pick desease، سکته و تشنج نقش دارند. غلظت های خونی مس و روی در بافت ها، انعکاسی از حالت های مختلف فیزیولوژیک و پاتولوژیک است. منظور از مطالعه حاضر، بررسی سطوح پلاسمایی مس (Cu) و روی (Zn) در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا و مقایسه نسبت های پلاسمایی مس به روی آنها با گروه شاهد بود.
● روش بررسی:
این مطالعه مورد شاهدی روی ۴۰ بیمار مبتلا به اسکیزوفرنی و ۵۰ داوطلب سالم که بت صورت تصادفی وارد مطالعه شدند، در مرکز اورژانس دانشگاه علوم پزشکی مازندران انجام شد. معیارهای خروج از مطالعه شامل بیماری های روانی دیگر، حاملگی، بیماری های اندوکرین، اتوایمیون، کبدی، کلیوی و همچنین مصرف داروهای تاثیرگذار بر متابولیسم مس و روی مانند داروهای ضد تشنج، کنتراسپتیو گلوکوکورتیکویید بود. نمونه های خونی به صورت ناشتا در ساعات ۷ الی ۹ صبح گرفته شد و غلظت پلاسمایی مس و روی آنها با استفاده از یک دستگاه جذب اتمی (Perkin Elmer GmbH) مورد سنجش واقع شد. آزمون تی دو طرفه برای تجزیه تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت.
● یافته ها:
میانگین و خطای معیار غلظت پلاسمایی مس در گروه مورد و شاهد به ترتیب ۱۴۵±۲۸ و ۶۵±۳ میکروگرم در دسی لیتر تعیین شد (P<۰.۰۵). میانگین و خطای معیار غلظت پلاسمایی روی در گروه مورد و شاهد به ترتیب ۶۷±۲ و ۸۱±۴ میکروگرم در دسی لیتر تعیین گردید (P<۰.۰۵). نسبت میانگین مس به روی در گروه شاهد ۰.۰۴±۰.۸۷ و در گروه مورد ۲.۰۷±۰.۳۸ بود (P<۰.۰۵).
● نتیجه گیری:
نتایج این مطالعه نشان دهنده نقش مس و روی در پاتوفیزیولوژی بیماری اسکیزوفرنیا می باشد. علاوه بر این، ارزیابی نسبت مس به روی پلاسما می تواند به عنوان یک شاخص در بیماری اسکیزوفرنیا سودمند باشد.
داوود فرزین
سیده نازنین منصوری
طاهره یزدانی
پونه ابراهیمی
مهران ضرغامی
پریا آذری
سیدحمزه حسینی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید