پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ورشو در دام سیاستهای کازینسکی


ورشو در دام سیاستهای کازینسکی
گویا لخ کازینسکی و دونالد تاسک کمی با واقعیات نظام بین الملل بیگانه اند!البته این بیگانگی بیشتر از اینکه محصول لجاجت ذاتی لهستانی‌ها بر سر مواضع بعض نادرست خود باشد، معلول وابستگی ورشو به ایالات متحده آمریکاست. لهستان یکی از کشورهایی بوده که طی سالهای اخیر در راستای تامین منافع واشنگتن حرکت کرده است.پس از حضور نومحافظه کاران افراطی در کاخ سفید،لهستان ظرفیتهای خود را در اختیار جمهوریخواهان افراطی قرار داد.حضور یاروسلاو کازینسکی در قدرت نیز این روند را تشدید نمود.لبته دونالد تاسک پس از مدتی توانست با پیروزی در انتخابات ضربه سختی را به برادران کازینسکی مطرح کند اما وی نیز نتوانست از ایالات متحده فاصله بگیرد.
امضای قرار داد موشکی لهستان و ایالات متحده آمریکا،آن هم در برهه ای که امکان جابه جایی قدرت در کاخ سفید وجود دارد سخت ترین اشتباه تاریخی دولت ورشو است.گویا “لخ کازینسکی”رئیس جمهور افراطی لهستان و یکی از اصلی ترین همپیمانان ایالات متحده آمریکا در خاک اروپا هنوز از شکست برادر خود یاروسلاو کازینسکی درس نگرفته است.رئیس جمهور افراطی لهستان اخیرا نخست وزیر این کشور را نسبت به امضای پیمان موشکی با ایالات متحده آمریکا ترغیب نمود.همین مسئله سبب پررنگ شدن نگاه تهدید آمیز روسها نسبت به ورشو شده است.البته انعقاد پیمان موشکی میان لهستان و ایالات متحده آمریکا تبعات سختی برای دونالد تاسک نخست وزیر لهستان نیز به همراه خواهد داشت.وی باید در راستای تحقق اراده مردم لهستان حرکت کرده و مانع از انعقاد این پیمان میان واشنگتن و ورشو می شد.مردم لهستان از دونالد تاسک انتظار داشتند تا با در نظر قرار دادن مخالفت آنها با استقرار سیستم دفاع موشکی واشنگتن،گامک موثری را در جهت مخالفت بااین مسئله برداد.اما گویا رد این خصوص توافقی پنهانی میان کازینسکی و تاسک صورت گرفته است.در هر حال،ماحصل امضای توافقنامه موشکی واشنگتن و ورشو به سود سیاستمداران افراطی لهستان نخواهد بود و عملا آنهارا در برابر اراده مردم این کشور قرار خواهد داد.
ورشو در جریان وقوع مناقشه اخیر در قفقاز نیز مواضع سختی را علیه روسیه گرفته است.همین مسئله سبب شده است تا کاخ کرملین نگاه تهدید آمیز خود نسبت به لهستان را تقویت نماید.در شرایطی که تنشها بین روسیه و غرب در قفقاز ادامه دارد، رئیس جمهور لهستان، مسکو را به دامن زدن به تنشها متهم کرد و هدف این کشور را جلوگیری از دستیابی اروپا به منابع جدید انرژی عنوان کرد.
کازینسکی، رئیس جمهور لهستان، پس از دیدار با روسای جمهور جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی در شهر پیستانی در غرب اسلواکی اظهار نموده است که روسیه در تلاش برای باجگیری از اروپا با توجه به نیاز روز افزون این قاره به نفت و گاز مسکو است.وی روسیه را به پیچیده تر کردن شرایط قفقاز متهم کرده و اقدامات مسکو را ناشی از تلاش این کشور برای جلوگیری از دستیابی اروپا به منابع نفتی و گازی آسیای میانه اعلام نمود.رئیس جمهور لهستان، مسکو را در تلاش برای تنوع بخشیدن به منابع نفتی و گازی خود در قفقاز متهم کرده و از روسیه خواست استفاده از ابزار انرژی را از دکترین سیاست خارجی خود خارج کند.اروپا درصدد است با راه اندازی خط لوله گاز نوبوکو که گاز آذربایجان را از طریق گرجستان و ترکیه به اروپا منتقل خواهد کرد منابع انرژی خود را تنوع ببخشد.
لازم به ذکر است که ورشو و واشنگتن در واکنش به تنشهای اخیر روسیه در گرجستان توافق اولیه استقرار سپر دفاع موشکی در لهستان را به امضاء رساندند. « دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان نیز با اعلام این خبر تصریح کرد واشنگتن درخواستهای ورشو را، از جمله مجهز کردن ارتش لهستان و دسترسی این کشور به سیستم دفاعی را پذیرفته است. او همچنین بر تعهد آمریکا به همکاری با لهستان در حفاظت از این کشور در مقابل کشور متخاصم تاکید کرده است. قابل ذکر است این توافق باید توسط پارلمان این کشور تصویب شود. پس از امضای قرارداد استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا در خاک لهستان، معاون ستاد ارتش روسیه، ورشو را به دلیل این قرارداد موشکی تهدید به حمله اتمی کرد. تنها ۲۴ ساعت پس از امضای توافق تسلیحاتی، ژنرال “آناتولی نوگوویستین” به لهستان هشدار داد که این کشور ۱۰۰ درصد خود را در معرض حمله قرار داده است.
این مقام نظامی روسی تاکید کرد که هرگونه استقرار جدید سامانه دفاع موشکی آمریکا در اروپا می تواند در معرض حمله اتمی روسیه قرار بگیرد. وی همچنین تاکید کرد: لهستان با میزبانی از سامانه دفاع موشکی آمریکا، خود را ۱۰۰ درصد به هدفی برای حمله تبدیل کرد.چنین اهدافی به عنوان اولویت اول نابود خواهند شد. “دیمیتری مدودف”، رئیس جمهور روسیه نیز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با “آنگلامرکل”، صدر اعظم آلمان اظهار داشت: تصمیم لهستان و آمریکا دلیل و برهان قاطعی بر گفته های اخیر ما است که استقرار سیستم دفاع موشکی جدید آمریکا در اروپا علیه روسیه تدارک دیده شده است. بر اساس قرارداد امضا شده میان ورشو و واشنگتن ، لهستان در ازای میزبانی ۱۰ موشک رهگیر آمریکا در پایگاهی در شمال لهستان از همکاری نظامی بیشتر آمریکا از جمله دریافت سامانه ضد موشک پاتریوت بهره مند خواهد شد. موشکهای رهگیر در خاک لهستان و یک رادار در جمهوری چک بخشی از مجموعه سپر موشکی جهانی را شکل می دهند که از آمریکا و متحدانش در برابر موشکهای دوربرد حفاظت خواهند کرد.
روسیه از حدود یک سال پیش به شدت با برقراری چنین پایگاهی در اروپای مرکزی مخالفت کرده و اعلام کرده این تهدیدی برای امنیت روسیه بوده و توازن قوا را در اروپا برهم می زند.
از سوی دیگر،استراتژیهای ورشو در اروپا نیز به طور کلی مورد حمایت کشورهای اروپایی قرار ندارد.لهستان همواره در مسیر فاصله گیری از اروپای واحدوایجاد اخلال در آن گام برداشته است.از این رو در صورتی که روسیه وارد جنگی نابرابر با لهستان شود،اتحادیه اروپا حمایت چندانی از ورشو نخواهد کرد.
لهستان هیچ گاه در مسیر همگرایی در اتحادیه اروپا حرکت ننموده و بالعکس،در راستای گسست در این مجموعه گام برداشته است.ورشو هم اکنون یکی از اصلی ترین مخالفان تصویب پیمان لیسبون محسوب می شود.این پیمان به شدت از سوی سارکوز ی و مرکل رئیس جمهور فرانسه و صدر اعظم آلمان حمایت می شود.در هرصورت،لخ کازینسکی رئیس جمهور لهستان همواره سعی کرده است برای اتحادیه اروپا دردسرساز باشد.نکته دیگر اینکه دونالد تاسک،نخست وزیر لهستان که توانست در رقابتهای انتخاباتی بر یاروسلاو کازینسکی،برادر دوقلوی لخ کازینسکی غلبه پیدا کند، هم اکنون در صدد است خط مشی خود را از رئیس جمهور لهستان جدا کند.اما وی در این راستا موفق نبوده است و لخ کازینسکی در بسیاری موارد اراده خود را بر نخست وزیر تحمیل می کند.این مسئله می توانددر آینده سیاسی دونالد تاسک تاثیری منفی بگذارد.
در هر صورت،بهتر است لهستان در جریان مناقشه قفقاز سکوت کرده و موضعی در قبال مسکو اتخاذ ننماید.در غیر این صورت وسعت یافتن دامنه اختلافات مسکو و ورشو به ضرر لهستان خواهد بود.نباید فراموش کرد که به صورت بالقوه امکان وقوع درگیری میان ورشو و مسکو وجود دارد و همین مسئله بر روی معادلات سیاسی اروپا و حیاط خلوت روسیه تاثیرگذار خواهد بود.آنچه مسلم است اینکه تازمان حضور رئیس جمهوری افراط گرا به نام لخ کازینسکی هیچ گاه ورشو در مسیر صحیح حرکت نمی کند.
سعید سبحانی
منبع : روزنامه رسالت


همچنین مشاهده کنید