پنجشنبه, ۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 25 April, 2024
مجله ویستا


تزئیناتی که به آمریکا آورده شدند


تزئیناتی که به آمریکا آورده شدند
اگرچه بهای نفت طی چند روز گذشته با کاهش چشمگیری در بازارهای جهانی مواجه شده اما حقیقت این است که صعود روز به روز آن و تاثیرش بر اقتصاد جهانی آنچنان گسترده و غیرقابل تصور است که این روزها صنعتگران و هنرمندان و فروشندگان بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا همچنان غرامت این صعود و سقوط‌ها را پس می‌دهند و ادامه حیات خود را وابسته به گام‌های لرزانی می‌بینند که به ناچار بر لبه پرتگاه پر از مه برمی‌دارند.
کارشناسان اقتصادی آمریکا که وضعیت این روزهای بازار صنایع مبلمان و لوازم خانگی را تاسف بار ارزیابی می‌کنند، معتقدند با شروع رشد سریع قیمت نفت در بازارهای جهانی، ترمز جهانی شدن اقتصاد نیز کشیده شده است؛ به طوری که بازار بین‌المللی لوازم خانگی نیز یکباره حالت سکون به خود گرفته است و تغییر و تحول‌های آن همگی روند نزولی را روی نمودار نشان می‌دهند.
صنعتی که با آغاز قرن ۲۱ و رونق مفاهیم نوین در دکوراسیون داخلی جان دوباره‌ای گرفته بود اینک در مردابی گرفتار شده است که اگر دیر به فریادش برسند خیلی زود در باتلاق فروخواهد رفت.
افزایش بهای سوخت‌ بیش از هرچیز موجب بالارفتن هزینه‌های حمل و نقل شده است و همین موضوع به سادگی بر قیمت تمام شده محصول و دستمزد کارگران تاثیر چشمگیر گذاشته و در نهایت موجب شده است تا محصولات خانگی، مبلمان و لوازم تزئینی مورد نیاز بازار آمریکا به جای سوار شدن در کشتی‌های بزرگ باربری و کامیون‌هایی که تا پیش از این به راحتی از کشوری به کشور دیگر در سفر بودند به ناچار سرنوشت ماندن در ویترین مغازه‌های بزرگ کشورهای خود را بپذیرند تا به این ترتیب تقاص سیاست‌های کاخ سفید را در اقتصاد جهادی و افزایش بهای بشکه‌های نفت خام پس دهند.
البته نباید فراموش کرد که این داستان تنها در آمریکا رخ نداده است و در واقع گریبان تمامی شرکت‌ها و کارخانه‌هایی که محصولاتشان را به سراسر دنیا می‌فرستاند، گرفته است اما آنچه بیش از هر نکته دیگری موجب می‌شود تا از میان تمامی کشورها نمونه‌های آمریکایی را بازگو کنیم این است که ریشه اصلی تمامی این وقایع را باید در سرزمینی جست‌وجو کرد که به بهانه برقراری آزادی و دموکراسی در دنیا بر پیکره اقتصاد خود نیز لطمه وارد کرده و اینک به دنبال چاره‌ای برای جبران آن است.
اینک اقتصاد غرب در تلاش است تا یافتن راه‌کارهایی درمان افسردگی حاکم بر صنعت لوازم خانگی آمریکا را بیابد و جان تازه‌ای را در رگ‌های خشکیده آن تزریق کند اگرچه بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند که زمان بسیار زیادی از دست رفته است و دیگر نمی‌توان آب رفته را به جوی بازگرداند.
مدیران شرکت ایکیا (Ikea)، یکی از برندهای معتبر لوازم خانگی و تزئینات داخلی منزل در سراسر دنیا نیز این روزها به شدت از آنچه که ممکن است افزایش بهای جهانی سوخت برای آنان رقم زده باشد ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند که با شرایط موجود نمی‌توان به آینده روشن امید چندانی داشت مگر اینکه کاهش بهای نفت خام همچنان ادامه داشته باشد و قیمت سوخت کاهش باید و به این ترتیب جان دوباره‌ای به پیکره از رمق افتاده این صنعت دمیده شود.
مشتریان آمریکایی ایکیا که زمانی با فراغ خاطر از فرووشگاهی به فروشگاه دیگر می‌رفتند و خریدهای آنچنانی انجام می‌دادند امروز به دلیل بهای گزاف محصولات مورد علاقه‌شان و تاثیری که نرخ بالای حمل و نقل بر آن گذاشته است از خرید منصرف می‌شوند و معمولا دست خالی به خانه باز می‌گردند و فرا رسیدن روزی را در سر می‌پرورانند که جایگزین مناسبی برای انرژی‌های فسیلی پیدا شود و نرخ حمل و نقل در ابعاد جهانی به شدت کاهش یابد.
یورگن لیندکوئیست، معاون بخش فروش محصولات ایکیا در آمریکای شمالی معتقد است آنچه این روزها بر بازار لوازم خانگی حاکم شده است دقیقا شبیه به کاهش وزن یک باره در انسانی است که از هر نظر در موقعیت ایده‌آلی به سر می‌برده است و اینک به خاطر چنین کاهش وزنی حتی حیاتش هم به شدت تهدید می‌شود به همین دلیل هم چاره‌ای جز استفاده موقتی از داروهای ویتامین برای ادامه زندگی‌اش را ندارد.از دو سال پیش تا کنون بسیاری از شرکت‌های تولید کننده لوازم دکوراسیون داخلی در سوئد، لهستان، هند، مکزیک و... بازار فروش محصولات خود را در آمریکا از دست داده‌اند. از چهار سال پیش نیز بیش از ۶ هزار نفر از کسانی که به واسطه این صنعت در آمریکا مشغول کسب و کار بوده‌اند شغل خود را از داده و به دنبال حرفه‌ جدیدی هستند و بالغ بر ۳۰ هزار صنعتگر لوازم تزئینی داخل منزل در سراسر اروپا و آمریکای جنوبی نیز از کار بیکار شده‌اند! و این در حالی است که هنوز نمی‌توان آینده مشخصی را برای بازار جهانی سوخت و پیامدهای متاثرکننده آن در دنیای اقتصاد متصور شد.
نفیسه حقیقت‌جوان
منبع: BBC
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد


همچنین مشاهده کنید