پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

ورود به دنیای وبلاگ ها


ورود به دنیای وبلاگ ها
این روزها وبلاگ ها به بخش جدا ناپذیر زندگی افراد بدل شده اند تا آنجا که همیشه از وبلاگ می شنویم مثلاً گزارشگری، داستانی را از یک وبلاگ نقل می کند، یا موضوعی را از زاویه جدیدی از دید یک وبلاگ گزارش می دهد. همچنین نقل مطالب از وبلاگ ها در مجلات به وفور دیده می شود. با این حال ممکن است شما تا به حال هیچ وبلاگی را ندیده باشید و به نوعی این رسانه پرمخاطب را تجربه نکرده باشید و برایتان این سوال مطرح شده باشد که به راستی وبلاگ چیست؟
در این مطلب شما را با دنیای وبلاگ ها آشنا می کنیم تا آنجا که بتوانید برای خود یا دیگران وبلاگ ایجاد و دست نوشته های خود را در آن منتشر کنید.
یکی از جذاب ترین خصوصیات وبلاگ ها سادگی آنهاست. یک وب سایت عادی را تصور کنید. معمولاً هر وب سایت دارای یک صفحه خانگی (Home Page) است، با لینک هایی بازیرصفحه هایی (Sub-Page) که شامل توضیحات بیشتر هستند. بیشتر وب سایت های عادی از همین فرمت استفاده می کنند. به این ترتیب اگر سایت کوچک باشد، شبیه یک بروشور آنلاین و چنانچه بزرگ باشد مانند یک دایره المعارف الکترونیکی می شود. مثلاً با مراجعه به سایت www.CNN.com مشاهده می کنید که این سایت شامل هزاران مقاله است که در گروه های متعددی دسته بندی شده اند. عنوان این گروه ها به علاوه همه مطالب جدید از طریق صفحه خانگی (صفحه یی که همان ابتدا، پس از وارد کردن آدرس وارد آن می شوید) قابل دسترسی هستند. اما یک وبلاگ بسیار ساده تر است. یک وبلاگ عموماً تنها یک صفحه محتوی اطلاعات است. ممکن است آرشیوی از مطالب ورودی قبلی نیز وجود داشته باشد، اما صفحه اصلی یک وبلاگ تنها قسمت واقعاً مهم و مورد توجه آن است.
یک وبلاگ با ترتیب زمانی معکوس ثبت می شود، بدین معنا که آخرین مطلب وارد شده، بالاتر از مطلب وارد شده قبلی قرار می گیرد و الی آخر. یک وبلاگ معمولاً عمومی است. یعنی همه قادر به دیدن آن هستند. مطالب ورودی یک وبلاگ معمولاً توسط نویسنده واحدی نوشته می شود. وبلاگ روشی برای انتشار آزاد اطلاعات است. هیچ روش خاصی برای آنها وجود ندارد. مثلاً وقتی لینکی به نظر من جالب می آید، فوراً آن را در وبلاگم قرار می دهم. ابزارهایی که اکثر وبلاگ نویسان از آنها استفاده می کنند وارد کردن مطالب در وبلاگ را در هر زمانی که دوست داریم فوق العاده آسان کرده اند. اصولاً، یک وبلاگ بسیار شبیه به یک مجله آنلاین یا یک دفترچه خاطرات هست. نویسنده می تواند در مورد هر چیزی که دوست دارد در آن صحبت کند. بسیاری از وبلاگ ها پر از لینک های جالبی هستند که نویسنده آنها را یافته است. همچنین شامل اطلاعات مختلف مورد علاقه نویسنده نیز است.
با وجود اینکه وبلاگ ها می توانند کاملاً بدون هیچ فرم خاصی باشند، اما بسیاری از آنها روی فرم خاصی کار می کنند. مثلاً اگر وبلاگ نویسی به تکنولوژی علاقه مند باشد، ممکن است نویسنده گزارشی از مشاهدات خود در Costumer Electronice Show را در وبلاگش قرار دهد. برخی افراد از وبلاگشان به عنوان دفترچه یادداشت آنلاین استفاده می کنند. وقتی لینکی یا اطلاعاتی به نظرشان جالب می آید که دوست دارند آن را به خاطر بسپارند، آن را در وبلاگ خود پست می کنند. اگر هیچ کس نیز سراغ وبلاگ آنها نرود، این وبلاگ برایشان مفید خواهد بود، چون از طریق هر مرورگری در هر جای دنیا می توانند به آن دسترسی داشته باشند.
● به راحتی وبلاگ بسازید
ایجاد وبلاگ شخصی بسیار آسان است زیرا مجموعه ابزارهای مبتنی بر وب زیادی وجود دارند که مدیریت وبلاگ را فوق العاده آسان می کند. رایج ترین این مجموعه ابزارها Blogger (www.blogger.com ) است. علاوه بر آن ابزارهای بسیار دیگری نیز در حال حاضر وجود دارد که از انواع فارسی آن می توان به persianblog.com، blogsky.com،www.blogfa.com و... اشاره کرد.
ایجاد یک وبلاگ معمولی بسیار آسان است و تنها پنج دقیقه وقت می گیرد. کافی است اسم، آدرس ای میل و چند مورد اطلاعات دیگر وارد کنید. سپس شکل ظاهری وبلاگ خود را از بین مدل های موجود انتخاب و چند دکمه دیگر را فشار دهید تا وبلاگ شما آماده شود بعد از آن می توانید مطالب مورد علاقه خود را در وبلاگ وارد کنید. تنها کاری که باید انجام دهید، تایپ مطلب مورد نظر و فشردن کلید «Post» در صفحه است. همچنین این امکان وجود دارد که مطلب خود را هر زمانی که خواستید تغییر داده یا اصلاح کنید، برای این کار کافی است از کلید «Edit» استفاده کنید. هر زمان از مطلب نوشته شده خود راضی بودید می توانید با فشردن کلید «Publish» نوشته را برای عموم قابل مشاهده کنید.
● وبلاگ و میزبان
شما سه نوع انتخاب برای محل قرار گرفتن وبلاگ خود دارید؛ می توانید وبلاگ را به طور مجانی در سایت میزبان blogger.com که blogspot.com نامیده می شود مستقر کنید. تنها یک RL عادی برای وبلاگ خود انتخاب می کنید و بقیه کارهای لازم برای استقرار وبلاگ را، blogspot.com خودش انجام می دهد. مثلاً می توان وبلاگی به نام دلخواه وبلاگ من که نام دلخواه Marshall Brains Blog را برایش انتخاب کرده ام و در آدرس اینترنتی
http://MarshalBrain.Blogspot.com
قرار دهید. همچنین می توانید برای دریافت سرویس های بیشتر به Blogger.com مبالغی بپردازید. در مقابل۱۵دلار در سال Blogger.com قرار دادن تبلیغات در صفحه وبلاگ شما را متوقف می کند. علاوه بر این می توانید وبلاگ خود را به طور دلخواه روی وب سایت های دیگری مستقر سازید. در این صورت هر بار که چیزی را «Publisher» می کنید Blogger با استفاده از FTP، آخرین کدهای HTML شما را به محل مورد نظر می فرستد. در این صورت چون میزبانی را خودتان انجام می دهید، آگهی های تبلیغاتی وجود نخواهد داشت.
مهناز سلیمانی
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید