شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا


شعر ؛ میراث مشترک ما ایرانیان


شعر ؛ میراث مشترک ما ایرانیان
چند سالی می شود که روز ملی شعر مصادف با بزرگداشت استاد شهریارشده است. هر چند انتخاب این روز و بهانه آن نقد و نظرهای بسیاری را به وجود آورده و به عقیده بسیاری از اهالی شعر و ادب، این انتخاب می توانست بهتر از این انجام شود.به هر حال، نکته مهم در این روز، همدلی و همراهی مخاطب و شاعر است و آنچه می توان انتظارش را داشت، ارتقای شعر و ادبیات است .همزمان با روز ملی شعر، به سراغ شاعران کشورمان می رویم تا جویای مهمترین دغدغه های آنها در شرایط امروز باشیم. ضمن تبریک این روز بزرگ به همه شاعران کشورمان، آرزو می کنیم این روز و همه روزهای آنها سرشار از شعر و شاعرانگی باشد.
● مصطفی محدثی خراسانی:
وقت شاعرانه ای است...
«مهمترین دغدغه» که نمی شود گفت، بلکه «مهمترین نویدی» که من این روزها احساس می کنم و خیلی به آن امیدوار و خوشبین هستم، آینده شعر است. احساس می کنم شرایط تاریخی و اجتماعی برای تجلی دوباره جریان اصیل و شکوهمند شعر فارسی در حال فراهم شدن است و چه در نگاه شاعران و چه در نگاه مخاطبان و یا نسل جوان و پیشکسوتان، این اتفاق در حال شکل گیری است و ما در آینده شاهد رونق بیشتر و درخشش جریان اصیل شعر فارسی خواهیم بود. اما در مورد روز ملی شعر باید بگوییم که از نظر من همزمانی روز ملی شعر با بزرگداشت این شاعر معاصر اشکالی ندارد، چون شهریار هم یکی از شاعران برجسته وشایسته کشورمان است و البته مورد احترام همه مردم ایران از سویی، انتهای شهریور و نزدیک شدن به پاییز هم که فصل شاعرانگی است، مناسبت خوبی برای بزرگداشت شعر و شاعری ایجاد کرده است.»
● عبدالجبار کاکایی:
خود «شعر» از «روز شعب» مهمتراست!
برای من شناختن شعر، این هنر عجین شده با عاطفه انسان، مهمترین دغدغه است!شاید در حال حاضر این شناخت، کمرنگ به نظر بیاید، اما جایگاه والا و شایسته شاعران در این شرایط برجسته تر می نماید، از این رو، شاعران باید فکر کنند و با تلفیق اندیشه و تخیل، حرکت شعر امروز به سمت و سوی درست و اصولی هدایت کنند. به نظرم، این که چه روزی، روز شعر باشد تفاوتی ندارد، بلکه مهمترین مسأله شناختن فضای شعر و اصالتهای آن است.
● سهیل محمودی:
شاعر باید نیاز مخاطبش را درک کند
مهمترین مسأله ذهن من، برقراری ارتباط دوسویه میان شعر و مخاطب امروز است، چرا که اگر شاعر بدون توجه به خواست مخاطب کار کند، بازتاب خوبی دریافت نخواهد کرد. این شاعر است که باید نیاز مخاطبش را درک کند. همانطور که شاعران در گذشته های دور مهمترین مسائل روز مردم را مطرح می کردند، ما هم از این قاعده در جهان امروز مستثنا نیستیم.به نظرم، در مورد روز شعر و انتخاب آن بارها صحبت شده، شهریار هم جایگاه شخصیتی برجسته ای دارد و شاعری مورد احترام است. من با این انتخاب مخالف نیستم.
● علی موسوی گرما رودی:
شناخت مهم است
جریان شعر امروز، گویا جایگاه خوبی پیدا کرده است. برای من به عنوان یک شاعر، شناخت این جریان مهم است، و این شناخت فقط با آگاهی دادن به شاعران ایجاد می شود. امیدوارم همه ما شاعران که داعیه حرکتهای فرهنگی ادبی کشور را داریم، از این جریان با بهترین شکل بهره برداری کنیم. اما در جواب سوال دوم باید بگویم بزرگداشت شهریار و همزمانی آن با روز ملی شعر بی تناسب نیست، چون شهریار هم شاعر نام آشنای کشورمان است.ما در مورد حافظ، سعدی، مولوی و سایر شاعران برجسته ایران زمین برنامه های ویژه ای در طول سال داریم.
● حسین اسرافیلی:
آرزو دارم شعر به اصالت واقعی خودش برسد
مهمترین دغدغه ذهنی من، تشکیل انجمنهای صنفی شاعران است تا طرحهای خوب شکل بگیرد و مخاطبان و شاعران ارتباط خوبی با یکدیگر در طول سال داشته باشند، که این ارتباط به تولید شعری برای مخاطب و مطابق خواست و سلیقه مخاطب منجر خواهد شد. آرزو دارم شعر به اصالت واقعی خودش برسد. در مورد روز ملی شعر و همزمانی با بزرگداشت شهریار هم نظری ندارم.
● احد ده بزرگی:
نیاز شعر امروز ما، تعامل شاعران جوان با شاعران پیشکسوت است
به نظرم دغدغه شاعران فقط مختص روز شعر نیست، بلکه این دغدغه همیشگی در روح و ذهن شاعر است و همیشه دوست دارد به تفکرات و اندیشه هایش احترام گذاشته شود، تا با خاطر آرام به سرودن شعر بپردازد. شاعران خوشبختانه در کشور ما جایگاه خوبی دارند. امیدوارم برنامه های روز شعر، شرایط تعامل شاعران جوان با شاعران پیشکسوت را ایجاد کند، چون تمام رشد و ارتقای شعر به این تعاملات وابسته است.
● اسماعیل امینی:
باید به زبان مشترک نسلهای گذشته و نسل امروز برسیم
در حال حاضر، مهمترین دغدغه من این است که بین نسلهای گذشته و جوان امروز ارتباط و تعامل بیشتری باشد و بر زبان مشترکی برسیم؛ چون حیف است که میراث شعر فارسی که از گذشته تا امروز به ما انتقال یافته از بین برود و اگر زبان مشترکی پیدا نشود، قطعاً زبان فارسی دچار آسیب می شود. ای کاش به این زبان مشترک برسیم. اما در مورد روز ملی شعر، همین که یک روز به آن اختصاص داده شده، قدم بزرگی است. انتخاب روز ملی شعر در بزرگداشت شهریار هم انتخاب بدی نیست، ولی می شد از مناسبت های دیگر هم بهره برد.
● سید سعید هاشمی:
شعر نباید سفارشی شود
مهمترین مسأله ذهنی من که مشکل امروز همه شاعران است، پیش رفتن شعر به سمت سفارشی شدن و خارج شدن از حالت جوششی و الهام است که بر می گردد به مشکلات مالی شعرا، چون تأمین مالی نیستند و حاضرند هر نوع شعری بگویند اما اگر به مشکلات این قشر از جامعه رسیدگی شود، قطعاً با روحیه بهتری کار خواهند کرد. من فکر می کنم تناسب روز ملی شعر با تولد شهریار خوب است، اما بزرگداشت فردوسی هم می توانست تناسب خوبی با روز ملی شعر داشته باشد.
● منوچهر احترامی :
دغدغه من، سرودن شعر خوب است
مهمترین دغدغه من سرودن شعر خوب است! این که شاعر باید با ادبیات کهن و ادبیات روز آشنا باشد، زبان و فرهنگ مردم را بشناسد و شعر را به عنوان یک کار اساسی و جدی تعقیب کند و آنچه ارائه می دهد پر محتوا باشد. چیزی که این روزها بسیار از آن رنج می بریم، بی محتوایی اشعار است و این برای سرزمین کهن ادبی ما عیب است. اما در مورد روز ملی شعر، فرقی نمی کند که چه روزی باشد، مهم این است که در این جامعه شاعر مسلک، روزی به شعر اختصاص داده شود و شاعران در این روز به یک تعامل مشترک برسند.
● محمود پور وهاب:
شعر مخاطب خودش را از دست داده است
در حال حاضر شاعران، دغدغه های زیادی دارند. اول از همه اهمیت ندادن به شعر و ادبیات است که به هر حال از نوع قراردادهایی که با شاعران بسته می شود، مشخص است. ناشران در حق شعرا احجاف می کنند و حتی همان مبلغ ناچیز حق الزحمه را به صورت اقساط پرداخت می کنند! نکته دیگر این که شعر، مخاطب خودش را از دست داده است و این مسأله هم به مشکلات شاعران دامن می زند. اما در مورد روز ملی شعر پیشنهاد من این بود که روز ملی شعر با روز تولد شاعران بزرگی مثل فردوسی و... همزمان باشد یا یکی از روزهای سرسبز اردیبهشت ماه.
● مصطفی رحماندوست:
شاعران روحیه خودشان را از دست داده اند!
اینکه مردم کتاب نمی خوانند، سطح مطالعه پایین است و به شعر رغبتی نشان نمی دهند، مهمترین دغدغه ذهنی من است. این روزها شعر به دلیل بی رغبتی مخاطبان تنزل پیدا کرده و شاعران هم روحیه خودشان را از دست داده اند. امیدوارم روز ملی شعر، نوید بخش آشتی مخاطبان و شاعران باشد.
ملیحه پژمان
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید