پنجشنبه, ۳۰ فروردین, ۱۴۰۳ / 18 April, 2024
مجله ویستا

ایمنی در خانه


ایمنی در خانه
در فضای نشیمن و پذیرایی چنانچه فرزند كوچك در منزل دارید از میزهایی كه صفحه روی آنها شیشه‌ای است، استفاده نكنید. اگر از قبل چنین میزی در منزل دارید و امكان تعویض آن با یك میز صفحه چوبی وجود ندارد، یك قطعه برچسب شفاف و بی رنگ به ابعاد هم اندازه با صفحه شیشه‌ای بر روی آن بچسبانید. این برچسب‌ها پس از چسبیدن بر روی شیشه تقریباً دیده نمی‌شوند، اما در صورتی كه شیشه بشكند از پاشیده شدن خرده های شیشه بر اطراف جلوگیری می‌كنند.
اگر با وجود فرزندی كوچك شومینه در منزل دارید، حتماً از محافظ مطمئنی در برابر شومینه استفاده كنید و هنگام ترك منزل حتماً آن را خاموش كنید. اگر كسی از اعضای خانواده شما سیگار می‌كشد، هر شب قبل از خواب زیرسیگاری را در سطل خالی كنید و از خاموش بودن ته سیگارها اطمینان حاصل كنید. این كار ضمن پیشگیری از آتش‌سوزی موجب می‌شود، بوی نامطبوع ناشی از ته سیگارها در فضای منزل باقی نماند و صبح‌ها هوای منزل مطبوع تر باشد.
فضای آشپزخانه مملو از مخاطرات و وسایل و مواد خطرآفرین است. اولین وسیله ایمنی لازم در یك آشپزخانه كپسول اطفای حریق است. ممكن است فكر كنید خرید و نگهداری چنین كپسول‌هایی از آنجا كه هر چند گاه یك بار نیاز به شارژ كردن دارند، كاری غیرضروری است اما داشتن این كپسول‌ها با توجه به احتمال همیشگی آتش‌سوزی در فضایی كه به طور گسترده در آن از آتش و برق استفاده می شود، به طور حتم بهتر از صرف نظر از آن است. كپسول اطفای حریق را در محلی كه قابل دسترسی باشد، نصب كنید اما از نصب آن در نزدیكی اجاق گاز خودداری كنید، زیرا نزدیك بودن زیاد به اجاق گاز به‌عنوان یك منشاء احتمالی آتش سوزی موجب می‌شود در مواقع لزوم به كپسول دسترسی نیابیم.
به تمام اعضای خانواده اعم از كودكان بالای شش سال كه قادر به استفاده از كپسول‌های كوچك هستند، نحوه استفاده از كپسول را آموزش دهید تا در صورت نیاز بتوانند از آن بهره بگیرند.
همواره تابه‌هایی كه دسته بلند دارند را به نحوی روی اجاق گاز قرار دهید كه دسته تابه به طرف اجاق گاز و روی آن قرار گیرد و از لبه سطح اجاق بیرون نزند. چون در این صورت ممكن است هنگام كار با گیر كردن آستین لباستان و یا برخورد بدن با آن تابه حاوی مواد داغ روی شما بریزد.
اگر فرزند كوچكی در خانه دارید از قرار دادن قابلمه غذا یا كتری روی شعله های جلوی گاز بپرهیزید و از كتری های شیردار نیز استفاده نكنید، زیرا ممكن است كودك با باز كردن شیر كتری آب داغ را روی خود بریزد.
شوینده‌ها اغلب در كابینت زیر سینك ظرفشویی نگهداری می‌شوند، اما این كابینت‌ها به‌راحتی برای كودك قابل دسترسی هستند. انواع شوینده‌هایی كه معمولاً در آشپزخانه یافت می‌شوند، مواد شیمیایی مسمومیت‌زایی هستند كه اگر در دسترس كودكان بوده و بلعیده شوند، می‌توانند به راحتی موجب بروز مسمومیت‌های خطرناك شوند. در بسیاری از كشورها این شوینده ها در قوطی‌هایی عرضه می‌شوند كه كودكان قادر به باز كردن در آنها نیستند، اما متأسفانه در كشور ما هنوز استفاده از این نوع قوطی‌ها مرسوم نشده است. بنابراین برعهده مادران و سایر افراد بزرگتر در خانواده است كه این مواد را در كابینت‌های بالایی و دور از دسترس كودكان قرار دهند. همین امر در مورد مواد دارویی نیز صدق می‌كند.
هنگام كار با وسایل تیز و برنده مانند چاقو و قیچی و یا چرخ گوشت هرگز آنها را در ارتفاع پایین تر قرار ندهید و كودك را حتی برای چند ثانیه نیز با این وسایل تنها نگذارید. چنین اشیایی را در كابینت‌های بالایی نگاه دارید و یا در كابینت‌های حاوی این وسایل را با استفاده از گیره‌های مخصوص ببندید.
علاوه بر وسایل برنده وسایل و لوازمی كه حرارت بالا دارند، مانند اتو نیز باید از دسترس كودكان دور نگه داشته شوند.
در حمام و دستشویی بیشترین خطر مربوط به لغزندگی سطوح صیقلی و مرطوب و احتمال سر خوردن و سقوط افراد است. برای رفع این مشكل از سطوح و صفحات لاستیكی استفاده كنید. وسایل برقی را از منبع آب دور قرار دهید، به نحوی كه احتمال پاشیده شدن آن بر روی آنها نباشد. اگر از آب گرمكن گازسوز استفاده می‌كنید، برای نصب آن از یك متخصص كمك بگیرید تا از خطر گازگرفتگی در امان باشید. برای نصب كلیه وسایل گازسوز از جمله اجاق گاز و بخاری گازی نیز از وسایل مخصوص این كار و افراد متخصص و متبحر بهره بگیرید.
در اتاق خواب كودكان حتماً یك چراغ خواب كم نور با نوری ملایم قرار دهید تا چنانچه كودك نیمه شب از خواب بیدار شد، بتواند راه خود را پیدا كند.
كودكان از بالا و پایین پریدن روی تخت لذت می‌برند. توجه داشته باشید كه تخت فرزندتان در كنار شیشه پنجره و یا میز شیشه‌ای یا سایر سطوح شیشه‌ای نباشد تا احتمال برخورد او با شیشه وجود نداشته باشد. برای ایمن كردن شیشه های پنجره نیز از برچسب های شفاف استفاده كنید تا در صورت شكسته شدن احتمال ریزش شیشه وجود نداشته باشد. پنجره‌ها و در تراس‌ها باید مجهز به قفل‌هایی باشند كه كودك نتواند پنجره یا در تراس را به راحتی باز كند. كلیه پریزهای برق را با محافظ های مخصوص مسدود كنید.
بیشتر وسایل لازم برای ایمن سازی با قیمت ارزان در بازار قابل دسترسی و تهیه هستند، اما حتی اگر برای ایمن سازی بخشی از منزل مجبور به تقبل هزینه نسبتاً زیادی باشید نیز به خاطر داشته باشید كه این هزینه هر قدر باشد، در برابر حفظ جان و سلامتی اعضای خانواده شما و ایجاد امنیت و آرامش در خانه ناچیز خواهد بود.
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید