جمعه, ۳۱ فروردین, ۱۴۰۳ / 19 April, 2024
مجله ویستا

ارزیابی آسیب شناسی نوروتومی عصب بینایی با استفاده از چاقوی MVR و لیزر اگزایمر در چشم جسد


ارزیابی آسیب شناسی نوروتومی عصب بینایی با استفاده از چاقوی MVR و لیزر اگزایمر در چشم جسد
● هدف:
ارزیابی تظاهرات آسیب شناسی عصب بینایی بعد از نوروتومی آن با چاقوی MVR و لیزر اگزایمر.
● روش پژوهش:
نوروتومی عصب بینایی در ۱۱ چشم جسد با استفاده از چاقوی (microvitreoretinal) MVR شماره ۲۰ و در ۳ چشم جسد به وسیله لیزر اگزایمر کلرید گزنون Pulsed با طول موج ۳۰۸ نانومتر از طریق فیبر نوری مونوفایل با قطر مرکزی ۲۰۰ میکرون انجام شد. پس از آماده سازی بافت، مقاطع بافتی از بخش خلفی گلوب شامل سر عصب بینایی تهیه شدند و پس از رنگ آمیزی با هماتوکسیلین و ائوزین مورد ارزیابی قرار گرفتند.
● یافته ها:
هیچ یک از موارد نوروتومی شده با چاقوی MVR، سوراخ شدگی میکروسکوپی یا ماکروسکوپی صلبیه نداشتند و در هیچ کدام، صدمه ای به سرخرگ یا سیاهرگ مرکزی شبکیه وارد نشد. در ۱۰ مورد، فاصله بین محل نوروتومی و عروق مرکزی شبکیه از ۵۰ تا ۵۰۰ میکرون، در تمام سطوح بافت شناسی، متغیر بود. این فاصله در یک مورد، تقریبا ۱۰ میکرون در ۲ مقطع بافت شناسی و حدود ۲۰۰ میکرون در سطح سوم برش بود. خونریزی داخل عصب در ۱۸ درصد موارد یافت شد. در سه مورد عمل شده با لیزر اگزایمر، نوروتومی در ۲ مورد موفقیت آمیز بود و در یک مورد دیگر، به علت کدورت مدیا، ایجاد نوروتومی توسط لیزر مشخص نبود و محل نوروتومی در مقاطع بافت شناسی آشکار نشد.
● نتیجه گیری:
نوروتومی عصب بینایی به وسیله چاقوی MVR، یک روش موثر در انبساط حلقه خروجی صلبیه می باشد بدون آنکه عوارض جراحی قابل توجهی نظیر سوراخ شدگی صلبیه یا صدمه به عروق مرکزی شبکیه ایجاد نماید. این مطالعه مقدماتی، اثبات کننده این امر نیز می باشد که لیزر اگزایمر می تواند با راحتی و اطمینان نسبی، برای ایجاد برش های غیر مکانیکی به کار رود.
مسعود سهیلیان
مژگان رضایی کنوی
شاهین یزدانی
ثریا رفقا
غلام علی پیمان
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید