پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا

Halo ۳


Halo ۳
بازی Halo ۳ در سال ۲۰۰۷ توسط مایکروسافت برای کنسول X۳۶۰ عرضه شد و جزو یکی از بازی‌های پرفروش و مطرح این کنسول قرار گرفت. گرافیک فوق‌العادهٔ این بازی به همراه صحنه‌های پر از درگیری و سلاح‌های قوی و صحنه‌های اکشن توانسته است جای خود را در میان جوانان باز کند. این بازی برای گروه‌های سنی M رده‌بندی شده که برای آشنائی بازی‌کنندگان شمه‌ای از چگونگی روند بازی را در این‌جا شرح داده‌ایم.
● عملکرد دکمه‌ها:
▪ A: پرش
▪ B: جنگ تن به تن
▪ X: تجهیزات
▪ Y: اسلحهٔ فوری
▪ B سمت راست: ایست برای جنگ/ پر کردن مجدد تفنگ سمت راست
▪ B سمت چپ: پر کردن مجدد تفنگ سمت چپ/ نارنجک فوری/ استفادهٔ دوگانه
▪ T سمت راست: شلیک اسلحهٔ سمت راست
▪ T سمت چپ: پرتاب نارنجک/ شلیک اسلحهٔ سمت چپ
▪ S سمت راست: کلیک برای زوم کردن دید/ هدف
▪ S سمت چپ: کلیک برای دولا شدن/ حرکت
▪ PAD ـ D: صحبت‌های چند بازیکن/ ایستاده برای علامت دادن
▪ Back: امتیاز برای چند بازیکن
▪ Start: منو در حالت توقف
نکاتی برای شروع و چند توصیه برای کمک به ادامهٔ بازی:
ارتش خود را برای آخرین لحظات نگهدارید. این به آن معناست که به دنبال یک فرمانده بروید.
هرگز مهمات خود را صرف افراد کوچک و ضعیف نکنید.
از میان مهمات، اول از همه از هفت‌تیر استفاده کنید. این اسلحهٔ خوبی است اما مهمات زیادی برای آن پیدا نمی‌کنید. بنابراین از همهٔ تیرهای آن استفاده کنید و بعد آن را دور بیندازید.
با اسلحهٔ Rifle و Carbine بجنگید. اکثر مواقع در بازی، این تفنگ‌ها بهترین‌ هستند.
داشتن دو اسلحه بهتر از نداشتن آنهاست. منظور این است که دو سلاح زخمی‌کننده با مهمات زیاد بهتر از یک اسلحهٔ Rifle تقریباً خالی است، رای شما عمل خواهد کرد و استفادهٔ دوگانه از هر نوع سلاحی همیشه خوب از آب در خواهد آمد (فقط هرگز از تپانچهٔ پلاسما استفاده نکنید مگر این‌که واقعاً مجبور شوید).
رانندگی قسمت اول از این جهت خوب است که از شما یک شکارچی می‌سازد و موضوع این است که زمان بعدی، بیشتر وقت خود را باید رانندگی کنید.
هنگامی که احساس خطر کردید به دنبال پناهگاه بروید.
همیشه مراقب مهمات خود باشید. گوش به زنگ باشید تا بدانید که هر دو اسلحهٔ شما چه مقدار مهمات دارند. هنگامی که مهمات یکی از آنها کم شد بهتر است اسلحهٔ بهتری تهیه کنید.
هنگامی که در مورد موضوعی شک دارید عقب‌نشینی کنید.
سعی کنید محل امن و بلند داشته باشید و پشت پناهگاه سنگر بگیرید. خیلی سریع بدوید، در این صورت می‌توانید بسیاری از جنگ‌های بی‌نتیجه را از سر بگذرانید.
● شروع بازی: گشتی در اطراف
در ابتدای صحنه، شما باید نگاهی به بالا و پائین بیندازید، فقط همین. هنگامی که بالاخره اسلحه‌ای به‌دست می‌گیرید می‌توانید گروه را از طریق مسیر جنگل دنبال کنید. مطمئن شوید که با فشار دادن دکمهٔ A از روی کنده‌های درخت در طول مسیرتان می‌پرید. به رفتن ادامه دهید تا زمانی که گروه توقف کند. در این زمان، از بقیه جدا شده و فرمانده را دنبال خواهید کرد.
او و شما خود را به نقطه‌ای مرتفع خواهید رساند تا بتوانید در زمان حملهٔ دشمنان به‌صورت آماده‌باش باشید. هنگامی که در وضعیت قطع ارتباط قرار گرفته‌اید نگاهی به رودخانه بیندازید و مراقب زمانی که ارتش دشمن از راه می‌رسد باشید. بگذارید آنها تا حدودی در فضای باز قرار بگیرند و بعد شروع به تیراندازی کنید. دوستانتان به شما کمک خواهند کرد و در نتیجه این جنگ سختی نخواهد بود.
پس از مواجه شدن با سپاه دشمن، گروه شما به سمت رودخانه حرکت خواهند کرد، آنها برای مدت کوتاهی جلوی انبار بزرگی توقف خواهند کرد و بعد به حرکت خود ادامه خواهند داد. مخزنی سمت راست انبار وجود دارد که داخل آن اسلحه است اما شما نیازی به آن ندارید. به زودی یک کشتی تیرانداز ظاهر خواهد شد و افراد زیادی را پائین رودخانه به آن خواهد ریخت و مجدداً در صورتی‌که کشته نشوید همه‌چیز خوب پیش خواهد رفت.
پیش بروید (گذرگاه شیب‌داری به سمت چپ وجود دارد) و به دنبال اسلحه‌ای بگردید که Spiker نام دارد. آن در نزدیکی سربازی قوی هیکل قرار دارد. در صورتی‌که بخواهید آن را امتحان کنید از آن به همراه اسلحهٔ دستی خود استفاده کنید.
توجه: در این مرحله متوجه خواهید شد که سربازان بی‌رحم سپرهای توخالی را پرتاب می‌کنند، عاقلانه است که وارد آنها شده و به وسیلهٔ آنها از محل دور شوید. این کار را در تمام طول مرحله می‌توانید انجام دهید.
مسیر را به سمت منطقهٔ تاریک و به طرف چپ آبشار دنبال کنید. در این محل نیز گروه دیگری درست مانند دو گروه قبلی وجود خواهند داشت، بنابراین فقط بر روی سرباز قوی‌ هیکل آنها تمرکز کرده و بقیه را نادیده بگیرید.
از طریق تونل به طرف عقب و به سمت نورهای قرمز بروید. به رفتن ادامه دهید و هنگامی که از بالا به منطقهٔ باز و وسیع نگاه می‌کنید بایستید، به سربازی که می‌بینید تیراندازی نکنید. گروه شما این موضوع را به شما می‌رسانند که خوابیده‌اند. شما می‌توانید پائین پریده و بعد از بالا بر روی سر آن سرباز بپرید و با فشار دکمهٔ B او را از پای درآورید. البته باید یک نفر دیگر هم در آن پائین باشد. در مجموع باید پنج نفر در این منطقه وجود داشته باشند اما زیاد دور نشوید و پرسه نزنید در غیر این‌صورت به گروه بزرگی از سربازان دشمن در آن طرف باتلاق خواهید رسید. هنگامی که آماده شدید حملهٔ خود را در مورد آن گروه کوچک سربازان آغاز کنید. آنها حقیقتاً مانند همان دو گروهی هستند که شما تا به‌حال با آنها مواجه شده‌اید بنابراین لازم نیست زیاد نگران باشید. بهترین کار حمله گروه از وسط منطقهٔ باز و وسیع و در محلی است که خورشید غروب می‌کند.
نیروی دریائی خودی در مورد کسانی که نزدیک می‌شوند به شما کمک خواهند کرد و فرمانده از بالا و از فاصلهٔ دور به‌سوی دشمنان تیراندازی خواهد کرد و در صورتی‌که خواستید سرعت بیشتری به کار بدهید از جناح چپ به سپاه دشمن حمله کنید.
پس از آن‌که منطقه پاکسازی شد به طرف بالا رفته و کار بقیهٔ بازماندگان را تمام کنید. هنگامی که در طول لبهٔ تخته سنگ حرکت کنید هنوز تعدادی از بازماندگان دشمن وجود خواهند داشت بنابراین به کار آنها بپردازید و پیش بروید. زمانی که به گوشهٔ زمین می‌روید باید یک تکاور دریائی را در اسارت یک سرباز بی‌رحم ببینید. برای نجات او به سرعت سرباز دشمن را خلع سلاح کنید. دشمنان زیر دست را از پای درآورید و بعد سطح شیب‌دار پشتی را در پیش گیرید تا به مسیر خود برسید. پس از گذشتن از روی تنهٔ درخت، تعدادی شغال در آن‌جا خواهید دید. آنها را نابود کرده و بعد باید از عهدهٔ گروه دیگری از سربازان دشمن برآئید. یک تفنگ مخصوص نبرد در نزدیکی چند تا از نیروهای دریائی کشته شده وجود دارد، در صورت تمایل می‌توانید آن را بردارید. از لبهٔ صخره پائین بیائید و با دیگران هماهنگ شده به پیش بروید و همه‌چیز را بررسی کنید.
● چارلی‌فاکس تروت:
حرکت کنید، به منطقه‌ای خواهید رسید که پر از ریواس است به سرعت و قبل از آن‌که دشمنان متوجه ورود شما شوند آنها را بیرون کشیده از پای درآورید. فقط یک گروه کوچک در نزدیکی منطقهٔ ریواس وجود دارد بنابراین باید به سرعت از عهدهٔ آنها برآئید.
مدت زیادی است که شما اسلحه‌هائی با مهمات بسیار خوب دارید. نگراه ذخیره کردن آنها نباشید اما در صورتی که مجبور به این کار هستید آن را سریع انجام دهید.
نبرد بعدی به واسطهٔ نارنجک‌هائی که دارید سریع و مرگ‌آور خواهد بود. و یا می‌توانید وقت خود را به‌صورت بیهوده در اطراف بگذرانید و دور خود بچرخید. بهترین راه برای این‌که از عهدهٔ این گروه از دشمنان برآئید این است که به سرعت خودتان را با نارنجک‌هائی که در دست دارید به آن‌جا برسانید (منظور منطقهٔ ریواس است).
مسیر را به‌سوی صخره‌ها و به طرف چپ در پیش بگیرید. مسیری که نگهبانی آن به‌عهدهٔ دو شغال (گروه خاصی از سربازان) است. بعد باید سپاه دشمن را در مسیر خود با ضربات پی در پی و با استفاده از مهمات تفنگ بزنید. اما زمان زیادی را تلف نکنید. هرگاه چیزی بزرگ‌تر از یک ارتش را دیدید یک نارنجک بیندازید و وقت را از دست ندهید. شاید دوستان شما به کمکتان بیایند و شاید هم نیایند. در این مورد یک نارنجک پرتاب کرده و کار را یکسره و بعد محوطه را از بازماندگان پاکسازی کنید.
پیش از حرکت، از جهت تجدد ذخیره سلاح‌های خود اطمینان حاصل کنید. شما احتمالاً باید تمام نارنجک‌های خود را مصرف کرده باشید بنابراین در هر جائی که امکان دارد به دنبال تعداد بیشتری از آنها باشید، به‌خصوص تفنگ نارنجکی و اسلحهٔ نبرد وجود خواهد داشت.
هنگامی که به گوشهٔ زمین می‌روید ممکن است لشکر برنامه‌ریزی شده‌ٔ دیگری از ارتش دشمن به همراه فرماندهٔ آنها وجود داشته باشند.
توجه: با فشار دکمهٔ سمت راست دسته می‌توانید هنگامی که تفنگ دوربین‌دار دارید بر روی چیزی که می‌خواهید زوم کنید.
به جنگل برگردید و جوخهٔ خود را دنبال کنید تا زمانی که آنها در مورد شغال‌های همراه با کارابی‌ها به شما چیزی بگویند. شغال‌ها در طول مسیر می‌دوند و به دشمنان می‌پیوندند اما شما می‌توانید مسیر شیب‌دار سمت چپ را برای استفادهٔ بهتر از تفنگتان انتخاب کنید.
سپس آنها به طرف تخته سنگ دیگری حرکت می‌کنند. شما نیز بر بالای تخته سنگ در حالی‌که فرمانده به طرف گذرگاه شیب‌دار بالا می‌رود نروید، در عوض به همراه دوستتان به بالای گذرگاه شیب‌دار بروید و از مهارت‌های خود برای بیرون کشیدن دشمنان که در اطراف هستند استفاده کنید. هنگامی که این کار شما را راضی کرد از روی تخته سنگ پائین بیائید و برای تعدادی از جنگ‌های سنگین آماده شوید.
شما می‌توانید به طرف جلو بروید و نارنجکی را در میان ارتش دشمن که در گوشهٔ زمین هستند پرتاب کنید اما پس از آن باید مراقب شغال‌هائی که بالای سرتان هستند باشید. آنها دو گروه هستند، گروهی داخل درختان و گروه دیگری کنارهد پرتگاه، سپس گروه دیگری از کناره‌ها خواهند آمد که در این حالت نمی‌توان گفت کسانی که زنده می‌مانند چند نفرند. پس از آن‌که احتمالاً چند نفر از افراد گروهتان را از دست دادید و جنگ به پایان رسید می‌توانید مسیر را دنبال کنید.
اینک باید با گروه دیگری از دشمنان بر روی پل مواجه شوید اما استفاده از یک سرباز بی‌رحم گروه خودتان که آنها را به رگبار می‌گیرد باید کارها را آسان‌تر کند. پیش از آن‌که وارد تونل شوید اطراف را بگردید، در نزدیکی پرتگاه نوعی توپ قدیمی از کار افتاده توجه شما را به خود جلب می‌کند. به طرف آن بروید و مهمات جمع کنید. تیراندازی، اولویت بخش بعدی خواهد بود بنابراین اطمینان حاصل کنید که برای مبارزه، تفنگ دارید.
● معاوضه در مقابل معاوضه:
پس از دمو، بسیاری از دشمنان در اطراف وجود دارند، آنها را که پائین پای شما هستند را در اولویت قرار دهید. از اسلحهٔ خود برای تیراندازی به شغال‌ها استفاده کنید. سپس سربازان بی‌رحم و بعد سعی کنید طوری سر سربازان ارتش مهاجم را هدف قرار دهید که هیچ‌گونه مهماتی را هدر ندهید. هنگامی که منطقهٔ نزدیک شما که سد می‌باشد به اندازهٔ کافی پاکسازی شد مسیر پشت سر خود را دنبال کرده و به محل مورد نظر برسید.
به تشکیلاتی برسید که به تنها راه عبور از سد می‌رسد. از طرف دیگر نه‌تنها باید رئیس گروه را ببینید بلکه با همهٔ گروه دشمنان همراه او مواجه شوید. ابتدا بر روی مهاجمان کوچک‌تر متمرکز شده و به آنها تیراندازی کنید و بزرگ‌ترین گروه مهاجمان را برای آخر کار نگه دارید. هنگامی که مهمات تمام شد باید از بین مهاجمان گذشته و خود را به محل دوستانتان برسانید. مراقب افرادی که در طول مسیر پنهان شده‌اند باشید. در این قسمت بازی، مبارزه با دشمن بزرگی که اسلحهٔ بزرگی در دست دارد در اولویت است. نارنجک خود را به کار ببرید تا وی بمیرد در غیر این‌صورت شما آسیب خواهید دید و مجروح خواهید شد. سپس منطقه را از حریفان کوچک‌تر پاکسازی کنید. می‌توانید اسلحهٔ بزرگ سرگروه دشمن را که تبر سنگین وزن نام دارد برای خودتان بردارید. این وسیله در اصل یک نارنجک کوچک است که شما در هنگام استفاده از آن، در جلوی پای خودتان فعال می‌کنید و یک اسباب‌بازی زیباست. اما نیاز دارید که حداقل یک سلاح کامل به همراه مقدار زیادی مهمات داشته باشید.
به طرف ساختمانی پیش بروید که دیدید جانسون در آن اسیر شد. آخرین گروه ارتش باقیمانده را از آن‌جا خارج کنید. خیلی سریع دکمهد راست (RB) را در جلوی میز نگه دارید تا بتوانید جانسون را آزاد کنید. پس از آزاد کردن گروهبان، به سرعت بیرون بروید و به طرف پل برگردید. در اطرافتان پائین آمدن مهاجمان بیشتری را در کنارهٔ سد و در قسمتی که مبارزه را از آن‌جا شروع کردید خواهید دید و صدای آنها را خواهید شنید، اما آنها واقعیت ندارند و فقط به‌صورت شبح‌هائی هستند. در صورتی‌که به اندازهٔ کافی سریع باشید می‌توانید بالا رفته و خود را به نقطه‌ای برسانید که آنها از آن‌جا خارج می‌شوند و بعد می‌توانید به طرف آنها چیزی پرتاب کنید. این کار را با شلیک رگبار اسلحه ادامه دهید و خواهید دید که ارواح، دیگر وجود نخواهند داشت. شما باید زمانی که توپ قدیمی تازه‌وارد، اشباح را از آسمان پاک می‌کند در زیر پناهگاهی بمانید. سپس وقتی که گروه بر روی پل منتظر شما هستند به طرف توپ قدیمی بروید. دکمهٔ RB را نگه دارید و این مرحله را به پایان برسانید.
● لانهٔ کلاغ: نقش خود را بدانید.
پس از کمی صحبت کردن، نیروی دریائی را تا منطقه‌ای پائین‌تر دنبال کنید. در پشت پله‌ها مقداری مهمات روی دیوار قرار دارد. دو نوع اسلحه و مقدار زیادی مهمات بردارید و به حرکت ادامه دهید. گوشه و کنار زیرزمین وسیع، اسلحه‌های بیشتری وجود دارد اما تفنگ بهترین انتخاب شماست. به طرف بالا و به سمت در سبزرنگی حرکت کنید تا گروه متفق خود را ملاقات کنید. تعدادی نارنجک نزدیک در است و هنگامی که آماده بودید فقط کافیست دکمهٔ RB را نگه دارید تا در باز شود.
در این مرحله تنها یک راه برای رفتن وجود دارد بنابراین افراد خود را به طرف پائین راهرو دنبال کنید. در بعدی را که دشمنان پشت آن ایستاده‌اند را باز کنید و خواهید دید که با یک انفجار از شما استقبال خواهد شد.
در حالی‌که اسلحهٔ جنگی را در دست دارید به طرف بیرون بدوید و شروع به سوار کردن دشمنانی که از طرف چپ می‌آیند کنید. هنگامی که آنها دور هستند از همان فاصله به افراد کوچک‌تر و ضعیف‌تر دشمن تیراندازی کنید. سپس یکی از افراد قوی و خشن خود را با درآوردن صدائی شبیه جغد به طرف خود کشیده و بکوشید تا دوستانتان کشته نشوند تا بتوانید در مسیر قرار گیرید. به منطقهٔ متروکه بروید و تعداد زیادی نارنجک بردارید. افراد شما وارد مسیر دالان‌مانند خواهند شد بنابراین به آنها کمک کنید تا خارج شوند. بعد از این کار مجدداً به طرف بیرون برگردید تا در طول مسیر تونل گردش کنید و این کار را به منظور کمی تفریح تا انتهای آن و به همراه تعدادی از افراد نیروی دریائی دنبال کنید. پس از آن به مسیر جنگی برگردید.
به طرف پائین راهرو حرکت کنید و بعد مسیر چپ را در پیش گیرید تا به پست بازرسی دیگر برسید. در این مرحله شما در منطقهٔ بعدی حرف‌های بعضی از دوستانتان را که در زیر آتش دشمن هستند خواهید شنید. برای خارج کردنشان از مهلکه به کمک آنها بروید و سعی کنید که آنها کشته نشوند اما خیلی در آن اطراف اتلاف وقت نکنید. بر روی یکی از دو برج مسطحی که به بارانداز خلیج مشرف می‌باشد فرود آئید. احتمال دارد که هر دو برج در یک جهت قرار گرفته باشند اما به هر حال از هر دو مسیر نیاز دارید که یک مسیر را بیابید و بعد با نگه داشتن دکمهٔ RB راه را ادامه دهید.
سپس شبحی وارد خواهد شد. به دنبال اسلحه‌ای در قسمت جلوی کشتی بروید و بعد در حالی‌که کشتی در حرکت است افراد را خارج کنید. شبح دیگری نیز وجود خواهد داشت بنابراین مجدداً همین کار را انجام دهید.
هنگامی‌ که افراد شما شروع به حرکت می‌کنند با احتیاط که خودتان را به کشتن ندهید بازماندگان گروه را جدا کنید. وقتی که اوضاع خوب شد راه را ادامه داده و یک اسلحهٔ کوچک نیز با خودتان بردارید (دکمهٔ B را فشار دهید). ممکن است فکر کنید که نوعی توپ قدیمی مجوز خروج شما از این منطقه است اما این تصور درست نیست. همان‌طور که دوستانتان سوار می‌شوند و با شما خداحافظی می‌کنند آنها را نگاه کنید. شما می‌توانید به کنارهٔ خلیج بروید و مراقب نبرد دیوانه‌وار و یا بی‌انتهائی که در هوا انجام می‌شود باشید. کار بیشتری برای انجام دادن وجود ندارد فقط در اطراف بگردید و بعد شروع به بازگشتن از مسیر قبلی کنید. در طول مسیر خود دو نفر را خواهید یافت که بی‌جهت می‌ترسند و احتمال دارد که خودتان نیز نگران شوید.
راه برگشت را از طریق دالان قبلی در پیش بگیرید و چنین به نظر خواهد رسید که همه‌چیز در اصل بازگشت خوب پیش می‌رود اما افسوس که چنین نیست!
پس از دیدن یک سرباز نیروی دریائی کشته شده به طرف بیرون بدوید و شروع به خالی کردن سلاح بر روی کشتی کنید. ابتدا افراد دشمنی را که در نزدیکی شما هستند هدف بگیرید و در صورتی که نیاز به استراحت دارید پشت یک ستون پنهان شوید یا بر روی خودتان چیزی بکشید تا کشتی شما را نبیند. سپس به‌طور ناگهخانی به بیرون و فضای باز بروید و با استفاده از تفنگ دوربین‌دار، دشمنان را گلوله‌باران کنید (برای این کار باید RT سمت راست را فشار دهید تا چندین گلوله از اسلحهٔ شما خارج شود و نباید دستتان را بر روی دکمهٔ شلیک نگه دارید). ممکن است این کار وقت بگیرد اما سرانجام کشتی را خواهید گرفت. محوطه را از بقیهٔ سربازان مهاجم پاکسازی کنید و اسلحهٔ دوربین‌دار تقریباً خالی خود را بیندازید. در طرف چپ فضا و در نزدیکی یک ستون، صخرهٔ برآمده‌ای وجود دارد که اسلحهٔ دوربین‌دار دیگری بر بالای آن قرار دارد. آن را بردارید و به شروع این مرحله بازی برگردید. فراموش نکنید که در صورت لزوم مهمات ذخیره‌سازی کنید.
● هدیه در صورت خرید:
به اتاق کامپیوتر بازگردید تا وظیفهٔ بعدی خود را به‌عهده بگیرید. جانسون شما را به طرف درهائی راهنمائی می‌کند که به کلبه‌هائی می‌رسند اما اول ضعیف‌ترین اسلحهٔ خود را با یکی از آن اسلحه‌های جدید موجود در صندوق عوض کنید. در اول و در بعدی را باز کنید و شما داخل شده‌اید. در همین حال می‌بینید که آنجا توسط تعدادی از سربازان بی‌رحم دشمن مورد حمله قرار می‌گیرد. من موفق شدم که فقط در پشت سنگر موقف سبزرنگ و پوشیده‌ای بایستم (به‌محض این‌که وارد اتاق شوید) و با ضربه‌های محکمی به‌سر دشمنان بزنم.
اما در صورتی‌که تفنگ دوربین‌دار جدید را با خودتان از زیرزمین آورده باشید واقعاً خوش شانس هستید. شما می‌توانید از کنار سنگر موقف بگذرید و درست در نزدیکی یکی از اسباب، شروع به خالی کردن اطرافتان کنید اما خیلی به افراد دشمن نزدیک نشوید زیرا آنها شروع به حمله کردن به وسیلهٔ نارنجک‌های میخ‌دار در مسیر شما خواهند کرد. فقط با گلوله‌باران کردن به طرف آنها تیراندازی کنید و این کار را ادامه دهید حتی اگر واقعاً نمی‌توانید آنها را به خوبی ببینید. سپس هنگامی که احساس کردید که تعداد آنها کاهش یافته‌اند به‌تدریج به جلو حرکت کنید اما همیشه مراقب نارنجک یا سلاح‌های میخ‌داری که از کنار شما عبور می‌کنند باشید. مادامی که شما در این منطقهٔ شیب‌دار و پائین‌تر بمانید باید به اندازهٔ کافی پوشش و محافظ داشته باشید. نگذارید دشمنان و به‌خصوص فرماندهد آنها به شما نزدیک شوند. ضمناً تفنگ دوربین‌دار دیگری در مسیر بالای سر شما وجود دارد اما باید خیلی خوش شانس باشید که بتوانید از آنها بالا بروید و به اسلحه برسید بدون آن‌که توسط سربازان بی‌رحم مورد حمله قرار گیرید. بنابراین بهتر است این کار را به بعد موکول کنید.
پس از آن‌که منطقه را پاکسازی کردید نوبت به ذخیره کردن مهمات می‌رسد. بروید و اسلحهٔ دوربین‌دار را پس از آن‌که استفادهٔ از آن در این‌جا پایان یافت بردارید و در مسیر خود و خارج از اتاق فراموش نکنید که یک پوشش قابل پهن کردن را نیز بردارید (همان لوازم قرمز و تیغی) یا یک بالابر محکم (همان لوازم آبی).
توجه پوشش قابل پهن کردن فقط یک پوشش محافظ بزرگ و آبی‌رنگ را در مقابل شما به وجود می‌آورد. شما می‌توانید در صورتی که با آنها مواجه شدید با شلیک به طرف جلو آنها را از بین ببرید.
به اتاق بعدی بروید که هر دو انتهای آن مانند یک بن‌بست است اما شما به طرف راست بروید و لحظه‌ای بعد از سوراخی به پائین بیفتید. با پائین مسیر نگاه کنید و هلی‌کوپترهائی را خواهید دید که به طرف جلو و عقب پرواز می‌کنند. جلوتر بروید و از عکس‌العمل سریع خود استفاده کنید تا همان‌طور که آنها در حال حرکت هستند به طرف آنها شلیک کنید. در صورتی که یکی از آنها را بزنید تعداد بیشتری از آنها ظاهر خواهند شد بنابراین آماده باشید. به حرکت ادامه داده و مجدداً از چاله‌ٔ دیگری پائین بیفتید. در بیرون از کلبه‌ها با فرمانده ملاقات خواهید کرد. با او دست بدهید و وارد شوید.
توجه: واقعیت این است که هرچه سریع‌تر از این بخش بگذرید بهتر است. می‌توانید سمت راست را به وسیلهٔ اسلحهٔ دوربین‌دار ببندید و یا این‌که به مدت طولانی درگیر یک جنگ خواهید شد. این انتخاب با شماست.
منطقهٔ بعد سد دریچه‌دار می‌باشد. خیلی سریع حرکت کنید و با استفاده از اسلحهٔ دوربین‌دار خود، سربازان دشمن را بشکافید و تا جائی‌که می‌توانید سربازان نیروی دریائی خودی را نجات دهید. در قسمت پیچ اتاق و در منطقهٔ گوشهٔ اتاق ممکن است با تعدادی از افراد دشمن وارد بازی قایم‌باشک‌ شوید. بنابراین فقط تا زمانی بازی را ادامه دهید که یکی از شما کشته شود. پس از آن، تفنگ دوربین‌دار شما باید خالی از مهمات باشد بنابراین از تک‌تیرانداز خود استفاده کنید. به پائین مسیر نگاه کنید و سرهای دشمنان را نشانه بگیرید. حالا همهٔ راه را به طرف انحنای موجود در اتاق پیش بروید تا به طرف دیگر یعنی جائی‌که با آخرین گروه دشمنان می‌جنگید برسید. این سربازان بسیار خشن هستند زیرا تعدا زیادی اسلحه و تجهیزات در اختیار دارند. فقط تیراندازی و فرار کنید. نارنجک پرتاب کنید و تا زمانی که همهٔ آنها بمیرند پنهان شوید.
در صورتی که فکر می‌کنید گروه آخر هنوز به‌طور کامل پاکسازی نشده‌اند دری را از داخل دیوار بیابید که اتاق را به دو نیمه تقسیم می‌کند. آن را باز کرده و در بعدی را نیز باز کنید. این راهروی کوچک شما را به کنار سربازان دشمن هدایت می‌کند بنابراین یک نارنجک پرتاب کنید و از همان مسیری که آمده‌اید برگردید. معمولاً هنگامی که از این روش استفاده می‌کنید تعدادی از شلیک‌های دشمن را منحرف کرده و دوستان خود را آزاد می‌کنید که آنها نیز به‌صورت مؤثری به شما کمک می‌کنند. مطمئن شوید که اول از همه به وسیلهٔ توپ پلاسما فرماندهٔ دشمن را بیرون کشیده‌اید.
پس از غلبه بر آنها، متوجه تعداد زیادی از انسان‌ها می‌شوید که پشت سر شما هستند. این به‌عهدهٔ شماست که منطقه را برای مهمات بازبینی کنید. من در این منطقهٔ شاخص، تکه‌ای از تجهیزات را پیدا کردم که لوله‌ٔ قدرتی نامیده می‌شد بنابراین شما هم ممکن است بخواهید آن را برای کتک زدن‌های بعدی بردارید.
هنگامی که آماده شدید می‌توانید از طریق دری که آن طرف اتاق است خارج شوید. در صورتی‌که گروه شما گیر افتاده‌اند و به دنبال شما نمی‌آیند احتمالاً در پشت خرابه‌های ناشی از جنگ گیر کرده‌اند. به داخل موانع بروید و یا این‌که با اشاره، طرف راست را به دوستانتان نشان دهید. مطمئن شوید که در مسیر خروج، توپ پلاسما و سلاح‌های دیگری را که بعدها دوست دارید با خود آورده‌اید.
گروهتان را که به‌صورت تعداد کامل و در بالابر منتظرتان هستند صدا بزنید. به داخل قدم بگذارید و مطمئن شوید که همهٔ بچه‌ها جمع شده‌اند و بعد به طرف بالا بروید. از طرف دیگر خارج شده و به طرف معابر مسطح حرکت کنید تا در آن‌جا با سربازان دشمن جنگ سنگینی انجام دهید که البته با وجود همهٔ دوستان شما، این کار خیلی سخت نخواهد بود! اگرچه دشمنان دوست دارند به سمت شما و فقط شما نارنجک پرتاب کنند اما به‌محض دیدن دشمنان، صف آنها را بشکافید و به دنبال تعداد بیشتری از آنها باشید و مطمئن شوید که به طرف هر کسی که به طرفتان شلیک می‌کند تیراندازی کنید. این کار سخت نیست به‌خصوص با وجود توپ پلاسما.
خب، پس از این‌که هواپیمای پلیکان به طرف پائین پرواز کرد شما فکر می‌کنید که این‌بار دیگر این‌کار را به خاطر شما انجام داده است اما دوباره اشتباه کرده‌اید. مراقب دوستان خود که به طرف موارد جدید روانه می‌شوید باشید و این‌که باید برگردید و عملیات قهرمانانه‌ای انجام دهید. هم‌چنین در صورتی‌که یکی از دوستان شما گیر افتاده است و هواپیمای پلیکان در اطراف نیست، با زدن آرنج به او بفهمانید که به عقب کشتی برگردد و بعد همه‌چیز عالی است (اما شما نباید این کار را انجام دهید).
پشت مسیر فرودگاه دری وجود دارد که شما را به طرف اتاق کنترل راهنمائی می‌کند. در صورت تمایل لباس مبدل را بردارید و به اتاق بزرگ برگردید. خودتان را به طبقهٔ همکف برسانید و به داخل تونل‌ها بازگردید. از طریق در پیش بروید و به سرعت به طرف توپچی شلیک کنید. تفنگ دوربین‌دار را بردارید و مسیر خود را به طرف پائین و به‌سوی منارهٔ بعدی در پشت گیرید و همان‌طور که می‌روید به دشمنان تیراندازی کنید.
از این موقعیت جدید پائین را نگاه کرده و مسیر را پاکسازی کنید سپس یک تفنگ دوربین‌دار جدید بردارید. راه خود را به طرف سنگری که دو مناره دارد باز کنید و دشمنانی را که می‌توانید ببنید بیرون بکشید. از هدر دادن مهمات نترسید. یک تفنگ دوربین‌دار را بیندازید و دیگری را بردارید. در این اتاق سه عدد تفنگ دوربین‌دار وجود دارد و این اتاق همان جائی است که شما قبلاً در آن بوده‌اید (اولین نبرد با سربازان بی‌رحم دشمن را به‌خاطر می‌آورید؟)
با یک تفنگ دوربین‌دار جدید در دست جای پاهای خود را به طرف مسیر برگشت به اتاق کنترل دنبال کنید. اتاق قدیمی به وسیلهٔ چهار ارتشی، دو سرباز بی‌رحم و یک فرمانده پر شده است. می‌توانید سربازان معمولی را پیش از آن‌که توجه بقیهٔ سربازان را جلب کنید بیرون بکشید و بعد نوبت ارتش است. نبرد با فرمانده بسیار مشکل است زیرا او یک سلاح میکروبی اتمی دارد اما می‌توانید به راحتی تفنگ دوربین‌دار خود را انداخته و یک نارنجک به‌سوی او پرتاب کنید تا کار تمام شود. هنگامی که منطقه پاکسازی شد خودتان را به بمب مسلح کنید (دکمهٔ RB را نگه دارید) حالا سردرگم نشوید، باید به طرف پائین و به منطقهٔ غار برگردید و اساساً این‌کار را از روی جای قدم‌های قبلی خود وقتی برای اولین‌بار این مرحله را شروع کردید انجام دهید. غارها پر از افراد ارتش دشمن است اما بسیاری از آنها وحشت‌زده‌اند و مزاحم شما نخواهند شد. ممکن است چند شغال (گروهی از سربازان) در منطقه باشند اما شما می‌توانید بدون هیچ مزاحمتی و به حالت دویدن از میان آنها عبور کنید.
هنگامی که مجدداً وارد تونل‌ها می‌شوید نگران هلی‌کوپترها نباشید زیرا آنها در حال پرواز و دور شدن هستند اما ممکن است ارتش دشمن در مسیر شما باشد. بنابراین یک یا دو نارنجک در میان آنها پرتاب کنید و مستقیم از بین آنها عبور کنید. وارد راهروئی شوید که قبلاً آن را انتخاب کرده بودید تا به اولین خلیج بارگیری برسید. در واقع آن‌جا همان محلی است که شما باید بروید، پس از مدتی به‌سوی آن محل بروید. در آن‌جا وحشت بیشتری وجود دارد اما مجدداً ارتش دشمن در آن‌جا مزاحمتی ایجاد نمی‌کند. بگذارید هواپیمای فانتوم پرواز کند و دور شود و بعد بروید و تفنگ دوربین‌داری را که جا گذاشته‌ بودید بردارید. همان‌طور که راه خود را به‌سوی بالابر طرف راست اتاق باز می‌کنید از آن برای قلع و قمع کردن شغال‌ها در محوطه استفاده کنید. یا می‌توانید به طرز دیوانه‌واری همه‌چیز را خرد کنید که البته این موضوع در بازی اهمیتی ندارد. هنگامی که به محل مورد نظر رسیدید از بالابر استفاده کنید و به پایان این مرحله رسیده‌اید.
● بزرگ‌راه/ خیابان:
شما تنها کسی هستید که از دستهٔ فرار بی‌خطر باقی‌ مانده‌اید. دکمهٔ بالا بر روی دسته را فشار دهید تا چراغ‌های شما روشن شوند. در این زمان مردان دیگر را دنبال کنید و به اتاق بعدی بروید. می‌دانم که خیلی دوست دارید سوار یکی از گرازهای وحشی شود اما من راه دیگری را انتخاب می‌کنم، فقط ماشهٔ تفنگ را فشار دهید و بر روی هدف تمرکز کنید تا همهٔ آنها را از سر راه بردارید. شما به خروشیدن ادامه دهید و به داخل محل قرارگاه که در نزدیکی یک وسیلهٔ نقلیهٔ شکسته قرار دارد بدوید. دشمنان را از آن‌جا بیرون بکشید. فقط جهت توجه شما باید بگویم که باید همهٔ دشمنان را قبل از آن‌که راننده همهٔ آنها را حرکت دهد از محل بیرون بکشید.
توجه: در صورتی‌ که رانندگی را انتخاب کردید همهٔ آن‌چه را که به‌صورت متفاوت انجام می‌دهید حمله کردن از بالا و از داخل محوطه به بیگانگان است...
از این‌جا به بعد سعی کنید خودتان بازی را به شیوه‌ای که تشخیص می‌دهید به پیش ببرید. موفق باشید.
منبع : مجله بازی‌های رایانه‌ای


همچنین مشاهده کنید