سه شنبه, ۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 23 April, 2024
مجله ویستا

از قهرمانی ات دفاع کن!


از قهرمانی ات دفاع کن!
دومین شب لیگ قهرمانان اروپا با ۸ بازی دیگر پیگیری می شود که در مهمترین دیدارها، منچستریونایتد مدافع عنوان قهرمانی در معبد اولدترافورد پذیرای ویارئال خواهد بود و در سایر گروهها، بازی لیون- فیورنتینا و یوونتوس- زنیت از جذابیت بیشتری برخوردار است.
● زیردریایی غرق می شود؟!
پسران شیطان فرگی!در حالی پذیرای ملوانان مانوئله پلگرینی خواهند بود که هیچ دوست ندارند خاطره تلخ سال ۲۰۰۵ برایشان تکرار شود. در آن فصل منچستر یونایتد برای اولین بار با ویارئال دیدار کرد و در مجموع دو بازی نتیجه را به حریف واگذار کرد. حالا اوضاع قدری متفاوت است و منچستریها که تاج قهرمانی اروپا را بر سر دارند، برای گرفتن انتقام قدم به میدان مسابقه می گذارند. کتاب تاریخ، این گونه به ما نشان می دهد که شاگردان سرالکس فرگوسن در خانه از مارس سال ۲۰۰۵ تاکنون، ۱۵ بازی متوالی است که به هیچ حریفی اجازه نفس کشیدن نداده و رقبایشان را با شکست بدرقه کرده اند. آخرین آنها هم تیم نامدار بارسلونا بود. البته یونایتدی ها آماری وحشتناک تر نیز دارند و آن اینکه از ۱۷دیدار قبلی خود در مقابل نمایندگان اسپانیا، تنها دوبار تن به شکست داده و ۸ پیروزی و ۷ تساوی حاصل بقیه این نبردها بوده است.
آمار را که بگذاریم کنار و سراغ بازیکنان دو تیم برویم، بازهم کفه ترازو به نفع منچستر سنگینی می کند. آنها با خرید مهاجم آماده ای همچون دمیتار برباتوف از تاتنهام قدرت توپخانه خود را برای رویارویی با رقبا افزایش دادند. هماهنگی مهاجم رعنای بلغاری با پرنده کوچک آرژانتینی (ته وز) و حرکات ویران کننده رونی یا کریس رونالدو می تواند باعث دردسر هر دفاعی شود، چه اینکه در فصل گذشته آنها بدون برباتوف نیز همین بلا را بر سر تمام رقبا آوردند و بدون واگذاری حتی یک بازی از ۱۲مسابقه مقتدرانه قهرمان شدند.
خط میانی منچستر نیز متشکل از بازیکنانی مثل هارگریوز که روز به روز پخته تر می شود به همراه اندرسون، کریک، اسکولز، نانی و... می تواند بخوبی در زمینه تغذیه این مهاجمان انجام وظیفه نماید. کمربند دفاعی شیاطین نیز با وجود آسمانخراشهایی همچون ریو فردیناند، نمنیا ویدیچ و جان اوشی هم که دیگر برای همگان شناخته شده است. ادوین فان درسار پیرمرد نیز گلر مطمئنی برای حراست از دروازه شیاطین به نظر می رسد، گرچه نباید از اشتباه کودکانه او در مقابل لیورپول که منجر به شکست منچستر شد بسادگی عبور کرد.
اما در مقابل، یک مربی خوشفکر دیگر به نام مانوئله پلگرینی چند سالی هست که سکان هدایت ویارئال را برعهده گرفته و انصافاً این تیم گمنام را به یکی از نام آوران لالیگا تبدیل کرده است. گواه این مدعا همین بس که آنها فصل پیش با اختلافی نزدیک پشت سر رئال مادرید در جایگاه دوم لیگ اسپانیا قرار گرفتند.
این تیم در سالهای گذشته از بازیکنان مطرحی مثل دیه گو فورلان، خوان ریکلمه، کرومکمپ و... بهره می جست و به نظر می رسید با جدا شدن آنها دیگر اقتدار گذشته را نداشته باشد، اما تفکرات پلگرینی باعث شد تا زیردریایی ها همچنان زهردار باشند. نفراتی مثل خوان کاپدویا، مارکوس سنا، ادمیلسون، سانتی کازورلا، آریل ایباگاز و نیهات قهوه چی، از جمله نامداران این تیم به شمار می روند.
ویارئال فصل پیش نتوانست در جام یوفا از پس تیم زنیت سن پترزبورگ برآید و جزو اولین قربانیان نماینده روسیه برای رسیدن به جام قهرمانی بود، اما سابقه دیدار آنها با تیمهای انگلیسی مربوط به سال ۲۰۰۵ -۲۰۰۴ می شود که با میدلزبورو مسابقه دادند و موفق شدند با نتیجه ۲بر صفر حریف خود را شکست دهند و البته پس از آن ۵مرتبه دیگر با تیمهای انگلیسی از جمله همین منچستریونایتد دیدار داشتند که تنها در مقابل آرسنال مغلوب شدند.
در میان بازیکنان دو تیم خوان کاپدویا و رابرت پیرس سابقه رویارویی با منچستر را دارند. جالب اینکه جوزپه روسی مهاجم ایتالیایی حال حاضر ویارئال قبلاً بین سالهای ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ عضو تیم منچستریونایتد بود و ۱۴بار با پیراهن شیاطین در میادین حاضر شده است.
به هرحال نبرد اندیشه های فرگی، پیرمردی که دکترای قهرمانی دارد!با پلگرینی قطعاً جذاب و دیدنی خواهد بود. امشب می توانید از طریق جعبه جادویی و شبکه سوم سیما به تماشای این دیدار سراسر هیجانی بنشینید، ولی مواظب شکمتان باشید و در مصرف آجیل زیاده روی نکنید!
● نبرد خروسها و تزارها
اما قهرمان افسانه ای فرانسویها که از ابتدای هزاره سوم تاکنون اجازه نداده دست هیچ تیم دیگری به جام قهرمانی لشمپیونه برسد باید در استادو جرلان شهر لیون به مصاف بنفش پوشان فلورانس برود.
شاگردان آقای کلود پل البته این فصل را چندان طوفانی آغاز نکرده اند و پشت سر بندری های مارسی نیم نگاهی به صدرجدول دارند. لیون چندسالی هست که به عنوان مطرح ترین تیم کشور گل در چمپیونزلیگ حاضر می شود و گاهی نتایج خیره کننده ای از خود برجای می گذارد. البته آنها هنوز نتوانسته اند به مراحل پایانی این جام قدم بگذارند و بهترین نتیجه شان حضور در مرحله یک چهارم نهایی بوده است.
لیونی ها تا پیش از این ۶بار مقابل نمایندگان سزارها قرار گرفته اند که ۲پیروزی، ۲تساوی و ۲شکست حاصل این نبردها بوده است. آخرین دیدار آنها هم در مقابل نماینده ای از ایتالیا به دو فصل پیش باز می گردد که در مقابل رم قرار گرفتند و با ۲ گل مغلوب یاران کاپیتان توتی شدند.
در مقابل نیز شاگردان چزاره پراندلی قرار دارند که امسال بعد از غیبتی ۸ ساله موفق شدند طعم حضور در چمپیونزلیگ را بچشند. فیورنتینا که فصل گذشته در مکان چهارم جدول سری A قرار گرفته بود، در مرحله مقدماتی چمپیونزلیگ با تیم اسلاویا پراگ مسابقه داد و در مجموع ۲ دیدار با حساب ۲برصفر قدم به مرحله گروهی گذاشت.
بنفشهای فلورانس که زمانی بزرگانی از جمله گابریل باتیستوتا را در اختیار خود داشتند این فصل نیز از وجود مهره های ارزشمندی مثل آدریان موتو و آلبرتو جیلاردینو سود می برند هرچند در این بازی و در خط میانی به نظر برتری با تیم فرانسوی است، زیرا آنها بازیکنانی نظیر کیم کالستروم، جرمی تولالان، جونینیو و... را دارند. البته لیون در خط حمله نیز از گلزنان خوبی مثل کریم بنزما و سیدنی گوو بهره می گیرد.
دیگر دیدار این گروه بین تیمهای بایرن مونیخ و استوابخارست برگزار خواهد شد. هواداران باشگاه بایرن انتظارات زیادی از ستاره محبوب و مربی امروز تیمشان یعنی یورگن کلینزمن دارند. باواریایی ها که پس از چند نتیجه ضعیف در ابتدای فصل دو هفته ای هست خودشان را پیدا کرده اند، می خواهند با کسب نتیجه ای خوب، خودشان را در جاده ای که انتهایش به قهرمانی می رسد، قرار دهند. گرچه آنها در نبود سلطان کان در درون دروازه رنج می برند و شاید این اصلی ترین نقطه ضعف تیم بایرن مونیخ باشد. البته اتفاقات عجیب و غریب هم در این چند هفته اخیر در بایرن افتاده است، مثلاً خرید قرضی بازیکنی همچون ماسیمو اودو و فروش مدافع ملی پوش و آتیه داری همچون یانسن. یا کاپیتانی مارک فن بومل و نیمکت نشینی لوکاس پودولسکی آماده و... باید دید آیا بایرن می تواند در اروپا موفق باشد؟
اما در سایر دیدارها، یوونتوس تورین در دل آلپی میزبان زنیت سن پترزبورگ است. زنیتی که فصل گذشته در کمال ناباوری قهرمان جام یوفا شد و در سوپرجام اروپا نیز توانست منچستریونایتد را شکست دهد. ستاره بازی ساز و ۲۷ساله تیم روسی؛ یعنی آندری آرشاوین برغم داشتن پیشنهادهای بی شماری از تیمهای مطرح اروپا، هنوز تصمیمی بر جدایی نگرفته، ولی به نظر می رسد در ژانویه از این تیم جدا شود.
رئال مادرید برند شوستر هم که با فروخته شدن روبینیو و از دست دادن چند بازیکن دیگر همچنان در لالیگا خوب عمل می کند، میزبان تیم ناشناخته باته از بلاروس خواهد بود.
شنیده ها حاکی از آن است که فرشته موبور برای تکمیل خط حمله خود سخت خواهان به خدمت گرفتن لوکاس پودولسکی است و شاید پرینز پولدی در ژانویه راهی سانتیاگو برنابئو شود.
سلتیک گلاسکو - آلبورگ دانمارک، پورتو - فنرباغچه و آرسنال - دیناموکیف نیز با هم دیدار خواهند کرد. به نظر تصمیمات جدید میشل پلاتینی برای کاستن سهمیه لیگهای معتبر اروپا و حضور نمایندگان کشورهای متوسط، در جذاب تر شدن چمپیونزلیگ اثرگذار بوده است.
مرتضی روشنی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید