شنبه, ۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 April, 2024
مجله ویستا

دیگر توان قضاوت در این فوتبال آلوده را ندارم


دیگر توان قضاوت در این فوتبال آلوده را ندارم
داور بین المللی فوتبال کشورمان با تاکید بر اینکه دیگر توان قضاوت را ندارد گفت : به خاطر یک اشتباه که هنوز هم در مورد صحت آن اختلاف نظر وجود دارد به بدترین شکل ممکن من و خانواده ام را مورد توهین قرار دادند و در چنین شرایطی ترجیح می دهم برای همیشه داوری را کنار بگذارم .
مسعود مرادی که طی هفته های گذشته به سوژه اول داوری فوتبال ایران تبدیل شده بود پس از اعلام خبر کناره گیری اش از دنیای قضاوت در گفتگو با خبرنگار مهر گفت : در چنین شرایطی تصور می کنم بهترین تصمیم را گرفته ام . تصور نمی کنم در چنین شرایط باید به من توهین می شد یک داور برای ادامه فعالیت و قضاوتش به عشق و علاقه و انگیزه نیاز دارد اما با شرایطی که برای من رقم خورد دیگر این عشق و علاقه را در خود نمی بینم و با جوی که درست شد دیگر نمی توانم به قضاوت ادامه دهم .
داور بین المللی فوتبال کشورمان با بازگشت به قبل از حضور در رقابتهای فوتبال المپیک گفت : زمانی که من برای قضاوت در المپیک انتخاب شدم موجی از تنگ نظری ها در جامعه داوری بوجود آمد. برخی کارشناسان اظهار نظرهایی می کردند مبنی بر اینکه مسعود مرادی همان دور اول بر می گردد اما همه دیدند که من نه تنها در پایان دوره اول برنگشتم بلکه در مرحله حذفی هم قضاوت کردم و شانس قضاوت در مراحل بالاتر را هم داشتم .
مرادی ادامه داد : زمانی که به ایران برگشتم در اولین گام بازی پیروزی را قضاوت کردم و در یک صحنه اعتقاد به پنالتی نداشتم اما متاسفانه چنان جوسازی شد و به گونه ای با من برخورد کردند که با کاروان ایران که از المپیک برگشته بود برخورد نکردند. چرا چون مسعود مرادی کاندیدای قضاوت در جام جهانی بود و بیشترین شانس را داشت .
وی خاطرنشان کرد : من به خاطر اینکه در یک صحنه به زعم برخی کارشناسان اشتباه کردم بودم متهم به این شدم که ژن داوری ندارم . در حالی که من بیش از ۹ سال سابقه قضاوت در سطح بین الملی را دارم .
مسعود مرادی در ادامه به صحبتهای داریوش مصطفوی اشاره کرد و افزود : متاسفانه مدیرعامل باشگاه پیروزی در سیمای جمهوری اسلامی این حق را به تماشاگرانش می دهد که حق داشته اند به من توهین کنند. حالا می خواهم از ایشان بپرسم آیا این حق من بود که در ماه مبارک رمضان آنها هر ناسزایی را به من و خانواده ام بگویند .
مرادی ادامه داد : برای من اعتبارم شخصیتم و خانواده ام مهمتر از همه فاکتورهای دیگر است . بنابراین نمی خواهم به هر قیمتی این قضاوت را داشته باشم . حتی اگر آن قضاوت در جام جهانی باشد.
داور بین المللی فوتبال کشورمان ادامه داد : من در رقابتهای مختلفی حضور پیدا کردم و افتخارات زیادی بدست آوردم که حضور در جام جهانی آخرین افتخار داوری من بود اما با شرایط فعلی ترجیح می دهم که در شرایطی که کاندیدای اول آسیا برای حضور در این رقابت مهم و جهانی هستم از حضور در این رقابتها کناره گیری کنم .
وی در ادامه خاطرنشان کرد : به حق یا ناحق بنده جزو داوران آسیا برای قضاوت در جام جهانی هستم اما در کشور ما برخیها با اظهار نظرهای غیرکارشناسی مدام سعی در تخریب من داشتند.
مرادی ادامه داد : زمانی که بنده در کویت قضاوت یک دیدار حساس در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا را برعهده داشتم و نماینده ایران در یک سطح بالای آسیا بودم در کشورم و در ورزشگاه مشهد تماشاگران خانواده ام را مورد ناسزا قرار دادند و هر چه دلشان می خواست گفتند. آیا من مستحق این رفتار هستم . شاید اگر به داور دیگری اینقدر توهین می شد به کارش ادامه می داد اما من شرایطم فرق می کند و نمی توانم این توهین ها را تحمل کنم .
وی افزود : باور کنید دیگر روحیه و انگیزه قضاوت در این شرایط را ندارم . من ایمیلی به زوریخ زدم و اعلام کردم در سمینار داوران فیفا شرکت می کنم اما در آزمونهای داوران منتخب جام جهانی حضور پیدا نمی کنم .
مرادی در ادامه با پیش بینی یک اتفاق در فوتبال ایران خاطرنشان کرد : ممکن است با این تصمیم من حرف و حدیثهایی مطرح شود مبنی بر اینکه در صورت شرکت در این آزمون حذف می شد. اما من باید قبل از همه بگویم که هیچکس نمی تواند چنین ادعایی داشته باشد. براساس مدارک کنفدراسیون فوتبال آسیا من شانس زیادی برای قضاوت در جام جهانی داشتم و نفر اول این لیست بودم و هیچکس نمی تواند این موضوع را انکار کند.
مرادی که با دلی شکسته و حرفهای ناگفته بسیاری در مورد داوری ایران از حضور در میادین بین المللی و داخلی کناره گیری کرده است خاطرنشان کرد : من از آقای علی آبادی که متولی دو باشگاه استقلال و پیروزی هستند می خواهم که با این مسائل و حواشی مخرب فوتبال برخورد کند.
وی ادامه داد : البته روی صحبت من تنها با دو باشگاه استقلال و پیروزی نیست و این مسائل را به طور کلی در فوتبال ایران بیان کردم . بهتر است تا اوضاع از این بدتر نشده به خودمان بیاییم . اینکه بخواهیم با تخریب دیگران خود را توجیه کنیم از جوانمردی به دور است . من از مدیرعامل باشگاه پیروزی و هوادارن این تیم گله ندارم اما از آنها می خواهم اگر قرار است در مورد کسی صحبت یا اظهار نظر کنند در بیان خود صعه صدر داشته باشند.
مرادی که ظاهرا هنوز بر تصمیم خود مبنی بر پنالتی نبودن صحنه جنجالی دیدار تیمهای فوتبال پیروزی و مس کرمان تاکید دارد افزود : من فیلم قضاوت این دیدار را به فیفا می برم و با سربلندی و تایید قضاوتم به کشور بازمی گردم .
وی در ادامه تصریح کرد : من می توانستم پنج سال دیگر در ایران و دو سال در سطح بین المللی قضاوت کنم اما در شرایط فعلی فضا را مناسب نمی بینم و نمی خواهم خود را به داوری تحمیل کنم .
مرادی ادامه داد : داوری فوتبال ما آنقدر آلوده شده است که دیگر فضا برای قضاوت سالم وجود ندارد. این آلودگی هم از سوی افرادی که از جنس فوتبال و داوری هستند به وجود آمده است . متاسفانه هدف آنها خراب کردن مرادی نیست و هدفشان داوری است .
من نمی خواهم از عنایت و کمیته داوران دفاع کنم اما هر کس مسئول شود باید با همین داوران کار و این شرایط مخرب را تحمل کند.
منبع : روزنامه جمهوری اسلامی


همچنین مشاهده کنید