چهارشنبه, ۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 24 April, 2024
مجله ویستا

نوروتومی دیسک بینایی از طریق ویترکتومی در نوروپاتی ایسکمیک قدامی غیر آرتریتی


نوروتومی دیسک بینایی از طریق ویترکتومی در نوروپاتی ایسکمیک قدامی غیر آرتریتی
● هدف:
ارزیابی نقش نوروتومی دیسک بینایی از طریق ویترکتومی در درمان نوروپاتی ایسکمیک قدامی غیرآرتریتی عصب بینایی.
● روش پژوهش:
هفت چشم از ۷ بیمار انتخاب شده با افت شدید بینایی (دید کمتر از ۲۰.۸۰۰) ناشی از از نوروپاتی ایسکمیک قدامی غیرآرتریتی قدامی عصب بینایی تحت نوروتومی دیسک بینایی از طریق ویترکتومی به صورت شعاعی در سمت نازال قرار گرفتند. حدت بینایی و میدان بینایی (در صورت امکان) اندازه گیری شدند و آنژیوگرافی با فلورسین نیز قبل و بعد از عمل انجام شد.
● یافته ها:
بیماران شامل ۴ مرد و ۳ زن در سنین ۸.۹±۵۳.۴ با دامنه سنی ۶۵-۳۶ سال بودند. بیماری، در ۵ مورد دوطرفه بود. یماران به مدت ۷±۱۳ هفته پیگیری شدند. میانگین حدت بینایی قبل از از عمل، معادل ۲۰.۲۴۰۰ و بعد از عمل معادل ۲۰.۲۵۰ بود که دید در مقایسه با قبل از عمل، به طور متوسط، معادل ۱۰ خط افزایش یافت. بهبود بینایی در ۶ بیمار به دست آمد. یک بیمار دچار نورگ زایی کوروییدی پری پاپیلاری شد. در دو بیمار با دید کافی، امکان اندازه گیری میدان بینایی قبل از عمل وجود داشت که میدان بینایی بعد از عمل آنها بهبود قابل ملاحظه ای را نشان داد. در ۵ بیمار، افت دید به حدی بود که انجام میدان بینایی قبل از عمل، مقدور نبود.
● نتیجه گیری:
شل کردن حلقه صلبیه ای نواحی پره لامینار و لامینار سر عصب بینایی، موجب کاهش فشردگی میگردد و ممکن است مانع نکروز رشته های درگیری که قابل زنده ماندن هستند، شود. به رغم بهبود دید در بیماران ما، نیاز است که نوروتومی دیسک بینایی از طریق ویترکتومی، تحت یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده ارزیابی گردد.
مسعود سهیلیان
شاهین یزدانی
امیر رضایی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید